• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

KV-sääntöjä ja vinkkejä (Porvoo)

Aloittaja AriFerra, joulukuu 18, 2007, 11:02:21

« edellinen - seuraava »

mikma

#105
tuli tuossa pähkäiltyä noita sääntöjä (fistf) ;)

mulla meni pitkän aikaa sisäistää seuraavanlainen kohta liittyen puolustusnäpäytykseen. en ymmärrä mikä siinä oikein minua askarrutti, mutta en millään meinannut saada ymmärretyksi tuota.

""""
Puolustusnäpäytystä ei saa tehdä ennen kuin hyökkääjä on osunut palloon.

VIRHE -> Vapaapotku virheellisen näpäytyksen kohdasta tai vapaapotku
rangaistuspisteeltä.

Puolustusnäpäytys sen jälkeen, kun hyökkääjä on missannut pallon,
katsotaan hyökkäysnäpäytykseksi.""""

ajattelin tilannetta, jossa siis hyökkääjä ei osu palloon ja puolustusnäpäytys on tehty. niin silloinhan puolustaja tekee virheen, koska puolustusnäpäytyksen saa tehdä vasta hyökkääjän osuttua palloon.

itse takerruin siis tuohon kyseiseen tapaukseen ja unohdin kaikki muut tavat missata pallo. esim. hyökkääjä osuu palloon, joka sitten osuu puolustavaan pelaajaan, niin tällöinhän puolustusnäpäytys onkin jo hyökkäysnäpäytys. ihan niinkuin tuossa mainitaan.

meillä ilen kanssa oli vastaava tilanne ile missas ja tein puolustusnäpäytyksen, niin me vaan jatkettiin ilen hallinnalla. eli ajattelimme vain, että ile menetti hallinnan ja sen jälkeen minä menetin hallinnan, niin on siis ilen hallinta. vaikka oikeastihan ile olisi saanut vaparin.

mutta menihän tuokin kohta minun jakeluun.

AriFerra

#106
Joo. Näitä sääntöjä kun pähkäilee päässään, niin välillä menee kyllä sekaisin. ;D

Esmes tämä moken torjunta:
Kun laukaisen ja Mikma torjuu maalivahdillaan. Hallinta vaihtuu ja Mikman pitää odottaa minun puolustusnäpäytystä. Eikö niin?

Miksi muuten on näin? Nimittäin, silloinhan kun vain yritän vaikkapa syöttöä ja pallo osuukin Mikman figuuriin. Hallinta vaihtuu, mutta silloinhan seuraava näpäytys ei ole minun puolustus, vaan Mikman hyökkäys. Vai mitä?

Ei mene loogisesti samalla lailla nuo tapaukset. Jostakin syystä maalivahdin torjunta "aiheuttaa" vastustajalle (siis sille joka laukoi pallon) puolustusnäpäytyksen.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Zinga

#107
Hyvää pohdiskelua. Seuraavassa joitain vastauksia pohdiskeluun:

Puolustusnäpäytys


Puolustusnäpäytystä ei saa tehdä ennen kuin hyökkääjä on osunut palloon. Jos puolustaja tekee puolustusnäpäytyksen, vaikka siihen ei ole oikeutta --> vapari. Tästä on seuraava tulkinta, joka on hieman ristiriidassa säännön kanssa, eli jos puolustaja tekee tuplanäpäytyksen, tuomitaan tilanteesta takaisin tai jatkuu, vaikka sääntöjen mukaan kyseessä olisi selkeästi vapari (sääntökohdat 1.2 ja 6.2.1).

Säännössä 6.2.2 mainittu teksti "A block-flick taken by the defender after the attacker has missed the ball is considered an attacking flick." tarkoittaa sitä, että jos hyökkäysnäpäytys on jo ohittanut pallon ja mennyt ohi ja tämän jälkeen "puolustaja" tekee näpäytyksen, tulkitaan se hyökkäysnäpäytykseksi, sillä hyökkääjä oli jo missannut pallon.

Jos siis ymmärrän oikein Mikman ja Ilen tilanteen, oli oikea tuomio hallinnan vaihtuminen, kuten tuomitsittekin. Jos Mikma teki puolustusnäpäytyksen ennen kuin Ile oli missannut pallon, olisi tuomio ollut vapari.

Maalivahti


Maalivahtiasiaan ymmärryksen tuo, kun tajuaa säännön 8.1.3. "Every touch of the ball by the goalkeeper is considered as playing the ball, even when the goalkeeper deflects a shot from the attacker. The goalkeeper is thus never considered as a passive playing figure.".

Maalivahtikosketus tulkitaan siis "hyökkäysnäpäytykseksi", jolloin luonnollisesti puolustajalla on oikeus puolustusnäpäytykseen.

LainaaMiksi muuten on näin? Nimittäin, silloinhan kun vain yritän vaikkapa syöttöä ja pallo osuukin Mikman figuuriin. Hallinta vaihtuu, mutta silloinhan seuraava näpäytys ei ole minun puolustus, vaan Mikman hyökkäys. Vai mitä?
Yllä olevassa esimerkissä pallon osuma puolustusfiguuriin vaihtaa hallinnan, mutta Mikma ei tee hyökkäysnäpäytystä. Siksi tilanne on eri kuin maalivahtikosketuksessa.

AriFerra

#108
Hienoa. Kiitos taas Zinga. Selväksi tuli nuo molemmat kohdat.

Voisiko muuten joku vääntää rautalangasta ohjeet miten tuolta astrobase.it lafkasta tilaus visalla tehdään?
Subbuteoworldistä kun tilaa, heillä tilauksen yhteyteen vain laitetaan visan numero (netti-tilaus sivuillaan siis kohta johon se syötetään kortissa olevan turvakoodin kera).

Astrobase.it pitää tuo numero kai jotenkin lähettää s-postilla?
Miten tuo homma kokonaisuudessaan tapahtuu?
Ja kantsiiko koko tilaus tehdä ihan s-postilla, vai netti-sivujen "ostoskärryyn"?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

#109
LainaaVoisiko muuten joku vääntää rautalangasta ohjeet miten tuolta astrobase.it lafkasta tilaus visalla tehdään?

Olen tehnyt näin:
- lähetän tilauksen osoitteeseen enricotec@libero.it

Maksutavasta kuten kaikesta muustakin tilaukseen liittyvästä voi varmasti keskustella sähköpostitse. Olen tilannut astrobaselta tavaraa noin 5 kertaa ja yhtä kertaa lukuunottamatta paketti on tullut parissa viikossa. Joka kerta olen lopulta saanut tilaamani tavarat. Tosin kerran kävi niin että paketista puuttui jotain pientä, mutta sain sitten tämän puuttuvan jutun seuraavassa tilauksessa. Elikkä kohtuullisesti on toiminut.

Astrobasen "virallisen" tilaussysteemin kautta en ole tilannut mitään. Kokeilin kerran ja en edes pystynyt rekisteröitymään.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Zinga

#110
Minä olen aina tilannut Astrobasesta nettisivujen kautta ja takemmat säädöt sitten tilausvahvistuksen jälkeen sähköpostitse. Maksut voi tehdä joko Paypalilla tai maksusiirrolla verkkopankin kautta. Olen käyttänyt molempia tapoja ja molemmat ovat toimineet.

AriFerra

#111
PSKn Pete on tilannut pari kertaa tuolta, ja lähetti minulle muutaman vinkin:

"Homma toimii ainakin minun osalta näin: Kun tilaan tavaraa, kirjaudun astrobasen sivuille. Kirjautuneena heillä on tiedossa kaikki osoitetietoni jne, joten niitä ei tarvitse kirjoittaa enää tilauksen yhteydessä joka kerta erikseen. Sitten valitsen tuotteet ostoskoriin. Kun ostokset valittu, valitsen maksutavan. Käytän PayPal-nimistä systeemiä, koska se on mielestäni paras (ja ehkä halvin) vaihtoehto, mitä astrobasella on tarjottavana. Astrobaselle en anna mitään Visan korttinumeroa. PayPalilla on minun korttitiedot. Kun tilaus valmis, lähetän sen. Ainoa asia, mikä astrobaselta tulee nopeasti, on tilausvahvistus, mihin on lisätty lähetys ja ym kulut. Esimerkiksi, kun tilaamani tuotteet maksaa vaikkapa 50 €, tilausvahvistuksessa lukee englanniksi "tavarat" 50 €, muut kulut 15 €, yhteensä 65€. Tilausvahvistuksessa, mikä tulee antamaasi sähköpostiin, on astrobasen ilmoittama sähköpostiosoite, mikä ilmoitetaan PayPalissa, johon PayPal siirtää rahat luottokortiltasi.

Homma voi kuullostaa sekavalta, mutta pääpiirteissään homma menee siis niin, että tilaat kamat astrobaselta, maksat heidän ilmoittamansa summan heidän ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen PayPalin kautta siten, että PayPal vinguttaa luottokorttiasi ja lähettää rahasi astrobasen ilmoittamaan sähköpostiin.

Sinun on täytynyt perustaa "tili" PayPaliin ennen tämän rumban alkua. "Tili" on lähinnä se, että olet antanut korttisi tiedot heille. Yksi PayPalin etu mielestäni on se, että sen kautta voi maksaa aika monta juttua eri paikkoihin. Ei tarvitse joka "postimyyntifirmaan" antaa kortin tietoja."
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Zinga

#112
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"sureshot and advantage are phantasy name for the 2 models of ptf, the first copies of profiBase (copy of two C5 models I sent to malta in the years 1995-96 and a malteser named Tanti who worked in a fabric made the copies, but in a bad plastic). Astrobase are a better copy because the man worked for me and he knows my bases. Raptor are very very bad bases from Stefan Corda, thei aren't copies of my bases.
Minusta raptorit ovat kyllä ihan hyviä.
Juuri tehdyn tieteellisen testin perusteella on toteen näytettyä, että Astrobasen Tribase C5 pohjan liukuominaisuus on parempi kuin Sureshotin. Todennäköisesti syynä on nimen omaan se, että C5:n liukupinnan materiaali on PVC ja Sureshotissa muovi on huonolaatuisempaa.

terveisin: tohtoriopiskelija ja teekkari

Hönkki

#113
LainaaJuuri tehdyn tieteellisen testin perusteella

Mikä teki testistä tieteellisen ?  :grad:
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

mikma

#114
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Säännössä 6.2.2 mainittu teksti "A block-flick taken by the defender after the attacker has missed the ball is considered an attacking flick." tarkoittaa sitä, että jos hyökkäysnäpäytys on jo ohittanut pallon ja mennyt ohi ja tämän jälkeen "puolustaja" tekee näpäytyksen, tulkitaan se hyökkäysnäpäytykseksi, sillä hyökkääjä oli jo missannut pallon.

Jos siis ymmärrän oikein Mikman ja Ilen tilanteen, oli oikea tuomio hallinnan vaihtuminen, kuten tuomitsittekin. Jos Mikma teki puolustusnäpäytyksen ennen kuin Ile oli missannut pallon, olisi tuomio ollut vapari.

niinpä niin. taasen yksi asia otettava huomioon. en osaa tilannettamme noin tarkasti tulkita, että oliko vai eikö  :D  :shock:

Rossonero

#115
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Maalivahtikosketus tulkitaan siis "hyökkäysnäpäytykseksi", jolloin luonnollisesti puolustajalla on oikeus puolustusnäpäytykseen.

On hyvä muistaa, että puolustajan näpäytystä pitää odottaa vasta, kun pallo seuraavan kerran pysähtyy. Eli torjunnan tai tökkäyksen jälkeen pallon ollessa liikkeessä voi hyökkääjä jatkaa odottamatta. Ekalla kaudella tämä yllätti Eliotin ja pallo pysähtyi vasta hänen maalissaan, joten "blokkia ei tullut lainkaan. Tämä on vähän sama asia kuin kulmapotkun jälkeinen paitsiotilanne, jota ei vihelletä, jos pallo ei ole pysähtynyt.

Hovimestari

#116
Hönkin laittama linkki on varsin informatiivinen, onkohan se saatavilla myös englanniksi?

Mm. uutta tietoa ainakin minulle oli, että painoja ei liimata kiinni, vaan käytetään kaksipuolista teippiä.

Lyhyesti sanottuna nuorille ja aloittelijoille suositellaan C3-pohjia tai sen johdannaisia (pahus kun en muista, mutta taisi olla C5), kun taas vanhoille pelaajille (HW-pohjiin tottuneille) C8-pohjia tai sen johdannaisia (muistaakseni C6).

C3/C5-pelaajia voidaan luonnehtia tarkkaa lyhytsyöttöpeliä pelaaviksi pelaajiksi, jotka liu'uttelevat tarvittaessa suorilla kosketuksilla pallon kaukaakin haltuun, kun taas C8/C6-pelaaja on tavallisesti pitkiä(?) syöttöjä viljelevä vastahyökkäyspelaaja, joka "rakastaa" kierrepeliä... molemmilla pohjatyypeillä on näköjään voitettu nopeassa maailmanmestaruus 2000-luvulla.

Onko Hönkki C8-jengisi POM-muovipohjainen vai myös PVC?

mikma

#117
Lainaus käyttäjältä: "Hovimestari"Hönkin laittama linkki on varsin informatiivinen, onkohan se saatavilla myös englanniksi?

http://www.profibase.eu/easyNews/NewsLe ... ?IDNews=19

tätäkö tarkoitat :D  sieltä melkein oikeasta yläkulmasta voi vaihtaa kielen klikkaamalla enkku lippua !  :shock:

Hovimestari

#118
Olipas ovelasti piilossa...

Itse juttu on hiukan pidempi italiaksi, mutta tuo olennainen tekninen fakta lafkan pohjista taitaa olla tuossa.

Hönkki

#119
LainaaHönkin laittama linkki on varsin informatiivinen, onkohan se saatavilla myös englanniksi?

Mm. uutta tietoa ainakin minulle oli, että painoja ei liimata kiinni, vaan käytetään kaksipuolista teippiä.

Lyhyesti sanottuna nuorille ja aloittelijoille suositellaan C3-pohjia tai sen johdannaisia (pahus kun en muista, mutta taisi olla C5), kun taas vanhoille pelaajille (HW-pohjiin tottuneille) C8-pohjia tai sen johdannaisia (muistaakseni C6).

C3/C5-pelaajia voidaan luonnehtia tarkkaa lyhytsyöttöpeliä pelaaviksi pelaajiksi, jotka liu'uttelevat tarvittaessa suorilla kosketuksilla pallon kaukaakin haltuun, kun taas C8/C6-pelaaja on tavallisesti pitkiä(?) syöttöjä viljelevä vastahyökkäyspelaaja, joka "rakastaa" kierrepeliä... molemmilla pohjatyypeillä on näköjään voitettu nopeassa maailmanmestaruus 2000-luvulla.

Onko Hönkki C8-jengisi POM-muovipohjainen vai myös PVC?


Luitko koko jutun ensin italiaksi ja vielä ymmärsit noin hyvin  :lol:  :lol:

En tiedä C8-jengini muovin laadusta muuta kuin että se on osittain läpinäkyvää ja erilaista kuin missään muussa Suomessa näkemässäni jengissä. Tuo kuvaus vastahyökkäyspelaajalle sopivuudesta voi pitää hyvin paikkansakin, koska olen kotona harjoitellut usean syötön ketjuja liikkuvaan palloon ja ne ovat onnistuneet paremmin kuin muilla pohjilla. Liikkuvaan palloon pelaamisessa pitää vain päästä tietylle tasolle, että siitä on pelissä oikeasti hyötyä. Se taso on vaan aika korkealla ja jos ei siihen pysty, niin sitten on parempi pelata Zingan markkinoimalla "continental" -tyyliä.

En ole C8:lla pyrkinyt vastahyökkäyspelaajaksi vaan ennemminkin dominoimaan pelejä. Ehkä tämä on ollut virhe. Pohjia valitessa pitää aina ottaa huomioon myös se kuinka vedot niillä onnistuvat.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses