• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Porvoo (jutustelua Subusta ja muustakin)

Aloittaja Hönkki, elokuu 15, 2007, 11:28:25

« edellinen - seuraava »

Epis

#30
Mistäs Puun T4:nen kurvaa kyytiläisiä mukaan?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

AriFerra

#31
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Kiitos opastuksesta. Edelleen ollaan tulossa. Soittelivat jostain "Ilta-uusimaa" lehdestä. Onko siellä ihan oikeasti yleisöä ?

Katos. Mikko sitten soitti.
Eli olen itse duunissa Kirjapaino Uusimaa nimisessä lafkassa.
Saman katon alla on Uusimaa-sanomalehden toimitus.
Uusimaa-sanomalehti(ilmestyy 7x/viikko) julkaisee kerran viikossa ilmestyvää ilmaisjakelulehteä Ilta-Uusimaa.

Mikko on tuottaja. On itse pelannut paljon pöytälätkää. Halusi tehdä pienen jutun kun kuuli että pelaan subua.
Ikävä kyllä Ilta-Uusimaa ei ole netissä, mutta nappaan tuosta pinon mukaani niin näette ja saatte lehden itsellennekin.

Jutussa kerrotaan että Hakkarainen ja Pekkala tulevat esittelemään lajia. Sorry SUFC. Meni ohi tuo että sinäkin olet tulossa.
Lopuksi mainitaan paikka ja aika.

Juttu on kyllä hyvin pieni + yksi kuva. Hieman olen skeptinen, tuleeko kuitenkaan monikaan paikalle. Mutta me ainakin olemme kiitollisia että vaivaudutte.

Hönkki kyseli myös, että onko paikka(kerhohuone) iso.
Kerroin että on, mutta hieman vedän takaisin. Siis ei se mikään todella iso ole. Sanoisinko että erittäin ison olohuoneen kokoinen.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

mikma

#32
Moro vaan kaikille!
Itse olen ollu myös pikkupojasta asti kiinnostunut pelistä. Kokeilin pari kertaa "vaahtosammuttimen kokoisena" 70-luvun lopulla jo, mutta sen jälkeen en juurikaan ole sitä pelaillut. Kiinnostusta on ollu lajia kohtaan kuitenkin. Itse hankin subun n.-99-00 vaihteessa. Sitäkin on vain pari kertaa tullu kokeiltuu. Täysi aloittelija siis olen, eikä palloon meinaa osua millään  :lol:
Olipa hyvä tuo ilta uusimaan juttu ja että osuikin vielä silmään. Hieno homma. Jos vaan saadaan Porvooseen jotain aikaan, olen ehdottomasti mukana. Minä olen ainakin näillänäkymin tulossa sunnuntain tapahtumaan.

AriFerra

#33
Loistavaa mikma! Terwetuloa ja nähdään siellä.
Periaatteessa meillä olisi mahdollisuus saada tuo nuorisotila suht vakituisesti, noin kolme kertaa/kk.
Aika vain hieman ongelma. Se on aivan varattu, mutta bändin kanssa joka siellä viikonloppuisin treenaa asia kyllä sovittavissa. Tarkoittaa että su-illat n. 18.45 alkaen.

Mutta katsotaan. Huomenna tähän aikaan olemme viisaampia.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

mikma

#34
Jep!!
kiitos omasta puolesta kaikille kävijöille ja tietysti järjestäjälle. Itselleni jäi ainakin erittäin positiivinen mieli tuosta esittelyillasta. Toivotaan, että tämä poikii jatkuvuutta myös nyt Porvoon suunnassa. Ehkä vielä tulevaisuudessa saadaan Porvooliigakin pystyyn. Ja kun harjoitus tekee mestarin niin sen jälkeen kumotaan nuo Helzingin poijaat nurin  :lol:

AriFerra

#35
Lainaus käyttäjältä: "mikma"Jep!!
Toivotaan, että tämä poikii jatkuvuutta myös nyt Porvoon suunnassa. Ehkä vielä tulevaisuudessa saadaan Porvooliigakin pystyyn.

Jos minä, sinä, Jere, Kasse
ja Niko kokoonnutaan edes säännöllisen epäsäännöllisesti, niin viidellä pelaajalla saa jo loistavasti liigan käyntiin.

Kaikille: Palaan astialle iltapäivällä ja pistän enemmän juttua tuosta eilisestä tilaisuudesta.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

#36
Tämä Porvoonreissu oli just niitä syitä miksi peliä kannattaa yrittää levittää. Paikalle oli saapunut 7 uteliasta, joista osa junnuja. Pitäisin erittäin todennäköisenä, että Porvoossa on jo tänä vuonna oma liiga ja turnauksiakin varmaan järjestyy. On aina hienoa nähdä innokkaitten aloittelijoiden pelaavan, mutta pelillisesti suurimman vaikutuksen teki 10-vuotias Jere, joka näytti miten keskisormella lähtevät jatkovedot poikittaissyöttöihin, napakasti ja kohtalaisella prosentilla maalia kohtia. Koska on viimeksi suomalaisessa subussa ollut 10-vuotias junnu, joka treenaa joka päivä kotonaan ?

Esittelimme hitaan ja nopean säännöt. Hitaan säännöt näyttivät saavan enemmän suosiota. Ehkä se onkin näinpäin parempi, että opetellaan ensiksi ilman vahaa perusnäpäytystekniikka ja vasta myöhemmin tutustutaan nopeaan peliin, jos kiinnostusta on.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Zinga

#37
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Esittelimme hitaan ja nopean säännöt. Hitaan säännöt näyttivät saavan enemmän suosiota. Ehkä se onkin näinpäin parempi, että opetellaan ensiksi ilman vahaa perusnäpäytystekniikka ja vasta myöhemmin tutustutaan nopeaan peliin, jos kiinnostusta on.
Hienoa!! Sen verran suosittelen pelaamaan myös nopeilla säännöillä, että voi osallistua ensi kesänä Helsinki Openiin. Niin ja junnuille on aika helppo nakki saada edustuspaikka Wienin MM-skaboihin kesäkuulle.

AriFerra

#38
Suurkiitos Yhdistykselle! Hönkki, Jewell ja SUFC kävivät, ja homma oli erittäin(!) onnistunut.
Kopsaanpa kirjoituksen jonka kirjoitin juuri tuonne Hattrick`in Subbuteon Ystävät-järjestön konffiin:

"Eilen kokoonnuttiin nuorisotilalle.
Ilta-Uusimaassa(paikallislehti Uusimaan kerran viikossa ilmestyvä ilmaisjakelulehti) oli viime keskiviikkona pieni ennakkojuttu tapahtumasta + kuva pelikentästä jonka äärellä minä ja jere.

Tuon jutun ansiosta paikalle tuli neljä henkilöä, joita en tuntenut. Tai yhden näistä tunsin, mutta hänellekään en ollut tapahtumasta mitään kertonut. Kolme tulijaa oli aivan ennestään tuntemattomia.

Yhdistyksestä paikalle saapuivat siis Hönkki, Jewel ja SUFC.
Pojat(tai siis miehet) olivat todella mukavia, hauskoja ja rentoja.
Yhteinen sävel löytyi välittömästi.

Kaksi kenttää pistettiin pystyyn. Toinen minun(Paken vanha) nylon-kenttä ja heillä oli mukana Astro.
Pojat esittelivät uskomattoman määrän joukkueita ja figuureja:
HW, LW, Zeugo, 3D, Raptor, SureShot, C8 jne. jne. + erilaisia palloja.

Ensin Hönkki ja Jewel pelasivat hidasta. ManU - PSV.
Seuraavaksi Hönkki ja SUFC ottivat nopean tyylin matsin.
Samalla saimme koko ajan vinkkejä, selostusta jne. pelistä. Eri tyyleistä ja taktiikoista.
Saimmepa vielä jopa kädestä pitäen opastusta miten LW puretaan ja kasataan by Jewel. Kiitos.

