• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

nopea peli ja FISTF-säännöt

Aloittaja h-kone, heinäkuu 26, 2006, 01:39:31

« edellinen - seuraava »

h-kone

Kokeilimmepa tuossa viikonloppuna Massen kanssa liigamatsien puutteessa myös nopeata peliä - ja melkoinen kulttuurishokkihan se oli. Minusta olisikin mielenkiintoista harrastaa ikäänkuin sivulajina vakituisesti myös tuota virallista pöytäjalkapalloa (jota ei siis virallisesti edes Subbuteoksi kutsuta). Tämän otsikon alle voisi sitten kerätä kommentteja, vinkkejä ja kysymyksiä sekä säännöistä että hyödyllisistä taktiikoista.

Järkevintä taitaisi olla pelata ukisemati ja pilkuntarkkaan juuri  virallisilla FISTF-säännöillä, sillä suomisääntöjähän pääsemme jo ihan tarpeeksi muuntelemaan kunkin peliporukan tarpeiden mukaan, ja "oikeaan" peliin on hyvä saada tuntumaa jo siltäkin varalta, että joskus päästään kansainväliseen pelikontaktiin.

Heti kättelyssä huomattiin Massen kanssa, miten paljon enemmän nopea peli vaatii puolustuksen organisoinnin suhteen. Vaikka tietty lyhensimme peliajan 2x20 minuutista 2x15 minuuttiin (ilman viimeisiä hyökkäyksiä), maaleja mätettiin saman tien yhteensä kahdeksan. Kun puolustusnäpäystä ei tarvitse odottaa, pallon kuljettelu maalitilanteisiin on tosiaan hurjasti kätevämpää, joten se kauhisteltu 6-8 pelaajan tiukka puolustuslinja tulee todellakin tarpeeseen. Tämä linja siis kannattaa sijoittaa jo maalialueen rajalle, ettei vastustaja saa palloa ylipäätään vetopaikkaan asti.  Tai ainakin joutuu kiertämään muurin ohi laidoille huonompiin vetopaikkoihin.

Samalla tulikin mieleen kysymys Hönkille, joka taitaa olla meistä ainoa jolla on kansainvälistäkin pelikokemusta. Oliko tuo puolustusmuuri yhtä yleistä ja yhtä tiukkaa jo silloin 15-20 vuotta sitten, kun kaikki pelasivat vielä vanhan koulun subu-ukoilla eikä nykyaikasia superliukujia ollut vielä keksittykään? Vai korostuiko puolustus vasta sitten, kun kuka tahansa pystyi ottamaan pallon haltuun superliukujilla miten kaukaa hyvänsä, eikä maalitilanteen luomiseen todellakaan tarvittu enää kuin pari kolme hyökkäykseen osallistujaa?

Muita ensihuomioita:

- Nopea peli vaatii paljon myös tuomarityöskentelyltä, sillä siinä hässäkässä syntyy jatkuvasti epäselviä tilanteita. Näpäyttikö puolustaja sittenkin jo sekunniin murto-osan ennen kuin hyökkääjä osui palloon? (Ennenvanhaan sai nopeassakin pelissä tehdä puolustusnäpäytyksen heti kun hyökkääjä oli näpäyttänyt äijäänsä, nykyään vasta sitten kun äijä osuu palloon.) Ehtikö puolustaja pysähtyä aloilleen sekunnin murto-osan ennen kuin hyökkääjän pallo osui siihen? (Tämä on siis kätevä tapa ryöstää pallon hallinta, vaikka hyökkääjä ei epäonnistuisikaan.) Puhumattakaan näiden kahden nopean tilanteen yhdistelmästä, plus monesta muusta hässäkästä, joissa todellisten tapahtumien selvittäminen vaatisi kyllä videohidastuksen :roll:

- Helpottavin hyöty löytyi tilanteissa, joissa suomisäännöillä kestää turhauttavan kauan esim hakea nitkuttaa pallo kaukaa laidoilta ja kulmista. On paljon palkitsevampaa saada pallo mukaan kunnon pelinrakenteluun muutamalla pikanäpäyksellä.

- Vastaavasti arveluttavin hyöty on samalla systeemillä maalialueen rajan ylittämisessä. Kun hyökkääjä voi heti itselleen annetun lyhytsyötön jälkeen vetää pallon saman tien maaliin, on puolustajalla aika vaikea päättää, kannattaako keskittyä vakavaan puolustusnäpäytykseen - koskapa samalla saattaa maalivahtipeli myöhästyä pahasti. Vaikka yrittäisi pelata kaksikätisesti, jompikumpi kärsii kuitenkin.

- Maalivahtipeli tuntuu hassulta, kun FISTF-säännöt sallivat molarin "leijumisen" ilmassa ennen laukausta. Kas tuossapa kätevät kurssit lähes koko maalin peittämiseen:
http://flick2kick.typepad.com/flick2kic ... g_tut.html
http://flick2kick.typepad.com/flick2kic ... tut_1.html

- Lisäksi hyvä muistaa: FISTF-säännöillä saa maalilaukauksen vetäjä lähteä vaikka kuinka kaukaa omaltakin kenttäpuoliskolta...


Eli kiinnostaisiko ketään aloittaa syssymmällä myös FISTF-liiga?

h-kone

#1
Jaa mutta. Eihän kukaan jaksa lukea tuota 70-sivuista virallista säännöstöä, joten onneksi joku on tiivistänyt sen olennaisimpaansa: www.newportcountysubbuteoclub.00game.com/index_5.html

h-kone

#2
Jaa mutta osa 2. Ylläolevastakin on sit tiivistetty vaikka mitä olennaista kokonaan pois, ja koskapa virallinen sääntöeepos on melkoista kapulakieltä, taita olla parempi alkaa pikkuhiljaa listailemaan huomionarvoisia kohteita erikseen tänne:

- Kentällä (tai heti kentän yläpuolella) saa pitää vain yhtä kättä kerrallaan. Jos näin tapahtuu, saa vastustaja vaparin siitä kohtaa, missä pallo oli sillä hetkellä.

- Ja nimenomaan epäsuoran vaparin, sillä suoria vapareita ei ole. Lisäksi kaikki rankkialueen sisällä tapahtuvat epäsuorat vaparit annetaan aina rankkipilkulta.

- Rankkareissa ja sivurajoissa lähimmät vastustajat voi siirtää neljän sentin päähän. vain kulmapotkuissa väli on yhä yhdeksän senttiä.

- Vastustajan ukkelia ei saa siirtää sormen mahduttamiseksi näpäytystä varten - mutta näpäytys ei myöskään saa kohdistua mihinkään muuhun kohtaan kuin pohjaan (ei siis vartaloon tai jalkoihin).

- "Ratsastusnäpäytyksiä" ei sallita. Eli yhdellä näpäytyksellä saa siirtää vain yhtä ukkoa kerrallaan (paitsi tietysti palloon osumisen jälkeen). Pätee sekä hyökkäys- että puolustusnäpäyksiin.

- Kaikki maalivahdin alueelle ajautuneet ukot on siirrettävä maalialueen ulkopuolelle päätyviivan suuntaisesti. Paitsi jos irtomolari otetaan peliin. Ja silloinkin ukko siirretään maalialueen ulkopuolelle, jos se on tyystin maaliviivalla.

- Varmennetaan nyt vielä: pieniäkään taklauksia ei sallita. Hipaisustakin  seuraa epäsuora vapari.

- ja jos puolustusnäpäys hipaisee palloa tai vastustajaa, seuraa "back" eli tilanne otetaan takaisin, ja puolustaja menettää näpäytyksensä. PAITSI jos puolustusnäpäys osuu liikkuvaan palloon puolustajan itsekin ollessa vielä liikkeessä: vapari. (Mutta todellakin: jos puolustaja ehtii pysähtyä, ja osuu sen jälkeen liikkuvaan palloon, pallon hallinta siirtyy puolustajalle)

Sulatellaanpa noita hetki ennen seuraavaa jaksoa...

