• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Nopean pelin säännöt

Aloittaja TJ Lazer, huhtikuu 18, 2008, 12:03:57

« edellinen - seuraava »

Rossonero

#75
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Kertasin sääntöjä.
Muutama tarkistus:

"Jos pallo kimpoaa ei maalilaukauksesta maalivahdin kautta päätyrajan yli->maalipotku.

Kulmapotku tuomitaan, jos pallo on ylittänyt päätyrajan seuraavassa tapauksessa:
* Hyökkääjä on kalastanut siten, että pallo on ollut puolustajan laukaisualueella ja pallo on osunut puolustajan figuuriin tai maalivahtiin."

Oliko siis niin, että jos ei-maalilaukauksesta (esmes epäonnistunut pitkä syöttö puolesta kentästä) pallo osuu puolustajaan ja menee päätyrajan yli, tuomio ei ole kulmapotku vaan on maalipotku?

Jep, pallon pitää olla laukaisualueella, kun hyökkääjä sitä viimeisen kerran pelaa, jotta tulee kulma.

Suomalaisista säännöistä poiketen edes veskarin kosketus ei tuo kulmaa, jos pallo lähtee muualta.

Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Toinen asia:
Vastustajan laukoma pallo pysähtyy maalivahdinalueelleni kenenkään koskematta sitä. Saan tökätä sitä maalivahdillani ja hallinta on minulla?

Jep. Ja tökkäyksen ja kaikkien muidenkin veskarin kosketusten jälkeen pitää muistaa vastustajan puolustussiirto sitten, kun pallo pysähtyy.

AriFerra

#76
Entä jos pallo liikkuu?
Nopeassahan saan tökätä maalivahdilla maalivahdinalueella liikkuvaa palloa, jolloin hallinta siirtyy minulle.

Entä hitaassa? Tökkään veskarilla alueella liikkuvaa palloa. Vaihtuuko hallinta minulle?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Rossonero

#77
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Entä jos pallo liikkuu?

Jos tarkoitat veskarin kosketuksen jälkeistä tilannetta, niin vastustajaa ei tarvitse odottaa ennen kuin pallo on pysähtynyt.

Tökkäyksen jälkeen voi siis tehdä maalinkin ilman, että vastustaja ehtii näpäyttää kertaakaan, jos pallo ei pysähdy.

Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Nopeassahan saan tökätä maalivahdilla maalivahdinalueella liikkuvaa palloa, jolloin hallinta siirtyy minulle.

Jep, veskari saa tökätä palloa aina maalivahdinalueella, ja hallinta on sen jälkeen aina veskarin joukkueella.

Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Entä hitaassa? Tökkään veskarilla alueella liikkuvaa palloa. Vaihtuuko hallinta minulle?

Suomalaisissa säännöissä hallinta ei vaihdu veskarin kosketuksesta. Poikkeuksena tilanne, jossa pallo pelataan laukaisualueen ulkopuolelta ja veskari pysäyttää sen maalivahdinalueelle. Muistelen, että hallinta vaihtuu, vaikka ei osuisi veskariin, kunhan keppiveskari on maalissa, mutta en nyt ole täysin varma.

AriFerra

#78
Oorait.
Eiköhän näillä saada kausi alkuun sunnuntaina.
Kiitos taas.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

SouthernBoogieCat

#79
Kun nopeassa on käytössä useammantyyppiset pohjat (C3, C5 jne..). Saako esim. liigassa/turnauksessa eri peliin vaihtaa tarpeen mukaan (esim. kentän yms. syyn mukaan) erilaiset pohjat vähän niinkuin raveissa hevosille vaihdetaan erilaiset kengät sään, radan yms. syyn mukaan? Tai saako laittaa joukkueeseen eri pelaajille erilaisia pohjia kuten hitaassa saa?

AriFerra

#80
Lainaus käyttäjältä: "BarsaJake"Kun nopeassa on käytössä useammantyyppiset pohjat (C3, C5 jne..). Saako esim. liigassa/turnauksessa eri peliin vaihtaa tarpeen mukaan (esim. kentän yms. syyn mukaan) erilaiset pohjat vähän niinkuin raveissa hevosille vaihdetaan erilaiset kengät sään, radan yms. syyn mukaan? Tai saako laittaa joukkueeseen eri pelaajille erilaisia pohjia kuten hitaassa saa?

Pohjat pitää olla yhteneväiset. Siis jokaisella 10`llä kenttäpelaajalla samanlainen pohja. Värityskin pohjissa tulee luonnollisesti olla samanlainen.

Eri peleihin saa vaihtaa erilaiset pohjat. Siis vaikka niin että pelaat ensimmäisen pelin Tribase C5-joukkueella, ja seuraavan vaikkapa sureshot pohjaisella joukkueella. Muistaakseni puoliajallakin saa vaihtaa?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

#81
LainaaKun nopeassa on käytössä useammantyyppiset pohjat (C3, C5 jne..). Saako esim. liigassa/turnauksessa eri peliin vaihtaa tarpeen mukaan (esim. kentän yms. syyn mukaan) erilaiset pohjat vähän niinkuin raveissa hevosille vaihdetaan erilaiset kengät sään, radan yms. syyn mukaan? Tai saako laittaa joukkueeseen eri pelaajille erilaisia pohjia kuten hitaassa saa?

Joukkuetta ja pohjia saa vaihtaa vaikka puoliajalla. Samaan aikaan kentällä olevissa figuureissa pitää kuitenkin kaikissa olla samanlaiset pohjat.

Irtomaalivahtienkin pitäisi olla samaa tyypiä kuin muut figuurit, mutta olen nähnyt kansainvälisestikin, että tästä vähän lipsutaan.

Siitä en ole suoralta kädeltä varma pitääkö kaikissa figuureissa olla myös samanlaiset painot ? Painoja on nimittäin kolmea eri kokoa.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

SouthernBoogieCat

#82
Kiitokset vastauksista!

Noista painoista vielä: onko esim. Astrobase.it-sivuilla myytävissä pohjissa painot mukana vai pitääkö ne ostaa erikseen? Mikäli on, ovatko painot valmiina kiinni vai pitääkö ne liimata samalla tavoin kuin niissä hitaan LW-pelaajissa 80-/90-luvulla oli? Mikäli painot pitää liimata, millaista liimaa pitää käyttää ettei liima syövytä pohjaa pilalle kuten mulla LW-tyyppien kanssa kävi 90-luvulla?:)

Hönkki

#83
LainaaNoista painoista vielä: onko esim. Astrobase.it-sivuilla myytävissä pohjissa painot mukana vai pitääkö ne ostaa erikseen? Mikäli on, ovatko painot valmiina kiinni vai pitääkö ne liimata samalla tavoin kuin niissä hitaan LW-pelaajissa 80-/90-luvulla oli? Mikäli painot pitää liimata, millaista liimaa pitää käyttää ettei liima syövytä pohjaa pilalle kuten mulla LW-tyyppien kanssa kävi 90-luvulla?

Ainakin ostamissani tribase ja singlebase pohjissa on ollut painot mukana eikä niitä ole tarvinnut liimata.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

AriFerra

#84
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Irtomaalivahtienkin pitäisi olla samaa tyypiä kuin muut figuurit, mutta olen nähnyt kansainvälisestikin, että tästä vähän lipsutaan.

Entä jos joku pelaa blancoilla, maalaamattomilla, figuureilla.
Jos pohja on sama väritykseltään kuin pelaajilla, niin eihän silloin Irmaa erota joukosta?

Milanilla tätä ongelmaa ei ole. Vaikka pohja samanlainen kuin pelaajilla, niin paita on valkoinen. Erottuu punamustista pelaajista mainiosti.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

#85
LainaaEntä jos joku pelaa blancoilla, maalaamattomilla, figuureilla.
Jos pohja on sama väritykseltään kuin pelaajilla, niin eihän silloin Irmaa erota joukosta?

Väritys on toki erilainen irmalla ja normaaleilla figuureilla. Tarkoitin että jos normaalit figuurit ovat c5, niin myös irman tulisi olla c5.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

AriFerra

#86
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaEntä jos joku pelaa blancoilla, maalaamattomilla, figuureilla.
Jos pohja on sama väritykseltään kuin pelaajilla, niin eihän silloin Irmaa erota joukosta?

Väritys on toki erilainen irmalla ja normaaleilla figuureilla. Tarkoitin että jos normaalit figuurit ovat c5, niin myös irman tulisi olla c5.

Ai? Siis onko esmes sinun uudessa joukkueessasi Irman pohja erivärinen kuin pelaajien pohja?
Entä edellisessä joukkueessasi? C8?

Jos pohjan pitää Irmalla olla erivärinen, niin nyt tulikin minulle ongelma:
Minun Irmalla on nimenomaan samanvärinen pohja kuin pelaajilla. Itse figuurin väritys on erilainen.

Tuohan olisi pitänyt ottaa huomioon kun tilasin joukkueen. 12 pohjaa, joista yksi olisikin pitänyt tilata erivärisenä?

Oliko meillä muuten kesällä puhetta tästä kun soitin ja yritimme ottaa selvää Astrobasen sivuilta miten nuo pohjat rakentuvat?
Etkö maininnnut juurikin, että kun 12 pohjaa tilaa, niin 10 pelaajaksi, 1 Irmaksi ja 1 varalle?

BarsaJake: Ne Astron tri- ja bibase pohjat siis rakentuvat kolmesta tai kahdesta osasta. Astron sivuilta voit "rakentaa" haluamasi värit, mutta he siellä "tehtaassaan" liimaavat ne täysin valmiiksi. Työn laatu oli ainakin minun pohjissani todella hyvä.
Figuurit tulevat (ja ne pitää tilata) erikseen irtonaisina.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

SouthernBoogieCat

#87
OK, hyvä homma!