Olen ollut aivan koukussa lajiin nyt muutaman kuukauden. Eilisen jälkeen, jos mahdollista, olen kyllä aivan myyty! Upea laji harrastaa porukassa.

Ja se Astro! Voi kerta kaikkiaan kun on upea kenttä. Vaikka Astro kai on kehitetty nimenomaan nopealle tyylille, niin jos oikein ymmärsin, sillä pelataan myös hidasta. Ja kun sillä kokeilimme näpäyttää esmes näitä LW-ukkojakin, niin ero oli uskomaton.
Väitän, että kuka tahansa pääsee lajiin kiinni millä tahansa figuurilla aivan yhden pelikerran aikana. Ei tietenkään mestariksi, mutta niin että alkaa itse nauttimaan pelaamisesta.

Lisäksi oli ihan kiva huomata, että kyllä se 30 vuottakin lajia harrastanut tekee virheitä. ;D

Illan kruunasi se, että me käytännössä sovimme pelien alkamisesta Porvoossa. Muodollisesti vielä varmistan että tuon paikan saamme sunnuntai-iltaisin.
Eli varmoja mukana olijoita ovat: Minä, jere, mikma, Kasse ja Niko.
Varmasti kokoonnumme pelaamaan 11.11. klo. 18.45.
Melko varmasti neljä meistä jo 4.11. klo. 18.45.

mikmallakin on kaksi joukkuetta, eli meillä on joukkueita yhteensä siis seitsemän. Eli "myöhäisheränneetkin" jotka loistivat poissaolollaan, mahtuvat mainiosti mukaan.

Ai niin. Ja kyllä me sen totesimme, että ainakin näin aluksi nimenomaan hidas tyyli on se meidän tyyli. Sen lisäksi, että siinä aloittelijalla on paremmin aikaa "miettiä" ja keskittyä, niin se vaan on jotenkin realistisempi tyyli."

Tämä "juttu" oli siis kirjoitettu hieman sillä silmällä, että meillä on siinä järjestössä muutama sellainenkin jotka eivät lajia ole lainkaan harrastaneet.

Meinaan nyt alkaa työstämään tätä hommaa, ja kuten Hönkki totesi, luulenpa minäkin että liigaa pian täällä pelataan. Avaan sitten uuden topicin kun se tapahtuu.

Lisäksi oli puhetta, että jonkinmoisen turnauksenkin voisi tuolla järjestää. Esmes keväällä joku lauantai? Ja ehkäpä aivan avoin olisi ok?
Meillä ei oteta paineita, vaikka me aloittelijat emme turnauksen kärkisijoille ylläkkään. Hyvät pelit + kokemus pääasia.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

mikma

#39
jep jep!!
Tämä tilaisuus oli varmasti minulle se mitä tarvitsin tätä lajia harrastuksena ajatellen. Vaikka pelin olinkin jo useita vuosia sitten hankkinut halutessani pelata, niin käytännössä olen sillä tosiaan pelannut vain muutaman kerran ja silloinkin ihan itsekseen. En osaa sanoa syitä miksi ei useammin ja kavereiden kanssa. Se vaan on jäänyt pölyttymään komeron hyllylle odottamaan aikoja parempia.

