• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Rahakissa pöydälle!

Aloittaja Fabio, kesäkuu 16, 2010, 16:45:24

« edellinen - seuraava »

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Fabio - kesäkuu 17, 2010, 13:39:59
Olet selvästi ollut jossain myyntikoulutuksessa.. Itse en harrasta!  :D .. Sen verran tiedän että yhdenkin sponsorin hankkiminen (ja siltä kunnon rahat) on paljon vaikeampaa kuin omasta pussista n.30e lahjoittaminen toiminnalle. Itse en ainakaan jaksaisi edes käyttää vapaa-aikaani tuollaiseen "sponsorinmetsästys" -toimintaan! Ennemmin maksan pienen summan. Toki voi olla että pelaajissa on kymmeniä jotka hinkuvat mennä koputtelemaan firmojen ovia pikku-ukot kädessää.. (Epäilen!)  ;D

Ei tämä "30 euroa-idea" taida nyt mennä läpi.. Ainakin Jaken puoluksesta on vaikeaa löytää "pallon mentävää aukkoa"! ;D

Jep, olen tehnyt myyntityötä viimeiset 4 vuotta ja teen sitä edelleen tavalla tai toisella.

Onhan tuo 30 €:n lahjoittaminen omasta pussista helpompaa kuin pyytää sitä joltain toiselta. Itse olen valmis omien kanavieni (ja myös muuta kautta) kautta yrittää saada meille sponsori/sponsoreita. Ei siinä välttämättä kaikkea vapaa-aikaa tarvitse käyttää. Riittää kun on sähköposti ja puhelin niin niitä käyttämällä voi pienellä vaivalla kontaktoida useita potentiaalisia sponsoreita. Ensin tarvitaan kyllä Subuyhdistyksen hallituksen virallinen lupa että yhdistyksen nimissä saa moista toimintaa harjoittaa. "30 euroa-idea":n läpimeno ei ratkea täällä foorumilla vaan vuosikokouksessa nuo asiat päätetään.

Epis

Sponsoreihin liittyen sen verran, että näkyvyyttä voi taata ainakin nettisivuille. Miettiessäni HO:n peli(e)n streamausta alkuperäinen idea oli kuvata ottelua ylhäältä, jolloin mahdollisten sponsoreiden logoja voisi saada kentälle näkyviin. Tämä toteutus on kokonaisuudessaan aikas vaiheessa, mutta teoriatasolla sen saa toimimaan, enää konkreettinen toteutus puuttuu.

Tuosta K-M:n välinetilanteesta varmaan kannattaa jutella paikan päällä tai Hönkin kanssa, siinä on tapahtunut muutoksia.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Fabio

#47
Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 13:54:33
"30 euroa-idea":n läpimeno ei ratkea täällä foorumilla vaan vuosikokouksessa nuo asiat päätetään.

Niinpä!  :(

Idea oli vaan rennosti ehdottaa että jokainen "heittää 30egee extraa", niin saadaan uusia kamoja.. Ei muuta.

47 viestiä Jake, Hyvä Me!  ;D

T:Pasi

Rossonero

Jaakko: Ei kukaan laske omia pelivälinesijoituksiaan tässä asiassa. Jos et halua sijoittaa 80€ pohjiin, voit pelata vitosen pohjilla. Kentät, metallimaalit, hyvät pallot jne kuitenkin maksavat. Voidaan toki sopia, että tuot kangaskentän, muovimaalit, kuulat sekä tietenkin hankit levyn. Pelataan sitten sinun pelisi sillä kentällä.

Jos haluat, että joko muut hankkivat kamat tai ne ostetaan sponsorirahoilla, niin kehotan sinua ryhtymään sponsoreiden hankkimiseen.

Lainaus käyttäjältä: AriFerra - kesäkuu 17, 2010, 11:03:10
Lainaus käyttäjältä: Fabio - kesäkuu 17, 2010, 10:44:45
saataisiin kunnon kenttiä, palloja ja maaleja moneen paikkaan

Eräs pikku ongelma: Niitä "paikkoja" joihin kenttiä ja vermeitä vietäisiin, ei vaan ihan joka korttelista löydy.
Jos löytyy, ei pienen kerhon (vrt. PSK) eikä edes hieman suuremman yhdistyksen korotettukaan jäsenmaksu riitä vuokran maksuun.

