• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Meksikon MM-kisat 1986

Aloittaja SouthernBoogieCat, syyskuu 17, 2015, 23:40:11

« edellinen - seuraava »

SouthernBoogieCat

Minkälaisia muistoja foorumilaisilla on Meksikon MM-kisoista 1986? Itselläni ne olivat ensimmäiset MM-kisat/arvokisat joita seurasin tiiviisti. Ranskan EM-kisoista 1984 olin nähnyt jonkin yksittäisen pelin mutta Meksiko oli ensimmäinen arvoturnaus josta katsoin useamman pelin. Katselimme pelejä useita Simossa mummoni ja pappani kanssa. Argentiina-Uruguay on jäänyt mieleen ja Ranska-Brasilia sekä Länsi-Saksa-Meksiko. Italian peleistä näin ainakin Ranska-pelin ja Argentiina-pelin. Italian joukkueesta (vaikka joukkue ei kovinkaan hyvin pelannut) jäi mieleen Hellas Veronan keskikenttämies Antonio Di Gennaron otteet ja Tanskalta toisen Hellaksen pelaaja Preben Elkjärin otteiden myötä siemen Hellaksen kannatukselle kylvettiin tuolloin. En kisojen aikaan tiennyt kyseisten pelaajien pelanneen Hellaksessa vaan asia selvisi minulle paria vuotta myöhemmin ja kun samoihin aikoihin isäni toi työmatkalta Veronasta Hellaksen viirin valitsin Hellaksen suosikkiseurakseni. Tämä tapahtui ennen Barcelonaa joka tuli kuvioihin 80-luvun ja 90-luvun vaihteessa n. paria vuotta myöhemmin Hellaksesta. Eli Meksikon kisat liittyvät siten omaan Hellaksen kannatushistoriaan olennaisesti.

Mielestäni Meksiko 86-kisat olivat hyvät kisat. Kisoissa nähtiin useita hyviä pelejä edellä mainitsemien lisäksi mm. Tanska-Uruguay, Belgia-Neuvostoliitto, Argentiina-Englanti, loppuottelu Argentiina-Länsi-Saksa. Ainakin Ranska-Brasilia on monien asiantuntijoiden mielestä yksi MM-historian klassikkopelejä. Toki kisoissa nähtiin huonojakin pelejä, mutta minulle hyvät pelit aiheuttavat ne hyvät muistot miksi minulle ko. kisat ovat tärkeät kisat.

Meksikon MM-kisat 1986 menevät minulla kärkijoukkoon kun aletaan katsomaan parhaita MM-kisoja siltä ajalta kun olen kisoja seurannut. Tässä TOP5:

1. Brasilia 2014 (paljon vauhdikkaita pelejä ja vähän skandaaleja)
2. USA 1994 (samat perustelut kuin Brasilian kisoissa)
3. Meksiko 1986 (legendaarisia pelejä ja hieno tunnelma joka oli aistittavissa TV:kin välityksellä)
4. Italia 1990 (maineestaan huolimatta mielestäni hyvät kisat, oli useita hyviä pelejä mutta myös huonoja mutta hyvät pelit merkitsevät minulle enemmän, sijoitukseen vaikuttaa myös se koska olin itse paikanpäällä)
5. Etelä Korea/Japani 2002 (vaikka kisoissa oli skandaaleja niin oli paljon mielenkiintoisia pelejä ja hienoa että Etelä-Korea pääsi 4 joukkoon ja pudotti matkalla Espanjan, hieno tunnelma varsinkin Etelä-Korean peleissä)