• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Aloittelija tiedustelee..

Aloittaja Pele10, huhtikuu 07, 2010, 15:03:12

« edellinen - seuraava »

Pele10

Tarkoitus on tulla tutustumaan kiehtovaan lajiinne lähiviikkoina, paikka ja aikakin on jo tiedossa. Tiedustelin sitä jo HeSu:n yhteyshenkilöltä Kari Hakkaraiselta joka ystävällisesti
vastasikin jo tiedusteluuni.

Ajattelin kuitenkin ilman sen parempaa lajin käytännön kokemusta omaavana rakentaa pelikentän (tai pelimaton alustan) itse.
Luin kyllä, että MDF-levy olisi hyvä pelimaton alusta ja jopa joitakin mittojakin löysin. Sitten alkoi vaivaamaan asia, että onko noita
pelimattojakin eri mittaisia? Vai olenko ymmärtänyt asian väärin. Onko pelimatolle olemassa joku standardimitta? Ja jos on niin mikä
on sitten tämän pelimaton alustan hyvä mitta? Anteeksi jos vaivaan tyhmillä kysymyksilläni, mutta menin hiukan "sekaisin" näistä mitoista kun eri nettisivustoilla
aikani surffasin.

Sitten tietysti tämä peruskysymys johon tullee varmasti monta mielipidettä. Katsoin mm. Subbuteo World:n sivustolta, että aloittelijan paketin saa hintaa 39 puntaa.
Olisiko tämä sarja mistään kotoisin aloittelijalle? Vai kannattaako ostaa kaikki välineet erikseen?

Varmasti saan kyllä hyviä neuvoja sitten kun tulen paikan päälle tutustumaan (sitten kun aikataulu natsaa), mutta kun olen hiukan, miten sanoisi...malttamaton!  ;D

T: Pete 45v eli veteraanisarjan miehiä  :D

Fabio

"Mielipide on kuin persreikä, jokaisella on sellainen.." Ja tässä tulee omani:

Mä en ostaisi noita starttipaketteja.. Heti ekan pelin aikaan alkaa Vit**maan
se kenttä!! Jos olet vähänkään varma että harrastus kestää yhtä iltaa pidem-
pään, panosta kunnon kenttään.. Tai tarvitko kenttää ensinkään?? Pääsetkö
pelaamaan johonkin, missä kentät on valmiina?

Jos pääset, eikä kotona harjoittelu ole välttämätöntä, panostaisin yhteen hyvään
jengiin.. Kysy ihmeessä käytettyjä.. Ainakin Vesalla (Rossonero) on aina mukana
ja myynnissä hyviä Profibasen pohjia ja figureita!! Ukot ja pohjat taitavat maksaa
siinä 40e?? Mutta sitten oletkin jo valmis pelaamaan.. Eikä tarvi maksaa kovia (?)
postikuluja.

Tämä siis jos ei ole pakko ostaa kenttää kotiin.. jos se on tarpeellista, osta ker-
ralla kunnon kenttä joka ei ole koko ajan rypyssä.(60-70e) Ja kentän lisäksi pari
hyvää joukkuetta. Joko kympin jengejä netistä tai vähän parempia.. Ja tietty palloja
ja maalit.. ja veskarit.. Tämän vaihtoehdoksi toi halpa "starttipaketti" alkaa olla ihan
jees. Ainoo iso vika siinä on se pirun kenttä!! :(

Olen ymmärtänyt että hyvä levyn koko on 100 X 150 cm.. Tämän lisäksi luulen että
olis olemassa kevyempiäkin levyjä jotka on yhtä jämäkkiä kuin Mdf.. jotain "kenno-
rakennelevyjä"?!? Joku tietää enemmän.. Mulla on kotona liian paksu (20mm) mdf
levy kentälle joka painaa paljon enemmän kuin synti!! Eli joku 14-16mm on varmaan
paljon parempi. Ja siihen hyvät laidat tietty!

Kenttiä on toki eri kokoisia, mutta sitten ovat tarkoitettu 5-5, 6-6 tai 7 vastaan 7
pelaamiseen. Tai siitten indooriin.. Mutta nää kaikki viralliset pitäis olla saman kokoisia?

Korjatkaa jos olen väärässä..

t.Pasi

Pele10

#2
Kiitoksia näistä tiedoista. Ja nyt olen taas muutenkin "viisaampi" kun löysin netistä tietoa enemmänkin  :)
Ei kait tässä muuta kuin ensi viikolla pitää mennä vaan paikan päälle tutustumaan lajiin. Nuo säännöt tuntuu alkuun
vaikealta oppia, mutta niinhän kaikki uusi aina alkuun. Kysyisin vielä, että miksi Suomalaisten on ylipäätänsä pitänyt kehittää
omat säännöt? Luin jostakin Suomalaisten sääntöjen eron kansainvälisiin sääntöihin, mutta mikäs siinä on se "kuningasajatus"?
Käsitinkö oikein, että kansainvälisillä säännöillä peli on nopeatempoisempaa?

Tässä nyt taas kiusaksenne muutama kysymys. Lisää tulee aivan varmasti ja paljon  ;D
Tässähän alkaa muuten kädetkin hikoilemaan kun fudiksen MM-kisatkin lähestyy. Täällä varmaan kaikilla on omat suosikkijoukkueensa  ;)
Meinasin muuten jos ja kun Subbuteon maailmaan pääsen niin lähteä pelaamaan Kuusankosken Kumun edustuksella tai taitaa olla nykyään
FC Kuusankoski. Sen verran sympatiaa ko. joukkue saa kun itse pelasin B-junioreihin asti Kumussa (tosin se ei taida auta Subbuteossa) :)

Toivottavasti näistä Subbuteo porukoista löytyy vielä PaPe Voikkaalta, saisi oikein vanhan kunnon "verisen" paikallismatsin aikaiseksi  :D
Heh...noh, mutta huumoria pitää olla mukana tottakait. Mietin muuten, että onko porukoissa montaa ns. veteraanipelaajaa?
Ihan vaan kartoitan omia mahiksiani  :o

Tässä taisi nyt tulla kyllä juttua nyt ihan asian vierestä mikä ei kait tänne välineet otsikon alle kuulu...

T: Pete

AriFerra

Konkarit ovat kertoneet:
Seppo Paakkinen toi subbuteon Suomeen 70-luvulla. Suomensi säännöt hieman huonosti + sääntöjä ei päivitetty.
70-luku + 80-luku siis pelattiin noilla säännöillä.

1986 Kari "hönäys" Hakkarainen meni Britteihin. Tuomisinaan oikeat säännöt. Näin pojat pelailivat 90-luvun kaksilla säännöillä.

2000-luvulla Suomessa vaikutti aussi Eliot Kennedy joka innosti suomalaiset enemmänkin KV-sääntöihin, ja siitä alkoi todellinen KV-peli Suomessa. Koska kuitenkin wanhat säännöt poikkeavat olennaisesti joiltakin osilta KV-säännöistä, jäivät ne myös elämään rinnalle. Ja näin ollaan siinä tilanteessa, että Suomessa pelataan peliä kaksilla säännöillä. Vrt. baseball -> pesäpallo. 8-pallo -> kaisa. Vapaa hiihtotyyli -> pertsa. jne.

Asutko Kuusankoskella/Voikkaalla? Olisko paha matka tulla sunnuntai iltapäivisin Porvooseen pelaamaan? Pelaamme joka toinen sunnuntai. 18.4. on seuraava pelisessio.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Pele10

Ok kiitos näistä pelin taustatiedoista. Asuin nuoruuden Kuusankoski/Kouvola seudulla ja nykyisin Vantaan Korsossa. Nyt tulevana maanantaina olisi tarkoitus
mennä Espooseen tutustumaan peliin, otin yhteyttä juuri mainitsemaasi K. Hakkaraiseen. Tosin Porvooseen taitaa mennä melkein sama aika kuin Espooseen kaikkine ruuhkineen.
Sunnuntai iltapäivisin on jo toinen tärkeä harrastus eli bändin kanssa soittoharjoitukset, ei mitään vakavaa...tai jämäkkää perusrokkia Ganes tyyliin  ;D

Tekisi jo mieli alkaa työstämään pelilautaa (kait siitä MDF-levystä), ostamaan figuureja yms.. (tämä "ammattisanasto" alkaa olemaan kohta hallussa heh).
Mutta eiköhän vielä malteta ennenkuin on käynyt tutustumassa.

Kyllähän voin sinne Porvooseenkin joku kerta tulla tutustumaan. Hyvähän se on tutustua ko. pelin harrastajiin ylipäätänsä kun käsittääkseni harrastajia ei
kuitenkaan paljon Suomessa ole...toistaiseksi. Nyt olisi hyvä aika laittaa liikkeelle oikein Subbuteo-buumi kun MM-kisatkin lähestyy  :)

T: Pete

SouthernBoogieCat

#5
Lainaus käyttäjältä: Pele10 - huhtikuu 09, 2010, 08:04:14itse pelasin B-junioreihin asti Kumussa (tosin se ei taida auta Subbuteossa) :) Heh...noh, mutta huumoria pitää olla mukana tottakait. Mietin muuten, että onko porukoissa montaa ns. veteraanipelaajaa?
Ihan vaan kartoitan omia mahiksiani  :o

Tässä taisi nyt tulla kyllä juttua nyt ihan asian vierestä mikä ei kait tänne välineet otsikon alle kuulu...

T: Pete

Tervetuloa mukaan! Toivottavasti innostut lajista ja tule ihmeessä lähimpään kerhoon seuraamaan peliä (esim. jos Espoo on lähin niin sinne sitten). Ile tuossa selvittikin hyvin miksi kahdet säännöt ovat Suomessa käytössä. Fabio selvitti hyvin välinepuolen ja olen siitä samaa mieltä että hyvään jengiin kannattaa panostaa: itse opin tämän kantapään kautta kun lajia 90-luvun alussa aloittelin ja ostin huonon jengin jolla pelasin jääräpäisesti vuosia vaikutti se negatiivisesti kehitykseeni Subu-pelaajana. Nyt kun vaihdoin FI-säännöistä kv. sääntöihin ostin heti hyvän jengin ja se on auttanut minua eteenpäin. Tottakai suurin osa on pelaajasta itsestään ja hänen taidoistaan kiinni mutta hyvä jengi auttaa kummasti.

Veteraanipelaajia on muutamia ja lähivuosina on tulossa huomattavasti lisää. Tähän vaikuttaa korkea keski-ikä (n. yli 30-vuotta) koska ydinjengi koostuu pitkälti samoista pelaajista jotka muodostivat aktiiviporukan jo 90-luvulla. Toki uusia pelaajia on tullut mukaan ja myös junnuja mutta silti keski-ikä on Suomen subupiireissä korkea.

Futiksen harrastuksesta on subussa hyötyä. Suomen subupelaajien joukossa on vuosien varrella ollut useita futista kilpatasolla pelanneita jotka ovat myös subussa menestyneet. Taktinen puoli on näillä futista pelanneilla hallussa jo esikuvalajin kautta. Näpäytystekniikka luonnollisesti heilläkin vaatii treenausta.

AriFerra

#6
Lainaus käyttäjältä: Pele10 - huhtikuu 09, 2010, 10:37:55
Vantaan Korsossa

Korsosta on Porvooseen lyhyt matka...

-nimim: 1995-1997 Korsontie 10 ja 1997-1999 Venuksenkuja 2 osoitteena-  :D

LainaaKyllähän voin sinne Porvooseenkin joku kerta tulla tutustumaan.

Terwestulemas milloin vain. PSK:n Kalenteri osiosta löytyvät pelipäivät.
Tuolta http://www.subu.fi/forum/smf/index.php?topic=268.0 yhteystiedot. Viimeistään parkkipaikalta pitää soittaa numerooni, ovet ovat lukossa.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Pele10

Ok, tattista sullekin BarsaJake (heh hauskoja nikkejä). Muuten siinä mielessä tämä on kiva foorumi, että aika äkkiä kommentoidaan kirjoituksiin tai sitten se on vaan sattumaa.
Seuraava kysymys: mikä ero on HW-discs/LW-discs? Tai näenhän kuvista, että LW on ns. "tappi-malli" ja HW on tuollainen "viivamainen", mutta miten ero
näkyy käytännössä ja kumpi on aloittelijalle parempi? Taas kyselen vaikka voisin odottaa ja kysellä sitten paikan päällä, mutta kuten sanottua...olen niin malttamaton  ;D
Tämä malttamattomuus muuten taitaa sitten näkyä pelissäni joskus heh. Toki maalinälkää pitää olla vaikka luulen, että maltti on valttia tässä pelissä...

