• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Karenssiuhka jo ennen duunia

Aloittaja Epis, lokakuu 28, 2015, 16:41:24

« edellinen - seuraava »

Epis

Lainaus käyttäjältä: BassJake - lokakuu 28, 2015, 16:08:17Ja voihan sitä koeaikana lopettaa jos ei nappaa ja mennä takas työnhakijaksi jolloin ei joudu karenssiin kun lopettaa koeajalla.
Nyt suosittelen tarkistamaan tämän tiedon ihan nk viralliselta taholta. Itse olen nimittäin vierestä seurannut tilannetta, jossa koeajalla työnantajan aloitteesta puretun työsuhteen syy "koeaika" jäädytti työttömyysetuuden potkut saaneelta, kunnes työnantajalta saatiin täydentävä selitys irtisanomisesta.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Epäkorrekti semipelaaja - lokakuu 28, 2015, 16:41:24
Lainaus käyttäjältä: BassJake - lokakuu 28, 2015, 16:08:17Ja voihan sitä koeaikana lopettaa jos ei nappaa ja mennä takas työnhakijaksi jolloin ei joudu karenssiin kun lopettaa koeajalla.
Nyt suosittelen tarkistamaan tämän tiedon ihan nk viralliselta taholta. Itse olen nimittäin vierestä seurannut tilannetta, jossa koeajalla työnantajan aloitteesta puretun työsuhteen syy "koeaika" jäädytti työttömyysetuuden potkut saaneelta, kunnes työnantajalta saatiin täydentävä selitys irtisanomisesta.

Ainakin minä sain työttömyysturvaa viimeksi kun olin työtön vuonna 2008 ilman karenssia vaikka olin purkanut työsopimuksen koeajalla. Ehkä työnantajan aloitteesta tuleva purku tulkitaan eri tavalla, mutta ainakin silloin kun itse purin sopimuksen koeajalla niin ei tullut mitään karenssia. En tiedä onko käytäntö sitten muuttunut. Pitää tuo kyllä vielä tarkistaa omalta työkkärin asiantuntijalta.

SouthernBoogieCat

Luulisin kyllä että se on niin että jos itse purkaa sopimuksen koeajalla ei tule karenssia koska työntekijällä on oikeus purkaa työsopimus tuosta vain (vaikka soittamalla aamulla ettei tule enää töihin) koeajalla. Olisi kohtuutonta jos tuosta tulisi vielä karenssi päälle. Täytyy tosiaan vielä tarkistaa mutta itselleni ei silloin vuonna 2008 ainakaan tullut mitään sanktioita työsopimuksen purkamisesta koeajalla kun aloite oli tullut omasta pyynnöstäni.

SouthernBoogieCat

#3
Tarkistin netistä ja sen mukaan tulee karenssi vaikka työntekijän aloitteesta purettaisiin työsopimus koeajalla. Ehkä tuo on uusi säädös, mutta en ainakaan muista että minulle olisi silloin 2008 tullut mitään karenssia - ei ainakaan 3 kk tai vastaavaa. Jos tuli niin se oli jotain päiviä esim. 7 pv. Aloin saamaan työttömyysturvaa lähes heti kun lopetin työpaikassa ja ilmoittauduin työkkäriin. Aina työkkärin kanssa on omavastuuaika, mutta en tosiaan muista että kyseessä olisi ollut ainakaan pidempää karenssia. Voi olla että siellä oli omavastuuajan jälkeen esim. viikko tai vastaavaa.

Minulla oli silloin vuonna 2008 muistaakseni perusteena työsopimuksen purulle: liian vähäinen myynti. Se ehkä silloin tulkittiin niin että se oli hyväksyttävä syy purkaa työsopimus ilman karenssia. En muista varmasti.

Epis

Lainaus käyttäjältä: BassJake - lokakuu 28, 2015, 16:57:17Minulla oli silloin vuonna 2008 muistaakseni perusteena työsopimuksen purulle: liian vähäinen myynti. Se ehkä silloin tulkittiin niin että se oli hyväksyttävä syy purkaa työsopimus ilman karenssia. En muista varmasti.

Tuosta 'liian vähäinen myynti' maininnasta saa vaikutelman, että työsuhde olisi purettu työnantajan puolelta vaikka näin ei olisikaan. Kunhan ei lue 'työntekijän omasta pyynnöstä', niin karenssin välttäminen pitäisi olla suht varmaa.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Porvoon turkkilainen

Nämä Finlexin sivut ovat hyvät. Löytyy tietoa työsopimuslaista:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Epis

Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - lokakuu 29, 2015, 10:26:21
Nämä Finlexin sivut ovat hyvät. Löytyy tietoa työsopimuslaista:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
Kiva linkki, mutta työsopimuslaki ei taida vaikuttaa TE-keskuksen toimintaan?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Epäkorrekti semipelaaja - lokakuu 29, 2015, 10:54:09
Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - lokakuu 29, 2015, 10:26:21
Nämä Finlexin sivut ovat hyvät. Löytyy tietoa työsopimuslaista:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
Kiva linkki, mutta työsopimuslaki ei taida vaikuttaa TE-keskuksen toimintaan?

Juuri näin. Kyse on laista koskien työttömiä (en tiedä millä nimellä se on) mutta kyse ei ole työsopimuslaista. Koeaikaan ei liity nuo TE-toimiston käytännöt jossa he soveltavat juuri sitä lakia joka koskee työttömiä.

SouthernBoogieCat


SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: BassJake - lokakuu 29, 2015, 11:00:48
Kyseessä varmaankin tämä laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20051216

Eipäs olekaan vaan pitäis löytää vielä joku toinen laki joka koskee työttömiä. Siinä pitäisi olla maininta karenssista.

Killer

Lainaus käyttäjältä: BassJake - lokakuu 29, 2015, 11:03:09
Lainaus käyttäjältä: BassJake - lokakuu 29, 2015, 11:00:48
Kyseessä varmaankin tämä laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20051216

Eipäs olekaan vaan pitäis löytää vielä joku toinen laki joka koskee työttömiä. Siinä pitäisi olla maininta karenssista.
Anteeksi tiukkapipoisuuteni. Voisko tän tärkeän keskustelun siirtää vaikka "vapaa keskustelu --> karenssiuhka jo ennen duunia", tms -otsikkoon?
Kaikella on paikkansa.
PS Jake, toivottavasti saat duunin.

Hysteerinen rage quittaaja

Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

Hönkki

Meillä YT:t käynnissä. Otan yltiöpositiivisen peliasennon ja jatkan hommia.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - lokakuu 29, 2015, 12:27:10
Meillä YT:t käynnissä. Otan yltiöpositiivisen peliasennon ja jatkan hommia.

Meillä päättyi viime viikolla. Jatkan foorumien lukemista.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Epäkorrekti semipelaaja - lokakuu 28, 2015, 20:54:23
Lainaus käyttäjältä: BassJake - lokakuu 28, 2015, 16:57:17Minulla oli silloin vuonna 2008 muistaakseni perusteena työsopimuksen purulle: liian vähäinen myynti. Se ehkä silloin tulkittiin niin että se oli hyväksyttävä syy purkaa työsopimus ilman karenssia. En muista varmasti.

Tuosta 'liian vähäinen myynti' maininnasta saa vaikutelman, että työsuhde olisi purettu työnantajan puolelta vaikka näin ei olisikaan. Kunhan ei lue 'työntekijän omasta pyynnöstä', niin karenssin välttäminen pitäisi olla suht varmaa.

Se oli purettu nimenomaan työntekijän aloitteesta ja siitä oli selkeä maininta työtodistuksessa. Siitä huolimatta en muista mitään karenssia olisi tullut. Muistaisin jos kyseessä olisi 3 kk:den esim. Mielestäni koeajalla purku työntekijän omasta pyynnöstä pitäisi olla pätevämpi syy välttää karenssi kuin että jos purun aloite tulee työnantajan puolelta. Koska työntekijällä on lakisääteinen oikeus purkaa työsopimus koeajalla niin minun oikeustajuun ei mahdu se että siitä voisi tulla ainakaan pitkiä karensseja. "Liian vähäinen myynti" puhtaasti provisiopalkkaisessa työssä voidaan ehkä katsoa päteväksi syyksi purkaa koeajalla työsopimus koska ilman kunnollista palkkaa työtä ei kannata tehdä. Näin muistaakseni työkkärin virkailijat silloin 2008 olivat samaa mieltä että minulla oli oikeus purkaa sopimus liian vähäisestä myynnistä johtuen. En muista varmasti mutta tällainen mielikuva minulla on.