• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Hattrick

Aloittaja TheRedMikke, marraskuu 20, 2006, 22:10:20

« edellinen - seuraava »

Epis

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 15, 2010, 14:48:50
Onko subu-puuhastelu mielestäsi elitististä ? Tästä ei taas ota selvää Erkki eikä Pena. Hatrick on varmasti mielenkiintoinen harrastus, mutta minulla ei siihen aika riitä. Myönnän että siinä tosiaan noustaan sfääreihin, jos teettää itselleen virtuaalijalkapallojoukkueen pipon.
'Elitismi' oli nopea poiminta, kun en halunnut sekavuuden vuoksi hokea 'puuhastelu':a ja kyllähän vahvassa subu-puuhastelun sivumaun häivähdyksessä on aistittavissa aavistuksen verran "bätre folk" -asennetta (kielisyyteen liittymättä). ::) ;)

Virtuaalitodellisuus tosin tarjoaa rajattomasti omanlaistaan fiilistelyä ja puuhastelua omien tarpeiden ja mielenkiinnon puolesta eikä näitä voi oikeastaan verrata toisiinsa. Niin kuin tässäkin esimerkissä on aikas eri asia pukeutua esim ManUn pipoon ja pelipaitaan, kun luoda käytännössä "olematon" "joukkue", jota sitten fanittaa. Virtuaalitodellisuus käytännössä mahdollistaa mielikuvitusleikit ja -harrasteet yleisesti hyväksyttävällä tavalla. Ennen internettiä jos joku puhui ihmisistä/hahmoista/jne, joita ei oikeasti ollut olemassa sai hullun leiman otsaansa, nykyään käytettävä sana on nörtti, nolife tai jokin muu vastaava. ;D
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

AriFerra

S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 15, 2010, 14:48:50
jos teettää itselleen virtuaalijalkapallojoukkueen pipon.

Tuota noin...mulla on Easthill Rangers t-paita. Oli siis joukkueeni nimi ennen kuin vaihdoin sen nykyiseen.
Siinä on joukkueeni logo + nimi. Muutaman hattrick-järjestöfrendin kaa tehtiin tilaus ihan paitapainosta.
Pipo olis kans jees...
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

LainaaTuota noin...mulla on Easthill Rangers t-paita. Oli siis joukkueeni nimi ennen kuin vaihdoin sen nykyiseen.
Siinä on joukkueeni logo + nimi. Muutaman hattrick-järjestöfrendin kaa tehtiin tilaus ihan paitapainosta.
Pipo olis kans jees...

Ok, hanki pipo. Hatrick on maailma, jota en kovin hyvin tunne, joten parempi etten sitä ala tällä kertaa enempää kommentoimaan. Jotkut asiat vaan saattavat ulkopuolisesta kuulostaa hauskoilta (kuten subunkin kohdalla), enkä tarkoita pahansuovalla tavalla.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

AriFerra

Kun silloin -07 keväällä tutustuin subuun, oli yksi duunikaverini myös innostunut subusta.
Hän on koukussa hattariin vielä "paremmin" kuin minä, jos mahdollista. Innostui alussa subustakin, olin varma että aloittaa harrastuksen, mutta sitten ei kuitenkaan.

Yhtä kaikki, hän kun suunnitteli minkä subutiimin itselleen valitsee, meinasi ihan tosissaan tehdä subutiimistä Royal 69`ersin.
Siellä sitten pelaajia nimeltä Emilio Bento. Jaakko Peurasaari. Pasi Koskinen. Carl Belman jne.
Eli samat pelaajat jotka hänen HT-joukkueessaan pelaavat.  :D

Liekö sitten juuri sen takia hieman innostus hiipui, kun vihjasin että paree olisi simuloida oikeaa futisjengiä.
Pitääkin aina olla suuna päänä...
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Epis

Eilen mietin tätä "fantasy-subua" ja sitä onko kukaan pelannut liigaa täysin kuvitteellisilla joukkueilla. Tuskin on, mutta voihan halukkaat laittaa esim HT-liigan pystynn, jossa fiilistellään HT-joukkueen mukaan nimetyllä subu-jengillä omassa liigassa. Tosin itse en ole vielä niin sisällä HT:ssa että muistaisin edes pelaajieni nimiä (kuten usein myös subussa). Tämähän voisi osaltaan toimia myyntikikkana HT:n harrastajille manageroida joukkuettaan IRL (In Real Life) virtuaalimaailman ohella.

AriFerra

Kyllä Wanhoissa Parroissa (HTn sisäinen järjestö yli 29-vuotiaille, jäseniä yli 900) silloin -07 kesällä kun asiasta juttelin, parikymmentä manageria kertoi pelanneensa subua aikoinaan. Jussikin (Gnucastle) siellä oli/on.

Jokunen silloin jo fiilisteli, että mitäs jos järkätään turnee Wanhojen näpyttelijöiden kesken.
Se sitten jäi, kun haurahduin tänne teidän joukkoon...eikä aika kyllä riitä organisoimaan heidän kesken mitään.

Olen kyllä siellä välillä maltillisesti kertonut harrastuksestamme, ja mainostanut HKI Openia jne.
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

LainaaLiekö sitten juuri sen takia hieman innostus hiipui, kun vihjasin että paree olisi simuloida oikeaa futisjengiä.

KV-pelejä voi pelata ihan millä kokoonpanolla vaan. Kun kerran olen pelannut aikaisemmin täysin maalaamattomalla ja nimeämättömällä jengillä, niin kyllä sitten nimiksi kelpaa vaikka 7 kääpiötä ja Beatlesit päälle (Lumikki irmana). FI-peleissä tietty toinen meininki.

Zinga

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 16, 2010, 12:53:25
LainaaLiekö sitten juuri sen takia hieman innostus hiipui, kun vihjasin että paree olisi simuloida oikeaa futisjengiä.

KV-pelejä voi pelata ihan millä kokoonpanolla vaan. Kun kerran olen pelannut aikaisemmin täysin maalaamattomalla ja nimeämättömällä jengillä, niin kyllä sitten nimiksi kelpaa vaikka 7 kääpiötä ja Beatlesit päälle (Lumikki irmana). FI-peleissä tietty toinen meininki.
Of topic, mutta ei pidä paikkansa. Minäkin olen kerran pelannut FI-säännöillä ilman nimettyjä pelaajia. En tiennyt, että tämä oli sääntöjen vastaista. Sorry...

Hönkki

Täsmennän vielä. Hesussa kokoonpanot pakollisia ja mielellään vielä aika lähelle oikeat kokoonpanot. FI-Rankingkisoissa kokoonpanot toivottavia, sillä silloin tällöin tehdään maalintekotilastoja. Jos välttämättä haluaa, niin voi pelata FI-rankingkisoissa ilman kokoonpanoa. Oikeastaan kaikilla FI-kisoissa kävijöillä on kuitenkin nimetyt jengit ja pelaajat.

Rossonero

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - helmikuu 16, 2010, 12:53:25
Kun kerran olen pelannut aikaisemmin täysin maalaamattomalla ja nimeämättömällä jengillä

Eikös tuo jengi ollut Procol Harum, jonka tunnusväri oli Whiter Shade of Pale.

Tarkennuksena, että "puuhastelu" on siis sitä, että pelaajia väsätään oikeiden fyysisten ja miksei teknistenkin ominaisuuksien mukaisesti erilaisista figuureista ja ne maalataan oikeaan asuun ja esim. ihonväri huomioidaan. Näiden lisäksi puuhastelussa oikeat kokoonpanot, peliryhmitykset sekä tilastointi ovat merkityksellisiä. HC-puuhastelijat (Hovimestari ja Killer etenkin) tekevät nämä kaikki kunnolla. Tämä kaikki liittyy toki vahvaan jalkapallon seuraamiseen, joka monelle ilmeni jo lapsena, kun pihapeleissä oltiin huippupelaajia tai joukkueita. Minulla tämä ilmenee myös siten, että esim. manageri-tietokonepelistä meni into 7-8 kauden jälkeen, kun valtaosa pelaajista oli keksittyjä.

"Puuhastelu" ei ole mitään elitististä toimintaa, vaan tapa saada pelistä kaikki irti, ja imeytyä pelin maailmaan. Puuhastelu voi myös hyödyttää, koska etenkin vanhat figuurit ovat erilainen, ja siten on parempi, että tuntee niiden ominaisuudet, ja sitä taas helpottaa tunnistettavuus. En sitten ymmärrä mikä "puuhastelussa" on elitististä.

Jos joku ei halua toimia samalla tavalla, niin peliä voi tietenkin pelata muutenkin. Eri liigat ja yhdistyksen toiminta luovat omat tapansa. HeSussa peli on voimakkaasti jalkapallopeli, joka seurailee oikeaa jalkapallomaailmaa. Jossakin muualla voidaan pelata vaikka Buster-sarjaa.

Hattrick tapahtuu täysin virtuaalimaailmassa ilman inhimillisiä kontakteja (huom. todellinen inhimillinen kontakti vaatii fyysisen kohtaamisen, koska suuri osa ihmisen kommunikaatiosta tapahtuu ei-kielellisesti ilmeiden, eleiden jne. avulla). Se on täysin mielikuvituksen tuotetta, eikä se ole fyysinen laji tai seurapeli, kuten esim. roolipelit, joita pelataan fyysisesti samassa tilassa. Tässä mielessä pidän aika outona, jos suhde omaan joukkueeseen muuttuu todelliseksi. Vitsinä tuollainen menee, mutta muuten...

En tarkoita tuota pahalla ketään kohtaan. Enemmän kyse on siitä, että yhä suurempi osa ihmisistä on ruvennut elämään virtuaalimaailmoissa ja netissä. Myös tietokonepelit on nykyään tehty niin vangitseviksi, monipuolisiksi ja pitkiksi, että ne vievät ihmiset mukanaan. Monet eri alojen asiantuntijat ovat huolissaan siitä, että normaali elämä kontakteineen sekä mm. tarpeellinen yöuni jäävät joillakin ihmisillä lähes kokonaan väliin. Ongelmaa ei ole, jos toimintaan käytetty aika pysyy järkevänä. Pidetään myös hyvänä, jos toiminta poikii yksinäiselle ihmiselle fyysisiä ihmiskontakteja.

Olen onnellinen siitä, että omassa lapsuudessani oli vain C64, jonka seurassa tuntui viettäneen tolkuttoman pitkän ajan, jos oli pelannut 3-4 tuntia lukuisia eri pelejä. Yleensä kerta viikossa ja tunti pari riitti hyvin. Koukkuun ei jäänyt. Ja ehti harrastusten lisäksi tehdä hirveästi ihan oikeita asioita perheen, ystävien ja sukulaisten kanssa. Meillä oli kuitenkin telkkari, joka vei aikaa, ja olen vieläkin kateellinen hyvälle ystävälleni, jonka perheellä ei sellaista ollut. Miten paljon hän ehtikään tehdä sellaista, jota olisin itse toivonut tehneeni.

Epis

Tuo ilmoille heittämäni elitismi-sana ei ollut mitenkään negatiivispainotteinen vaan pyrin sillä kuvaamaan positiivisesti über-puuhastelijoiden omistautuneisuuden tasoa. Vimpan päälle maalatut, painotetut, nimetyt ja muutenkin tuunatut figuurit ovat täysin eri sarjassa verrattuna esim tälläisen "pelailijan" joukkueeseen ja sen tuntemukseen. Ehkä tästäkin syystä tilastoihmeet ja syvän tietotaidon omaavat puuhastelijat ovat niitä taidokkaimpia ja menestyneimpiä, vaikkakaan joukkueen tuunaus ei suoranaisesti pelitaitoihin vaikutakkaan.

Virtuaalinen ja muuten sähköinen viihdetodellisuus on osaltaan yksi suurimmista haasteista juurikin esim Subbuteon harrastajien löytämiseen. Moni muu kodin viihdelaite tarjoaa mahdollisuuden hukuttautua virtuaalisesti tuotettuun mielikuvitusmaailmaan ja tarvetta löytää oikean maailman kokemuksia ei pääse edes syntymään. Varsinkin, kun esim jalkapalloakin voi "pelata" monella eri tavalla virtuaalisesti ja jos se ei hetken kuluttua miellytäkkään on helppo heittää se sivuun ja keskittyä esim ampumaan kavereiden jäsenet irti bittikaupungin varjoisilla kujilla. Nämä todellisuudet eivät katso aikaa, paikkaa tai säätä johtuen maailman laajuisesta dataverkostosta, jonka ominaisuuksia voi nykyään hyödyntää tietokoneen sijaan pelikonsolilla.

Hattrick ei ainakaan alkuvaiheessa vaikuta niin intensiiviseltä, että sen takia menettäisi normaaleja yöunia tai olisi pakotettu muuttamaan päivärytmiään. Liigapeli on kerran viikossa (la) ja cup-/harkkapeli myös kerran viikossa (mielestäni ei voinut olla molempia, Ile osannee tarvittaessa tarkentaa). Esimerkiksi Manager League -pelissä otteluita on 2kpl 24h sisällä (klo 15:00 & klo 03:00) joka päivä. Jälkimmäisen aikataululla voi saada helpostikin vähän enemmän uppoutumalla rytminsä sekaisin. Monen muun genren selainpelit taas lähes vaativat yöunista luopumista menestyksen saavuttamiseksi.

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: SUFC - helmikuu 16, 2010, 21:52:20
Monen muun genren selainpelit taas lähes vaativat yöunista luopumista menestyksen saavuttamiseksi.

;D Trrrrraaaaavian!
-nimim. herätyskellot soimaan klo. 02.59 koska liittouma lähettää yhteishyökäyksen-

Oikeesti muuten en ole kertaakaan herännyt yöllä traanin takia. Hattarin takia jäin kerran yöllä duuniin koska haluamani pelaajan kaupan DL oli noin tuntia työajan loppumisen jälkeen.
Muutaman kerran olen hattarin takia päivällä luistanut punttisalille lähdöstä. Eli nuo pelien seuraamiset ja taktiikoiden miettimiset, skouttaamiset jne eivät tosiaan paljoa aikaa vie. Pari kertaa viikossa 15 min riittää. Tosin harvalle joka koukkuun jää, se ei "oikeasti" riittää. Sen verran hienosäätöä pystyy halutessaan käyttämään taktiikoihin, ja oikeiden pelaajien etsimiseen siirtolistoilta.

Plus sitten lisäksi se yhteisöllisyys. Tälläkin hetkellä on Wanhoissa Parroissa 77 keskusteluketjua menossa:
Keskustelufoorumi:     
Wanhat Parrat
Kategoria:    Järjestöfoorumit
Jäsenet:    765 (oho? lähes 900?)
Keskusteluketjut:    77
Arkistoidut ketjut:    2511
Arkistoidut viestit:    180391
Viestiketjuja yhteensä:    2588
Viestejä yhteensä:    198020

Ja minä en ole edes seurallinen luonne...
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

AriFerra

Ihan ekana täytyy kertoa, että en ole menossa tuohon tapahtumaan.
Ei ole tarpeeksi aikaa edes subu-turnauksille, saatikka sitten noille.

Tuli vaan mieleen, olisko meillä tieto-taitoa tehdä vastaavanlainen pätkä HKI OPENiin?
No joo, ei kai pitäisi horista, koska itse en tosiaankaan osaa. Mutta tulipahan nyt linkitettyä:
http://www.youtube.com/watch?v=99GnVd8kghA
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

AriFerra

Nyt on hattariinkin tullut Astro.  ;D

Astroturf

Keinotekoinen ruoho, joka sopii matalataitoisille pelaajille. Tasoltaan hyvät ja matalammat pelaajat saavat 20 %:n teholisän. Tasoltaan armoitetut ja korkeammat menettävät 10 % tehostaan.
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!