• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Subun toiminta ja kehitys

Aloittaja Make, huhtikuu 18, 2011, 15:06:36

« edellinen - seuraava »

Make

Kai minunkin täytyy keskustelun alullepanijana heittää omat kommenttini:

En siis ole syyttämässä kenenkään henkilökohtaista panosta, enkä ole vaatimassa kenenkään eroa, mutta olen tällä hetkellä hivenen huolestunut tilanteestamme. Olen aiempien kirjoittajien samaa mieltä siitä, että yhdistyksen puolesta asiat ovat toimineet "OK-tasolla". Tarkoitan, että kilpailujärjestelyt ovat olleet pääsääntöisesti hyviä, kilpailukalenteri on ollut selkeä ja rankinglistat on ylläpidetty.

Asia, joka minua eniten huolestuttaa on KV-kisojen osallistujamäärien lasku. Alla faktatietoa aiheesta:

Kausi ja turnauksiin osallistuneiden pelaajien keskiarvo

2006-2007 13,7
2007-2008 14,6
2008-2009 13,2
2009-2010 12,7
2010-2011 12,0

Huomioitavaa on myös, että tänä vuonna oli ohjelmassa kahdet SM-kisat, joiden olettaisi nostavan keskiarvoa. Tästä tulee siis mieleeni, että onko pieni toimintamme mieluumminkin hiipumassa, kuin pysymässä ennallaan. Sitten voi alkaa miettiä, että mistä tämä johtuu... Onko tuo meidän kilapilukalenteri kuitenkaan niin hyvä kuin luullaan? Itse olen ollut varmaan innokkain kilpailumäärän lisääjä, mutta meniköhän tämä jo liian tiukaksi? Toisaalta, jos kilpailujen määrää vähennetään, niin hiipuuko toiminta entisestään? Onko kilpailuissa kuitenkaan niin hauskaa, että niihin halutaan osallistua? Itse olen kyllä kisoissa viihtynyt, mutta mitä muut ajattelevat asiasta. Toivon ylläoleviin kysymyksiin kommentteja mahdollisimman monelta ja varsinkin niiltä, jotka eivät kisoissa niin paljon käy. Olisi myös mukava tietää, minkälaisia turnauksia ja missä niiden pitäisi olla, että into lisääntyisi.

Sitten tuo toinen kuuma puheenaihe, eli pelivälineet ja sitä kautta uudet pelaajat. Olen Pasin kanssa samoilla linjoilla, että välineitä pitäisi olla saatavissa ja mieluiten yhdistyksen kautta. Yhdistys voisi hankkia kasan pelivälineitä itselleen: kenttiä, maaleja, palloja, veskareita ja joukkueita. Näitä voisi olla myynnissä esimerkiksi yhdistyksen sivuilla olevassa "verkkokaupassa". Tällä keinolla saataisiin kenties hankittua yhdistykselle (=yhteiseen hyvään) myös hieman varoja. Väittäisin, että uuden pelaajan (miksei myös kokeneemmankin) olisi helpompi ostaa välineet ns. viralliselta taholta kuin joltain yksityishenkilöltä. Näin vältyttäisiin myös sisäiseltä kilpailulta, kun uusi pelaaja tulee kyselemään välineitä.

Kertyneillä varoilla voitaisiin taas tukea taloudellisesti kerhojen välinehankintoja esimerkiksi vuotuisella "avustuksella". Olen myös sitä mieltä, että kaikki kerhoilla olevat pelivälineet tulisi olla kerhojen/seurojen, eikä yhdistyksen omistamia. Kerhot/seurat puolestaan järjestäisivät kentillään turnauksia yhdistykselle ja saisivat niistä taas osallistumismaksuista osuuden itselleen, korvauksena välineiden lainaamisesta.

Yhdistys voisi esimerkiksi myydä nyt omistamansa pelivälineet kerhoille ja saisi näin varoja "kauppaan" ostettaviin välineisiin, joita voisi taas myydä edelleen uusille ja vanhoille pelaajille.

Itse ainakin ostaisin uudet "ammattilaistasonkin" pelivälineet mieluummin yhdistykseltä kuin suoraan valmistajalta. Eli homma voisi toimia niin, että yhdistys tilaisi isomman setin tavaraa hyvillä alennuksilla ja myisi sitä eteenpäin samaan hintaan, kuin mitä ulkomaiset kauppiaat pyytävät yksittäiseltä ostajalta.