Hönkki

#3
Tässä suora copy-paste Zingan kääntämistä säännöistä.


1. Näpäyttäminen
Näpäytys katsotaan tehdyksi, jos pelaaja koskettaa jotain figuurin osaa.

Kumpikaan pelaaja ei saa tehdä näpäytystä, jos
•   ei ole oma näpäytysvuoro
•   figuuri on nurin
•   figuurit ovat takertuneina toisiinsa.
 Vapari tai vapari rankkupisteeltä (jos rankkualueella)
2. Figuurien asettaminen kentällä
2.1.1 Pelialustalla, mutta pois pelialueelta
Figuuri jää paikalleen ja sitä voidaan pelata.
Jos alle 22 mm viivasta, voidaan kalastaa figuurin kautta.

2.1.2 Levyllä, mutta pois pelialustalta (ei kimmonnut aidasta)
Jos figuuri koskettaa (tausta)levyä, on se pois pelialustalta.
Figuuria ei saa pelata ennen kuin se on asetettu alustalle
Figuuri asetetaan pelialustan reunalle (internal limit of the playing surface) kohtaan, johon se on pysähtynyt.

2.1.3 Kimpoaa aidasta, mutta ei poistu levyltä
Figuuri asetetaan pelialustan reunalle, sivu- tai päätyrajan kohtaan, johon se on pysähtynyt.
Figuuria ei saa pelata ennen kuin se on asetettu alustalle

Jos figuuri kimpoaa aidasta paikallaan olevaan figuuriin tai palloon  takaisin tai jatkuu

Jos figuuri kimpoaa aidasta liikkuvaan figuuriin tai palloon  vapari tai rankkari

2.1.3 Poistuu levyltä
Figuuri asetetaan pelialustan reunalle, keskiviivan kohdalle, sille puolelle, jolta se on poistunut.

2.2 Asettaminen maalialueelle
Figuuri asetetaan 1 mm maalialueen ulkopuolelle kohtisuoraan maaliviivasta.

2.6 Etäisyys
Ainoastaan puolustavan pelaajan figuurin siirretään, jos hyökkääjä pelaaja käyttää etäisyyttä:
•   sivuraja   40 mm
•   vapari   40 mm
•   kulma   90 mm
•   rankkari   pois rankkualueelta
•   maalipotku   pois lähemmältä rankkarialueelta ja min. 20 mm puolustavien ja hyökkäävien figuurien välille.

Siirto tapahtuu poispäin pallosta. Paitsiossa olevaa figuuria ei voida siirron avulla saada pois paitsiosta ja ei-paitsiossa olevaa figuuria ei voi jättää paitsioon.
3. Pelin kulku
Peliaika on 2 * 15 minuuttia.
Erotuomari voi myöntää lisäaikaa vaihtojen, ajanpeluun yms. johdosta. Lisäajan pituus ilmoitetaan peliajan päättyessä.

Jatkoaika on 1 * 10 minuuttia. Kultainen maali on voimassa.
4. Aloitus
Figuurit asetetaan omalle alueelle. Puolustavat figuurit eivät saa koskea keskiympyrää.

Hyökkääjä asettaa ensin omat figuurit (paitsi aloittava figuuri). Tämän jälkeen puolustava pelaaja asettaa figuurit.

Maalin jälkeen pelaajilla on enintään 10 sekuntia aikaa asettaa figuurit paikalleen.
5. Hyökkääminen
Hyökkääjä on se pelaaja, jolla on pallo hallussa. Pallon hallinta vaihtuu, jos
•   näpäytetty figuuri ei osu palloon
•   pallo osuu paikallaan olevaan puolustavaan figuuriin (kaatunut figuuri on neutraali objekti, eikä siitä vaihdu pallon hallinta)
•   puolustavalle pelaajalle tuomitaan vapari, sivuraja, kulma yms.

Samalla hyökkäävällä figuurilla ei saa pelata palloa enempää kuin kolme kerta peräkkäin  vapari

5.3 Hyökkääjän virheet
Osuma paikallaan olevaan figuuriin tai maalivahtiin tai puolustajan kehoon ennen palloa  vapari tai rankkari osumakohdasta.

Jos puolustava pelaaja tahallaan laittaa kehon eteen  vapari hyökkäävälle pelaajalle.

Osuma figuuriin tai puolustajan kehoon pallosta huti mennen näpäytyksen jälkeen  takaisin tai jatkuu

Jos pallo koskettaa yhtäaikaisesti useampaa figuuria, on seuraava näpäytys tehtävä siten, että ainoastaan yksi figuuri koskettaa palloon näpäytyksen jälkeen  vapari
6. Puolustaminen
Puolustaja saa tehdä puolustusnäpäytyksen aina, kun näpäytetty hyökkäysfiguuri on koskettanut palloa. Puolustaja ei saa tehdä näpäytystä ennen kuin hyökkäävä figuuri on koskettanut palloa  vapari näpäytyskohdasta

Puolustusnäpäytys sen jälkeen, kun hyökkääjä on missannut pallon katsotaan hyökkäysnäpäytykseksi.

Hyökkääjän ei tarvitse odottaa puolustusnäpäytystä kuin ainoastaan seuraavissa tilanteissa:
•   Figuurin asettaminen tai nostaminen.
•   Limited Flick (hyökkääjän pelattava palloa vastustajan maalin takaa estäen puolustajan maalivahdin pelaamisen).
•   Maalivahdin vaihtaminen.
•   Irtomaalivahdin käyttöönotto.
•   Paitsiosta figuuria poistettaessa ennen poistoa tekemättä jäänyt näpäytys ja poiston jälkeen uusi puolustusnäpäytys.
•   Sivurajaheiton jälkeen puolustaja tekee puolustusnäpäytyksen ennen, kun hyökkääjä saa jatkaa.

Puolustava figuuri ei saa koskettaa muita figuureita, palloa tai pelaajien kehoja 
•   Pallo on paikallaan
o   Figuuri osuu paikallaan olevaan figuuriin tai palloon  takaisin tai jatkuu
o   Figuuri osuu liikkuvaan hyökkäysfiguuriin  takaisin tai jatkuu (pallo ja puolustaja paikoilleen mutta hyökkäysfiguuri rikkomiskohtaan)
•   Pallo on liikkeellä
o   Figuuri osuu paikallaan olevaan figuuriin  takaisin tai jatkuu, paitsi jos rike estää hyökkääjää pelaamasta palloa figuurilla, johon puolustaja osuuu  vapari
o   Figuuri osuu liikkuvaan palloon  vapari
o   Figuuri osuu liikkuvaan hyökkäysfiguuriin  vapari

Oikeus puolustusnäpäytyksen tekemiseen päättyy, kun
•   Hyökkääjä on koskenut palloon seuraavalla hyökkäysnäpäytyksellä
•   Pallon hallinta on vaihtunut puolustajalle
•   Pallo on kokonaan ylittänyt sivu- tai päätyrajan
•   Vapari on myönnetty eikä hyökkääjä halua jatkaa.
7. Maalin tekeminen
Maali hyväksytään, jos pallo ylittää kokonaan maaliviivan ja pallo on ollut laukaisuhetkellä kokonaan maalintekoalueella.

Jos maali hylätään, saa puolustava pelaaja maalipotkun. Jos maalivahti torjuu oman maalin vedosta, joka ei ole ollut maaliin oikeutettava laukaus, ei maalia hyväksytä.

Oman maalin voi tehdä mistä tahansa, riippumatta pallon ja figuurin sijainnista. Omaa maalia ei voi kuitenkaan tehdä suoraan maalipotkusta, vaparista, kulmapotkusta yms. Jos pallo kimpoaa maalintekoyrityksessä vastustaja tolpasta tai ylärimasta omaan maaliin, saa hyökkääjä maalipotkun.
8. Maalivahtipeli
Aina, kun maalivahti pelaa palloa (myös torjunta), saa vastustaja tehdä puolustussiirron

Maalivahdin tikku on osa maalivahtia ja sillä saa pelata normaalisti. Maalivahtia saa pitää halutussa asennossa ennen, jälkeen ja vedon aikana.

Maalivahti ei saa koskettaa maalialueen rajaa  1. virhe, vapari rankkipisteeltä, 2. virhe tai tahallisuus, rankkari
9. Irtomaalivahti
Irtomaalivahti tulee peliin (kokonaan) maalialueen sisältä. Ennen irtomaalivahdilla pelaamista on odotettava vastustajan puolustussiirtoa.

Irtomaalivahdin saa poistaa, kun pallo on pysähdyksissä ja irtomaalivahdin pelaajalla on pallon hallinta. Jos hallinta on menetetty, voi irtomaalivahdin poistaa, jos:
•   Hallinta on saatu takaisin
•   Pallon on poistunut pelialueelta
•   Vastustaja saa rankkarin.

Irtomaalivahtia poistettaessa on puolustajan annettava tehdä puolustusnäpäytys.
10. Virheet
Pelaaja ei saa koskettaa sormellaan muita figuureja kuin sitä, mitä hän on näpäyttämässä  Vapari tai rankkari

Pelaaja ei saa koskettaa palloa kädellään  vapari tai rankkari

Jos hyökkääjä laukoo pallon tahallaan puolustavan pelaajan käteen  vapari puolustavalle pelaajalle
11. Vapaapotku
Kaikki vaparit ovat epäsuoria. Hyökkääjä valitsee vaparin antajan ja tekee yhden (1) siirtonäpäytyksen. Puolustaja tekee yhden (1) siirtonäpäytyksen.

Siirtonäpäytykset eivät saa osua muihin figuureihin  takaisin tai jatkuu

Hyökkääjä saa siirrättää puolustusfiguurit 4 cm päähän pallosta

Vapari on annettava ennen, kun hyökkääjä saa tehdä paitsiostapoistonäpäytyksen

12. Rankkari
Maalivahti maaliviivalla liikkumatta, mutta missä asennossa haluaa.
13. Paitsio

Paitsion jälkeen vapari syvimmällä paitsiossa olleen figuurin kohdalta.

Jos ei-paitsiossa ollut figuuri pelaa palloa, ei se ole paitsiossa niin kauan kuin pallo on liikkeessä (esim. kulmapotku).

Hyökkääjä voi tehdä kolme (3) paitsiostapoistonäpäytystä jokaisen hallintavuoron aikana. Samaa figuuria voi yrittää poistaa useasti.

Poistonäpäytyksen saa tehdä minne tahansa, kunhan figuuri ei osu toiseen figuuriin takaisin osumasta figuuriin, vapari tai rankkari osumasta palloon.

Puolustaja saa tehdä puolustusnäpäytyksen vastauksena jokaiseen poistonäpäytykseen.

Poistettu figuuri ei saa pelata palloa ennen kuin toinen figuuri on pelannut palloa tai hallinta on vaihtunut.
14. Sivuraja
Jotta sivurajan voisi kalastaa, on molempien figuurien ja pallon oltava samalla kenttäneljänneksellä, mistä pallo ylittää sivurajan.

Hyökkääjä valitsee sivurajan antajan ja tekee yhden (1) siirtonäpäytyksen. Puolustaja tekee yhden (1) siirtonäpäytyksen.

Hyökkääjän on odotettava puolustajan näpäytystä ennen seuraavaa hyökkäysnäpäytystä.

Hyökkääjä saa siirrättää puolustusfiguurit 4 cm päähän pallosta
15. Maalipotku
Maalipotkun voi kalastaa, jos pallo on hyökkääjän puolustusneljänneksellä.

Maalia ei voi tehdä suoraan maalipotkusta.

Pelaajat voivat asetella figuurit vapaasti kentälle (hyökkääjä ensin).

Figuureita ei saa asettaa hyökkääjän rangaistusalueelle (tai edes koskettaa sen viivaa).

Puolustus- ja hyökkäysfiguurien välissä on oltava vähintään kaksi (2) cm.

Maalipotkun voi antaa joku hyökkäysfiguureista tai irtomaalivahti. Sekä maalipotkun antavan figuurin että pallon on oltava kokonaan maalialueen sisäpuolella.

Pelaajilla on maksimissaan 10 sekuntia aikaa järjestellä figuureja.
16. Kulmapotku

Kulmapotkun voi kalastaa, jos pallo on maalitekoalueella. Jos puolustaja vahingossa pelaa puolustusnäpäytyksellä pallon omaan maaliin, voi hyökkääjä ottaa kulmapotkun (tai takaisin).

Maalin voi tehdä suoraan kulmapotkusta.

Vähintään puolet pallosta on oltava kulmasektorin alueella kulmapotkua annettaessa. Hyökkääjä valitsee sivurajan antajan ja tekee kolme (3) siirtonäpäytystä. Puolustaja tekee kolme (3) siirtonäpäytystä.
17. Rankkuskaba

Katso FISTF-säännöt.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Zinga

#4
Lähetin säännöt Hönkille myös Word-dokuna, josta ne ilmenevät ehkä vähän selvemmin kuin Hönkin pastetuksesta. Word-dokumentin saa siis joko Hänkiltä tai minulta sähköpostilla.

Toivottavasti ymmärsin kaiken oikein säännöistä. Viimeisistä peleistä on kuitenkin aikaa lähes kymmenen vuotta :)

h-kone

#5
Haa, nyt kun perussäännöt alkavat käydä pikkuhiljaa tutummiksi, voidaankin varmaan siirtyä nextille levelille ja syventäviin opintoihin, vai mitä? Tässä pari vastaan tullutta FISTF-detaljia:

- Kaikenlainen ääneen kommentointi pelin aikana on kiellettyä...

- Virallisissa turnauksissa pelaajien on pukeuduttava "sporttisesti"...

 :roll:

Hönkki

#6
Joskus näin monistenivaskan, jossa annettiin suosituksia pelitilan lämpötilasta ja kosteudesta, pöydän korkeudesta, lepotilasta, paljonko kävelytilaa pöydän ympärillä jne. Ranskassa ja Italiassa subulle on kovasti yritetty luoda urheilulajin imagoa ja tällaiset ohjeistukset varmaan liittyvät siihen.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Zinga

#7
Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"Virallisissa turnauksissa pelaajien on pukeuduttava "sporttisesti"...
Onnistuu!

Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"Kaikenlainen ääneen kommentointi pelin aikana on kiellettyä...
Ei onnistu!
Eikö tuomarille tosiaankaan saa kettuilla?  :?
Tai tärkeimpänä: Eikö vastustajaa saa onnitella hyvästä moovista?

Epis

#8
Muutaman nopean pelin pelanneena ja nähneenä vaikuttaa siltä, että pelaajan koskettamissääntö ei ole saanut suurta kannatusta. Tarkennettuna ne tilanteet, joissa esim. kämmen osuu pelaajaan kättä liikuttaessa kentän päällä vaikkei ole vielä edes näpäyttämässä. Tietysti sääntökirjan mukaan oppii pelaamaan, mutta onko tälle säännöllä jotain tehtävissä?

Jaa, että pukeutua sporttisesti... No jos on "tennis-sukat" ja pelipaita niin eikö ne farkut mene läpi? Itse olen lähes aina (koululiikuntaa ei lasketa) urheillut farkuissa ja hyvin on luonnistunut. Spagaattiin eivät farkut tosin veny, mutta a) eipä ole oma kehonikaan koskaan tähän venynyt ja b) eihän lajin parissa tarvitse jaloilla tehdä muuta, kun seistä ja stepata edes takaisin..

Äänen kommentointi pelin aikana kiellettyä.. Mitä?!!?!?! Eikö muka enää saa jutustella näpäytysten lomassa? Tätä en kyllä heti lähde puoltamaan, varsinkin kun nykyisin on tottunut hölöttämään, sadattelemaan ja kehumaan ottelun aikana.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

h-kone

#9
Mä luulenki että FISTF on vähä ylireagoinu kuultuaan kauhutarinoita 80-luvulla niitteihin ja mustiin pakatusta keesipäästä, joka höpöttää joka näpäytyksen välissä Halilhodzicin harhautuksista...  :lol:

Hönkki

#10
LainaaMuutaman nopean pelin pelanneena ja nähneenä vaikuttaa siltä, että pelaajan koskettamissääntö ei ole saanut suurta kannatusta. Tarkennettuna ne tilanteet, joissa esim. kämmen osuu pelaajaan kättä liikuttaessa kentän päällä vaikkei ole vielä edes näpäyttämässä. Tietysti sääntökirjan mukaan oppii pelaamaan, mutta onko tälle säännöllä jotain tehtävissä?

Muistaakseni Stuart sanoi että jos pelissä on tuomari, niin säännöstä pidetään tiukasti kiinni, mutta jos ei tuomaria, niin ei välitetä pikku hipaisuista. Me voisimme vähän aikaa vielä yrittää sopeutua tähän sääntöön, sillä Eliot pelaa kuitenkin sen mukaan. Kyllä tämän säännön kanssa pystyy elämään, kunhan se on vain sama kaikille. Katsotaan sitten myöhemmin jos se tuntuu edelleen hirveästi normaalia peliä haittaavalta.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Epis

#11
Koska nopeaa liigaa ollaan lähiaikoina aloittamassa niin kaikki, joita nopea peli kiinnostaa voisivat vielä varmuuden saamiseksi kuitata tähän topikkiin jollain pienellä viestillä.

Tietääkseni nopeaan liigaan on tällä hetkellä tulossa mukaan:
Eliot, Hönkki, Zinga, Hei-konen, Masse, Ville ja Kaitsu

Itse kuittaan, että "Mukana Ollaan \o/ !!!"

Mites te muut?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

miku

#12
Kun tuo pelaaminen on nyt puraissut uudelleen huolella niin on pakko kysellä millaisella systeemillä meinaatte tämän nopean liigan toteuttaa. Pelataanko matseja tiettyinä päivinä? Pelipaikkana Kurvi?

Olisi hurjan kova innostus lähteä mukaan mutta epäsäännöliset duunit ei anna periksi sitoa vakipäivään tai -aikaan. Heinolasta matka kestää autolla kuitenkin alle 1,5 tuntia joten ei tuo olisi ainakaan ylittämätön este.
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

Hönkki

#13
Messissä ja Eliot myös viimeisimmän tiedon mukaan. Olisko pelisysteemi jotain sellaista että Kurvissa vakkaripelipäivä 1 tai 2 kertaa kuussa. Tämän lisäksi satunnaisia erikseen sovittavia pelikertoja ihmisten kotona/kotikertseillä.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Zinga

#14
Messissä ollaan. Pidämme luultavasti huomenna SISU SC:n (Suomi International Subbuteo Club) perustamiskokouksen, jolloin voin kysyä muiden jäsenten halukkuutta yhteisliigaan.

Kurvilla voisi olla joku vakkaripelipäivä (1-2 krt/kk). Lisäksi minä olisin ainakin halukas pelaamaan satunnaisesti kotikentällä kotiotteluita.