• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

KV-sääntöjä ja vinkkejä (Porvoo)

Aloittaja AriFerra, joulukuu 18, 2007, 11:02:21

« edellinen - seuraava »

Hönkki

#75
LainaaTiivistelmässä varmaankin jokin fiba?
Tuo tiivistelmä on tehty 26.6.2005 päivitetyistä FISTF-säännöistä, Issue 4.0.
Ja tuossa sanotaan:
Peliaikana enintään 3 pelifiguuria voidaan vaihtaa.

Tarkoittaisiko, että pelin 15min peliaikana tämä voimassa?
Puoliajalla kuitenkin voisi vaihtaa vaikka koko joukkueen?
Olisiko alkuperäisissä täydellisissä säännöissä tuosta jotakin lisää?

Oho. Nyt jossakin mättää. Onko kyse suomennetuista säännöistä ?
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

AriFerra

#76
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaTiivistelmässä varmaankin jokin fiba?
Tuo tiivistelmä on tehty 26.6.2005 päivitetyistä FISTF-säännöistä, Issue 4.0.
Ja tuossa sanotaan:
Peliaikana enintään 3 pelifiguuria voidaan vaihtaa.

Tarkoittaisiko, että pelin 15min peliaikana tämä voimassa?
Puoliajalla kuitenkin voisi vaihtaa vaikka koko joukkueen?
Olisiko alkuperäisissä täydellisissä säännöissä tuosta jotakin lisää?

Oho. Nyt jossakin mättää. Onko kyse suomennetuista säännöistä ?

Kyllä. Ihan tuosta yhdistyksen sivuilta printattu.
Siis Esittely-sivu. Kansainväliset säännöt. Kooste FISTF:n säännöistä suomennettuna.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

#77
Tarkistin asian alkuperäisistä FISTF-säännöistä, joissa asia on ilmaistu eri tavalla kuin suomennetussa versiossa.

Jos haluaa tehdä vaihtoja muuten kuin puoliajalla, niin vaihtojen max määrä on 3 ja vaihtofiguurien on oltava peliasultaan ja tyypiltään samoja kuin poisvaihdettujen figuurien.

Puoliajalla saa vaihtaa koko jengin vaikka täysin toisentyyppisiksi figuureiksi.


Pinnat Ilelle.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Zinga

#78
Tuon tiivistelmän alussa mainitaan suhteellisen selkeästi seuraavaa: "Nämä ovat tiivistetty versio Subbuteo pöytäjalkapallon
kansainvälisistä pelisäännöistä (Federation of International Sports Table Football, FISTF, Sports Rules of Table Football, Issue 4.0, 26 June 2005). Tiivistetyt säännöt eivät ole täysin kattavat, joten epäselvissä tilanteissa tarkista sääntö virallisista säännöistä."


Tarkoitukseni ei siis ollutkaan tehdä suomennosta kansainvälisistä säännöistä vaan suomenkielinen tiivistelmä, jonka avulla aloittelijat pääsevät pelistä nopeasti ymmärrykseen. Mielestäni figuurien vaihtaminen ei ole mikään keskeinen asia säännöissä ja siksi asia on ilmoitettu siten kuin se nyt on ilmaistu. Sinällään tiivistelmässä oleva teksti on täysin vastaava kuin alkuperäisissä säännöissä:

2.5.1. Damaged or broken playing figures may not be used and shall be
substituted. During playing time maximum 3 playing figures may
be substituted as long as the replacement playing figures are
equally colored and of the same type.

Vahingoittuneita tai rikkoontuneita pelifiguureja ei saa käyttää ja ne on
vaihdettava. Peliaikana enintään 3 pelifiguuria voidaan vaihtaa.

2.5.2. Playing figures may only be substituted at the occasion of a goalflick, corner-flick, flick-in, free-flick, or penalty-flick, or if a
goal has been scored.

Pelifiguuri voidaan vaihtaa ainoastaan maalipotkun, kulmapotkun,
sivurajan, vapaapotkun tai rangaistuspotkun aikana tai maalin jälkeen.

