• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Subun toiminta ja kehitys

Aloittaja Make, huhtikuu 18, 2011, 15:06:36

« edellinen - seuraava »

Make

Lainaus käyttäjältä: Rossonero - huhtikuu 18, 2011, 13:23:40
Oma toimintamme pyörii minusta hyvin.

Tiedän jo etukäteen, että en jaksa täällä sivutolkulla vääntää, mutta perusteletko kuitenkin tuon lainaamani väitteen?

mikma

Lainaus käyttäjältä: Killer - huhtikuu 18, 2011, 16:11:26
Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 18, 2011, 09:56:37
Lainaus käyttäjältä: Paskamane - huhtikuu 12, 2011, 13:58:13
Ja kannattaisikohan meidänkin täällä Suomessa alkaa keskittymään oman toiminnan kehittämiseen, tuon FISTF -politiikan vatvomisen sijaan. Jatkuva vatvominen selkeän kannanoton sijaan alkaa ainakin itselläni jo vaikuttamaan pelimotivaatioonkin.

Go Make!!  :)

Itseäni ei "setänörttien tappelu" paljon kiinnosta!

..ja uskon myös että olisi todella paljon järkevämpää kehittää tätä kotimaan toimintaa!

t.Pasi

Täysin samalla linjalla (vaikka olenkin hidas).
Omat nurkat kuntoon.
Pitäkööt hyvänään omat kukkotappelunsa.
Lainaus käyttäjältä: Paskamane - huhtikuu 18, 2011, 15:06:36
Lainaus käyttäjältä: Rossonero - huhtikuu 18, 2011, 13:23:40
Oma toimintamme pyörii minusta hyvin.

Tiedän jo etukäteen, että en jaksa täällä sivutolkulla vääntää, mutta perusteletko kuitenkin tuon lainaamani väitteen?

ei muutakuin kertomaan mikä mättää, niin saadaan hyvää vääntöä kotimaan asioistakin

Rossonero

Lainaus käyttäjältä: Paskamane - huhtikuu 18, 2011, 15:06:36
Lainaus käyttäjältä: Rossonero - huhtikuu 18, 2011, 13:23:40
Oma toimintamme pyörii minusta hyvin.

Tiedän jo etukäteen, että en jaksa täällä sivutolkulla vääntää, mutta perusteletko kuitenkin tuon lainaamani väitteen?

Kalenteri on kunnossa, kisoja eri puolilla, ihan hyvä osallistumisprosentti (SM oli poikkeus), paikallista toimintaa useissa paikoissa, hyvä fiilis kisoissa, jengi tykkää pelata ja kaikki otetaan peleihin mukaan.

Aina voidaan tietenkin tehdä asioita paremmin. En antaisi meille arvosanaksi kiitettävää. En kuitenkaan näe tässä tilanteessa realistiseksi mitään kauhean paljon suurempaa kuin mitä nyt on. Jos pääosalla aktiivisista ei olisi pieniä perheenlisiä, voitaisiin ehkä saada enemmän aikaan.

Jos ei ole tyytyväinen yhdistyksen toimintaan, voi sen tuoda esiin ja esittää vaikka parannuksia. Ainakin minä olen valmis kokeilemaan eri juttuja, jos niitä esitetään. Ranking on yksi esimerkki tällaisesta eri mallien kokeilemisesta.

Yhdistys ei minusta voi kovin paljon enempää tehdä. Enemmän homma on kiinni yksilöistä. Itse olen pääsääntöisesti tyytyväinen kaikkeen mihin voin vaikuttaa tai osallistun. Jokainen arvioi tämän omalta kohdaltaan.

Minulla ei ole ainakaan ollut tietoa siitä, että toimintaan olisi oltu tyytämättömiä.

Zinga

Lainaus käyttäjältä: Paskamane - huhtikuu 18, 2011, 15:06:36
Lainaus käyttäjältä: Rossonero - huhtikuu 18, 2011, 13:23:40
Oma toimintamme pyörii minusta hyvin.

Tiedän jo etukäteen, että en jaksa täällä sivutolkulla vääntää, mutta perusteletko kuitenkin tuon lainaamani väitteen?
ei muutakuin kertomaan mikä mättää, niin saadaan hyvää vääntöä kotimaan asioistakin
[/quote]Samaa mieltä. Toiminta ei kehity ilman kritiikkiä ja uusia ideoita. Toisaalta olen Vesan kanssa samaa mieltä toiminnan hyvyydestä.

Mitä tulee yhdistyksen hallintoon, olen ainakin laiminlyönyt omat tehtäväni puheenjohtajana. Työkiireet eivät loppuvuodesta ainakaan helpota, joten voin erota välittömästi, jos toiminnan kehittämiseen löytyy kiinnostuneita henkilöitä. Pelaaminen on aina hauskempaa kuin hallinnointi, vaikka Helsinki Openista tietyn tyydytyksen saakin.

Fabio

#4
En ole varma miten muut parantaisivat toimintaa, mutta tätä mieltä minä (jälleen)
olen:

No yksi asia mistä on helppo vääntää on Raha. (Siitähän ne PerSutkin väänsi!!)

Mä olen sitä mieltä että voitaisiin jonain vuonna kerätä se 50e extraa harrastajilta
ja tehdä mellevä tilaus kentistä, maaleista, Halpisjengeistä (Junnuille) palloista, kelloista...
Riittäisivät varmaan pitkään!! Siitä voisi sitten jakaa kenttiä ja tarvikkeita jokaiselle salille..  
(Vesan salilla on aikas hyvä kenttätilanne, mutta kyllä sinnekin varmasti hankittavaa löytyisi).
Kaikki tavara olisi näin ollen "Yhteistä".. Ja mun laskujen mukaan tiliä voisi tulla jopa 1500e tällä
keräyksellä. (Joo ja junnut tietysti voisivat maksaa kykynsä mukaan vaikka sen 10-20e..)

Tämä olisi vähän kuin Portugalin avustuspaketti..  ;D En siis henk. koht. usko sponsoriavun saamiseen
Suomessa.. (Italiassa tilanne voi olla toinen.)


Pieni oma avaus tähän raha-asiaan:

Ostin Helsinki Openiin palkinnoksi Aalto-Maljan (Koboltin Sininen) ON TOSI HIENO!!
..pitäisi vielä miettiä kaiverrus.. Onko vinkkejä mitä siihen kaiverruttaisin?



Eli musta välineet ovat tärkeimmät, niillä saisi varmasti uusia harrastajia.. Esim. Vänällä ei vieläkään
ole omaa veskaria!! (Vaikka varmasti se 15e löytyy takataskusta!) Kaikkia välineitä pitäisi olla yhdis-
tyksellä jaettavaksi/myytäväksi aina!!! Tilaaminen ulkomailta on joka kääneteessä rasittavaa!

Eli "lapsellisten" tai työkiireisten venyminen joka tilanteessa ei ole musta niin tärkeää kuin luullaan..


t.Pasi



mikma

#5
Ehkä tälle pitäisi avata uusi topicci tyyliin
"Subun kehittäminen Suomessa"


... mutta, mutta... ei kai se tähänkään asti ole jäänyt kiinni välineistä???!! siis uusien harrastajien saaminen subua pelaamaan.... on täällä sen verran ystävällistä porukkaa, että pystyy lainaamaan, myymään jne. auttamaan hankinnoissa. Ja käsittääkseni yhdistyksellä on ainakin tällä hetkellä jonnin verran tavaraa....

aina kitistään rahasta, mutta jos pelaamista täytyy kehittää täällä Suomessa niin kyllä sen pitää tapahtua jollain muulla kuin uusilla tavaroilla.

edit. ja mitä tavarain hankintaa tulee... niin kannatan ehdottomasti kerhokohtaisia hankintoja.... silloinkun kerho omistaa omat tavaransa, niin mahdollisesti myös käsittelee niitä sillä tavalla kuin ne olisi omia..... (eikä tyyliin, että ku ei oo oma niin mitä sen väliä) onneksi tuota ei ole ollut havaittavissa meidän piireissä. Jokainen on huolehtinut yhdistyksen ja kaverin tavaroista omien lisäksi....

Ainakin PSK omistaa omat tavaransa kimpassa ja on saanut apua muilta enemmän kuin tarpeen... niin osto/myynti kuin opetus jne. tilanteessa.

SouthernBoogieCat

#6
Olen samaa mieltä Mikman kanssa. Pelin kehittämisen on hyvä tapahtua muutenkin (esim. uusien pelaajien opastuksella uran alkuvaiheessa ja tukemisella jatkossa) kuin uusilla tavaroilla jotka eivät itsessään kehitä peliä ja/tai lajikulttuuria Suomessa. Tilaaminen netistä on loppujen lopuksi niin yksinkertaista ja vaivatonta että en näe keräykselle ja tilaamiselle yhdistyksen nimiin suurta tarvetta. Sitäpaitsi aina löytyy pelaajia, joilla on myytävänä joku joukkue yms. välineitä kun ovat itse tilaamassa uusia. Ennen internetin läpimurtoa - joskus 90-luvulla (puhumattakaan tätä aiemmin) - välineiden hankinta oli isokin ongelma mutta ei enää. Nykyisin on Ebay (josta saa helposti varsinkin FI-sääntöjen jengejä ja pikkupalloja yms.) ja KV-sääntöjen välineitä saa tilattua helposti esim. Italiasta. Mielestäni välineiden hankinta ei enää nettiaikana ole ongelma vaan se että saadaan lajin pariin uusia harrastajia ja uudet harrastajat pidettyä mukana lajin parissa. Peräänkuuluttaisin uusien harrastajien pelaamisen tukemista varsinkin alkuvaiheessa koska alkuvaihe on se kriittinen aika jolloin henkilö joko innostuu lajista tai lopettaa sen äkkiä koettuaan pelaamisen vaikeaksi. Tottakai pelivälineet pitää olla, mutta ne saa helposti vaikka lainaamalla alkuvaiheessa jolloin saa kokemusta lajin vaatimista välineistä. Uusi harrastaja voi sitten myöhemmin - kun näkee että kiinnostaako laji pidemmän päälle - tilata mieleisensä välineet.

SouthernBoogieCat

#7
Lainaus käyttäjältä: mikma - huhtikuu 19, 2011, 10:04:43... mutta, mutta... ei kai se tähänkään asti ole jäänyt kiinni välineistä???!!

Ei ainakaan omalta kohdaltani (ja en usko monien muidenkaan) lajin harrastaminen jäänyt kiinni välineistä edes 90-luvulla jolloin - kuten aiemmin mainitsin - välineiden saatavuus oli huomattavasti hankalampaa kuin nykyisin. Omalta kohdaltani Subun harrastamisen hiipuminen vuosituhannen vaihteessa liittyi lajin ulkopuolisiin asioihin - ei välineisiin. Subussa loppujen lopuksi riittää että omistaa yhden joukkueen (useampi jengi on sitten bonusta) jotta lajia voi harrastaa. Kuten aiemmin todettua: jengin saa alkuvaiheessa varmasti vaikka lainaksi ja käytettyjä jengejä liikkuu markkinoilla aivan tarpeeksi nykyiseen harrastajamäärään (ja sen kasvuun) nähden. Lisäksi on internet. Tärkeintä on siis tehdä enemmän uusien pelaajien rekrytointi-, koulutus- ja tukitoimintaa kuin ajatella pelkästään välineitä. Hyvä jengi on tärkeä mutta se on helppo hankkia ja pelaamisen kehittämiseen tarvitaan tämän lisäksi vain pelaamista ja opastusta. Ainakin itselleni suurimmat elämykset Subussa ovat tulleet aivan muista asioista kuin välineistä ja niiden haalimisesta.

AriFerra

Joku joka tietää asiasta, voisi kertoa että mitenköhän asia on noissa ns. isoissa Pöytäjalkapallomaissa?
Nimittäin uusien harrastajien tuleminen lajin pariin?

Mutulla veikkaisin, että suurin osa uusista harrastajista tulee lajin pariin, koska faija, broidi, serkku, naapuri, koulukaveri jne. harrastaa.
Enpä usko, että kovin moni vaan näkee jossakin vilauksen lajin olemassaolosta ja alkaa etsimään infoa (onneksi näitäkin on, oma esimerkkimme ainakin Lasse).

Jos siis on kuten edellä mutusin, niin sitten tullaan siihen resurssien realismiin. Meitä on vain reilu 20, eli realistista ei ole odottaakaan mitään suurta ryntäystä? Vaikka kuinka koitettaisiin pitää esittelytilaisuuksia tai ns. mainostaa turnauksia jne.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Fabio

#9
Ha! No tulihan taas yritettyä tota "keräysideaa".. ehkä taas joskus uudestaan.

(Yleensä tämänkaltainen harrastus perustuu siihen että mitä enemmän on harrastajia,
sitä enemmän saadaan kasaan jäsenmaksuja.. ja toimintaa voidaan kehittää!!.. Nyt
kun jäsenmaksu on muistaakseni 10e, sillä ei paljon maailmaa paranneta.)

Musta tää on vaan niin pientä.. Mä uskon että pelaajia voisi saada enemmän!

Tietty näkyvyys tapahtumissa ja joku mainostaminen auttaisi.. Mutta nekin maksaa!!
Ja sitten tietty nämä pelivälineet uusille pelaajille.. No, palataan niihin..

Sorry, että en oikein pidä uskottavana tota "laina-periaatetta".. Mä oon aina suh-
tautunu lainatavaraan vähän kammoksuen. Se ei oo jotenkin uskottavaa. Ja musta
ihminen haluaa ostaa pelivälineet omaksi jo alusta asti. Ehkä ei Jake, mutta yleensä
halutaan..

Mä tuun pitämään kiinni tästä mielipiteestä: Jos halutaan uusia pelaajia, pitää pelivälineitä
olla ostettavissa "Stoccalta" tai pelikerhoilta.
(Eikös 90-luvulla ollu Subukamaa tavarataloissa?)

T:Pasi

ps. tuleeko ideoita sen pokaalin kaiverrukseen?



mikma

#10
Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 19, 2011, 11:30:49
Jos halutaan uusia pelaajia, pitää pelivälineitä olla ostettavissa "Stoccalta"

helpottaa SUURESTI


eikös kärkkäinen ollut hyvä yritys. se vaan vissiin jäi. :(

edit..
Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 19, 2011, 11:30:49
Mä uskon että pelaajia voisi saada enemmän!

Tietty näkyvyys tapahtumissa ja joku mainostaminen auttaisi.

Minäkin uskon, mutta se vaatii vain vankkaa jaksamista yrittää kaikilla mahdollisilla tavoilla. Kuka on sitten loppupeleissä valmis lähtee esittelemään lajia....  yrityksiä on ollut monta, mutta TULOS on ollu aika nolla.

Tähän liittyen MINÄ olen 18.6 esittelemässä lajia Askolan koululla , jossain tapahtumassa josta en edes tarkalleen tiedä mitään.

SouthernBoogieCat

#11
Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 19, 2011, 11:30:49Eikös 90-luvulla ollu Subukamaa tavarataloissa?

Ei ainakaan Suomessa laajamittaisesti tai pitkäaikaisesti. 90-luvun alussa muistaakseni Riihimäellä oli runsaasti Subutarvikkeita valikoimissaan pitänyt kauppa joka kuitenkin lopetti melko nopeasti tai ainakin Subun myynnin lopettivat (en muista kumpi oli syynä). Tarvikkeiden hankinta oli tuolloin (varsikin kun tuo Riihimäen kauppa lopetti Subutavaran myynnin) erittäin vaikeaa Suomessa. Kyllä nykyisin netti on paras paikka hankkia tarvikkeita. Ihmiset ostavat yhä enemmän netistä ja en usko sen olevan kynnyskysymys että saako Subutavaraa Stockalta. Kun ihmisiä saa lajin pariin niin innostuneet ostavat kyllä tarvikkeet netistä.

Fabio

#12
Lainaus käyttäjältä: AriFerra - huhtikuu 19, 2011, 10:43:32

Meitä on vain reilu 20, eli realistista ei ole odottaakaan mitään suurta ryntäystä? Vaikka kuinka koitettaisiin pitää esittelytilaisuuksia tai ns. mainostaa turnauksia jne.

Maasta ne PerSutkin ponnisti!  ;D ;D

Kyllähän se olis ihan pommi olla jossain "Pelimessuilla" näyttämässä lajia.. Varmasti saisi paljon huomiota!! Mutta yllätys yllätys.. SE MAKSAA!! Ja muistaakseni oli jotain 800e.. Pöytälätkä ja Roolipelit oli tietenkin siellä, mutta niillä onkin enemmän porukkaa ja firmoja takana. Siihen pitäsi meidänkin pyrkiä.. Jos ei nyt ihan Subukauppoihin, niin ainakin näkyvyyteen!

T:Pasi

mikma

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - huhtikuu 19, 2011, 11:37:57
Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 19, 2011, 11:30:49Eikös 90-luvulla ollu Subukamaa tavarataloissa?

Ei ainakaan Suomessa laajamittaisesti tai pitkäaikaisesti. 90-luvun alussa muistaakseni Riihimäellä oli runsaasti Subutarvikkeita valikoimissaan pitänyt kauppa joka kuitenkin lopetti melko nopeasti tai ainakin Subun myynnin lopettivat (en muista kumpi oli syynä). Tarvikkeiden hankinta oli tuolloin (varsikin kun tuo Riihimäen kauppa lopetti Subutavaran myynnin) erittäin vaikeaa Suomessa. Kyllä nykyisin netti on paras paikka hankkia tarvikkeita. Ihmiset ostavat yhä enemmän netistä ja en usko sen olevan kynnyskysymys että saako Subutavaraa Stockalta. Kun ihmisiä saa lajin pariin niin innostuneet ostavat kyllä tarvikkeet netistä.
itiksen sokoksellakin oli about vuonna 93 myytävänä... muistan nähneeni siellä ja harkinneeni ostamista.
Oman pakettini sain vuonna 2000 asuessani Porvoossa. Menin täkäläiseen kauppaan kysymään myydäänkö subbuteoa. No myyjä siihen vastasi, että ei ole/eikä saa. Siihen perään sanoi, että odota hetki ja soitti veljelleen joka myi minulle pakettinsa. :)

kyllä tavaraa saa jos vain haluaa

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 19, 2011, 11:30:49
Sorry, että en oikein pidä uskottavana tota "laina-periaatetta".. Mä oon aina suh-
tautunu lainatavaraan vähän kammoksuen. Se ei oo jotenkin uskottavaa. Ja musta
ihminen haluaa ostaa pelivälineet omaksi jo alusta asti. Ehkä ei Jake, mutta yleensä
halutaan..

Puhuin laina-periaatteesta lähinnä uusien harrastajien näkökulmasta. Itselläni on oma joukkue. Uskon useimpien innostuneiden ostavan joukkueensa, mutta kaikki eivät välttämättä heti osta omaa jengiä vaan kokeilevat ensin lainajengillä jonka jälkeen innostuvat ja ostavat joukkueen.