Näin se menee. Minulla on kiikarissa n. 60 neliön pelipaikka, jossa muutama pöytä voi olla paikallaan koko ajan, pelaamaan pääsee halutessaan ja vuokra on todella kohtuullinen. Aion sen todennäköisesti vuokrata joka tapauksessa uudeksi kerhotilaksi, koska en enää edellisessä käy. Halukkaat kävijät joutuvat maksamaan pienen kerta-, kuukausi- tai vuosimaksun, jolla osa vuokrasta katetaan. Maksan itse loput. Jos homma lähtee pyörimään kunnolla, voi maksu pienentyä. Jos ei tarpeeksi kiinnostusta maksulliseen (kulut kattavaan) harrastukseen ole, voi tilasta aina luopua.

Ilmainen on aina ilmaista, mutta jos joku K-M:n asukas huomauttaisi kerhotilan käytöstä ulkopuolisten keskinäiseen toimintaan, sieltä lentäisi toiminta ulos kuin leppäkeihäs.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 11:26:24
Onko meillä oikeasti pula välineistä? Mielestäni ei. Tähän saakka esim. kentät ovat riittäneet hyvin (Arabiassa tosin on vain yksi mutta aiemmin siellä ei tietääkseni ole säännöllisesti isolla porukalla pelattu).

Tiedätkö, tai oletko koskaan kysynyt, mistä nuo tavarat ovat tulleet?

Esim. Kala-Maijassa minulta meni kaksi kenttää pilalle (en ole keksinyt vielä keinoa saada suoriksi), kun ne olivat joskus tippuneet levyistä, kun muut käyttäjät tilaa käyttivät. Toin sitten pari uutta kenttää tilalle. Sinä voit nyt tuoda omasi, kun siellä lienee tarvetta.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 12:15:56
Näkyvyys on tällä hetkellä pientä, mutta myyntiargumentteja voisi olla vaikkapa "harrastajamäärät huimassa kasvussa", "valtakunnallinen TV (YLE) kiinnostunut lajista", "tulevaisuuden olympialaji", "sijoitus tulevaisuuteen" yms. Sähköposteja toki voisi lähetellä mutta perään kannattaisi soitella sopia firmojen edustajien kanssa tapaamisia lajin tiimoilta ja esitellä heille tätä "houkuttelevaa mahdollisuutta".

Mihin nuo "harrastajamäärien huikea kasvu", "tuleva olympialaji" tai "YLE:n kiinnostus" perustuvat?

Minä en lähtisi huijaamalla hakemaan sponsorirahoja. Minkähän kuvan se antaisi lajista?

SouthernBoogieCat

#49
Tarkennus: En ole missään vaiheessa sanonut etten halua osallistua yhteisten välineiden hankintaan. Esitin vaihtoehdon suorille rahallisille sijoituksille lahjoitusten muodossa.

"harrastajamäärien huikea kasvu" = laji on kasvanut selvästi kun kokoajan näyttää tulevan uusia pelaajia (verrattuna esim. 90-luvun loppupuoleen jolloin Kaitsu oli ainoa tuntemani uusi pelaaja, nyt uusia pelaajia on useita, uusia kerhojakin on syntynyt jne.)

"tuleva olympialaji"=Italiassa kuulemma ajetaan tosissaan Subua olympialaisiin

"YLEn kiinnostus"= YLEn toimittaja oli ottanut yhteyttä Hönkkiin (ja yhteydenotto oli käsittääkseni oma-aloitteisesti nettisivujen perusteella) ja sai lopulta Sakun haastateltavaksi radio-ohjelmaan.

Huijaaminen on täysin eri asia kuin "pieni valkoinen valhe" jollaisen käyttö liiketaloudessa on täysin sallittua kunhan siitä ei asiakkaalle ole haittaa. Esimerkkinä tästä on esittää tuotteen/palvelun suositumpana kuin se todellisuudessa on. Em. käytetty markkinointitapa on täysin sallittu ja yleisesti käytetty.

Lasse

Lainaus käyttäjältä: Fabio - kesäkuu 17, 2010, 09:53:19
"Aloituskynnys pitää olla matala".. ..eipä ole aloittelijoita näkynyt..  :D
Eikö? Minä olen aloittanut viime vuonna, samoin kaksi lapsistani. Tuttavaperheemme on myös hommannut välineet, sekä olen vielä saanut kerhotoimintaa käynnistettyä Mäntsälään... ja kaikki tämä vain sen ansiosta, että aloituskynnys on ollut sekä yhdistyksen, että PSK:n puolelta todella matala!

Lainaa
Miten Subu ei voisi muka maksaa enempää kuin 10e?? Mihin tämä perustuu??

Kyllä tämä minulle ainakin maksaa enemmän :) Yhdistyksen jäsenyys ei maksa kuin 10e, mutta kuten sanottu - jäsenmaksu on eri asia kuin harrastaminen itsessään.

Lainaa
..ja kaikilla on varmasti varaa maksaa JOPA 30e / vuosi! Ja Lapsiperheille: Isukki
30e ja pojilta 10e / nenä. Olisko muka liikaa?

Kyllä - liikaa.

Lainaa
Eikä Lassekaan maksusta luistaisi, jos saisi kiitokseksi yhteiskassasta pelivälineitä
salillensa.. Yhteisestä kassasta voitaisiin ostaa välineitä Kaikille pelipaikoille..

Kyllä luistaisi. Siinä vaiheessa kun lapset joutuvat maksamaan yhdistyksen jäsenmaksua päästäkseen pelaamaan, äänestän jaloillani. :)


Fabio

Lainaus käyttäjältä: Lasse - kesäkuu 17, 2010, 16:06:33

Eikä Lassekaan maksusta luistaisi, jos saisi kiitokseksi yhteiskassasta pelivälineitä
salillensa.. Yhteisestä kassasta voitaisiin ostaa välineitä Kaikille pelipaikoille..

Kyllä luistaisi. Siinä vaiheessa kun lapset joutuvat maksamaan yhdistyksen jäsenmaksua päästäkseen pelaamaan, äänestän jaloillani. :)

Tuo on epäuskottavaa uhoamista. Jos junnuiltakin alettaisiinkin "vaatimaan" 10e jäsenmaksua niin luulen että harvalla olisi sydäntä katsomaan omia poikia syvälle silmiin ja sanomaan: "Isillä ei ole rahaa/ isi ei halua maksaa 10e.. nyt loppuu teiltä pallopelit". Vai olenko väärässä?  Lopettaisitko todella pelaamisen 10e takia?

Sitäpaitsi maksavathan lastenkin harrastukset siinä missä aikuistenkin.. Toki lapsille pitää kaikki olla halvempaa.. Ja puhumme nyt ihan naurettavasta rahasta, 10e kannatusmaksusta. Ja maksaahan poikiesi uimahallissa tai linnanmäellä käyntikin. Miksi ei Subu voisi olla maksullista? Leikkipuistot ovat lapsille ilmaisia, mutta siellä lelut ovat puusta ja ne kustantavat veronmaksajat!  


Kun maksoin jäsenmaksua, mun kummipoika (Mikko) kysyi multa: "Eikö mulle maksa pelaaminen mitään?" (Oli kai tottunut maksamaan harrastuksistaan) ..No, Mikko ei tosiaan olekaan kovasti enää pelannut "vaikka kynnys on laitettu jo aika alas hinnallisesti".. Ei ilmaisuuskaan tunnu aina kantavan hedelmää! :)

En tässä halua tietenkään lapsilla rahastaa (lapset tulevat muutenkin superkalliiksi!!) mutta kehtaan ehdottaa 10e/vuosi maksua / lapsi.. ja 30e / vuosi / aikuinen.

T:Pasi

Epis

Tässä varmasti heijastuu myös Mäntsälän tilanne kenttien ja muiden välineiden hommaamisen myötä. Myös itsekin olen huudellut jäsenmaksun nostamisen puolesta, mutta katsonut asiaa yksinäisen näpsyttelijän silmin ja ymmärrän pointin maksun osuessa useammalle henkilölle samassa taloudessa.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Lasse

Lainaus käyttäjältä: Fabio - kesäkuu 17, 2010, 17:01:22
Tuo on epäuskottavaa uhoamista. Jos junnuiltakin alettaisiinkin "vaatimaan" 10e jäsenmaksua niin luulen että harvalla olisi sydäntä katsomaan omia poikia syvälle silmiin ja sanomaan: "Isillä ei ole rahaa/ isi ei halua maksaa 10e.. nyt loppuu teiltä pallopelit". Vai olenko väärässä?  Lopettaisitko todella pelaamisen 10e takia?

Peliähän voi pelata maksamatta yhtään mitään jäsenmaksuja. Tosin se ei ole oma tavoitteeni, tietenkään. Mutta Mäntsälässä tai Porvoossa ei ainakaan olla kyselty yhdistyksen jäsenmaksun perään. ;) Edelleen olen sitä mieltä, että pikkulapsilta ei tarttis jäsenmaksuja periä.
Minä en ainakaan kehtaisi missään tapauksessa alkaa puhumaan Mäntsälässä paikallisten lasten vanhemmille mistään "rästissä olevista yhdistyksen jäsenmaksuista", jos vaikka Mäntsälässä järjestettäisiin turnaus jossa olis myös junnusarja ja junnujen osallistumisedellytyksenä olisi jäsenmaksun maksusuoritus (kuten oli ainakin meillä aikuisilla Openissa). Tuossa jo syy miksi en halua lasten jäsenmaksuja. (Tietenkin joku muu voi ottaa hoitaakseen em. tilanteessa vanhempien hiillostuksen. Vapaaehtoisia? ;)) Minä voin tukea yhdistyksen toimintaa omalla jäsenmaksullani, tekemiselläni ja harrastamisellani ja voin pyydettäessä vaikka laittaa ylimääräistä yhdistyksen kassaan - ei minun talouteni siitä kaadu! Näen kuitenkin nykyisen linjan erittäin järkevänä, että yhdistys ei vaadi junnuilta jäsenmaksua. Päinvastoin - näkisin mielummin niin, että alle 15-vuotiaat lajista kiinnostuneet uudet houkuteltaisiin ilmaisjäseniksi ja he saisivat vaikka siinä yhteydessä jonkun ilmaisen jutun yhdistykseltä, vaikkapa maalaamattomat figuurit joukkueeseen tai jabulan-subbuteopallon, sureshot pohjat, tai ihan mitä vaan... varmasti paljon tuottoisampaa jatkoa ajatellen! Ja tähän voitais varat kerätä sitten vaikka aikuisjäseniltä. Myös minulta.

Siinä olen ihan samaa mieltä Pasi sinun kansas, että 10e maksu on tosi pieni ja se ei kaada kenenkäään aikuisen tai edes monen lapsen budjettia. Minä kuitenkin ajattelen tästä junnujen jäsenmaksusta vähän eri kantilta kuin sinä :)

Rossonero

#54
Yhdistyksen jäsenmaksun idea ei tosiaan ole koko toiminnan kattaminen. Olen ollut nykyisen matalan kynnyksen puolella, mutta nyt tämän keskustelun innoittamana mietin uudestaan. Tulin siihen tulokseen, että korkeampi jäsenmaksu, ja ehkä matalammat kisamaksut, saisivat helpommin porukkaa mukaan kisoihin. Jos kerran on maksettu vaikka 30€, niin mieluummin sille saa enemmän katetta kuin yhden kisan. En myöskään usko kovin monen aikuisen jättävän kisoja kokonaan väliin parin vuodessa maksettavan lisäkympin takia. Yksittäisiä kisoja sen sijaan jää väliin myös sikis, että esim. Helsinkin Openissa vitosen pelit koetaan ehkä kalliiksi. Ei taaskaan mikään yksiselitteinen asia, mutta miettimisen arvoinen.

Minusta lasten jäsenmaksu on turha. On huomattavasti parempi, että ovat edes jotenkin mukana. Aikuisten maksua voi korottaa. Sitten on toinen asia, kun on oikeasti jotain selvää yhdistyksen järjestämää harrastustoimintaa lapsille. Nythän lähinnä kerhot voisivat kerätä rahaa uusilta junnuilta.

Jäsenmaksu ei liity pelaamiseen kerhoilla ja tavaroihin, koska ne hankkivat pääsääntöisesti omat tavaransa. Yhdistys toki tukee toimintaa eri seuduilla mahdollisuuksien mukaan. Kerhot ja jäsenet järhestävät kisat paikallisin voimin yleensä, ja tavarat tulevat kerhoilta.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 15:09:34
Tarkennus: En ole missään vaiheessa sanonut etten halua osallistua yhteisten välineiden hankintaan. Esitin vaihtoehdon suorille rahallisille sijoituksille lahjoitusten muodossa.

Ok, nopeasti lukiessa tuli se tunne, että tietyt aktiiviset, joille pelaaminen on ehkä tärkeintä saavat rauhassa lahjoittaa kamat, ja passiiviset voivat sitten siipeillä.

Edit: Odotan muuten siirtymistä sanoista tekoihin, koska tavaroita aina tarvitaan. Nyt ne tulevat tietyiltä pelaajilta.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 15:09:34"harrastajamäärien huikea kasvu" = laji on kasvanut selvästi kun kokoajan näyttää tulevan uusia pelaajia (verrattuna esim. 90-luvun loppupuoleen jolloin Kaitsu oli ainoa tuntemani uusi pelaaja, nyt uusia pelaajia on useita, uusia kerhojakin on syntynyt jne.)

Huikea kasvuon tosiaan totta! Sponsorifirmalle voi kertoa, että jäsenmaksun yhdistyksessä oli maksanut tänä vuonna toukokuuhun mennessä 15 pelaajaa (vai montako oli?). Mitä siis sanot, kun kysyvät lukuja? Minä tulkitsisin huijaamiseksi, jos joku tuollaista minulle tarjoaisi.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 15:09:34"tuleva olympialaji"=Italiassa kuulemma ajetaan tosissaan Subua olympialaisiin

Niin, ja visiona on Snookerin kaltainen ammattilaislaji, jota näytetään livenä Eurosportilla. Mikä sitten on totuus?

Italiassa ei pääse edes olympiakomitean jäsenlajiksi (vai mikä oikea termi lieneekään), ja tuo on onnistunut vasta Maltalla, jossa tasokkaat urheilulajit ovat vähissä. Mitäs sanot, kun kysyvät asiasta tarkemmin? Pitäisin erikoisena, jos voi vain sanoa, että tätä toivotaan tai jotkut ajavat aktiivisesti yhdessä maassa, kun totuus on, että laji on minimaalinen eikä realistista toivoa kisalajiksi ole. Valkoinen valhe?

Odottaisin myös, että ennen tuota sponsorille kertomista laji on Suomen Olympiakomitean jäsen, tai että asiasta on edes heille puhuttu.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 15:09:34"YLEn kiinnostus"= YLEn toimittaja oli ottanut yhteyttä Hönkkiin (ja yhteydenotto oli käsittääkseni oma-aloitteisesti nettisivujen perusteella) ja sai lopulta Sakun haastateltavaksi radio-ohjelmaan.

Ei tarkoita, että YLE on kiinnostunut lajista. Kertoo sen, että YLE tekee työtään ja kertoo kaikesta mahdollisesta pienestäkin mitä maassa tapahtuu. Yhtä lailla he kertovat hökkelistä, joka on Hämeenlinnantien ja Kehä ykkösen välistä, mutta ei sekään tee itse hökkelistä YLE:lle kiinnostavaa, vaan ilmiöstä sen ympärillä, ja osana asuntoihin liittyvää uutista.

YLE:n kiinnostus olisi sponsorille oletettavasti lajin näyttäminen peleinä. Mitäs vastataan, kun tätä kysyy?

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 15:09:34Huijaaminen on täysin eri asia kuin "pieni valkoinen valhe" jollaisen käyttö liiketaloudessa on täysin sallittua kunhan siitä ei asiakkaalle ole haittaa. Esimerkkinä tästä on esittää tuotteen/palvelun suositumpana kuin se todellisuudessa on. Em. käytetty markkinointitapa on täysin sallittu ja yleisesti käytetty.

Onhan tuosta haittaa, jos antavat rahaa väärin perustein, eivätkä saa haluamaansa vastinetta. Siitä voi tulla seurauksia ihan lakituvassakin. Ihan sama kuin markkinointi väärin perustein ja lupauksin.

Tuo liiketalouden suositummaksi mainostaminen sopii asioihin, joita ei voi mitata, ja mielikuvamainontaan. Voidaan perustellusti sanoa, että meidän lajimme on erittäin hieno ja sen pitäisi olla huomattavasti suurempi. Sen sijaan, jos sanotaan mainitsemiasi asioita, on niihin olemassa todellisia vastauksia, ja silloin menee huijaamiseksi, josta voi saada syytteenkin.

Jos sanottaisiin, että lajia harrastaa noin sata aktiivista Suomessa olisi se ehkä laskettava pieneksi liioitteluksi. Tuo menee samalle viivalle sen kanssa, että sanottaisiin lätkää maailman suosituimmaksi lajiksi.

Onko tämä tapa, jolla yleishyödyllistä yhdistystä ja toimintaa pitää markkinoida? Ja etenkin meidän toimintaamme. Minusta ei. Ja jos on, niin pesen käteni jutusta täysin.

Ja mitäs luulet, saammeko mainetta ja uusia sopimuksia, kun totuus selviää?

Huomattavasti parempiakin, ja meille hyvä mainetta tuovia, tapoja on olemassa. Pitää vetää oikeista naruista, ja näitä on pienimuotoisemmassa ajatustenvaihdossa käsiteltykin. Oikeat narut eivät kuitenkaan voi olla valheellisia, vaan pelin todellinen anti pitää osoittaa siten, että se kiinnostaa juuri kyseistä yhteistyökumppania.

Tämä tästä, ja nyt takaisin kisojen pariin.

SouthernBoogieCat

#55
Tuotteen/palvelun myyminen esim. väärään hintaan (oikea hinta esim. 100 €, myyty 120 €) tai muulla väärällä perusteella (sopimusaika 24 kk. jota ei kerrottu esimerkiksi) ja tuotteen/palvelun suosion liioittelu ovat kaksi eri asiaa. Ensin mainitut ovat huijausta ja jälkimmäinen valkoinen valhe jota kaikki myyjät käyttävät. Esimerkkinä voin kertoa kun buukkasin aikoja sijoitusneuvontaan minä ja kaikki tuntemani kolleegat käyttivät "myy niukkuutta"-taktiikka eli kalenterissa oli aina vain 1-2 vapaata aikaa joita tarjottiin vastapuolelle (vaikka seuraavan päivänä kalenteri olisi ollut tyhjä). Tämä siksi ettei puhelimen toisessa päässä olleelle henkilölle olisi tullut sellainen olo että "eihän tuolla kukaan käy". Tekniikka toimi hyvin ja ei kukaan ikinä perään haukkunut. Käytän nytkin itselleni asiakaskäyntejä buukatessa samaa tekniikkaa. Sama juttu yrityksen asiakasmäärän liioittelussa. Ei kukaan senkään liioittelusta nostanut mitään meteliä. Tämäntyyppiset edellä mainitut pikkuasioiden liioittelut ovat yleisiä myyntitekniikassa. Kaikkihan niitä käyttävät. Alussa mainitsemani esimerkit huijauksesta ovat asia erikseen.

Me voimme omassa markkinoinnissamme lyftata lajiamme tyyliin "yrityksenne on nyt helppoa ja edullista tulla mukaan ensimmäisten joukossa rakentamaan kasvavan lajin kasvavia markkinoita ja satsata näin tulevaisuuteen" yms. Tuo voisi vedota innovatiivisuutta hakeviin yrityksiin jotka haluavat olla askeleen edellä kilpailijoitaan. Sitten kun sponsoreita alkaa olla jo vähän enemmän voimme korostaa massan mukana liikkuville yrityksille lajin kasvaa suosiota yritysten keskuudessa. Jos haluamme että joku muu uskoo meihin ja alkaa yhteistyöhön niin meidän pitää olla sen oloisia että mekin uskomme asiaamme. Tuossa hieman vaihtoehtoja markkinointistrategiaamme.


Kärjistettynä: toinen vaihtoehto on lähteä linjalle anteeksipyytelevästi kerjäämään tyyliin "me ollaan tämmönen muutaman pelaajan porukka ja vaan huviksemme näpsyttelemme omissa oloissamme. Kiinnostaisko heittää pari hunttia sponssirahaa?" Tämä kärjistetyn tyylinen spiikki ei kiinnostaisi ketään.

Epis

Toivon, että yhdistyksen hallitus on mukana mahdollisissa sponsori-neuvotteluissa.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Rossonero

Jos Yhdistys hakee sponsoria, on selvää, että hallitus tekee päätöksiä, ja selvittää ketkä ovat sopivimmat asiaa eteenpäin viemään. Omiin nimiinsä jokainen voi tietenkin kerhoille hankkia sponsseja. Yhdistyksen nimissä ei.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 23:55:41
jälkimmäinen valkoinen valhe jota kaikki myyjät käyttävät.

Yhdistys ei ole yritys, eikä yleishyödyllisen yhdistyksen toimenkuvaan ja varainhankintaan tietääkseni kuulu valehtelu.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 23:55:41Esimerkkinä voin kertoa kun buukkasin aikoja sijoitusneuvontaan minä ja kaikki tuntemani kolleegat käyttivät "myy niukkuutta"-taktiikka eli kalenterissa oli aina vain 1-2 vapaata aikaa joita tarjottiin vastapuolelle (vaikka seuraavan päivänä kalenteri olisi ollut tyhjä). Tämä siksi ettei puhelimen toisessa päässä olleelle henkilölle olisi tullut sellainen olo että "eihän tuolla kukaan käy". Tekniikka toimi hyvin ja ei kukaan ikinä perään haukkunut. Käytän nytkin itselleni asiakaskäyntejä buukatessa samaa tekniikkaa. Sama juttu yrityksen asiakasmäärän liioittelussa. Ei kukaan senkään liioittelusta nostanut mitään meteliä. Tämäntyyppiset edellä mainitut pikkuasioiden liioittelut ovat yleisiä myyntitekniikassa. Kaikkihan niitä käyttävät. Alussa mainitsemani esimerkit huijauksesta ovat asia erikseen.

Ei tuolla buukkaamisella ole mitään tekemistä sen kanssa, että sanotaan lajin olevan tuleva olympialaji, tai että laji on kasvanut huikeasti ja YLE on kiinnostunut. Tuo esimerkkisi ei liity tarjottavaan palveluun mitenkään, mutta yhdistyksen tarjoama näkyvyys pitää esittää todenmukaisesti. Oikeampi esimerkki olisi lehti, jonka levikki on 100, mutta sanotaan, että levikki on valtava, ja tulevaisuudessa Suomen suurin. Ja tällä tavalla saataisiin mainostajia.

Kokonaan toisen keskustelun voisi myös käydä siitä, ovatko liike-elämän "pelisäännöt" ja moraali hyviä toimintamalleja muussa yhteiskunnassa, tai edes liike-elämässä. Rahaahan jälkimmäisessä voi tulla, mutta se ei liene ainoa merkitsevä asia maailmassa ja yhteiskunnassa.

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - kesäkuu 17, 2010, 23:55:41Kärjistettynä: toinen vaihtoehto on lähteä linjalle anteeksipyytelevästi kerjäämään tyyliin "me ollaan tämmönen muutaman pelaajan porukka ja vaan huviksemme näpsyttelemme omissa oloissamme. Kiinnostaisko heittää pari hunttia sponssirahaa?" Tämä kärjistetyn tyylinen spiikki ei kiinnostaisi ketään.

Et kai tosissasi luule, että kukaan on tuolla tavalla lähdössä sponsorien luokse?

Ei kyse ole siitä, että vaihtoehdot ovat valehtelu tai nöyristely. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Lajia voi ylistää, kertoa toiminnan realistisista tavoitteista, hakea tiettyä tapaa esittää asia, joka vetoaa juuri tiettyyn yhteistyökumppaniin jne. Aika paljon parempi kuva jää, kun ei heti jää kiinni roskan puhumisesta.

Kerropa miten vastaat noihin aiemmin mainitsemiini kysymyksiin, joita sponsori todennäköisesti esittää kerrottuasi lajin olevan huikeassa kasvussa oleva tuleva olympialaji, josta YLE on kiinnostunut. Kerro sitten markkinoinnin ammattilaisena, miten uskot sponsorin reagoivan totuudenmukaisiin vastauksiin, joteka eivät vastaakaan esitettyä. Vastauksessahan ei voi enää huijata, koska se olisi valehtelua millä tahansa mittarilla.

Kun näihin kuulen tyhjentävän ja uskottavan vastauksen, voin ehkä ymmärtää tuon strategian toimivuuden.

Ja lopuksi vielä. Yhdistyksemme ei ole liikeyritys. Sen toiminta ja motiivit mm. nuorten harrastajien sekä reilun pelin suhteen vaativat minusta aivan eri tason moraalista pohjaa kuin yritykset, joiden motiivi on raha, jonka saamiseen koko toiminta perustuu.

Hönkki

#58
Minulla oikeastaan piti olla lomaa foorumista, mutta jos nyt kuitenkin muutaman rivin kirjoitan.

En lähtisi hankkimaan sponsoreita "tuleva olympialaji" -lauseella. Se on vaan liian yliampuva. Lähtisin enemmän ruohonjuuritasolta liikkeelle. Seuraavat ideat liittyvät HO:n sponsorointiin:
- pieniä välinesponsorointeja valmistajilta, joiden vastineena logo kisasivuilla. Tämä on jo onnistunutkin kahdesti HO:ssa ja kerran eräiden messujen kohdalla Profibasen ollessa sponsori.
- pyydetään palkintoja sponsorointina. Voisi hyvin onnistua "Kultajousen" kanssa, mistä olen jo kolme kertaa ostanut HO:n palkinnot. Myyjät tuntevat jo minut. Miksei myös Kärkkäinen mahdollinen sponsori, jos vain alkavat myydä välineitä. Vastineena vaikka jälleen logo kisasivuilla.
- jos kisapaikka jonkin ravintola läheisyydessä, niin pyydetään kyseistä ravintolaa sponsoriksi. Voimme esittää asian niin, että ravintolan mainos kisapaikalla houkuttelee pelaajia ravintolan asiakkaiksi.

Jos joku keksii parempia, niin siitä vaan oikeasti toteuttamaan. Mikulla oli jotain hyviä ideoita privameilissä. Kommentoikoon itse niitä jos katsoo tarpeelliseksi.

Sitten jäsenmaksun alhaisuudesta. Yksi syy miksi näin alhaiseen summaan on päädytty, liittyy lajimme kahtiajakautumiseen Suomessa. Meillä on FI- ja KV-säännöt. Jotkut pelaavat ainoastaan FI-säännöillä eivätkä osallistu KV-toimintaan mitenkään. HO on ollut iso kuluerä ja esim. vuokrakuluja on mielummin katettu osallistumismaksulla kuin korkeilla jäsenmaksuilla, joita siis olisivat joutuneet myös FI-pelaajat maksamaan. Kun yhdistys on hankkinut uusia välineitä, niin hankinnat on tehty lähes aina HO:ta silmälläpitäen. Ostetuista välineistä ovat kuitenkin hyötyneet myös FI-pelaajat. Muovimaaleja on tosin juuri nyt liian vähän. Voimme laittaa välinemaksuja, sillä uusia välineitä kaiken kaikkiaan olisi tosiaan hyvä saada. Minusta näiden välinemaksujen tulee kuitenkin olla kertsi- tai liigakohtaisia, ei yhdistyksen maksujen muodossa. Se kertsi mikä välineet ostaa, myös käyttää niitä selvästi eniten.

Minusta ok jos junnujen jäsenmaksu on aivan nimellinen tai ei mitään.


edit: jos ajatellaan kuluja, jotka liittyvät vain kv-sääntöihin, niin mieleen tulee vielä FISTF:n jäsenmaksu 100 euroa vuodessa
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

SouthernBoogieCat

#59
Lainaus käyttäjältä: Rossonero - kesäkuu 18, 2010, 01:18:16
Kerropa miten vastaat noihin aiemmin mainitsemiini kysymyksiin, joita sponsori todennäköisesti esittää kerrottuasi lajin olevan huikeassa kasvussa oleva tuleva olympialaji, josta YLE on kiinnostunut. Kerro sitten markkinoinnin ammattilaisena, miten uskot sponsorin reagoivan totuudenmukaisiin vastauksiin, joteka eivät vastaakaan esitettyä. Vastauksessahan ei voi enää huijata, koska se olisi valehtelua millä tahansa mittarilla.


Vastaukset kysymyksiisi (toivottavasti kelpaavat): "huikea kasvu" johon heittäisin tarkkojen lukujen sijasta prosenttilukuja jotka kertovat suhteellisesta kasvusta paljon enemmän kuin pelkät harrastajamäärät. Kertoisin lajin olevan vielä verrattain pieni mutta suosio kasvaa kokoajan johon sitten prosentuaalinen kasvu. "tuleva olympialaji"-argumentissa kertoisin tuon että Maltalla laji on jo päässyt olympiakomitean lajiksi ja voi hyvinkin olla että muuallakin tulevaisuudessa käy samoin. Tuo ei ole valehtelua vaan oma tulevaisuuden spekulaatio. "YLEn kiinnostus"-argumentissa vetoaisin siihen että lajia kohtaan on ollut kasvavaa median kiinnostusta viime aikoina. Sekään ei ole valehtelua vaan olemmehan olleet verrattain lyhyen ajan sisällä mediassa (vaikkakin pienissä jutuissa mutta jutuissa kuitenkin). Kysehän tässä sponsorin hankinnassa minusta on siitä, että yritetään vakuuttaa sponsori lajin tulevaisuudesta ei nykytilasta. Eikös muualla maailmassa jo maksetakin jotain kisojen voittajille ja jopa televisioida jotain otteluja (näin ainakin olen kuullut)? Jos näin on, Subulla on mielestäni kasvupotentiaalia jota kannattaisi korostaa sponsoriehdokkaille. Kyse on tulevaisuudenvisioiden korostamisessa, ei valehtelusta.