• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

KV-sääntöjä ja vinkkejä (Porvoo)

Aloittaja AriFerra, joulukuu 18, 2007, 11:02:21

« edellinen - seuraava »

Zinga

Tässä vastauksia tiivistetysti:

Paitsiosta poistoja (tick-flick) saa tehdä 3 kappaletta yhden hallintajakson aikana (sääntö 13.3.1). Hallintajakso kestää kunnes pallon hallinta vaihtuu. Erikoistapauksena tuossa paitsiosta poistossa on, että hallinnan ei katsota vaihtuneen, jos hyökkääjä pelaa pallon puolustavan pelifiguurin kautta omaan hallintaan (sääntö 13.3.2). Tämä pätee myös hyökkääjän kolmen näpäytyksen sääntöön (sääntö 5.2.2).

Rappauksesta vaihtuu aina hallinta. Jos rappaus on ennen pallokosketusta, tulee vapari (ja samalla hallinnan vaihtuminen). Jos hyökkääjä rappaa omaa pelifiguuria, mutta ei osu palloon, on tilanne luonnollisesti hallinnan vaihtuminen, sillä hyökkääjä ei osu palloon.

Paitsiosta poistoihin liittyvät rikkeet menee juuri niin kuin Ile kuvasi, eli:
 - tick-flick palloon --> vapari (sääntä 13.4.3)
 - tick-flick pelifiguuriin --> takaisin (tai jatkuu) (sääntä 13.4.3)
 - vastausnäpäytys = puolustusnäpäytys --> toiminta kuten normaalisti. (sääntä 13.4.5)

Epis

Olipa hyvä et tuli avattua, sillä itse elin kokoajan siinä käsityksessä ettei ns sijoitus-näpäytyksestä' voi aiheutua esim vaparia. Tämä lienee takaraivossa hitaan säännöistä...
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Jos hyökkääjä rappaa omaa pelifiguuria, mutta ei osu palloon, on tilanne luonnollisesti hallinnan vaihtuminen, sillä hyökkääjä ei osu palloon.

Heh. Niinpä.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Tässä vastauksia tiivistetysti:

Paitsiosta poistoja (tick-flick) saa tehdä 3 kappaletta yhden hallintajakson aikana (sääntö 13.3.1). Hallintajakso kestää kunnes pallon hallinta vaihtuu. Erikoistapauksena tuossa paitsiosta poistossa on, että hallinnan ei katsota vaihtuneen, jos hyökkääjä pelaa pallon puolustavan pelifiguurin kautta omaan hallintaan (sääntö 13.3.2). Tämä pätee myös hyökkääjän kolmen näpäytyksen sääntöön (sääntö 5.2.2).

Jahas. Nyt ollaankin taas ihan noissa peruskysymyksissä.
Hyökkääjä voi pelata palloa enintään 3 x samalla perättäin, kunnes
-Pallon hallinta on vaihtunut.

Pallon hallinan ei katsota vaihtuneen, jos hyökkäävä figuuri pelaa pallon puolustavan figuurin kautta itselleen.

Jos Pirlo näpäyttää ensin kaksi kertaa palloa. Kun hän näpäyttää kolmannen kerran ja se osuu SantaCruziin, josta samantien kimpoaa takaisin Pirlon jalkoihin. Eikö Pirlolla siis ole kolmea uutta näpäytystä?
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

LainaaJos Pirlo näpäyttää ensin kaksi kertaa palloa. Kun hän näpäyttää kolmannen kerran ja se osuu SantaCruziin, josta samantien kimpoaa takaisin Pirlon jalkoihin. Eikö Pirlolla siis ole kolmea uutta näpäytystä?

nopeessa ei, hitaassa olis.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Hönkki

Moni on varmaan ihmetellyt mitä tarkoittaa kun pohjan tyyppi on vaikka C5 ? Entä jos B6 ? Alla olevasta linkistä asia valkenee jo aika paljon, varsinkin kaaviokuvista.

Profibasen "theory of table soccer"

http://www.profibase.eu/easyNews/NewsLe ... ?IDNews=19

Kävin pientä kirjeenvaihtoa Profibasen omistajan Marco de Angeliksen kanssa ja hän kirjoitti muutamista pohjista näin:

sureshot and advantage are phantasy name for the 2 models of ptf, the first copies of profiBase (copy of two C5 models I sent to malta in the years 1995-96 and a malteser named Tanti who worked in a fabric made the copies, but in a bad plastic). Astrobase are a better copy because the man worked for me and he knows my bases. Raptor are very very bad bases from Stefan Corda, thei aren't copies of my bases.

Minusta raptorit ovat kyllä ihan hyviä.

Zinga

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaJos Pirlo näpäyttää ensin kaksi kertaa palloa. Kun hän näpäyttää kolmannen kerran ja se osuu SantaCruziin, josta samantien kimpoaa takaisin Pirlon jalkoihin. Eikö Pirlolla siis ole kolmea uutta näpäytystä?

nopeessa ei, hitaassa olis.
Ja vielä tarkennusta:

Jos Pirlo ja SantaCruz pelaavat samassa joukkueessa, saa Pirlo uudet kosketukset.

5.2.1. The attacker may play a moving or stopped ball, but may not play the ball with the same attacking playing figure more than three times in succession until:
a. The ball has been played by another attacking playing figure or the attacker's goalkeeper.
b. Another attacking playing figure has been touched by the ball.
c. Possession of the ball has changed.

Jos Pirlo ja SantaCruz pelaavat eri joukkueissa, ei Pirlo saa uusia kosketuksia.

5.2.2. However, if the played attacking playing figure flicks the ball onto a defensive playing figure (not the goalkeeper), and from there it rebounds back to the played attacking figure, the requirement of change of possession is not fulfilled in order to regain three consecutive flicking opportunities.

miku

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Minusta raptorit ovat kyllä ihan hyviä.

Mä oon samaa mieltä. Eli pelaan raptoreilla eikä niissä mielestäni mitään vikaa ole. Mulla on kolmen eri painoisia raptoreita ja niitä toki saa testata kanssa jos vaan haluaa kun törmätään kisoissa.
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

mikma

Lainaus käyttäjältä: "miku"
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Minusta raptorit ovat kyllä ihan hyviä.

Mä oon samaa mieltä. Eli pelaan raptoreilla eikä niissä mielestäni mitään vikaa ole. Mulla on kolmen eri painoisia raptoreita ja niitä toki saa testata kanssa jos vaan haluaa kun törmätään kisoissa.

oliko se kuitenkin niin, että surella on parempi kierreominaisuus verrattuna raptoriin??

Zinga

Lainaus käyttäjältä: "mikma"oliko se kuitenkin niin, että surella on parempi kierreominaisuus verrattuna raptoriin??
Juuri näin. Sureshotilla kierreominaisuus on surkea ja Raptorilla umpisurkea...  :roll:

Rossonero

Lainaus käyttäjältä: "mikma"oliko se kuitenkin niin, että surella on parempi kierreominaisuus verrattuna raptoriin??

On. Raptorilla ei käytännössä kierteitä saa, mutta eipä Sureshotillakaan niistä paljon ole iloa. Raptoreilla pystyy leikkaamaan hieman paremmin.

Nopeassa kierteiden merkitys ei ole järin suuri, mutta toki niistä on hyötyä joskus. Kunnolliset nopean pohjat, joilla saa myös kierteitä, ovat hinnaltaan aivan eri luokassa kuin Raptorit ja Sureshotit. Toki nopeaa voi pelata myös esim. Hasbroilla tai jopa H/W:llä, joilla kierteitä saa.

mikma

tuota minua kiinnostaisi hieman tehdä galluppia, että millaisilla ukkeleilla kukin pelaa nopeaa ja hidasta. olisi jännä nähdä mitkä mallit on suosittuja ja mitkä taasen ei.
Elikäs ehdottaisinkin että sellainen henkilö joka tuntee ja tietää mitä malleja on olemassa niin voisi tehdä äänestys topicin, jossa voisimme sitten valita oikeat vaihtoehdot ja kommentoidakin mahdollisesti jotain.
tiedän että monella löytyy lähes kaikkia mahdollisia malleja, mut jos rajattaisiin kyselyä siten´, että millä malleilla kyseinen henkilö pelaa pelejään. siis nopeaa ja hidasta.

voisiko kukaan tehdä tuollaista kyselyä ?
 :D

miku

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Juuri näin. Sureshotilla kierreominaisuus on surkea ja Raptorilla umpisurkea...  :roll:

