• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

autoa ostamassa

Aloittaja Hönkki, helmikuu 21, 2011, 12:40:53

« edellinen - seuraava »

Hönkki

Olen ostamassa käytettyä autoa lähiaikoina. Kertokaahan nyt hyvät foorumtoverit, millä kaikilla tavoilla minua taas mahdollisesti yritetään huijata ?

Tämä on teidänkin etunne. Ei sitten jäädä tienposkeen pelireissulla ja kyydissä voi olla pari pelikenttääkin.  :)
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

SouthernBoogieCat

#1
Ainakin kannattaa tsekata, että kaikki tarvittavat paperit ovat kunnossa.

Lisäksi kannattaa ainakin yrittää selvittää, että ovatko myyjät (jos ostat kaupasta etkä yksityiseltä) puhtaalla provikalla vaiko onko heillä kiinteä+provisio-mallinen palkkaus. Jos ensinmainittu palkkamalli on käytössä tulee vastassasi todennäköisesti olemaan erittäin hanakasti myyvä henkilö joka yrittää kaikin keinoin saada sulle myytyä sitä autoa ja ehkä "unohtaa" mainita jotain epäedullista autosta (tai liioittelee jotain ominaisuutta yms.) jotta kaupat saadaan tehtyä. Tuollaista myyntitapaa ikävä kyllä esiintyy puhtaalla provikalla työskentelevien myyjien joukossa mikä on toisaalta ymmärrettävää koska jos ei tule kauppaa niin tilipussi näyttää nollaa. Lisäksi puhtaalla provikalla työskentelevä myyjä voi olla päällekäyvä ja painostusta nopeaan kauppaan voi esiintyä. Muistan kun buukkasin aikoja sijoitusneuvojalle eräässä finanssitalossa, puhelimen toisessä päässä ollut henkilö ei halunnut tulla tapaamiseen koska hänen kaverinsa oli kuulemma meinannut saada nyrkistä sijoitusneuvojalta kun ei ollut laittanut nimeään paperiin. Tuossa tosin luulen olleen paljon liioittelua mutta jotkut asiakkaat voivat kokea amerikkalaistyyppisen päällekäyvän korkeapainemyynnin ahdistavaksi jollaista myyntitapaa Suomessakin käytetään.



Käytännössä kuitenkin voi olla vaikeaa selvittää työskennelläänkö jossain liikkeessä puhtaalla provikalla mutta voit yrittää katsella eri autoliikkeiden työpaikkailmoituksia/rekrytointi-osaa nettisivuilta jos siellä etsitään myyjiä ja yleensä ilmoituksissa on palkkauksen kohdalla maininta onko se kiinteä, puhdas provikka vai kiinteä+provikka. Myöskin ilmaisut "kannustava tulokseen sidottu palkkaus", "meillä voit vaikuttaa omaan palkkaasi", "erinomaiset ansaintamahdollisuudet" yms. voivat kieliä että liikkeessä on käytössä puhdas provisiopalkkaus.

En tiedä juurikaan autojen ostosta, mutta tuossa joitain ajatuksia mitä mieleeni aiheesta tuli ja joista voisi olla apua.

Epis

Varmaan olet jo katsellut netin forumeilta ennakkoon haluamasi auton tyyppivikoja ja käyttökokemuksia. Monesti on kuullut pösöjen ja citikoiden olevan herkkiä pohjoisen kylmille, joten niitä ehkä välttäisin. Muuten turha mua kuunnella, mua kustaan autokaupoissa silmään, ku lasta lelu-/karkkikaupassa >:(
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Porvoon turkkilainen

Trafin sivuilta, eli entinen Ake, löytyy yleisohjeet mitä kannattaa ottaa huomioon, kun ollaan autoa ostamassa:

http://www.ake.fi/AKE/Etsitk%C3%B6%20tietoa/Tee%20autokauppa%20oikein.htm

Lasse

http://www.a-katsastus.fi/Palvelut/Autotohtori/Sivut/default.aspx

"Autotohtori-tarkastukseen voivat sekä auton ostaja että myyjä luottaa, sillä se on asiantuntijan tekemä, perusteellinen ja puolueeton arvio. Autotohtorilla on katsastuskokemuksen ansiosta laaja merkkituntemus eri autoista."

En ole itse autotohtoria käyttänyt mutta kannattaa harkita...


ps. Barsajaken ehdotus provikkapalkan selvittämisestä on aika epäoleennainen juttu... tottakai kaikki myyjät saavat provikkaa ja yrittävät myydä :)
pss. minulla on pösö. minulla on ollut myös toinen pösö ja citroen. ei valittamista.

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Lasse - helmikuu 21, 2011, 15:10:42
ps. Barsajaken ehdotus provikkapalkan selvittämisestä on aika epäoleennainen juttu... tottakai kaikki myyjät saavat provikkaa ja yrittävät myydä :)

Tottakai jokainen myyjä yrittää myydä. Sen sijaan kaikilla myyjillä ei ole provisiopalkkausta tai provisiota osana palkkaa - monilla tosin on. Pointtini oli se että ne aggressiivisimmat - ja toisinaan asiakasta vedättävät - myyjät ovat niitä joilla on puhdas provisio. Myyjät joilla on pelkkä kiinteä palkka harvoin ovat aggressiivisia ja vedättävät. Tähän vaikuttaa ihmisluonnon taipumus turvallisessa kiinteällä palkalla työskennellessä mukavoitua (vaikka työtä sinänsä hyvin tekisikin ja myisi eikä laiskottelisi). Provisiopalkkauksella tili alkaa joka kuukausi nollasta ja tulosta on pakko tulla jos haluaa fyffee. Tottakai se vaikuttaa myyjän hanakkuuteen myydä.

Epis

BJ, kaikki varmasti ymmärtävät pointtisi ja jo lähtökohtaisesti tietävät kaikkien "erikoisliikkeiden" myyjien toimintatavat sekä palkkauksen. Nyt kuitenkin kyseltiin suoranaisesti autoihin, eikä niitä myyviin henkilöihin liittyviä vinkkejä ja tietoja.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

#7
Tiedän ettei ketjun varsinainen aihe ollut myyjien palkkaus ja sen vaikutukset myyntitapaan vaan auton ostoon liittyvät vinkit. Otin aiheen esille lisätäkseni hieman uusia näkökulmia siihen mihin kauhuskenaarioihin auton ostossa kannattaisi varautua (myyjä vedättää autonostajaa). Paljon hyviä vinkkejä on tullut auton ostoon liittyen joten eiköhän jatkossa pysytä niissä vaikka aloittamani aihe onkin varsin mielenkiintoinen ja relevantti mutta offtopic tähän keskusteluun.

Rossonero

#8
Automallin valinnassa pohjoisen olot sekä huollettavuus ilman merkkikorjaamoja ovat minusta merkittäviä asioita. Esim. taksia suhatessa huomasin, että Volvon pyyhkijät olivat huomattavasti toimivammat talvella kuin Mersun (ainakin silloinen C-sarja). Jälkimmäisessä sai vähän väliä nousta autosta putsaamaan pyyhkijää käsipelillä.

Merkkikorjaamot mainitsin, koska appivanhempien Mazdaan ei voinut edes ajovaloja vaihtaa ilman erikoistyökalua ja pientä purkamista. Mukava yllätys vaikkapa öisellä mökkimatkalla...

Käytetyn auton ostossa ottaisin mukaan jonkun joka tietää autoista enemmän kuin jokamies subusta. Tai käyttäisin tuota tohtori-palvelua. Täytyisi tietää hintataso kilometreihin ja vm:iin nähden ja osata katsoa moottorin sekä peltien kunto jne.

SouthernBoogieCat

#9
Lainaus käyttäjältä: Rossonero - helmikuu 21, 2011, 22:24:52
Pohjoisen olot

Tämä on minustakin ilman muuta merkittävä asia vaikken autoista sen kummemmin tiedä. VR:n italialaisvalmisteiset IC/Pendolino-junathan eivät ole ollenkaan sopivia Suomen ilmastoon kun ongelmia niiden kanssa varsinkin talvisin kokoajan ilmenee. Lisäksi VR:n uusi Allegro-junahan on myöskin kärsinyt talvisista ongelmista. Autoissa on varmasti sama juttu: pohjoisiin olosuhteisiin eivät kaikki autot ole välttämättä suunniteltu. Vanhemmillani oli 80-luvulla yleisesti paljon parjattu Lada, joka toimi loistavasti talvisin kovalla pakkasella kun monet muut sen aikaiset autot eivät lähteneet vastaavissa olosuhteissa edes käyntiin.

Lainaus käyttäjältä: Rossonero - helmikuu 21, 2011, 22:24:52
Käytetyn auton ostossa ottaisin mukaan jonkun joka tietää autoista enemmän kuin jokamies subusta.

Ehdottomasti varmasti näin on! Asiantuntevan kaverin mukanaolo ostotilanteissa on aina etu oli kyse sitten autoista tai muista asioista. Esimerkiksi jos ei tiedä paljoa soittimista, kannattaa ottaa asiantunteva henkilö mukaan ensimmäistä soitinta hankittaessa.

Hysteerinen rage quittaaja

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - helmikuu 21, 2011, 22:36:03
Asiantuntevan kaverin mukanaolo ostotilanteissa on aina etu oli kyse sitten autoista tai muista asioista.

Vanhana kalamiehenä autan mielelläni uusien happipullojen hankkimisessa. Vanhojen sisältö liukeni Kemijokeen 90-luvulla.
Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

mikma

renkaita kannattaa potkia, etteivät heti kättelyssä tipu alta. :)

-mielellään just leimattu. eli saa vähintään vuoden ajoaikaa ;) eikä pitäs heti suurempia vikoja tulla.
-Huoltokirja on hyvä katsoa, onko huollot tehty määräajoin...
-koeajo ehdottomasti.... ei kolise ylenmäärin.... kytkin toimii, ei luista.
-varmista ettei ole mikään kolariauto, joka on vaan suoristettu..... on meinaan turvattomampi kolarin sattuessa.
-moottori puhdas...ei öljyinen tai just pestyn näköinen
-et kerro minkä hintaluokan autoa olet katsomassa..... minulle on kerrottu, että hyvän saa 5000-8000egen sijoituksella halvemmallakin saa, mutta yleensä arpapeliä.
- mielellään pikkusen yli 100000km, kuin alle. muuten on isojen rempan aika.... esim. jakohihnan vaihto jne... riippuu toki auton merkistä mikä on vaihto väli
eli toisin sanoen mielellään juuri rempattu

täs ny muutama... mitä minulle suositeltiin... nim. kaksi autoa puolen vuoden sisään.... toinen rellu -02 108000km 4500egee ja skoda -99 240000km 550egee :) molemmat toimii, mutta skoda pitää enempi metelii ja joutunee seuraavaan katsastukseen hieman kunnostaa :)

Epis

Lainaus käyttäjältä: Emil The Screaming Fisher Rat - helmikuu 21, 2011, 22:46:42
Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - helmikuu 21, 2011, 22:36:03
Asiantuntevan kaverin mukanaolo ostotilanteissa on aina etu oli kyse sitten autoista tai muista asioista.

Vanhana kalamiehenä autan mielelläni uusien happipullojen hankkimisessa. Vanhojen sisältö liukeni Kemijokeen 90-luvulla.
:D Tämä herkisti vanhan kalastuksen ystävän ilon kyyneliin :D
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

miku

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - helmikuu 21, 2011, 21:24:49mihin kauhuskenaarioihin auton ostossa kannattaisi varautua (myyjä vedättää autonostajaa).

eihän tämä ole kauhuskenaario vaan arkipäivää/realismia.
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

Hönkki

Kerrottakoon, että yrittäessäni saada vanhaa autoa katsastuskuntoon, saattavat korjauskulut nousta 1300-1400 euroon. Se mitä saan tuosta vanhasta vaihdossa uuteen, ei ole hirveän paljoa enempää kuin tuo summa. Aivan järkyttävää touhua.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.