Pelivälineitä olisi saatavilla, yhdistys saisi varoja, pelaajarekrytointi helpottuisi ja ulkomaiset kauppiaatkin olisivat tyytyväisiä...

Ja toiminta voisi taas kehittyä harrastajamäärien lisääntyessä...

SouthernBoogieCat

#31
Ihan hyviä kommentteja Makelta ja mielenkiintoista tilastotietoa. Ihan mututuntumalta kuitenkin luulisin että FI-sääntöjen toiminta on enemmän hiipumassa kuin KV-puolella, jossa kisoja on enemmän kuin FI-puolella. Tietysti liigoja pelataan, mutta käsittääkseni aktiivista FI-toimintaa liigojen osalta on enää pääkaupunkiseudulla ja Porvoo-Mäntsälä-akselilla. Oman käsitykseni mukaan KV-tyyliin keskittyneitä pelaajia on enemmän kuin FI-säännöillä pelaavia. Tottakai kummassakin tyylissä tarvitaan lisää pelaajia, mutta en henk. koht. ole kovinkaan huolestunut kummankaan tyylin tulevaisuudesta. Kummassakin tyylissä on omat aktiivit jotka pitävät toimintaa yllä vaikka ei pelaajamäärissä olisi nousua juurikaan. Sukupuuttoon Subu ei ole mielestäni Suomessa kuolemassa. Subuhan on voinut 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälin jälkeen paremmin Suomessa kuin sitten 1990-luvun puolenvälin kultaisten aikojen. Tottakai tulevaisuutta on hyvä miettiä, koska jossain vaiheessa todennäköisesti yhä useampi vanhempi pelaaja lopettaa (tai mistä sitä tietää vaikka pelaisivat vielä 80-vuotiaina?) ja jatkuvuuden kannalta uusia pelaajia tarvitaan.

Edelleenkin - Maken hyvistä perusteluista huolimatta - en näe välineasiaa akuuttina ongelmana ja että siihen panostamalla harrastajien määrä nousisi merkittävästi. Tärkeämpää on edelleen mielestäni panostaa uusien kasvojen tukemiseen alkutaipaleella ja tehdä heidän harrastuksestaan sellainen joka synnyttää hyviä viboja ja että lajin harrastus ei kaadu alun murskatappioihin. Omalta kohdaltani voin sanoa että mikäli Subuporukka ei olisi niin mukavaa (joka tukee sitä että itse pelikin on mukavaa) kuin se on olisin lopettanut pelit jo aikoja sitten – ehkä jo 90-luvun alussa jolloin aloitin lajin opiskelun. Välineihin en usko edelleenkään kenenkään harrastuksen kaatuvan vaan kriittinen asia on alkuvaihe jolloin pitää tukea uutta harrastajaa henkisesti ja tehdä fiiliksestä se juttu minkä vuoksi hän on mukana ja minkä vuoksi on kiva pelata.

Toinen seikka miksi en pidä välineisiin panostamista olennaisimpana asiana on, että en haluaisi nähdä Subun muuttuvan välinekeskeiseksi lajiksi. Näitä lajeja on jo riittävästi. Subussa aloittelijalla riittää että on joukkue millä pelata. Oma kenttäkään ei ole välttämätön kun kerholla voi pelata. Esim. kitaramaailmassa on osittain menty liikaa siihen suuntaan että välineet ovat tärkempiä kuin itse soittaminen. En haluaisi että meillä kävisi niin että aloittelijat alkavat miettiä enemmän välineitä kuin itse pelaamista. Tiedän kokemuksesta että helposti sitä aloittelijana alkaa miettiä enemmän välineitä kuin itse asiaa kun kuulee kokeneempien harrastajien hehkutuksia siitä miten tällä vahvistimella saa loistavat soundit yms. Mielestäni sama vaara piilee Subussa aloittelijoiden kohdalla. Tottakai on plussaa jos joukkue on hyvä ja joukkue on välttämätön pelaamiselle mutta enemmän mielestäni pitää miettiä itse pelaamista. Joukkueen saa kyllä aivan varmasti ja – kuten aiemmin mainitsin – en millään usko kenenkään harrastuksen kaatuvan siihen että joukkuetta ei olisi saatavilla. Eihän se kaatunut monenkaan vanhemman pelaajan kohdalla (vaikka välineitä oli aikaisemmin huomattavasti nykyistä hankalammin saatavilla) niin miksi sen pitäisi nytkään kaatua?

Fabio

#32
Sorry Jake, en pysy enää kärryillä.

Tarkoitatko että olisi jotenkin huono juttu jos pelivälineitä olisi myynnissä
myös Suomessa?

Tätä en ymmärrä?!? Millä tavalla se heikentäisi mahdollisuutta saada lisää
porukkaa mukaan? Ja en ymmärrä millä tavalla se tekisi lajista "välineurheilua".

Melkein kaikissa lajeissa voi varustaa itsensä kaulaa myöten.. (Kuulemma jopa
kitaran soitossa?!?) Siihen ei kuitenkaan tarvi mennä jos ei halua.. Enkä ymmärrä
miten tarjolla oleva tavara pilaisi lajin. Mielestäni hyvät kamat lisäisivät peli-iloa
niin aloittelijoille kuin pidempään harrastaneillekin! Itse olisin ainakin ihan fiiliksissä
jos pääsisin pelaamaan ulkomaille "kunnon" pöydille!!

Ja Makelle:

Pari kolmekin katsojaa tekisi mielestäni ihmeitä! Silloin kyseessä ei olisi "taas yksi
pelipäivä" vaan pienimuotoinen "Tapahtuma". Helsinki Open on mielestäni jo ihan
eri juttu kun on vierailevaa pelaajaa mukana!! Mutta kyllä SM-kisoistakin voisi
saada enemmän irti.

Ainakin viime SM-kisoissa, kun mun broidi ja kaveri oli katsomassa, oli se ihan uusi
juttu!

T:Pasi

SouthernBoogieCat

#33
Ei välineiden saatavuus Suomessa ole tietenkään huono juttu. Pointtini on vaan siitä että kun välineitä saa kumminkin helposti (vaikkei niitä Suomessa olekaan laajasti saatavilla) niin en usko tämän asian olevan kynnyskysymys lajin aloittamiselle ja siinä pysymiselle. Esim. 90-luvulla pelatessani ei minua haitannut että välineiden saatavuus (ennen netin läpimurtoa) oli mitä oli. Pelasin niillä jengeillä mitä minulla oli ja en miettinyt asiaa sen kummemmin. Välineet eivät olleet minulle se juttu miksi pelasin Subua vaan juttu oli se että on kiva pelata vaikka tulisi turpaan 10-0 kun laji itsessään kiehtoo ja saa manageroida omaa suosikkiseuraansa ja peliporukka on mukavaa.

Jos jonkun aloittavan pelaajan harrastus on välineistä kiinni niin voin tässä kirjallisesti julistaa olevani valmis tilaamaan tarvikkeet hänelle esim. Ebaystä (edellytyksenä tietenkin että tämä aloittelija maksaa ne itse + postikulut) jos hän ei itse osaa (mitä en millään jaksa uskoa koska nykyisin lähes jokainen tilaa netin kautta) tai kokee sen jotenkin vaikeana tai pelottavana. Lisäksi minulla on olemassa muutamia FI-sääntöjen jengejä (ja yksi ylimääräinen KV-jengi) jotka voin tarvittaessa myydä/lainata aloittelijalle. Tällä haluan tuoda oman panokseni sille että välineistä ei yhdenkään aloittelijan harrastus tule jäämään kiinni.  

P.S Tilasin tuossa takavuosina Sir Subun laskuun Ebaystä runsaasti Subu-kamaa (koska Sir Subun Ebay-tili oli jostain syystä suljettu) joten tilaaminen netin kautta on tuttua (myös muiden kuin Subu-tarvikkeiden) ja tiedän että tavaraa saa jos viitsii plarata Ebaytä ja huutaa niitä tuotteita. Yhtään vikaostosta en ole tehnyt ja ei Sir Subukaan ole valittanut hänelle tilaamistani tuotteista.

Epis

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - huhtikuu 20, 2011, 11:36:50Edelleenkin - Maken hyvistä perusteluista huolimatta - en näe välineasiaa akuuttina ongelmana ja että siihen panostamalla harrastajien määrä nousisi merkittävästi. Välineihin en usko edelleenkään kenenkään harrastuksen kaatuvan vaan kriittinen asia on alkuvaihe jolloin pitää tukea uutta harrastajaa henkisesti ja tehdä fiiliksestä se juttu minkä vuoksi hän on mukana ja minkä vuoksi on kiva pelata.

Toinen seikka miksi en pidä välineisiin panostamista olennaisimpana asiana on, että en haluaisi nähdä Subun muuttuvan välinekeskeiseksi lajiksi. Näitä lajeja on jo riittävästi. Subussa aloittelijalla riittää että on joukkue millä pelata. Oma kenttäkään ei ole välttämätön kun kerholla voi pelata. En haluaisi että meillä kävisi niin että aloittelijat alkavat miettiä enemmän välineitä kuin itse pelaamista.
Välineiden oston kylkiäisiksi ei tule uusia pelaajia suoraan tietenkään, mutta on niillä yhteys. Aiempien subu-novellien pohjalta voin todeta, että potentiaaliset uudet pelaajat kysyvät ensimmäisenä mistä pelin ja/tai välineitä voi hankkia. Osalle nousee tuntemattoman lajin kohdalla kynnys liian suureksi, kun todetaan että pitää tilata netistä.

Vaikka meidän onneksemme osa saa tilattua välineet netistä, niin kyllähän paljon helpompaa olisi voida todeta ihmisille, että yhdistykseltä voi ostaa tarvikkeita omiiin tarpeisiin. Tällöin myös voisi tarjota mahdollisuutta tulla tutustumaan peliin sekä mahdollisiin erilaisiin välineisiin ihan livenä. Tämä livenä testaaminen on myös ominaisuus, jota nettikauppiaat eivät voi tarjota (paitsi esim MM-kisoissa) ja jota myös itse uusia pohjia/joukkueita tilatessa välillä kaipaa. Mikä sen parempi tilanne, kun peluuttaa uutta tuttavuutta pari treenipeliä ja samalla testauttaa erilaisia pohjia.

En tiedä onko laji mennyt kauheasti välineurheiluksi. Vaikka itse olen käyttänyt useampia erilaisia pohjia ja joukkueita niin pääosin kuitenkin olen näiden avulla yrittänyt löytää itselleni parhaiten sopivaa kokonaisuutta. Omalla kohdalla esim viime kausi meni kv-pelien osalta ihan päin sitä itseään, kun uudet pohjat eivät soveltuneet meikäläisen aivoille (tai toisinpäin).
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: SUFC - huhtikuu 20, 2011, 12:13:06Vaikka meidän onneksemme osa saa tilattua välineet netistä, niin kyllähän paljon helpompaa olisi voida todeta ihmisille, että yhdistykseltä voi ostaa tarvikkeita omiiin tarpeisiin. Tällöin myös voisi tarjota mahdollisuutta tulla tutustumaan peliin sekä mahdollisiin erilaisiin välineisiin ihan livenä. Tämä livenä testaaminen on myös ominaisuus, jota nettikauppiaat eivät voi tarjota (paitsi esim MM-kisoissa) ja jota myös itse uusia pohjia/joukkueita tilatessa välillä kaipaa. Mikä sen parempi tilanne, kun peluuttaa uutta tuttavuutta pari treenipeliä ja samalla testauttaa erilaisia pohjia.

Tuossa on kieltämättä pointtinsa, mutta voihan välineisiin tutustua kerholla vaikka näpsytellen ylimääräisiä pelaajia. Kuten aiemmin totesin - en yritä kieltää välineiden tilaamista yhdistykselle mutta haluan tuoda asian esille että välineiden hankinta ei nykyisin ole vaikeaa ja että en pidä sitä kynnyksenä lajin aloittamiselle. Jos tutustumaan tullut henkilö (lajin kokeilun jälkeen) oikeasti kiinnostuu lajista, niin en millään jaksa uskoa hänen kiinnostuksensa lopahtamisen aiheutuvan siitä että pitää tilata netistä tai ostaa joukkue joltain nykyiseltä pelaajalta.

mikma

-Onko yhdistyksellä lupa myydä tuotteita... sanooko laki mitään? tarviiko lupia?
-kuka hoitaa tilauksen esim. italiasta, pitää varastoa ja missä, pakkaa ja lähettää uudelle harrastajalle?

Meidän kannalta olisi parasta saada tuote kaupanhyllyyn. Voimme sitten ohjata uuden harrastajan kauppaan. Ja edelleen voimme kutsua tutustujat käymään luonamme tutustumassa lajiin ja eri figuuri malleihin.

Mikäli uusi harrastaja innostuu lajista ja haluaa ostaa jengin, niin tod.näk. juuri sitä jengiä ei löydy yhdistykseltä. Tai sitten yhdistyksellä pitää olla todella SUURI varasto tai blankot figuurit ja maaleja.

AriFerra

#37
Tämä ei suoranaisesti asiaan liity, eikä ole kannanotto puoleen eikä toiseen.
Asiaa sivuten, tuli vain mieleen, että viime kahden viikon aikana viisi KV-joukkuetta on saanut uuden omistajan.
Yksi näistä on käyttämätön. Neljä on siirtynyt uusille omistajille.

