• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

sääntökeskustelu

Aloittaja h-kone, kesäkuu 08, 2006, 15:36:40

« edellinen - seuraava »

Rossonero

#120
Yksi lisäkohta tuli mieleeni. Kyse on pelaajavaihdoista. Kesän turnauksessa niitä tuli käytettyä ja ne, joille tilastot sekä realistinen aspekti ovat tärkeitä, niitä varmasti haluavat hitaassa tehdä.

Realistista aspektia ja erityisesti taktista lisävivahdetta toisi tapa, jolla vaihdot tehdään nykyään HeSussa. Eli pelaaja näpäytetään keskiviivalta kentälle. Näpäytykseen saa vastata, jos se suuntautuu vastustajan kenttäpuoliskolle. Vastauksen ei kuitenkaan tarvitse olla niin tarkka kuin paitsiosta poistossa. Riittää, että pelaaja on jokseenkin samalla alueella vaihdetun pelaajan kanssa. Käytännössä joko maalin ja pelaajan välissä paitsiosäännön tapaan tai sitten n. 10 cm säteellä pelaajasta. Jos pelaaja tulee omalle kenttäpuoliskolle, ei vastausta saa tehdä.

Hitaaseen peliin vaihdot kuuluvat omasta ja varmasti usean muunkin mielestä olennaisesti, kuten tilastointi, realistiset taktiikat jne. Vaikka kenties SM-kisoissa ei näitä niinkään käytetä - paitsi huonon nappulan vaihtaminen parempaan - on sääntöihin varmaan hyvä kirjata tämäkin asia.

Niin, ja Hönkille hatunnosto puurtamisesta. Harmi, ettei tätä hommaa taida oikein voida jakaa.

miku

#121
Tsemppiä Hönkki isoon duuniin, tuo kyllä juu lienee sellainen juttu joka jää valitettavasti sun harteille. Eli josko siinä olisi useampi kirjoittaja niin tulkintaeroja voisi sitten taasen tulla?
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

Puppe

#122
Kyllä se ehdottomasti yhden tehtävä tuo sääntöjen kirjoittaminen, tulkintakysymyksiä tulisi liikaa, jos soppa jaettaisiin monelle. Mutta kyllä se Hönkki siitä selviytyy, vaikkakin urakka on totta puhuen liian raskas yhden ihmisen tehtäväksi. Mutta mitäpä sitä ei rakkaan lajinsa puolesta tekisi... :wink:  :dump:
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Hönkki

#123
Tässä sääntöjä kirjoittaessani tuli muutamia tilanteita mieleen, joita kannattaisi vielä miettiä:

- jos veskarista vaihtuu hallinta, niin pois jäävät ne ihanat tilanteet kun pääsee vetämään jatkolaukauksen vastapalloon vastustajan veskarin tökkäyksestä

- voiko tehdä "jatkolaukauksen" niin että se onkin syöttö ja tekee siihen vielä jatkolaukauksen. Rikastuttaisi kyllä hyökkäyspeliä.

- jos ei sallita pienintäkään rappausta, niin se tappaa kierrepeliä ja se taas johtaa vahojen suosimiseen. Jos kuitenkin sallittaisiin ihan pieni kosketus. Tätä nollatoleranssia on muuten aikoinaan kokeiltu Hesussa (taisi olla Serie A), mutta siitä luovuttiin.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Hönkki

#124
Lainaa- jos ei sallita pienintäkään rappausta, niin se tappaa kierrepeliä ja se taas johtaa vahojen suosimiseen. Jos kuitenkin sallittaisiin ihan pieni kosketus. Tätä nollatoleranssia on muuten aikoinaan kokeiltu Hesussa (taisi olla Serie A), mutta siitä luovuttiin.

kirjoitin säännön näin:

"Hyökkääjän pelifiguuri ei saa osua edes hipaisemalla vastustajan pelifiguuriin ennen osumistaan palloon. Poikkeuksen muodostavat kierrenäpäytykset, joissa pelifiguuri saa hipaista vastustajaa, mutta kierteen suunta ei saa muuttua kosketuksen johdosta."
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

miku

#125
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki""Hyökkääjän pelifiguuri ei saa osua edes hipaisemalla vastustajan pelifiguuriin ennen osumistaan palloon. Poikkeuksen muodostavat kierrenäpäytykset, joissa pelifiguuri saa hipaista vastustajaa, mutta kierteen suunta ei saa muuttua kosketuksen johdosta."

Mulle ainakin ok näin.
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

Rossonero

#126
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"jos veskarista vaihtuu hallinta, niin pois jäävät ne ihanat tilanteet kun pääsee vetämään jatkolaukauksen vastapalloon vastustajan veskarin tökkäyksestä

Sama tuli mieleen, mutta ajattelin hämmentäneeni jo tarpeeksi (juu, juu). Voisiko sääntö mennä niin, että hallinta vaihtuu vasta pallon pysähdyttyä. Tällöin vastapalloon voisi tällätä, mutta hallinta kuitenkin vaihtuisi.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"voiko tehdä "jatkolaukauksen" niin että se onkin syöttö ja tekee siihen vielä jatkolaukauksen. Rikastuttaisi kyllä hyökkäyspeliä.

Mielestäni menee jo liikaa nopean suuntaan.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
Lainaa- jos ei sallita pienintäkään rappausta, niin se tappaa kierrepeliä ja se taas johtaa vahojen suosimiseen. Jos kuitenkin sallittaisiin ihan pieni kosketus. Tätä nollatoleranssia on muuten aikoinaan kokeiltu Hesussa (taisi olla Serie A), mutta siitä luovuttiin.

kirjoitin säännön näin:

"Hyökkääjän pelifiguuri ei saa osua edes hipaisemalla vastustajan pelifiguuriin ennen osumistaan palloon. Poikkeuksen muodostavat kierrenäpäytykset, joissa pelifiguuri saa hipaista vastustajaa, mutta kierteen suunta ei saa muuttua kosketuksen johdosta."

En tiedä vaikutaako kierrepeliinkään, mutta tuo allaoleva on minunkin mielestäni ok. Ennen turnauksia pitää linjan vain olla selvä.

Epis

#127
"Taktisia jatkoja" ei ole liigoissamme oikeastaan nähty käytettävän ja ehkä tästä syystä niitä koskevia sääntöjä ei ole laadittu. Onko mahdollista saada jonkinlainen ennalta ehkäisevä maininta sääntöihin koskien tätä ominaisuutta?

Esimerkkinä:
Hyökkääjä pelaa pallon ylös ja syöttö ei tavoitakkaan omaa figuuria vaan suuntaa laitaa kohden, jossa hyökkääjällä (eikä mahd. puolustajallakaan) ole pelaajia. Pallon ollessa liikkeessä vetoalueella hyökkääjä näpäyttää vapaana olevan figuurinsa pallon perään, jolloin tilanne muistuttaa enemmän haltuunottoyritystä / taktista siirtonäpäytystä, kuin jatkolaukausta.

Parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa hyökkääjä saa pallon haltuun täysin avoimen vetopaikan, mikäli vastustaja ei saa näpäytyksellään pelastettua tilannetta. Yleisemmässä tilanteessa hyökkääjän figuuri ei osu palloon, mutta jää avoimeen laukaisupaikkaan, mikäli puolustaja ei saa pelastettua tilannetta ja/tai palloa haltuun seuraavalla näpäytyksellä.

Samaa taktiikkaa käyttämällä voi tarvittaessa hieman kikkailla hyökkäysalueella esim. katkaisemalla liian kovan syötön päätymistä maalivahdin hallintaan.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Puppe

#128
Hönkki wrote:



Lainaa"Hyökkääjän pelifiguuri ei saa osua edes hipaisemalla vastustajan pelifiguuriin ennen osumistaan palloon. Poikkeuksen muodostavat kierrenäpäytykset, joissa pelifiguuri saa hipaista vastustajaa, mutta kierteen suunta ei saa muuttua kosketuksen johdosta.

Mun mielestä just noin ok.

