• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

NÄPÄYTTÄMINEN

Aloittaja brfcboy, lokakuu 08, 2008, 21:54:30

« edellinen - seuraava »

brfcboy

Minua alkanut kismittää kun nykään sallitaan vaikka minkälaiset näpäytykset subussa.
Tyyliin esim sormen sivuosalla ettei ole edes kynsi kyseessä
en nyt rupea nimeämään ketä näpäyttää mitenkin, mutta ehkä jäänyt kismittää koska 90:luvulla minun sivusormiini puututtiin.

Nykyään välillä tungetaan se pelaaja siihen väliin vaikka millä työnnöllä, että voisiko jotenkin siitäkin puhua jotta siistiytyisi näpäytykset.

Varmaan uudetkin pelaajat tulevaisuudessa mielummin tunkee vaikka millä osalla sormea ne pelaajat tauluun kuin se vanha kunnon subbuteo sääntökirjan näpäytys tekniikka, mihin se on kadonnut.

Olen puhunut
:lol:

Epis

#1
Nykytekniikka ei postannut jo kirjoittamaani, joten yritän uudestaan prkl :P

Itse olen huomannut saman ja jokaisella on oma tyylinsä näpäyttää. En ole ehtinyt tarkistaa hitaan säännöistä miten siellä on näpäytys kirjattu, mutta nopean säännöt sallivat vain etusormen kynnellä tehdyt näpäytykset ja näpäyttäessä sormi saa olla ainoa liikkuva osa. Tämä siis tarkoittaa, että kämmenen, ranteen ja muutenkin koko käden on pysyttävä liikkumattomana näpäytystä tehdessä. En tosin ole testannut miten tarkkoja nopeassa ollaan 'sivusormien' suhteen kotimaassa ja/tai ulkomailla.

Omasta kokemuksesta voin todeta, että pelatessani hitaan näpäytystyylillä, jossa kynsi usein on valmiiksi kiinni figuurissa on eroa verrattuna nopean kaltaiseen näpäytykseen. Voi johtua pelaajasta ja/tai figuureistakin, mut tuntuma on erilainen. Tätä voi jokainen halutessaan testata omalla kohdallaan.

Varsinkin kun nykyään pelataan Astroilla niin luulisi näpäyttämisen olevan tarpeeksi helppoa ilman figuurin työntämistä paikalleen.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Rossonero

#2
Suomalaisessa ei perinteisesti ole oltu yhtä tarkkoja kuin kansainvälisessä, mutta tämä on hyvä huomio. Uskoisin kuitenkin, että tässä asiassa Hönkki ja Hovimestari lienevät parhaat kommentoijat.

Itse käytän joskus sivusormeä, kun teen näpäytyksen kaukaa. Yleensä tilanne ei ole mikään oleellinen, vaan sijoitusnäpäytys tai sentin parin palloton näpäytys. Syy tuohon on se, että kun ranne ei taivu tilanteessa, niin on nopeampaa tehdä siirto ilman, että kävelee pöydän ympäri. Tämä taas nopeuttaa peliä. Voin kyllä jatkossa kiertää aina pöydän.

Tästä näpäytyksen nopeuttamisesta päästään sitten siihen, että kuinka kauan näpäytys saa kestää. Välillä tuntuu siltä, että pelissä näpäytetään kolmasosa jonkun toisen pelin määristä. On suorastaan naurettavaa, jos näpäytystä mittaillaan niin, että vikassa hyökkäyksessä ehtii tehdä hyökkääjä kaksi näpäytystä koko aikana. Jos minulla on tarve kauheasti mittailla ilman, että on kyse kulmasta tai vaparista (siis kello seis), niin ehdotan kellon pysäyttämistä. Näitä tilanteita tulee ehkä kerran viidessä pelissä.

Hönkki

#3
Näpäytys tehdään siis etusormella tai keskisormella. Jos pelaajalla ei ole keskisormea tai etusormea, niin sitten saa käyttää jotain muuta sormea. Tämä kuningassääntö on kopiotu suoraan FISTF:n sääntökirjasta.

Säännöt myös vaativat käyttämään kynttä näpäytyksessä. Tässä ollaan vähän lipsuttu, mutta on parasta tiukentaa käytäntöä. Ainakin kaikki vähänkin merkitykselliset näpäytykset tulee tehdä kynnellä. Onko peli hidastempoista tai ei, ei saa vaikuttaa näpäytystekniikkaan.