Hitto kun on niiiiiin paljon kysyttävää, mutta kysytään näin pieninä annoksina, että ehtii tuo sahanpuru-vastaanotin kopittamaan kaikki  :D

T: Pete

AriFerra

H/W: Heavy Weight, Pääosin 70-luvulla valmistettuja figuureja
L/W: Light Weight, Pääosin 80-luvulla valmistettuja figuureja

Unohda siis nuo (outs, näin ei saisi uusille pelaajille sanoa, täytyy olla tasapuolinen molempien sääntöjen suhteen).
Noilla ei pelata KV-säännöillä.
HW ja LW figuureja valmistetaan myös nykyään, mutta eivät ole niin hyviä kuin aidot 1700-luvun figuurit. Ja noilla siis pelataan FI-säännöillä.
Pohjat ovat hyvin pyöreitä, ne ovat omiaan kierteisiin joita tarvitaan nimenomaan FI-säännöillä. Kala-maijassa selviää sitten kun näet eri figuureja livenä.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Pele10

Jaa olet entisiä Korsolaisia  :)
No en kyllä tunne edelleenkään Korsoa kodikseni, mutta pakkohan se on kun asunto tuli ostettua sieltä. Riihimäellä asuin n. 15 vuotta ennen Korsoa ja edelleen käyn
työssä Riihimäellä Korsosta käsin päivittäin. Ettei tuo Porvoo ole ollenkaan mahdoton matka. Menisköhän n. puolituntia Korsosta Porvooseen...luulisin.

Pele10

Heh  :D ...kiitti taas noista figuuri tiedoista. Siis mullahan on tavoitteena Veteraanien Maailmanmestaruus niin enhän sitten voi noilla figuureilla edes aloittaa  ;D
Milläs ihmeen figuureilla sitten aloitan??? Siis millä figuureilla pelataan KV-säännöillä? Älkää nyt hermostuko näihin mun eskari-luokan kyssäreihin...

T: Pete

AriFerra

#11
Lainaus käyttäjältä: Pele10 - huhtikuu 09, 2010, 11:30:52
Milläs figuureilla sitten aloitan?

Tsekkaapas tämä topic: http://www.subu.fi/forum/smf/index.php?topic=731.0
Siinä Rossoneron ja Paskamanen aika kattavat selitykset.

Eli nuo Rossoneron listaamat pohjat ovat yleisimpiä joilla aloittelijat ovat tutustuneet peliin.
Paskamanen ehdotus hankkia käytetyt Profibase-pohjat on myös erittäin hyvä. Minun mielestäni paras.
Itse totesin sen kaksi vuotta sitten. Aloitin edukkailla, eikä mennyt kuin vuosi kun hankin jo 80 € maksavan setin. Ja jos tuollaisen  n. 80 € setin saa käytettynä hintaan 30-50 €, on se todella hyvä vaihtoehto aloittelijalle.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Pele10

No niin kiitti, tuosta linkistähän löytyi jo aikas kattava tietopaketti pohjista.
Tässähän on viikonlopuksi netissä surffattavaa taas ko. asian tiimoilta.
Ja kysymyksiä varmaan satelee tässä viikonlopunkin aikana lisää voitte olla varmoja  :D

Juho

Lainaus käyttäjältä: Pele10 - huhtikuu 09, 2010, 08:04:14
Meinasin muuten jos ja kun Subbuteon maailmaan pääsen niin lähteä pelaamaan Kuusankosken Kumun edustuksella tai taitaa olla nykyään
FC Kuusankoski. Sen verran sympatiaa ko. joukkue saa kun itse pelasin B-junioreihin asti Kumussa (tosin se ei taida auta Subbuteossa)
Mielenkiintoisena seikkana tähän väliin sellainen tieto, että itselläni on huomenna Suomen Cupin peli FC Kuusankoskea vastaan ihan oikeassa jalkapallossa. Pelaan siis HPS:n joukkueessa ja kaikille kiinnostuneille tiedoksi, että tämä trilleri käydään siis huomenna Tali-hallissa 15.45.

Sinne saa tulla paikan päälle kannustamaan etenkin Hopsia. ;D
"Miten niin jalat maassa? Oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?"

www.sisu.kalsarit.net

Pele10

No HUPSISTA!
Toivotaan reilua ja rehtiä peliä, parempi voittakoon!  ;)
Mielenkiintoinen seikka, kieltämättä...maailma on pieni. Pitääkin huomenna katsoa miten pelissä kävi  :)