Taktisia jatkoja ei kannata hyväksyä millään tavalla. Siksi vanha "back" sääntö on erittäin hyvä ja toimiva ohimenneen jatkon jälkeen.
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Hönkki

#129
Toivottavasti tästä ei taas synny kolmen kuukauden myrskyisää sananvaihtoa, mutta mitäs jos maalintekosäännössä olisi pienen pieni helpotus: jos pallo osuu vain pelifiguurin vartaloon (ei siis pohjaan) ja pelifiguuri ei kaadu, niin maali hyksytään. Silloin ne ihan pienet hipaisut menisivät vielä läpi.

Lisäksi jos pakki MV-alueella, niin saisi tehdä kunnolla kautta.

Sääntöjä olen kirjoittanut 15 sivua ja just kriittisimmät kohdat menossa.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Zinga

#130
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Toivottavasti tästä ei taas synny kolmen kuukauden myrskyisää sananvaihtoa, mutta mitäs jos maalintekosäännössä olisi pienen pieni helpotus: jos pallo osuu vain pelifiguurin vartaloon (ei siis pohjaan) ja pelifiguuri ei kaadu, niin maali hyksytään. Silloin ne ihan pienet hipaisut menisivät vielä läpi.

Lisäksi jos pakki MV-alueella, niin saisi tehdä kunnolla kautta.

Sääntöjä olen kirjoittanut 15 sivua ja just kriittisimmät kohdat menossa.
Olen samaa mieltä diktaa.. öh. puheenjohtajan kanssa. Mielestäni juuri noin pelattiin joskus 90-luvulla jossain piireissä, jotka ovat jo minulta unohtuneet.

Puppe

#131
Itse asiassa kyllä vain joskus pelattiinkin noin ja nykyäänkin tuo maalivahdin alueella-sääntö on käytössä esim. Alpathronic-liigassa.

Tuleeko tappelua siitä, osuiko pallo yläkroppaan vai pohjan yläosaan???
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Epis

#132
Eli tällä variaatiolla ei tulisi niitä epäselviä tilanteita ja siitä syntyvää väittelyä onko maali hyväksyttävä vai ei? Mutta jos rajaus on "pallo osuu vain pelifiguurin vartaloon (ei siis pohjaan) ja pelifiguuri ei kaadu, niin maali hyksytään" niin saako tällöin pallon runnoa vaikka suorassa vaparissa maaliin, kunhan pallo koskee vain "vartaloa" eikä kaada muurin miehiä?

Maalilaukaukset, joissa pallo hipaisee puolustajaa eikä edes muuta suuntaa osumasta voidaan mielestäni ehkä jopa jossain määrin sallia, mutta jos homma menee "runnomiseksi" niin ei.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Hönkki

#133
LainaaOlen samaa mieltä diktaa.. öh. puheenjohtajan kanssa

Minähän pyrin koko ajan vain ehdottelemaan asioita, mutta kun jonkun/joidenkin pitää lopulta jotain päättääkin.

LainaaEli tällä variaatiolla ei tulisi niitä epäselviä tilanteita ja siitä syntyvää väittelyä onko maali hyväksyttävä vai ei? Mutta jos rajaus on "pallo osuu vain pelifiguurin vartaloon (ei siis pohjaan) ja pelifiguuri ei kaadu, niin maali hyksytään" niin saako tällöin pallon runnoa vaikka suorassa vaparissa maaliin, kunhan pallo koskee vain "vartaloa" eikä kaada muurin miehiä?

Jos pallo osuu ylävartaloon ja figuuri ei kaadu, niin kosketus on aika pieni.
Luulisin että runnomisessa jälki on pahempaa.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Gnucastle (Ommo)

#134
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Jos pallo osuu ylävartaloon ja figuuri ei kaadu, niin kosketus on aika pieni.
Luulisin että runnomisessa jälki on pahempaa.
Juuri SUFCin mainitsemassa muuri-tilanteessa pelaajat ovat niin lähellä toisiaan että eivät välttämättä kaadu (voin sanoa tämän runnomiseksperttinä ;)), vaikka pohjan yläpuolella lentoradaltaan lähtenyt vapari muuttaisi pahastikin suuntaa useammastakin muurilaisesta. Puhumattakaan Muuristen viiksistä.
- Life is a witch and then you fly -