Näpäytyksiin käytettävä aika koskee ilmeisesti erityisesti minua. Sääntöihin ei ole kirjattu kuinka kauan näpäytys saa kestää, mutta 10 sekuntia on ollut jonkinlainen ohjenuora. Kun nyt sitten ajattelee, että vikahyökkäys on 30 sekuntia, niin eihän siinä montaa näpsyä välttämättä tehdä. Tosin, vikan hyökkäyksen tarkoitus on antaa hyökkääjälle vain se viimeinen mahdollisuus maalintekoon juuri käsillä olevassa tilanteessa. Vikan hyökkäyksen tarkoitus ei ole antaa hyökkääjälle kokonaista pitkää hyökkäystä. Minulle kyllä sopii että sääntöjä muutetaan ensikauden alusta, niin että vikahyökkäys kestää 30 sekkaa TAI molemmat saavat vähintään tietyn määrän näpäytyksiä vikan hyökkäyksen aikana, esim. 3.

Nopeassa pelissä näpäytyksen kesto on max 5 sekkaa ja laukauksessa max 10 sekkaa. Pitäisikö hitaassa pyrkiä samaan ? Näitä ei tosin nopeassakaan juuri valvota (ehkä vähän hoputetaan vain).
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

#4
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Näpäytys tehdään siis etusormella tai keskisormella. Jos pelaajalla ei ole keskisormea tai etusormea, niin sitten saa käyttää jotain muuta sormea. Tämä kuningassääntö on kopiotu suoraan FISTF:n sääntökirjasta.

Säännöt myös vaativat käyttämään kynttä näpäytyksessä. Tässä ollaan vähän lipsuttu, mutta on parasta tiukentaa käytäntöä. Ainakin kaikki vähänkin merkitykselliset näpäytykset tulee tehdä kynnellä. Onko peli hidastempoista tai ei, ei saa vaikuttaa näpäytystekniikkaan.
Oliko mitään mainintaa tuosta kämmenen/käden liikuttamisesta?

Edit:
FISTF -sääntöjen näpäytys on mainittu seuraavasti

1.1. Flicking
1.1.1. A playing figure shall be propelled by placing the index or
middle finger of either hand next to the playing figure and
flicking with the nail of the finger against the playing figure's
base.
1.1.2. Playing figures may not be knocked, pushed, nudged or scraped
along nor may any leverage be gained other than from the
playing surface. The flicked playing figure shall instantaneously
leave the nail of the used finger. The player's hand and lower
forearm may not move during the flick. Propelling the figure
without touching the playing figure's base is not allowed.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Rossonero

#5
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Näpäytyksiin käytettävä aika koskee ilmeisesti erityisesti minua.

Ei toki. On useita hitaammin pelaavia, kuten on useampia kovemman tempon pelaajiakin. Itse asiassa sinä yleensä rupeat kiirehtimään, jos huomaat tarkastelleesi tilannetta hieman kauemmin.

Enemmänkin tuossa on kyse jonkinlaisen säännön olemassaolosta, koska nyt voi sääntöjen mukaan pelata erään vanhan pelurin tapaan koko jakson yhdellä näpäytyksellä. Tämäkin on muuten herrasmiessääntökohta, että näin ei ole tehty, kuten kalastaminenkin.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Minulle kyllä sopii että sääntöjä muutetaan ensikauden alusta, niin että vikahyökkäys kestää 30 sekkaa TAI molemmat saavat vähintään tietyn määrän näpäytyksiä vikan hyökkäyksen aikana, esim. 3.

Tämän miniminäpäytysmäärän puolesta olen joskus aiemmin puhunut. Olenkin siis yllättäen sen kannalla. Mielestäni tuo yllämainittu voisi olla toimiva. Tuon jälkeen hyökkääjällä vuoro, jolla pitää saada ratkaisu aikaan.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Nopeassa pelissä näpäytyksen kesto on max 5 sekkaa ja laukauksessa max 10 sekkaa. Pitäisikö hitaassa pyrkiä samaan ? Näitä ei tosin nopeassakaan juuri valvota (ehkä vähän hoputetaan vain).

Tuo 5 sekuntia tuntuu hieman vähältä hitaaseen. Tuntuma voi olla vääräkin. Pitäisi testata. Nopeassa ei tarvitse odottaa, joten tilanne on hieman toinen. Ehkä tuo 10 sekuntia olisi hyvä lähtökohta.