Suoranaisesti ja välillisesti joukkueiden vaihtoon liittyvissä asioissa on ollut mukana ainakin:
Zaccy, Make, Juho, Pete, Miko, Henkka, Mikma, Jere, minä ja Jeren kaveri Sipari.

Muutama kuukausi taaksepäin lisää aikaa, niin mukaan tulee FI-joukkueita ja nimet Kasse, Puppe, Vesa, Jaba ja Hönkki saa mainita.

Siis hyvää tahtoa ja kavereita! Ja onhan se sähkökitarakin mainittu...tokihan noissa vaihdoissa/myynneissä on aina omat kiemuransa, ja jos kaupan hyllyltä tai yhdistykseltä (mikä on tietenkin realistisempaa) helposti saisi, olisihan se vaivattomampaa. Siinä taas omat ongelmat, mm. jotka Mikma edellä mainitsi.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: mikma - huhtikuu 20, 2011, 12:39:22-Onko yhdistyksellä lupa myydä tuotteita... sanooko laki mitään? tarviiko lupia?

Yhdistys saa käsittääkseni myydä tuotteita. Olennainen asia on voiton tuottaminen. Yhdistys on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen organisaatio. Eli jos Subuyhdistys alkaa myymään tilaamiaan Subu-tarvikkeita pitää ne myydä omakustannehintaan. Mitään lupia ei käsittääkseni tarvita ellei kyseessä ole vaikkapa alkoholin tai tupakan myynti ym. vastaava.

Fabio

Lainaus käyttäjältä: mikma - huhtikuu 20, 2011, 12:39:22
-Onko yhdistyksellä lupa myydä tuotteita... sanooko laki mitään? tarviiko lupia?
-kuka hoitaa tilauksen esim. italiasta, pitää varastoa ja missä, pakkaa ja lähettää uudelle harrastajalle?


Ainakin nopeasti googlettamalla löytyi Kestovaippayhdistyksen Nettikauppa!  ;D ;D
Samoin Kissojen Katastrofiyhdistyksellä on Nettikauppa! :)

En usko että olisi hankalaa. Toki maksaa 50e/kk ottaa vastaan kaikki maksutavat.. No se
täytyy pohtia. Kunhan saisi edes myytyä saleilta.

Ja tuosta tilauksesta ja lähetyksistä: Olisi tietysti hienoa jos pakkaamisesta ja lähettämisestä
tulisi ongelma.. (tulisi valtavasti tilauksia!) Mutta siihen en ainakaan itse valitettavasti usko.

Ei valikoiman tarvisi olla mikään valtava.. Perusjengit: Brassit, Italia ja puolisen tusinaa muita.
Kenttiä, Palloja.. Missä niitä sitten säilytetään?!? Voisiko varastoja olla saleilla?

T.Pasi

mikma

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - huhtikuu 20, 2011, 12:59:06
Lainaus käyttäjältä: mikma - huhtikuu 20, 2011, 12:39:22-Onko yhdistyksellä lupa myydä tuotteita... sanooko laki mitään? tarviiko lupia?

Yhdistys saa käsittääkseni myydä tuotteita. Olennainen asia on voiton tuottaminen. Yhdistys on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen organisaatio. Eli jos Subuyhdistys alkaa myymään tilaamiaan Subu-tarvikkeita pitää ne myydä omakustannehintaan. Mitään lupia ei käsittääkseni tarvita ellei kyseessä ole vaikkapa alkoholin tai tupakan myynti ym. vastaava.

eli se siitä varain keruusta !!??

Fabio

Lainaus käyttäjältä: mikma - huhtikuu 20, 2011, 13:03:16
Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - huhtikuu 20, 2011, 12:59:06
Lainaus käyttäjältä: mikma - huhtikuu 20, 2011, 12:39:22-Onko yhdistyksellä lupa myydä tuotteita... sanooko laki mitään? tarviiko lupia?

Yhdistys saa käsittääkseni myydä tuotteita. Olennainen asia on voiton tuottaminen. Yhdistys on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen organisaatio. Eli jos Subuyhdistys alkaa myymään tilaamiaan Subu-tarvikkeita pitää ne myydä omakustannehintaan. Mitään lupia ei käsittääkseni tarvita ellei kyseessä ole vaikkapa alkoholin tai tupakan myynti ym. vastaava.

eli se siitä varain keruusta !!??

Hä?!? Miten niin?? Esim. juuri mainitsemani Kissojen Katastrofiyhdistys rahoittaa toimintaansa nettikaupalla.. Sitähän mekin tehtäisiin.. Jake puhuu siitä kun joku tähtää henk.koht. rikastumiseen.. Vaikka koko ajan oli tarkoitus saada varoja nimenomaan yhdistykselle ja sen toiminnan kehittämiselle!!

t.Pasi

SouthernBoogieCat

#42
Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 20, 2011, 12:01:38Millä tavalla se heikentäisi mahdollisuutta saada lisää
porukkaa mukaan? Ja en ymmärrä millä tavalla se tekisi lajista "välineurheilua".

Välineiden saatavuus ei tietenkään heikennä mahdollisuuksia saada lisää porukkaa lajin pariin eikä itsessään tee lajista välineurheilua. Pointti oli hieman eri: jos välineiden merkitystä ylikorostetaan on vaara että aloittelijalle tulee käsitys että menestys harrastuksessa on kiinni enemmän välineistä kuin taidoista. Tämä on konkretisoitunut osittain kitaristipiireissä. Liian monet aloittelijat luulevat että samanlaisen soundin kuin vaikkapa Jimi Hendrix saa ostamalla samanlaisen kitaran, efektit ja vahvistimen kuin mitä Hendrix aikoinaan käytti. Laitteilla on tietty merkitys, mutta suurempi merkitys on soittajan soittotyylillä. Jimi Hendrix olisi kuulostanut itseltään vaikka olisi soittanut minkä tahansa kitara-efekti-vahvistin-kombinaation läpi. Subussa sama ilmiö voisi olla vaikkapa se, että aloittelijalle rummutetaan että ykköspelaaja Make käyttää niitä ja niitä pohjia ja tiettyä vahaa yms. Tässä on vaarana että aloittelija luulee että Maken taidot ovat välineistä kiinni vaikka Make pelaa yhtä hyvin millä tahansa joukkueella johtuen loistavista pelitaidoista. Itsessään välineet ja niiden saatavuus ei ole huono juttu vaan se että niillä ajatellaan olevan ylikorostunut merkitys. Uskon vakaasti, että jos aloittelija todella kiinnostuu lajista ei ole merkitystä ostaako hän välineet netistä vai toiselta pelaajalta vai jostain muualta. Vastaavasti jos aloittelija ei kiinnostu lajista ei hän osta välineitä vaikka niitä saisi paikanpäältä kerholta. Näkemykseni mukaan kiinnostus lajiin tulee aivan muualta kuin välineistä. Jos välineet ovat se juttu miksi kiinnostuu lajista on se ihan ok mutta sitten on ehkä loppujen lopuksi kiinnostuneempi itse välineistä kuin itse lajista.

Fabio

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - huhtikuu 20, 2011, 12:59:06
Lainaus käyttäjältä: mikma - huhtikuu 20, 2011, 12:39:22-Onko yhdistyksellä lupa myydä tuotteita... sanooko laki mitään? tarviiko lupia?

Yhdistys saa käsittääkseni myydä tuotteita. Olennainen asia on voiton tuottaminen. Yhdistys on voittoa tuottamaton yleishyödyllinen organisaatio.

Tuota "voittoa tuottamaton organisatio" -kohtaa tunnutaan kiertävän melkein jokaisessa yhdistyksen nettikaupassa.. Colleget 34e, mukit 18,50e ..jne.. Varmasti ottavat jotain välistä.

t.Pasi

SouthernBoogieCat

#44
Lainaus käyttäjältä: Fabio - huhtikuu 20, 2011, 13:07:03
Hä?!? Miten niin?? Esim. juuri mainitsemani Kissojen Katastrofiyhdistys rahoittaa toimintaansa nettikaupalla.. Sitähän mekin tehtäisiin.. Jake puhuu siitä kun joku tähtää henk.koht. rikastumiseen.. Vaikka koko ajan oli tarkoitus saada varoja nimenomaan yhdistykselle ja sen toiminnan kehittämiselle!!

Nimenomaan näin. Tarkennuksena: en puhunut välttämättä henk. koht. rikastumisesta vaan siitä että yhdistys itsessään on voittoa tuottamaton organisaatio. Eli yhdityksen tarkoitus ei ole tehdä voitollinen tulos ja tuottaa siten voittoa jäsenilleen toisin kuin esim. osakeyhtiön jonka tarkoituksena on tehdä voitollinen tulos ja jakaa siten osinkoja omistajilleen.