• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

HeSu-liigan höpötysosasto

Aloittaja Rossonero, helmikuu 09, 2009, 23:18:14

« edellinen - seuraava »

Hönkki

Serie A:n arvosanat

Näitä olen pohtinut. Arvosanat ovat kiva pieni lisä pelaamiseen, eikä niitä ehkä pitäisi kovin vakavasti ottaa, mutta voisimme silti vähän keskustella millä kriteereillä arvosanoja annetaan. Kun katsoo annettuja arvosanoja, niin tuntuu ettei aina olla ihan samalla sivulla. Joku voi olla erittäin kriittinen arvosanojen suhteen ja joku toinen taas antaa helpommin hyviä arvosanoja. Ei mikään hirveän kriittinen juttu, mutta voisihan noita vähän yrittää säätää niin, että arvosteluasteikko olisi kaikilla sama.

Itse arvostelen suurinpiirtein näin (Koskee vain kenttäpelaajia, veskareilla eri kriteerit)

Jos kaikille pelaajille arvosanaksi 4:
Ollaan aloittelijan tasolla. Puolustuksessa katastrofaalisia virheitä, niin taktisesti kuin teknisesti. Hyökkäyspeliä ei edes ole, koska pallo menetetään heti. Keskitason vastustajalle hävitään vähintään 0-4, todennäköisesti enemmän.

Jos kaille pelaajille arvosanaksi 6:
Keskitason vastustajaa vastaan perusnyhjäys 0-0. Puolustuksessa pientä lepsuilua, mutta ei isoja mokia. Pakit suurinpiirtein siellä missä pitää. Keskitason vastustajaa vastaan luodaan hyökkäyksessä pientä painetta ja jokunen paikan puolikaskin, mutta ei hyviä vetoja maalia kohti.

Jos kaikille pelaajille arvosanaksi 6,5:
Pelissä pieni positiivinen perusvire. Puolustus hyvin koossa ja hyökkäyksessä saadaan jo muutama hyvä veto maalia kohti. Tyypillinen 1-0 voitto keskitason vastustajasta.

Jos kaikille pelaajille arvosanaksi 8:
Kyseessä jo todella hyvä peli. Keskitason vastustaja kaatuu 4-0. Saadaan veto aikaiseksi melkein aina kun vastustaja antaa mahdollisuuden ja vedoissa myös laatua. Supervaikeat näpytykset eivät onnistu, mutta niitä ei tarvitse ehkä edes yrittää. Puolustus ei anna vastustajalle yhtään hyvää paikkaa, ellei vastustaja pysty johonkin poikkeukselliseen.

Jos kaikille arvosanaksi 10:
Jotain jumalaista. Yritetään erittäin vaikeita juttuja ja ne myös onnistuvat joka kerta. En ole ikinä antanut kenellekkään arvosanaksi 10, ei varmaan kukaan muukaan.

Muut arvosanat jossain noiden väleissä. Skaala nelosesta kymppiin on siis erittäin laaja. Mielenkiintoista arvosanojen antamisessa on mielestäni se, että voidaan pelata taktisesti hyvin, mutta näpäytykset eivät välttämättä ihan timanttisia ja ollaan kuitenkin yhtä hyviä kuin jos pelattaisiin taktisesti huonommin, mutta näpäytysteknisesti paremmin. Arvosanoissa pitää siis ottaa huomioon myös se miten hyvin taktisesti figuuri pelaa kentällä.

Toki sitten sekin on suhteellinen käsite mikä on "keskitason vastustaja", mitä olen nyt käyttänyt mittatikkuna. Minulle sellainen on Hesun puolenvälin tai jopa häntäpään pelaaja.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.