Jos herrasmiessääntöjä noudatettaisiin, voisi luottaa siihen, että kukaan ei hidastele liikaa etenkään tahallaan. Tietyt kriittiset tilanteet ovat ymmärrettävästikin hitaampia, mutta silloin pitäisi näpäyttäjän ehdottaa kellon pysäyttämistä. Toki tämä pidentää pelejä.

Zinga

#6
LainaaMinua alkanut kismittää kun nykään sallitaan vaikka minkälaiset näpäytykset subussa.
Tyyliin esim sormen sivuosalla ettei ole edes kynsi kyseessä
en nyt rupea nimeämään ketä näpäyttää mitenkin, mutta ehkä jäänyt kismittää koska 90:luvulla minun sivusormiini puututtiin.

Nykyään välillä tungetaan se pelaaja siihen väliin vaikka millä työnnöllä, että voisiko jotenkin siitäkin puhua jotta siistiytyisi näpäytykset.
Itseäni on aina välillä ihmetyttänyt, miten kansainvälisillä pelaajilla on puhtaampia näpäytyksiä kuin (monilla) suomalaisilla pelaajilla, vaikka juuri suomalaisilla säännöillä sekä hyökkääjällä että puolustajalla olisi aina aikaa tehdä puhdas näpäytys. Luulisin vanhojen pelivälineiden johtaneen lyhyissä näpäytyksissä työntelyyn ja muuhun epäpuhtauteen, kun huonoa muikkua ei saanut kulkemaan suoraan perusnäpäytyksellä.

Asia ei sen suuremmin haittaa allekirjoittanutta, mutta ei se kauhean tyylikkäältä näytä jos kolmen sentin näpäytyksestä kaksi senttiä menee työnnöllä eteenpäin.

Rossonero

#7
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"ei se kauhean tyylikkäältä näytä jos kolmen sentin näpäytyksestä kaksi senttiä menee työnnöllä eteenpäin.

Ei toki, eikä se noin saisi mennäkään.

Hysteerinen rage quittaaja

#8
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Jos herrasmiessääntöjä noudatettaisiin, voisi luottaa siihen, että kukaan ei hidastele liikaa etenkään tahallaan. Tietyt kriittiset tilanteet ovat ymmärrettävästikin hitaampia, mutta silloin pitäisi näpäyttäjän ehdottaa kellon pysäyttämistä. Toki tämä pidentää pelejä.

Tässä törmätään taas siihen tosiasiaan, että pelaamme lähes poikkeuksetta ilman tuomaria. Olisi hieman kyseenalaista, jos vastustaja voisi tässä tapauksessa määritellä näpäytykseen käytettävän ajan, ja periaatteessa hylätä maalin / antaa varoituksen/ulosajon / hylätä näpäytyksen, jos näpäytykseen varattu aika umpeutuu. Hitaassa näpäytysaika on aina ollut hieman veteen piirretty viiva, eikä siitä ole kukaan (kai) koskaan isompaa meteliä nostanut. Muistan itse muutaman pelin erästä herrasmiestä vastaan, jossa kudottiin muutama pari villasukkia näpäytysten välillä, kun peli oli tiukka ja ottelua jäljellä muutama minuutti. Nämä ovat kuitenkin ääritapauksia, ja koska kyseinen Sir(klaaja)kaan ei ole enää aktiivisesti kukana kuvioissa, näen tämän enemmänkin siten, että peleissä jossa tuomaria käytetään, jää hänen päätettäväkseen, kuinka kauan saa leipoa ja mittailla, ennen kuin näpäytys on suoritettava.  Ammattilaisille ja Hönkille suosittelen

http://www.ikt.fi/product_details.php?p=38

ja

http://www.eaglemedia.nazwa.pl/fi/wiki/Shakkikello.html
Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

Hönkki

#9
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Hönkki

#10
Tehdäänpä pieni kysely. Alla olevan linkin kautta näette kuvia näpäytyksistä, joissa käytetään peukaloa apuna. Uskotteko että hyötyisitte tuollaisista näpäytystyyleistä edes pitkällisen totuttelun kautta ? Eli voisiko peukalon käytöstä olla hyötyä näpäytyksissä ? Kyse on nyt erityisesti näpäytystarkkuudesta.


http://www.edinburghgp.110mb.com/flickingfarce.htm
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

#11
Vaikea sanoa, kun en ole peukaloani oikeastaan käyttänyt kuvatuilla tavoilla. Tosin kuva #4 antaa etusormelle 'jousi' efektin halutessa.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Rossonero

#12
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Uskotteko että hyötyisitte tuollaisista näpäytystyyleistä edes pitkällisen totuttelun kautta ? Eli voisiko peukalon käytöstä olla hyötyä näpäytyksissä ? Kyse on nyt erityisesti näpäytystarkkuudesta.