Tämän allekirjoitan kyllä. En osaa kierrepeliä sureshoteilla ja siksi päädyin raptoreihin, mun tatsille niillä helpompi ottaa palloa haltuun. Varmuudella nämä c5, c8 jne ovat raptoreita paljonkin parempia juuri kierreominaisuuksiltaan.
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: "miku"
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"

Tämän allekirjoitan kyllä. En osaa kierrepeliä sureshoteilla ja siksi päädyin raptoreihin, mun tatsille niillä helpompi ottaa palloa haltuun. Varmuudella nämä c5, c8 jne ovat raptoreita paljonkin parempia juuri kierreominaisuuksiltaan.

Minä olen nyt pari viikkoa toiminut virassa C.S.I. Tuominen ja selvitellyt noita C-sarjan ominaisuuksia ym. Kysellyt mm. Zingalta, Hönkiltä ja Zaccylta mielipiteitä.

Hönkiltä en vielä kysynyt sitä, mikä oli se ominaisuus joka C8ssa vaatii paneutumista häneltä?

Jotain jota olen saanut selville:
C3 ja C6. Niissä on levein pohja, eli liukuvat ehkä parhaiten.

C4, 5 ja 6. 0,5 mm korkeampi pohja, eli kierteet helpompia kuin C3lla.

C8ssa taas pohja on 0,5mm korkeampi kuin 4,5 ja 6ssa. 1mm korkeampi kuin 3ssa. Joten logiikan mukaan niillä saisi kierteitä vieläkin paremmin.

Jos näistä minkä tahansa valitsee nimenomaan tribase muodossa, niin haltuunotto tuolla "kolminkertaisella" pohjalla pitäisi olla pehmeämpi, eli pallo pitäisi "jäädä jalkoihin" (vai miten te sen sanottekaan? ;D) helpommin. Siis karkeasti sanottuna, pehmeämpi kuin esmes Zeugoilla.

Koska minun vahvuuteni joskus sitten tulevaisuudessa tulee olemaan suorat pitkät liu`ut ja haltuunotot, tulen luultavasti valitsemaan omiksi pohjikseni joko C3 tai C6. Se vielä pitää selvittää, vaikuttaako tuo 0,5mm korkeampi/matalampi pohja esmes laukaisuun niin että pallo kohoaa vaikkapa matalammalla herkemmin?
Ja jos niin tekee, onko se hyvä vai huono asia?
Toisaalta, kuten Zinga minulle yritti selvittää asiaa, silloin jos pallo kohoaa herkästi ei tarvitse käyttää liian paljon voimaa.
Ja voiman käyttön vähentäminen taas mahdollistaa paremman laukaisu-näpäytys-tekniikan?

Entäpä sitten pitkän suoran näpäytyksen teko?
Onko siinä parempi 5.0mm vai 5.5mm korkea pohja?
0.5mm korkeutta lisää pohjaan -> näpäytys osuu paremmin oikeaan kohtaan pohjassa?
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

LainaaHönkiltä en vielä kysynyt sitä, mikä oli se ominaisuus joka C8ssa vaatii paneutumista häneltä?

Pallon kohottaminen, koska C8 on korkea pohja.

... toisaalta se on voiman puutetta jos joutuu käyttämään järkeä ( = taitoa)  :D

Kaikkiin muihin ominaisuuksiin olen ollut tyytyväinen C8:ssa. C3:lla pallon kohottaminen pitäisi olla selkeästi helpompaa, mutta niihinkin pohjiin on kuitenkin oma totuttelunsa esim. leikkaussyötöissä, koska pohja menee niin paljon pallon alle. Jos siis tekee leikkauksen C3:lla niin kuin on tottunut tekemään C8:lla, niin pohja osuu palloon eri kohdassa ja leikkaus ei ole sellainen kuin mitä odotti. Pallo ei ehkä mene siihen suuntaan ja sillä kovuudella kuin halusi. Tämä on kutenkin selkeästi harjoittelu- ja totuttelukysymys. Toki on tietysti pallon kohottaminenkin, mutta se on sitten niitä valintoja mitä joutuu tekemään. C3:lla on erittäin vaikea tehdä kierteitä.