• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Nopean pelin säännöt

Aloittaja TJ Lazer, huhtikuu 18, 2008, 12:03:57

« edellinen - seuraava »

Zinga

#135
1) Onnistuu.

2) Maalivahti oletetaan aina olevaksi hyökkääjää alempana, joten maalivahdin sijainti ei vaikuta paitsioasemaan.

13.1.1.1. An attacking playing figure may not be positioned:
c. if the goalkeeper has been removed, when one or no defending playing figure is nearer to the defender's goalline than the attacking playing figure; or
d. if the goalkeeper is in use, when no defending playing figure is nearer to the defender's goalline than the attacking playing figure.

Zinga

Maajoukkueleirillä eteen tuli seuraava tilanne, josta meillä oli eriäviä mielipiteitä: Hyökkääjä A kalastaa sivurajan Puolustajien B ja C kautta, joista C on samalla alueella kuin A ja sivurajan ylityskohta, mutta B on eri alueella. Tulkintoja oli ainakin seuraavat:
1) Riittää, että yksi puolustaja on samalla alueella.
2) Viimeisin osuma pitää olla puolustajaan, joka on samalla alueella.
3) Kaikkien puolustajien on oltava samalla alueella.

Edellä kuvatussa tilanteessa kalastus olisi onnistunut tulkintojen 1) ja 2) mukaan, mutta 3) mukaan ei.

Säännöt sanovat seuraavaa:

14.1.2. In order to force a flick-in, the ball, the deflecting defending playing figure and the forcing attacking playing figure or
goalkeeper shall be positioned and played from completely inside the same field-quarter as the ball passes completely the
sideline with its full size. All required elements considered positioned completely inside the same field-quarter if they are
positioned past the regarded shooting-area line and/or the centerline.


Sääntötekstin (ja oman maalaisjärjen) mukaan olen sitä mieltä, että tulkinta 1) on oikea. Hyökkääjä on onnistunut kalastuksessa jonkin puolustajan kautta onnistuneesti ja muut kosketukset ovat irrelevantteja. Deflecting defending figure viittaa johonkin (hyökkääjän vapaasti valitsemaan) puolustajan figuuriin. Aika harvinainen tilanne tosin.

Make

Lainaus käyttäjältä: Zinga - elokuu 17, 2009, 14:59:23
All required elements considered positioned completely inside the same field-quarter if they are
positioned past the regarded shooting-area line and/or the centerline. [/i]

Sääntötekstin perusteella taasen tulkitsen tämän toisella tavalla. Eli kaikkien pelaajien johon pallo osuu on oltava kokonaisuudessaan alueella, että voi kalastaa. Mielestäni tuo "all required elements" viittaa siihen.

Puppe

Mun mielestä kaikkien vaikuttavien figuureitten pitää olla samalla neljänneksellä ainakin rajaheitossa... ::)
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Zinga

Lainaus käyttäjältä: Make - elokuu 17, 2009, 15:42:20
Lainaus käyttäjältä: Zinga - elokuu 17, 2009, 14:59:23
All required elements considered positioned completely inside the same field-quarter if they are
positioned past the regarded shooting-area line and/or the centerline. [/i]

Sääntötekstin perusteella taasen tulkitsen tämän toisella tavalla. Eli kaikkien pelaajien johon pallo osuu on oltava kokonaisuudessaan alueella, että voi kalastaa. Mielestäni tuo "all required elements" viittaa siihen.
"All required elements" viittaa mielestäni säännöissä yllä mainittuihin elementteihin, eli pallo, kalastuksessa hyödynnetty puolustusfiguuri ja kalastava hyökkäysfiguuri.

Zinga

En ole ennen huomioinut kulmassa ja maalipotkussa tuota boldattua kohtaa:

15.1.2. The attacker may force a goal-flick providing the ball is
positioned completely inside his own shooting-area and has last
been deflected
by a defending playing figure positioned
completely in the attacker's shooting-area before crossing the
attacker's goalline. See rule 7.2 and 7.3.

16.1.1.1. The attacker may force a corner-flick providing the ball is played
from inside the defender's shooting-area and the ball has last
been deflected
by a defending playing figure or the defending
goalkeeper before passing the defender's goalline.

No, mitä tuo kertoo tuohon sivurajajuttuun? Eipä kai mitään. Edelleenkin säännöt voi tulkita 1) ja 3) tavoilla. Tuon voi kysyä MM-kisoissa. En usko noita tilanteita sitä ennen tulevan...

Rossonero

#141
Luulenpa, että tuollaisia tilanteita tulee aika vähän, etenkin maalipotku- tai kulmapotkutilanteissa. Sen takia säännöissä ei välttämättä ole erityisesti tuota otettu huomioon, ja siten mainittu. Oletus on, että tilanteet ovat sellaisia, joissa on selvästi mukana vain yksi molempien joukkueiden figuuri sekä pallo. Monimutkaisemmat carambolat eivät taida olla yleinen ratkaisu ainakaan parempien pelaajien peleissä. Tähän liittyy myös tuo Zingan lihavoitu tekstikohta. Eli "last" viittaa viimeisen kosketuksen tekevään joukkueeseen, ei yksittäiseen figuuriin saman joukkueen sisällä.

Tuohon all required elements -kohtaan kuuluvat mielestäni kaikki tilanteessa tarvittavat elementit, kuten suora suomennos kai olisikin. Ja, jos pallo osuu johonkin pelaajaan, on se ollut tarvittava elementti.

Hönkki

FISTF-foorumin mukaan kaikkien figuurien on oltava samalla neljänneksellä
http://www.phpbber.com/phpbb/viewtopic.php?t=573&mforum=fistf

Tästä nyt voisi kehitellä vaikka mitä teoreettisia pallon kulkureittejä (esim. pallo osuu 20 kenttäpelaajaan, joista vain yksi toisella neljänneksellä), joissa sääntö tuntuisi hiukan arveluttavalta, mutta eiköhän tuo ole noin ihan ok. Ainakin helppo muistaa.

Aika monesta sääntökohdasta löytyy joku porsaanreikä liittyen johonkin hyvin harvinaiseen tilanteeseen. Säännöt ovat kuitenkin muotoutuneet niin, että yleisimmät tilanteet on hyvin käsitelty. Ei ehkä kuulu tähän topikkiin, mutta MM-kisoissakin 99 % tuomarityöstä on sitä, että osataan katsoa oikein pienet hipaisut, viivan ylitykset sekä pelaajan ja pallon pysähtymishetket. Ne kun hoitaa täysin oikein, niin jonkun pikkusäännön osaamisella/ei-osaamisella ei ole juurikaan väliä. Eivät ne muutkaan pelaajat niitä tiedä  ;D
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Zinga

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - elokuu 18, 2009, 10:38:06
FISTF-foorumin mukaan kaikkien figuurien on oltava samalla neljänneksellä
Jotenkin itse mieltäisin säännön paremmin siten, kuten itse sen tulkitsin. No, eipä noita juuri eteen taida tulla. Montakohan tulkintatilannetta/porsaanreikää vielä löydämme säännöistä?  ;D

Fabio

#144
Hey!

Sairaan hankalaa opetella sääntöjä tekstistä, peleistä oppii luonnollisesti paremmin..
Kun niitä pelejä sitten joskus tulee..

Mutta tälläisenä "visualistina" heitän seuraavan ajatuksen ilmaan:

Onko kukaan koskaan ajatellut piirtää sääntöjä?!? Siis ainakin näitä "virheitä"
joita kentällä tapahtuu...

Väitän sen olevan mahdollista pienen pohdinnan jälkeen.. (ainakin pääsääntöisesti)
Ai miten?!??  No vähän niinkuin sarjakuvatyyliin.. Piirtää ensin pallon H(hyökääjä)
ja siitä nuoli P:hen(Palloon) V:hen(Vastustaja) ja O(Oma pelaaja) ja sitten aina
seuraus kustakin näpystä.. ja tämä erilaisissa tilanteissa.. Ehkä esim. paitsionkin
pystyisi selittämään yhdellä kuvalla?!? Näin ainakin perustapaukset aloittelijoille.
Olis nimittäin nopea tarkastaa miten toimitaan pelin tiimellyksessä.

Onko teistä ihan vammanen idea?? Itse en vielä sääntöjä osaa niin kattavasti että
pystyisin tätä (vielä) tekemään, mutta jos kukaan muu ei halua/ei jaksa, voin
kehitellä tätä ideaa hiljaisuudessa.

t.Fabio  ;D

Epis

Ei tuo huono idea ole ja joitain epäselviä tilanteita forumilla selvitettäessä on kuiviakin käytetty. Ainoa "ongelma" on se, että vievät jonkin verran aikaa.. Tosin jos ehtisi/jaksaisi raapustella niin varmaan saisi tehtyä jopa liikkuvana kuvana (ei mitään 3D:tä tosin).
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Epis

Fabio, oliko sulla joitain erityisiä kohtia, joista toivoisit selkeyttäviä ohjeita?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Fabio

#147
Ei mitään erityistä..

Ajattelin vaan että yhdellä kuvalla voi selittää monta vaihtoehtoa:

Hyökkääjä neppaa.. osuu vastustajaan, omaan pelaajaan, vastustajaan
ja palloon... jne..

Ei tää ehkä helpointa oo kaikkiin tilanteisiin, mutta just edellämainittuun
ja paitsioon vois kokeilla (nämä itellä vielä epäselvät..) Ehkä kätevin olis
yhdistetyt kuva-sana-ohjeet..

Niinhän se on että kun ne kerran oppii, niin ei tarvi miettiä, vielä ei ole
se aika.. :)

Heittämäsi idea, Animaatio.. Se olis mahtava.. Ihan sellasilla palloilla vaan..
Klick! Ja sitten tuomio... Mahtavaa!!

Ehkä tää ei ole edes tarpeellista... Ajattelin ehkä aloitteiljoita.. (eli itseäni)

T:Fabio

Hönkki

jotain tällaista voisi helpostikin käyttää

O = oma pelaaja
X = vastustaja
o = pallo
---- = laukaisuraja
____ = päätyraja


esim. seuraavassa tilanteessa hyökkääjä on paitsiovaarassa, mutta ei vielä paitsiossa

-----------------
o
X
O
________________
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Rossonero

Eikös siellä Iougsin (soolo-pelaaja Kanadasta) sivuilla ollut kuvia eri tilanteista? Zinga muistaakseni laittoi jonkun linkin paitsiotilanteisiin liittyen. En muista onko siellä kuvia muista tilanteista, mutta luulisi jostain löytyvän (youtube, eri subu-sivustot). Pitänee joskus surffailla ja etsiä.

Kentän ääressä ja pelitilanteissa nuo joka tapauksessa oppii parhaiten, eli aina vain mukaan, kun on mahdollista saada treenipelejä. Voidaan tiistaina selvitellä taas joitakin kohtia. Lisää sitten seuraavalla kerralla.