Uskoisin, että mihin tahansa tottuu, ja voi noista joistain olla hyötyä, jos käsi vapisee paljon. En toisaalta usko minkään tuovan erityistä etua normaalille pelaajalle. Enkä kyllä täysin ymmärrä, mikä näissä on niin kauheata, että pitää nostaa pöydälle. Kyse on ihan eri asiasta kuin esim. neppaamisessa.

Peukalojousi on ehkä eri asia voimakkuuden takia, mutta siitäkään ei ole aikuiselle mitään hyötyä, koska pöydän pinnasta voi ottaa samalla tavalla voimaa. Tarkkuutta ei perinteisessä peukalojousessa kyllä ole kovinkaan paljon, joten ei ole hyödyllinen kuin junnuille ja aloittelijoille laukoessa - ja silloinkin matalilla pohjilla pallo lienee kolmannessa kerroksessa.

Puppe

#13
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Uskotteko että hyötyisitte tuollaisista näpäytystyyleistä edes pitkällisen totuttelun kautta ? Eli voisiko peukalon käytöstä olla hyötyä näpäytyksissä ? Kyse on nyt erityisesti näpäytystarkkuudesta.

Uskoisin, että mihin tahansa tottuu, ja voi noista joistain olla hyötyä, jos käsi vapisee paljon. En toisaalta usko minkään tuovan erityistä etua normaalille pelaajalle. Enkä kyllä täysin ymmärrä, mikä näissä on niin kauheata, että pitää nostaa pöydälle. Kyse on ihan eri asiasta kuin esim. neppaamisessa.

Peukalojousi on ehkä eri asia voimakkuuden takia, mutta siitäkään ei ole aikuiselle mitään hyötyä, koska pöydän pinnasta voi ottaa samalla tavalla voimaa. Tarkkuutta ei perinteisessä peukalojousessa kyllä ole kovinkaan paljon, joten ei ole hyödyllinen kuin junnuille ja aloittelijoille laukoessa - ja silloinkin matalilla pohjilla pallo lienee kolmannessa kerroksessa.

En tiedä kehtaako kukaan lähteä ainakaan vanhoista pelaajista kokeilemaan edes muuttaa näpsytyyliään...sekoais varmasti peli ja pahasti...tuossa "peukalojousi" näpsyssä todellakin tarkkuus ja voiman säätely on vaikeaa, oon sitä joskus testannu. Nimenomaan koska kentän pinnasta saa tarvittavan vipuvarren voimaan ja väitän että tarkkuuskin on parempi. Itse käytän peukaloa välillä vähän niinkuin nuolena tai viivottimena kun tarttee osua palloon pitemmältä...oon kokenut sen hiukan  näpäytystä helpottavana asiana...???
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Hönkki

#14
Näistä parista Jon Henning Berganen FISTF foorumille laittamasta linkistä näkee aika paljonkin noita näpsyjä joissa peukalo mukana (nyt kun osaa niitä katsoa).

http://www.youtube.com/watch?v=v4z30PPH ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=-bnFuHSLmjA

Saattaa tuosta peukalosta jotain hyötyä olla, kun kerran peukalonäpsyttelijät ovat erittäin hyvin pärjänneet. Ekalla videolla Bertellillä muuten aivan loistavia haltuunottoja, ainakin kun alkaa miettimään, että pitäisi itse vastaavassa tilanteessa ottaa samanlaisia.

FISTF:n nykyisten sääntöjen mukaan peukalosta ei siis saa ottaa lisää voimaa näpsyyn, mutta sitä saa käyttää näpäytystarkkuuden parantamiseen. Lisävoimasta ei tosin olisi juurikaan iloa, joten on aika sama huomaako tuomari, milloin peukaloa käytetään antamaan tarkkuutta, milloin voimaa (ihan räikeimpiä tapauksia lukuunottamatta). Paljon suurempi kysymys on, saisiko peukkua käyttää ollenkaan ?

Henkilökohtaisesti peukalonäpsyt tuntuvat todella oudoilta ja en usko että pystyisin niistä hyötymään juuri missään tilanteessa. Huipputasolla tilanne voi silti hyvinkin olla toinen. Jokaisella tyylillä on rajansa. Vertaisin korkeushypyn kierähdys- ja floppaustyyleihin. Toisella tyylillä vaan päästään korkeammalta kuin toisella.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses