• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Indoor-subu

Aloittaja Zinga, joulukuu 08, 2008, 21:27:45

« edellinen - seuraava »

Zinga

Avaan uuden topicin Indoor-keskustelulle.

Alla olevan kuvan kaltaisia kenttiä on tilattu eri puolille Suomea, joten ennen kuin virittelemme kentät kuntoon olisi hyvä sopia yhteisestä linjasta, miten laidat laitetaan ja mitä sääntöjä noudatetaan.



Suomentamani FISTF:n indoorsäännöt löytyvät täältä: //http://subu.fi/media/rules/Indoor_saannot.doc

Itse laittaisin laidat juuri noin kuin tuossa kuvassa on, tosin vähän lähemmäs päätyrajaa. Päätyrajan takana oleva alue kylläkin mahdollistaa maalin takana pelaamisen, mutta on se parempi ratkaisu kuin päätyrajalla olevat aidat. Vai?

AriFerra

#1
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Itse laittaisin laidat juuri noin kuin tuossa kuvassa on, tosin vähän lähemmäs päätyrajaa.

Olisiko se ihan hullu ajatus, että aidat menisi muutama sentti lähemmäs päätyrajaa, maalien reunoihin kiinni?
Tosin tulisi ehkä ongelmia kun pallo joutuisi "pussiin" maalin ja aidan kulmaan?

Säännöiksi ehdottomasti Zingan suomentamat, vai mitä?
+ se keskiviiva lisäys?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

#2
Tilausta tehdessäni huomasin indoorin liittyvän tekstin Astrobasen sivuilla:

"Suggested Board measures 60 x 100, suggested goals the metal mod. 567, suggested balls are obviously the small FF balls"


Onko siis tarvetta lisätä tilauksiin pikkupalloja ja metal mod. 567 -maaleja ?
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Zinga

#3
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Tilausta tehdessäni huomasin indoorin liittyvän tekstin Astrobasen sivuilla:

"Suggested Board measures 60 x 100, suggested goals the metal mod. 567, suggested balls are obviously the small FF balls"

Onko siis tarvetta lisätä tilauksiin pikkupalloja ja metal mod. 567 -maaleja ?
Juttelin asiasta Ilen kanssa. Tarkoitus on aluksi ainakin ostaa kenttä treenejä varten, jolloin normaali pallo lienee paras vaihtoehto. Sitä paitsi ainakin mulla on noita pikkupalloja, jos niitä haluaa testata. Aluksi normimaalit ajavat myös asiansa. Myöhemmin voi sitten tilata noita pikkumaaleja, jos indooria otetaan tosissaan turnauslajiksi.

miku

#4
mä veikkaan että tekniikan kehittymisen kannalta parasta on kuitenkin pelata isolla pallolla ja isommilla maaleilla. samalla saa kuitenkin oppia maalintekoa ja pallon torjumista varten.
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

AriFerra

#5
Lainaus käyttäjältä: "miku"mä veikkaan että tekniikan kehittymisen kannalta parasta on kuitenkin pelata isolla pallolla ja isommilla maaleilla. samalla saa kuitenkin oppia maalintekoa ja pallon torjumista varten.

Juuri näin ajattelimme Zingan kanssa myös.

Hönkki soitteli ja pohdittiin noita laitoja.
Päätylaita kysymykseen ei edes ehditty, sillä tuli sivulaitojenkin kanssa esiin ristiriita: Jos laitetaan laidat kuvan mukaan, niin silloinhan laitojen ja sivurajan väliin jää "ylimääräinen" alue?

Tarkoitushan olisi kuitenkin, että laitojen kautta saa kimmottaa.
Missä tapauksissa sivurajat toimivat pelialueen rajoina?
Vai laitetaanko laidat kuten kuvassa, ja unohdetaan sivurajat, pidetään ne kosmeettisina?
Sivurajaa käytetään ainoastaan sivurajapotkuissa, kun pallo on mennyt sivulaidan kohdalta ulos?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

miku

#6
mulla on sellainen mielikuva noista sivurajoista että ne on pelialueella merkkinä helpottamassa näpäytyksiä. eli kun pelaaja jää vaikka laitaan kiinni niin sen saa nostaa sieltä poispäin. jos rajoja ei olisi niin pelaajien näpäyttäminen "kiinni laidassa" keskikentälle päin mahdotonta? oonkohan ihan metsässä?
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

AriFerra

#7
Lainaus käyttäjältä: "miku"mulla on sellainen mielikuva noista sivurajoista että ne on pelialueella merkkinä helpottamassa näpäytyksiä. eli kun pelaaja jää vaikka laitaan kiinni niin sen saa nostaa sieltä poispäin. jos rajoja ei olisi niin pelaajien näpäyttäminen "kiinni laidassa" keskikentälle päin mahdotonta? oonkohan ihan metsässä?

Noinhan se menikin säännöissä:
"Jos figuuri pysähtyy pelialueen rajan ja aidan väliin ja on lähempänä aitaa kuin pelialueen rajaa, voidaan se sijoittaa pelialueen rajalle."

Hienoa Miku. Selvisi tämäkin. Omasta selvyydestäni en anna takeita.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hovimestari

#8
Saako tässä siis vetää mistä tahansa vaiko vasta puolen kentän jälkeen?

AriFerra

#9
Lainaus käyttäjältä: "Hovimestari"Saako tässä siis vetää mistä tahansa vaiko vasta puolen kentän jälkeen?

Säännöt eivät kai mitään mainitse siitä, eli olisiko tosiaan niin että saa mistä vain? Te jotka puhutte kieliä, voisitte hieman kysellä FISTF-foorumilta?

Tosin, jos ja kun meidän pelimme tulevat olemaan lähinnä treeniä itse kv-sääntöihin, minusta olisi järkevää kehittää oma sovellus ja sallia vedot puolenkentän rajan jälkeen.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Zinga

#10
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"
Lainaus käyttäjältä: "Hovimestari"Saako tässä siis vetää mistä tahansa vaiko vasta puolen kentän jälkeen?

Säännöt eivät kai mitään mainitse siitä, eli olisiko tosiaan niin että saa mistä vain? Te jotka puhutte kieliä, voisitte hieman kysellä FISTF-foorumilta?

Tosin, jos ja kun meidän pelimme tulevat olemaan lähinnä treeniä itse kv-sääntöihin, minusta olisi järkevää kehittää oma sovellus ja sallia vedot puolenkentän rajan jälkeen.
Sääntöjen mukaan maalin saa tehdä laukaisualueelta (sovelletaan normisääntöjä, jos indoor-säännöissä niitä ei kumota). Jos laukaisualuetta ei ole merkitty (kuten ko. kentissä) lienee fiksuinta soveltaa keskiviivaa laukaisualueen rajana, kuten toveri Ferra kertoi).

Hönkki

#11
Ei ole tarkoitus arvostella, mutta säännöissä on kuvana hieman hämäävästi minifudiskenttä laukaisurajoilla.

Keskiviiva olisi varmaan aika hyvä laukaisuraja. Pienet maalitkin voisivat olla ok, koska vetoja tulee paljon. Ei kai tässä mitään 10-10 pelejä aleta pelaamaan ?

... olen hyvin huolestunut  :D
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Hovimestari

#12
Yleisestä pelattavuudesta myös sellainen huolestunut huomio, että kun kyseessä ei ole kaukalo, niin pallo saattaa ehkä "juuttua" hankalasti noihin kulmiin?

Peter Uptonin subusivuilla vanhasta pahvi-indoorista kertovassa artikkelissa mainitaan:

"There are also curved plastic corner pieces, which prevent the ball becoming stuck in the corners (a problem with the rival Super Striker pitch)"

Lienee kuitenkin parasta odotella ensimmäisiä otteluraportteja...

Zinga

#13
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Ei ole tarkoitus arvostella, mutta säännöissä on kuvana hieman hämäävästi minifudiskenttä laukaisurajoilla.

Keskiviiva olisi varmaan aika hyvä laukaisuraja. Pienet maalitkin voisivat olla ok, koska vetoja tulee paljon. Ei kai tässä mitään 10-10 pelejä aleta pelaamaan ?

... olen hyvin huolestunut  :D
Sääntöjen mukaan kentän pitäisikin olla sellainen, jossa on laukaisualueen rajat merkittynä. Me olemme vaan nyt päättäneet tilata ne Astrobasen indoor-kentät, jotka ovat hieman pienempiä ja joissa laukaisualueen rajoja ei ole.

Älä ole huolissasi, ole huolellinen...

AriFerra

#14
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"... olen hyvin huolestunut  :D

Meinasin heittää letkautuksen tuonne toiseen osioon, mutta ajattelin jos otat liian vakavasti.
Tämä sen ratkaisi. Nyt on käytävä se tekemässä...
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!