AriFerra

#79
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Tuon tiivistelmän alussa mainitaan suhteellisen selkeästi seuraavaa: "Nämä ovat tiivistetty versio Subbuteo pöytäjalkapallon
kansainvälisistä pelisäännöistä (Federation of International Sports Table Football, FISTF, Sports Rules of Table Football, Issue 4.0, 26 June 2005). Tiivistetyt säännöt eivät ole täysin kattavat, joten epäselvissä tilanteissa tarkista sääntö virallisista säännöistä."


Ei ollut lainkaan tarkoitus kritisoida.
Tämä miten sanoin:
"Tiivistelmässä varmaankin jokin fiba?
Tuo tiivistelmä on tehty 26.6.2005 päivitetyistä FISTF-säännöistä, Issue 4.0."

Tuon sanan fiba (huh mitä maalais slangia) olisi pitänyt korvata toisella ilmauksella. Tarkoitukseni oli nimenomaan viitata ja korostaa, että tiivistelmä ei ole täysin kattava, ihan kuin yllä olevasta lihavoidusta lainauksesta käy ilmi.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Zinga

#80
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Ei ollut lainkaan tarkoitus kritisoida...   ...Tarkoitukseni oli nimenomaan viitata ja korostaa, että tiivistelmä ei ole täysin kattava, ihan kuin yllä olevasta lihavoidusta lainauksesta käy ilmi.
Joo, näin ymmärsinkin. Sääntötiivistelmää lukevien on hyvä huomioida juuri tuo asia, että se ei sisällä kaikkea nippelitietoa.

AriFerra

#81
Nixa on jo nopean joukkueen työstänytkin vimosen päälle.
Hienoa!

Kasse: Jos ehdit, niin nimeä Barcelonasi jos haluat nopeassakin tilastoa pitää.
(minä laitan varmuudeksi vihkoon barcan pika-kokoonpanon, katsotaan sitä vaikka sitten kimpassa)

Mikma: Vinkki miten voitaisiin tehdä aluksi:
Vaikka on järkyttävää, niin teemme Jere, minä ja Joa aluksi tuosta minun keltaisesta Sureshot-joukkueesta kameleontin. Kunnes hankimme jokainen omamme.
Eli numeroin (itse asiassa zaccy on ne valmiiksi numeroinnut) figuurit numeroiksi 1-11. Nimeän listaani Milanin pelaajat noiden numeroiden mukaan ja pidämme tilastoa niillä.

Jerelle teimme myös listan AS Roman pelaajista numeroille 1-11.
Joalle ManUn.

Valitse siis itsellesi joukkue jolla nopeaa pelaat, ja jos vain "raaskit", niin numeroi sinäkin näin aluksi nuo numeroiksi 1-11 koska joudumme/saamme lainata keskinäisissä peleissämme (esmes minä vs. Jere) sinun joukkuettasi.

Huh. Olipas sekava. ;D
Mutta jos valitset nopeaksi joukkueeksesi esmes vaikkapa Blackburnin (yllätys), niin teet listan jossa Rovers pelaajat ovat numeroina 1-11.
Bentley: #6
Dunn: # 7 jne.

Käviskö tämä aluksi?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

AriFerra

#82
Mites oman pelaajan rappaus?
Onko se rike?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Zinga

#83
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Mites oman pelaajan rappaus?
Onko se rike?
Sama kuin rapatessa vastustajaa. Siis:
 - hyökkääjä oman pelifiguurin kautta palloon --> vapari
 - hyökkääjä osuma omaan pelifiguuriin --> takaisin
 - pakki osuma omaan pelifiguuriin --> takaisin.

mikma

#84
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Mites oman pelaajan rappaus?
Onko se rike?
Sama kuin rapatessa vastustajaa. Siis:
 - hyökkääjä oman pelifiguurin kautta palloon --> vapari
 - hyökkääjä osuma omaan pelifiguuriin --> takaisin
 - pakki osuma omaan pelifiguuriin --> takaisin.

Ainako takaisin vai --> jatkuu?

Zinga

#85
Lainaus käyttäjältä: "mikma"Ainako takaisin vai --> jatkuu?
"Takaisin" on aina "takaisin tai jatkuu". Vapari on aina "vapari tai jatkuu". Tuomari ilmoittaa "back" tai "free flick", johon hyökkääjä voi vastata "play on".

AriFerra

#86
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Mites oman pelaajan rappaus?
Onko se rike?
Sama kuin rapatessa vastustajaa. Siis:
 - hyökkääjä oman pelifiguurin kautta palloon --> vapari
 - hyökkääjä osuma omaan pelifiguuriin --> takaisin

Nyt taas käyn aika hitaalla. Koittakaa kestää.
Mutta onko siis niin, että rikkeestä vaihtuu aina hallinta?
Jos hyökkääjä rappaa omaa pelaajaa, otetaan hyökkääjäfiguuri takaisin.
Jatkuuko hyökkäys vai vaihtuuko hallinta?

Sitten pari muuta kysymystä:
Jos irmani on kentällä ja hallinta vaihtuu vastustajalle.
En siis saa laittaa irmaa takaisin maaliin.
Entä jos puolustus näpäytyksessä rappaan vaparin arvoisesti.
Kun minulla vapariin sijoitusnäpäytys, saanko näpäyttää sijoitusnäpäytyksellä irman maalivahdin alueelle jolloin saan keppiveskan käyttöön?
Jos tuo sijoitusnäpäytys irmalle on sallittua, niin saako irma mennä maaliin sisään (kuten hitaassa) ja keppiveska tulee käyttöön?

Ja se toinen:
Paitsiosta poisto. Jos poistettava figuuri osuu vastustajan figuuriin tai palloon, on se virhe. Figuuriin osumisesta takaisin(tai jatkuu). Eli hallinta vaihtuu?
Osuma palloon -> vastustajalle vapari?

Nyt sekava kysymys tähän tilanteeseen. Paitsiosta poistoon vastausnäpäytys: Jos tämä näpäytys osuu palloon, tuleeko hyökkääjälle vapari?

Ilmeisesti ei? Järkeilen tämän niin, että paitsiosta poistoon vastausnäpäytys on ilmeisesti virallisesti puolustusnäpäytys?
Ja jos puolustusnäpäytyksen tekee paikallaan olevaan palloon, on tuomio takaisin(tai jatkuu).
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Epis

#87
Kentälle jääneen irman saa ottaa takaisin pelikatkolla esim vapari tai heitto riippumatta siitä kenen hallussa pallo on. Tämä ei vähennä sijoitusnäpäytystä. Irmaa ei saa näpäyttämällä takaisin. Tuolla maalivahdin alueellahan ei muutenkaan saa olla figuureita vaan ne siirretään auleen rajalle.

Sijoitusnäpäytyksissä ei voi aiheutua erikoistilannetta. Muihin figuureihin osuttaessa toinen pelaaja saa päättää jätetäänkö figuurit niin kuin ne rikkeen ansiosta ovat jääneet vai otetaanko takaisin. Palloon osuminen taitaa olla takaisin.

Mainittakoon vielä poistoihin liittyen oma mielikuvani säännöistä, joissa taidetaan mainita että pelaaja saa tehdä kolme (3) poistonäpäytystä yhden pallon hallintajakson aikana. Zinga tai joku muu sääntö-guru voinee tarkentaa tätä kohtaa...
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

AriFerra

#88
Lainaus käyttäjältä: "SUFC"Kentälle jääneen irman saa ottaa takaisin pelikatkolla esim vapari tai heitto riippumatta siitä kenen hallussa pallo on.

Ahaa. Riippumatta kenen hallinta. Tämä selvensi asiaa. Kiitos.

Tuosta kolme näpäytystä hallintajakson aikana.
Olen kuvitellut, että jakso tarkoittaa sitä näpäytys "jaksoa/kertaa".
Eli kun olen tehnyt kolme poistoa. Pelaan palloa onnistuneesti ja minulla jatkuu hyökkäys, niin olisi jälleen oikeus kolmeen poistoon?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Epis

#89
Itse olen käsittänyt hallintajaksolla useamman näpäytyksen silsältävää kokonaisuutta, mutta juuri tästä syystä haluisin varmistuksen asialle.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!