• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

HeSu-liigan höpötysosasto

Aloittaja Rossonero, helmikuu 09, 2009, 23:18:14

« edellinen - seuraava »

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 28, 2025, 10:23:39Tekoäly on kyllä nykyisyyttä.

Varmasti noin on. Ja tulevaisuudessa tekoälyn rooli tulee vielä olemaan merkittävämpi mitä nyt. Omat ohjelmistoni mitä käytän sekä työssä (taloushallintosofta) että harrastuksessa (äänityssofta) eivät vielä ole tekoälypohjaisia mutta tulevaisuudessa varmasti ovat.

Tekoälyn tulossa kaikkeen mukaan on erilaisia uhkakuvia. Esimerkiksi nyt vaikkapa taloushallintosoftien tietoturva voi tuolloin olla nykyistä heikompi. Nykyisellään mikäli softa ei ole verkkopohjainen niin tietoturva on hyvää kuten ohjelmistossa mitä itse käytän. Verkkopohjaisissa tietoturva voi olla heikompaa sekä se että aineistoa ei voi muutetella yhtä vapaasti kuin siinä softassa mitä itse käytän. Toivottavasti tekoäly ei tuota muuta jatkossa. Kyseessä pienen valmistajan softa ja toiminut erinomaisesti monta vuotta joten toivotaan ettei tekoäly sotke sen luotettavuutta jatkossa.

Äänitysohjelmistoissa ei nykyisellään tekoälyn rooli ole iso. Nykyään toisaalta jo sävelletään tekoälyn avulla. Se on askel väärään suuntaan koska musiikin pitäisi olla ihmisten luomaa. Kuitenkin äänityshommissa ei vielä tekoälyä laajemmin käytetä esimerkiksi miksauksessa - ainakaan tietääkseni. Se softa mitä itse käytän on melkoisen moderni mutta ei kuitenkaan tekoälyä hyödyntävä. Sama on niissä muissa joita olen käyttänyt sekä nähnyt. Tuokin valitettavasti voi muuttua jatkossa.

Mutta varmasti tekoälyn yleistymisessä on myös hyötyjä. Muutenhan siihen ei olla menossa - ja osittain jo mentykin. Kuten kaikessa haittapuolia on mutta toivotaan että tekoälyn hyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset uhat sekä haitat.

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 28, 2025, 11:27:04ChatGPT on kyllä fiksumpi kuin Copilot-tekoäly. Copilot luuli Hesua Helsingin Sanomien lyhenteeksi ja Hölpatistakin oli ihan pihalla.

Sellainen detaljitieto, että jos laittaa kaksi tekoälyä keskustelemaan keskenään puheen kautta, niin jossain vaiheessa tajuavat, että vastapuolikin on tekoäly ja sitten keskustelu muuttuu ihmiskielestä piippauksiksi. On kuulemma tehokkaampaa.

Täytyypä kokeilla joskus ChatGPT:ä. Ja myös Copilotia joka on Windows 11:a mukana. Sen ilmoituksia tulee silloin tällöin ruudulle.

Hölpatista voi olla ihmisälykin pihalla ja tekoälylle ei ehkä vielä voi niin kovia vaatimuksia asettaa että tuntisi Hölpatin. Ehkä joskus tekoäly tuntee Hölpatin ja Alpatin.  e_;D

Hönkki

Vahvan huhun mukaan ManCity korvaa Sheffield U:n Hesun FA Cupissa.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.