Onko nopean säännöissä kielletty käyttämästä samanlaista Irmaa kuin hitaassa? Ajattelin että kun minulla jo on hitaassa käytettävä Irma niin että voiko sitä käyttää myös nopeassa kun kumminkin sitä käytetään vaan silloin tällöin eikä koko ajan kuten kenttäpelaajia? Ajattelin tilata vaan pohjat kenttäpelaajille + figuurit + nopean maalivahti niin jos hitaan Irma käy nopeassa (siis on sääntöjenmukainen) voisi varsinaisen nopean Irman jättää pois.

Zinga

#88
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaEntä jos joku pelaa blancoilla, maalaamattomilla, figuureilla.
Jos pohja on sama väritykseltään kuin pelaajilla, niin eihän silloin Irmaa erota joukosta?

Väritys on toki erilainen irmalla ja normaaleilla figuureilla. Tarkoitin että jos normaalit figuurit ovat c5, niin myös irman tulisi olla c5.

Ai? Siis onko esmes sinun uudessa joukkueessasi Irman pohja erivärinen kuin pelaajien pohja?
Entä edellisessä joukkueessasi? C8?

Jos pohjan pitää Irmalla olla erivärinen, niin nyt tulikin minulle ongelma:
Minun Irmalla on nimenomaan samanvärinen pohja kuin pelaajilla. Itse figuurin väritys on erilainen.

Tuohan olisi pitänyt ottaa huomioon kun tilasin joukkueen. 12 pohjaa, joista yksi olisikin pitänyt tilata erivärisenä?

Oliko meillä muuten kesällä puhetta tästä kun soitin ja yritimme ottaa selvää Astrobasen sivuilta miten nuo pohjat rakentuvat?
Etkö maininnnut juurikin, että kun 12 pohjaa tilaa, niin 10 pelaajaksi, 1 Irmaksi ja 1 varalle?

BarsaJake: Ne Astron tri- ja bibase pohjat siis rakentuvat kolmesta tai kahdesta osasta. Astron sivuilta voit "rakentaa" haluamasi värit, mutta he siellä "tehtaassaan" liimaavat ne täysin valmiiksi. Työn laatu oli ainakin minun pohjissani todella hyvä.
Figuurit tulevat (ja ne pitää tilata) erikseen irtonaisina.
Minä pelaan Astrobasen Tribase C5 -pohjilla, mutta irmana mulla on Sureshot-pohjainen veskari. Ei ole kukaan tullut koskaan kyselemään veskarin pohjasta. Veskarin pohjan on erotuttava muusta joukkueesta. Tähän riittää hyvin, että maalaa irmalle pohjan päällysosaan jonkin huomiovärin, jolla irma erottuu muista figuureista. Toinen vaihtoehto on vaihtaa irmaan uloin rinkula (jota ei Astrobasella ole liimattu kiinni muihin osiin). Mulla on kymmenisen kappaletta C5-ulkorinkuloita valkoisena varastossa. Jos joku haluaa irmalleen valkoisen ulkorinkulan C5-pohjiinsa, voin luovuttaa rinkuloita hyvään käyttöön.

Hönkki

#89
LainaaAi? Siis onko esmes sinun uudessa joukkueessasi Irman pohja erivärinen kuin pelaajien pohja?

Pohja voi olla samanlainen tai erilainen väritykseltään. Kunhan vain irma jotenkin erottuu muista. Irmasi on ihan ok.


LainaaOnko nopean säännöissä kielletty käyttämästä samanlaista Irmaa kuin hitaassa? Ajattelin että kun minulla jo on hitaassa käytettävä Irma niin että voiko sitä käyttää myös nopeassa kun kumminkin sitä käytetään vaan silloin tällöin eikä koko ajan kuten kenttäpelaajia?

En suosittele ja muutenkin jos sääntö menee niin, että irman on oltava samaa mallia kuin kenttäfiguurien, niin irma ei voi olla hitaan irma elleivät kaikki kenttäfiguuritkin ole samanlaisia. Yleensäkään nopeaan peliin ei kannata ottaa ollenkaan hitaan figuureita. Niillä ei vaan pärjää ja nopeassa käytetään irmaa välillä aika paljonkin, siitä puhumattakaan kuinka kriittisissä tilanteissa. Vanhanmalliset metallikepeistä irrotetut kyykky-irmat olisivat nopeassa pelissä todella katastrofiherkkiä kavereita ja osoittaisi kuolemaa halveksuvaa siviilirohkeutta käyttää sellaisia. Jaakko, nopeassa ollaan eri maailmassa kuin hitaassa vaikka molemmat lajit ovatkin pelaamisen arvoisia.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses