• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

FI-Sääntökeskustelu

Aloittaja h-kone, elokuu 03, 2007, 02:04:02

« edellinen - seuraava »

Hysteerinen rage quittaaja

#255
Kyllä, aikoinaan La Liigassa kaatuneet figuurit pysyivät kaatuneena seuraavaan pelikatkoon asti. ( jos oikein tarkkaan kuunteli, saattoi figuurin suunnalta jopa kuulua pientä voihketta ja kivuliasta huutoa hyvinkin pienen kontaktin jälkeen )  Tämän jälkeen kivut olivat mystisesti kadonneet ja taas mentiin 100 lasissa.  :D Legendaarista!
Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

Puppe

Lainaus käyttäjältä: Florentino Perez - syyskuu 16, 2009, 01:16:02
Kyllä, aikoinaan La Liigassa kaatuneet figuurit pysyivät kaatuneena seuraavaan pelikatkoon asti. ( jos oikein tarkkaan kuunteli, saattoi figuurin suunnalta jopa kuulua pientä voihketta ja kivuliasta huutoa hyvinkin pienen kontaktin jälkeen )  Tämän jälkeen kivut olivat mystisesti kadonneet ja taas mentiin 100 lasissa.  :D Legendaarista!

Ettei vaan olis se kuuluisa "taikasuihke" joka parantaa vaivan kuin vaivan ja ihan hetkessä... :-\
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Epis

Muutin topikin otsikon ja käytetään tätä FI-sääntökysymysten avaamiseen.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Hönkki

Viime aikoina ei ole syntynyt mitään ihmeempiä hässäköitä kalastustilanteista. Niitä voi kuitenkin joskus vielä tulla ja niinpä tuli mieleen eräs keino miten kalastustilanteet voisi tuomita. Kerron ensin yhden tilanteen viime FI-sääntöjen SM-kisoista. Viimeisen kierroksen peli Manu-Chelsea, tilanne 1-0 ja Chelsea painoi päälle tsunamin lailla. Kesken sinisten painostuksen Manu sai pallon ja pelasi sen vastustajan päätyyn Chelsean irman ollessa pelissä. Manulla oli tilanne, jossa vastustajan pakki oli pallon edessä 10 cm päätyrajasta. Manun hyökkääjä lähti yrittämään pelaamista pakin kautta niin, että hyökkäjä olisi saanut pallon takaisin itselleen ennen päätyrajaa. No, tottakai siitä tuli fisse. Manu olisi helposti voinut pelata kulmatilanteen niin, että olisi saanut jatkovetopaikan Chelsean irman ollessa ulkona. Manun ratkaisu oli kuitenkin 2 siirtoa omassa puolustuspäässä (joista toisella vielä rapattiin), koska FI-sääntöjen käytöskoodin mukaan pelejä ei ratkaista fisseillä, varsinkaan vanhojen pelaajien kesken ja varsinkaan SM-kisoissa. Tilanteesta ei maalia, mikä oli täysin oikein.

SÄÄNTÖ joka sitten tuli mieleeni voisi olla jotain tällaista:
Jos joukkue kalastaa itselleen sivurajan, kulmapotkun tai maalipotkun vastustajan kenttäpelaajan tai irman kautta, niin hyökkääjällä ei sijoitussiirtoja, mutta puolustalla olisi normaali määrä.

Sääntö voisi hyvin mennä myös niin, että hyökkääjä saisi tehdä sijoitussiirtoja vain omalla kenttäpuoliskollaan, puolustaja missä vain.

Kumpikin sääntöversio veisi etua pois kalastajalta ja vahinkofissen tullessa voisi ihan hyvällä omalla tunnolla yrittää pelata tilanteen parhaalla mahdollisella tavalla. Tahallisiin kalastuksiin en toki edelleenkään kehoittaisi, mutta sääntö suojaisi fissen uhria niissäkin tapauksissa. Tästä voisi ainakin keskustella.



Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

mikma

Tässä muutama tähdennyksiä ainakin PSK:n pojille Paitsiosta, joita on tulkittu hieman väärin!

13.1.1.1.   Hyökkäävä pelifiguuri on paitsioasemassa kun seuraavat ehdot täyttyvät:
a.   hyökkäävä pelifiguuri on maalintekoalueella. Päätyrajan takana oleva pelifiguuri ei ole maalintekoalueella.
------eli hyökkääjä saa olla päätyrajan takana, eikä se ole paitsiossa.

13.1.2.4.   Seuraavissa tilanteissa ei synny paitsiota, vaikka hyökkäävä pelifiguuri olisikin paitsioasemassa.
b.   Vastustaja on tehnyt viimeisen hyökkäysnäpäytyksen.
---- viisaammat kertokaa. mitä tuo tarkoittaa? peli ajan päättyessä?

d. Puolustaja näpäyttää pelifiguurinsa päätyrajalta ulos pelialueelta. Puolustajan pelifiguurin katsotaan silti olevan lähempänä päätyrajaa kuin hyökkääjäfiguurin, vaikka puolustajan pelifiguuri onkin pelialueen ulkopuolella.
------ puolustajan figuuri on silti pelissä mukana toisin kun hyökkäävän figuuri.ks.13.1.1.1. a.

13.4.   Paitsiosta poiston suoritus
13.4.1.   Hyökkääjän tulee ilmoittaa ennen paitsiostapoistonäpäytystä, että kyseessä on paitsiostapoisto, muuten näpäytys tulkitaan hyökkäysnäpäytykseksi. Paitsiostapoistonäpäytys ei saa ylittää keskiviivaa, mutta muita alueellisia rajoituksia ei ole.

13.4.3.   a ) Paitsiostapoistonäpäytys ei saa osua muihin pelifiguureihin.
------ viisaammat kertokaa.Tarkoittanee vastustajan figuureja ei omia???

Hovimestari

FI-säännöillä paitsiostapoisto ei saa osua omiinkaan figuureihin.

En ole varma, mutta 13.1.2.4. kohdassa tarkoitetaan luultavasti tilannetta, joka on tämänkaltainen:

x1
y
x2
o
x3
I-I

x = hyökkääjä
y = puolustaja
o = pallo
I-I = maali

Jos x3 pelaa palloa taaksepäin, johon x1 suorittaa jatkolaukauksen, niin x2 ei voi jäädä tilanteessa paitsioon, vaikka se jäisi taaksepäinsyötön yhteydessä paitsiolinjan alle. Oleellista tässä on siis jatkolaukaus.

AriFerra

Tämä on eri asiaa, mutta tuosta "kaaviosta" on helppo kysyä:
Entä jos tilanteessa ei ole pelaajaa x2? Pelaaja x3 pelaa palloa taaksepäin jääden itse lähimmäksi vastustajan maalia.
x1 tekee jatkolaukauksen. Eikö x3 ole paitsiossa? Lasketaanko se "passiiviseksi paitsioksi" (tms?)? Eli rikettä ei synny, ja mahdollinen maali hyväksytään?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

Lainaa13.1.2.4.   Seuraavissa tilanteissa ei synny paitsiota, vaikka hyökkäävä pelifiguuri olisikin paitsioasemassa.
b.   Vastustaja on tehnyt viimeisen hyökkäysnäpäytyksen.

Tämä on itseasiassa ihan selvä tapaus, mutta ehkä olen sen vähän hassusti ilmaissut

Ajatellaan että Manun pelaaja on paitsioasemassa ja Chelsea pelaa palloa kohti omaa maaliaan ja pallo menee paitsiolinjan yli => ei paitsiota

LainaaFI-säännöillä paitsiostapoisto ei saa osua omiinkaan figuureihin.

juuri näin, muuten paitsiostapoistolla voisi siirrellä muitakin omia figuureja kuin paitsiostapoistettavaa figuuria. Paitsiostapoiston tarkoitus on ainoastaan siirtää paitsioasemassa olevaa figuuria.

LainaaTämä on eri asiaa, mutta tuosta "kaaviosta" on helppo kysyä:
Entä jos tilanteessa ei ole pelaajaa x2? Pelaaja x3 pelaa palloa taaksepäin jääden itse lähimmäksi vastustajan maalia.
x1 tekee jatkolaukauksen. Eikö x3 ole paitsiossa? Lasketaanko se "passiiviseksi paitsioksi" (tms?)? Eli rikettä ei synny, ja mahdollinen maali hyväksytään?

x3 ei ole paitsiossa


Lainaax1
y
x2
o
x3
I-I

x = hyökkääjä
y = puolustaja
o = pallo
I-I = maali

Jos x3 pelaa palloa taaksepäin, johon x1 suorittaa jatkolaukauksen, niin x2 ei voi jäädä tilanteessa paitsioon, vaikka se jäisi taaksepäinsyötön yhteydessä paitsiolinjan alle. Oleellista tässä on siis jatkolaukaus.

tämäkin on oikein


Lainaad. Puolustaja näpäyttää pelifiguurinsa päätyrajalta ulos pelialueelta. Puolustajan pelifiguurin katsotaan silti olevan lähempänä päätyrajaa kuin hyökkääjäfiguurin, vaikka puolustajan pelifiguuri onkin pelialueen ulkopuolella.

Puolustaja ei voi ottaa alinta figuuriaan pois tilanteesta näpäyttämällä sen päädystä yli. Jos voisi, niin puolustaja pystyisi mahdollisesti tällä tavalla aiheuttamaan vastustajan jäämisen paitsioasemaan. Tämän ei katsota olevan pelinhengen mukaista.

Lainaa13.1.1.1.   Hyökkäävä pelifiguuri on paitsioasemassa kun seuraavat ehdot täyttyvät:
a.   hyökkäävä pelifiguuri on maalintekoalueella. Päätyrajan takana oleva pelifiguuri ei ole maalintekoalueella.
------eli hyökkääjä saa olla päätyrajan takana, eikä se ole paitsiossa.

Juuri näin. Säännöissä muuten ei ole sanottu mitään siitä saako tämä päätyrajan takana oleva figuuri osallistua peliin.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 10, 2010, 11:07:24

Lainaa13.1.1.1.   Hyökkäävä pelifiguuri on paitsioasemassa kun seuraavat ehdot täyttyvät:
a.   hyökkäävä pelifiguuri on maalintekoalueella. Päätyrajan takana oleva pelifiguuri ei ole maalintekoalueella.
------eli hyökkääjä saa olla päätyrajan takana, eikä se ole paitsiossa.

Juuri näin. Säännöissä muuten ei ole sanottu mitään siitä saako tämä päätyrajan takana oleva figuuri osallistua peliin.

Jos ei saisi, niin sittenhän pitäisi olla sääntö joka kertoo milloin saa osallistua? Vasta pelikatkon jälkeen?`Sen jälkeen kun on suoritettu ko. pelaajalle paiotsiostapoisto?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Rossonero

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 10, 2010, 11:07:24
Lainaa13.1.1.1.   Hyökkäävä pelifiguuri on paitsioasemassa kun seuraavat ehdot täyttyvät:
a.   hyökkäävä pelifiguuri on maalintekoalueella. Päätyrajan takana oleva pelifiguuri ei ole maalintekoalueella.
------eli hyökkääjä saa olla päätyrajan takana, eikä se ole paitsiossa.

Juuri näin. Säännöissä muuten ei ole sanottu mitään siitä saako tämä päätyrajan takana oleva figuuri osallistua peliin.

Ei ole ehkä sääntöihin kirjattu, mutta mielestäni tuo on sääntötalkoissa sovittu, että ei saisi osallistua kyseisessä hyökkäyksessä. Eli jää sinne odottamaan hallinnan vaihtumista, maalia tai muuta erikoistilannetta. Figuuria ei myöskään voi poistaa. Näin se sovittiin, mutta en tiedä miksi säännöissä ei mitään tuosta ole. Tai siis tiedän. Koska Hönkillä oli muutenkin liikaa työtä noissa.

Pähkinänkuoressa siis: Ei saa poistaa, ei saa osallistua peliin ennen kuin hallinta vaihtuu. Siis on paikallaan hallinnan vaihtoon tai pelikatkoon asti.

Hönkki

Koskien FI-sääntöjen ylläpitoa ja kehittämistä antaisin pallon akselille Rossonero - Hovimestari - Puu. Puu onkin ollut sääntökirjuri viimeiset pari vuotta. Säännöt ovat periaatteessa valmiit, mutta aina välillä huomaa, että jotain pikkujuttuja pitäisi korjata. Yhdistyksen sivuilla olevien FI-sääntöjen päivämäärä on 15.7.2008. En tiedä onko sen jälkeen tehty uudempaa versiota.

Itse en halua enää ottaa päävastuuta FI-sääntöjen muutoksista. Jotain saatan joskus kommentoida.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Hovimestari

#266
Tuli vain mieleen, että Hesussa on ollut pientä epäselvyyttä tilanteissa, joissa pelaaja x on ilmoittanut figuurinsa jatkavan viivalta, jonka jälkeen vastustaja y:n näpäyttämä figuuri on tullut ja pysähtynyt samaan kohtaan ko. viivalle, johon pelaaja x:n figuuri pitäisi seuraavaksi sijoittaa.

Y:n figuurilla on varmasti oikeus säilyä näpäytyspaikallaan, mutta mihin x:n figuuri sijoitetaan ei ole ollut ihan selvä (varsinkaan silloin jos x:n ylimenopaikka ei ole täsmälleen sama kuin y:n kohta, jolloin loogisesti x laitetaan suoraan y:n taakse).

Laitetaanko x:n figuuri yhden pohjan mitan päähän ylimenopaikastaan, jos y:n figuuri on hiukankaan edessä, vai ehkäpä y:n figuurin "iholle", niin lähelle ylimenopaikkaa kuin mahdollista y:n figuuria siirtämättä?

Itse sanoisin, että tuo jälkimmäinen, josta voi sitten FI-tyyliin "nipata", mutta en ole mitenkään varma. Tietysti jos lukisi viralliset säännöt läpi, niin voisi ehkä tietää...

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: Rossonero - helmikuu 10, 2010, 12:26:28
Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 10, 2010, 11:07:24
Lainaa13.1.1.1.   Hyökkäävä pelifiguuri on paitsioasemassa kun seuraavat ehdot täyttyvät:
a.   hyökkäävä pelifiguuri on maalintekoalueella. Päätyrajan takana oleva pelifiguuri ei ole maalintekoalueella.
------eli hyökkääjä saa olla päätyrajan takana, eikä se ole paitsiossa.

Juuri näin. Säännöissä muuten ei ole sanottu mitään siitä saako tämä päätyrajan takana oleva figuuri osallistua peliin.

Ei ole ehkä sääntöihin kirjattu, mutta mielestäni tuo on sääntötalkoissa sovittu, että ei saisi osallistua kyseisessä hyökkäyksessä. Eli jää sinne odottamaan hallinnan vaihtumista, maalia tai muuta erikoistilannetta. Figuuria ei myöskään voi poistaa. Näin se sovittiin, mutta en tiedä miksi säännöissä ei mitään tuosta ole. Tai siis tiedän. Koska Hönkillä oli muutenkin liikaa työtä noissa.

Pähkinänkuoressa siis: Ei saa poistaa, ei saa osallistua peliin ennen kuin hallinta vaihtuu. Siis on paikallaan hallinnan vaihtoon tai pelikatkoon asti.

Kuulostaa loogiselta. Ehdotan, että PSK:ssa toimittaisiin näin.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

mikma

Lainaus käyttäjältä: Hovimestari - helmikuu 10, 2010, 15:53:39
Tuli vain mieleen, että Hesussa on ollut pientä epäselvyyttä tilanteissa, joissa pelaaja x on ilmoittanut figuurinsa jatkavan viivalta, jonka jälkeen vastustaja y:n näpäyttämä figuuri on tullut ja pysähtynyt samaan kohtaan ko. viivalle, johon pelaaja x:n figuuri pitäisi seuraavaksi sijoittaa.

Y:n figuurilla on varmasti oikeus säilyä näpäytyspaikallaan, mutta mihin x:n figuuri sijoitetaan ei ole ollut ihan selvä (varsinkaan silloin jos x:n ylimenopaikka ei ole täsmälleen sama kuin y:n kohta, jolloin loogisesti x laitetaan suoraan y:n taakse).

Laitetaanko x:n figuuri yhden pohjan mitan päähän ylimenopaikastaan, jos y:n figuuri on hiukankaan edessä, vai ehkäpä y:n figuurin "iholle", niin lähelle ylimenopaikkaa kuin mahdollista y:n figuuria siirtämättä?

Itse sanoisin, että tuo jälkimmäinen, josta voi sitten FI-tyyliin "nipata", mutta en ole mitenkään varma. Tietysti jos lukisi viralliset säännöt läpi, niin voisi ehkä tietää...
2.3.   Samaan paikkaan pelialustalla tulevien pelifiguurien asettelu
2.3.1.  Jos käy niin, että pelifiguuria ollaan asettamassa rajalle vastustajan näpäytyksen jälkeen, mutta vastustajan pelifiguuri näpäytetäänkin rajalle juuri samaan kohtaan, niin asetettava pelifiguuri asetetaan kiinni vastustajan pelifiguuriin kentän ulkopuolelle suorassa kulmassa rajaan nähden. Tämän jälkeen figuuria voidaan näpäyttää normaalisti. 

mikma

Palatakseni vielä paitsiosta poistoon.

13.4.3.   a ) Paitsiostapoistonäpäytys ei saa osua muihin pelifiguureihin. Jos näin kuitenkin tapahtuu, näpäytetty figuuri palautetaan käsin nostamalla takaisin siihen kohtaan kentällä, missä figuuri sijaitsi ennen näpäytystä. Tämän jälkeen puolustajalla, mikäli hän näin haluaa, on oikeus vaatia hyökkääjän näpäytyksen voimasta liikkuneet puolustajan figuurit palautettavaksi käsin nostamalla siihen kohtaan kentällä, missä ne sijaitsivat ennen hyyökkääjän paitsiostapoistonäpäytystä. Sääntöjenvastaista paitsiostapoistonäpäytystä ei saa uusia. Tässä tapauksessa puolustajalla ei ole oikeutta vastanäpäytykseen. Samaa pelifiguuria ei saa poistaa paitsiosta uudelleen ennen kuin hyökkääjä on suorittanut yhden hyökkäysnäpäytyksen ja puolustaja oman puolustusnäpäytyksensä.

Eli selvää on ettei saa osua mihinkään figuuriin.

osuessaan omiin figuureihin, jotka selvästi liikkuvat. Vissiin palautetaan kaikki figuurit takaisin paikoilleen, jossa olivat ??

säännöissä kun puhutaan vain puolustajan figuureiden siirtämisestä.