Heti kättelyssä löytyi useampikin pelaaja joiden kanssa voi peliä pelata, harjoitella, harrastaa jne. hyvä juttu.
Ja kyllä minäkin uskon, että Porvoo saadaan kartalle myös nyt tässä lajissa. Itsestämmehän se vain on kiinni. Kun kerran avaus on nyt tehty niin ei sitä kannata jättää käyttämättä.
Itsekin uskon, että Poli (heh PorvoonLiiga) saadaan tuota pikaa aikaiseksi. Itse aion ainakin aktiivisesti osallistua ja pitää yllä nyt alkavaa subu buumia Porvoossa. Omalta osalta voin osallistua tapahtumiin ja muihin juttuihin silloin kun se perheen osalta on mahdollista. (eli vaimo päästää ja lapset eivät roiku housun lahkeessa  :wink: alkaa ihmetteleen.

kirotus virheitä korjailin, ku ei osaa kirjoittaa  :wink:

AriFerra

#40
PoLi loistava!
Ja arvatkaas ketkä PoLia tulevat pelaamaan?

No tietysti PSK. Porvoon Subbuteo Klubi. ;D

Nuo säännöthän pystyy lataamaan (adobella?) tuolta.
Minä olen tulostanut ne itselle. Oli hyvää kesälomalukemista. Kun about kuusi kertaa luki läpi, alkoi jo suurin osa hahmottuakin...
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Rossonero

#41
Hyvä, että tapahtuma onnistui!

Noista säännöistä voi sitten ihan vapaasti kysellä, kun ongelmakohtia tai muita tulee esiin. Minkä tahansa lajin sääntöjä on vaikea omaksua lukemalla ennen kuin on kunnolla pelannut. Vähitellen pelatessa sitten asiat ja tilanteet selkenevät, ja sääntökirjan mystiset koukerot avautuvat.

Kannattaa myös muistaa, että vaikka kaikilla säännöillä on merkityksensä, pääsee alussa pelin makuun parhaiten kiinni, kun ei ihan jokaista poikkeusta yritä muistaa ulkoa, tai tartu jokaisessa tilanteessa sääntökirjaan. Sääntöjen pääpiirteet on hyvä osata, ja siihen lisätä infoa.

Onnea liigan käynnistämiseen!

mikma

#42
jep!
totta, ettei alussa kannata ihan pilkkua viilata sääntöjen suhteen.
eli siis säännöt löytyy subun esittely sivulta, niin Suomi kuin kansaiväliset. En vielä ole juuri niitä tutkaillut, mutta eroavatko !?!? toisistaan jotenkin? versio on 4.3, mutta päivityksiä näyttäs tulleen versioon 5.1 asti. (näin ainakin foorumipalstalla huomasin) Kysynkin, että olisiko joku ystävällinen ja voisi päivittää tuon vanhan noilla uusilla päivityksillä. Ainakin minä ja ehkä joku muukin uusi innostunut ihmeinen voisi olla tyytyväinen ja vähentää sekaannus mahdollisuuksia niiden välillä. Itse tulostin nuo säännöt ja aloitan tutustumisen niihin.

- sit näitä sarjassamme tyhmiä kysymyksiä :)
- Ajattelin tuossa, että jos ja kun PSK (lainaten AriFerra) alkaa kehittyä niin onko meillä (siis PSK:lla) mahdollisuus saada alasivu subu.fi:lle esim. subu.fi/porvoo tai subu.fi/psk tai jotain. voisimme sitä kautta ainakin jotain informoida Porvoon suuntaan yleisesti ja ainakin tilastoida omia liiga tuloksia. Tietysti tulee kysymys, että kuka ja miten sivun päivitys? Siitä varmaan voidaan ja ehditään vielä paremmin keskustella.

Varokaa vaan poijaat Porvoo rulez  :shock:
Ensi vuonna Porvoo on ykkönen.

niin ja voisin tässä vielä tiedustella, että onko kukkaan tekemässä ostoksia mistään. Me jo ehdimme hieman ajatella, että pitäähän meillä olla pelit ja vehkeet, jotta voimme jotenkin edes kehittyä. Voisi siis ajatella kimppatilausta, vai!

--------------------------------------------------
yks noviisi pommittaa.......

Epis

#43
Mielestäni uusimmat meilistä löytyvät säännöt ovat 4.3 -versiot. Sääntöjen puhtaaksi kirjoittaminen on jäänyt yksin PJ Hakkaraisen harteille, joten pieni viive sallittaneen.

Suomalaiset säännöt ovat ne yleisesti "hitaan säännöiksi" kutsutut ja nuo kansainväliset ovat "nopean säännöt". Yhtäläisyyksiä löytyy paljonkin, mutta säännöissä on myös huomattavia eroja.

Webbi-sivuihin liittyen ollaan muutenkin tekemässä kartoitusta ja miettimässä erilaisia uudistuksia/toteutusmalleja sivuston kehitykseen ja julkaisuun liittyen. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Hönkki

#44
LainaaKysynkin, että olisiko joku ystävällinen ja voisi päivittää tuon vanhan noilla uusilla päivityksillä. Ainakin minä ja ehkä joku muukin uusi innostunut ihmeinen voisi olla tyytyväinen ja vähentää sekaannus mahdollisuuksia niiden välillä. Itse tulostin nuo säännöt ja aloitan tutustumisen niihin.

Panostan huomisen päivän sääntöjen kirjoitteluun. Seuraava versio tulee olemaan 5.2. Sen jälkeen joku toinen saa jatkaa sääntökirjurina. Tulee tosin olemaan aika helppo virka, sillä en usko että yhdistyksen hitaan säännöt enää tuosta versiosta paljon muuttuvat.

Lainaa- sit näitä sarjassamme tyhmiä kysymyksiä  miksi pelaamme vai pelaammeko eri säännöillä? suomi vs. kansainväliset säännöt. Ei niissä vissiin kuitenkaan hirveesti eroa ole.

Eroja on paljon. Syy on siinä, että aloitimme kilpailutoiminnan Suomessa 80-luvun alussa ja tällöin Seppo Paakkisen johdolla luotiin nämä suomalaiset/hitaat säännöt. Hitaan säännöt perustuvat osittain pelin mukana tulleeseen sääntövihkoseen, joka oli aika epäonnistunut käännös kansainvälisistä säännöistä. Toisaalta hitaan säännöissä on runsaasti täysin omasta päästä vedettyjä virityksiä (täysin toimivia tosin). Kansainväliset säännöt olivat monta vuotta hämärän peitossa, kunnes -86 tein intereilin Englantiin ja etsin käsiini paikallisia pelaajia. Vasta sitten selvisi kansainvälisten sääntöjen todellinen luonne: pelaajien pohjissa on vahaa, puolustusnäpäytystä ei tarvitse odottaa, pieninkin kosketus toiseen figuriin ennen palloon osumista on virhe, pakin kautta saa tehdä maalin jne. Ero hitaan sääntöihin oli monelle shokki ja yksinkertaisesti liikaa. Siksi moni koko teini-ikänsä hitaan säännöillä pelannut ei halunnut enää vaihtaa sääntöjä ja kansainväliset säännöt jäivät 20 vuodeksi statistin asemaan. Noin vuosi sitten, kun uudelleen vuosien tauon jälkeen kunnolla käynnistimme toimintaa, kävi niin että meihin otti yhteyttä englantilainen Stuart Osborne ja australialainen Eliot Kennedy. Molemmilla on suomalainen vaimo ja molemmat viettivät aikaansa Suomessa ja ennenkaikkea molemmat ovat subun pelaajia. Stuart käy Suomessa vain lomillaan, mutta Eliot oli täällä kokonaisen vuoden ja hän vaikutti meidän kansainvälisen pelin kehittymiseemme todella paljon. Lisäksi kun paluun subun pariin teki kansainväliseen peliin erikoistunut Teemu "Zinga" Sihvola, oli meillä yhtäkkiä yllättävän kovakin kansainvälisten sääntöjen liiga. Suomalaisten sääntöjen kilpailut pyörivät kuitenkin koko ajan rinnalla. Nyt siis sitten pelataan rinnakkain suomalaista ja kansainvälistä. Kummastakaan ei tee mieli luopua.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses