Henkilökohtaisesti 1982 ehkä ne suurimmat kisat. Erityisesti jäänyt mieleen Espanja - P-Irlanti jonka kuuntelin radiosta kesämökillä pimeässä huoneessa. Kuului vain selostajan ääni ja P-Irlanti voitti.
Itse en vielä 1982 seurannut futista mutta olen nähnyt noiden kisojen maaleja jälkeenpäin mm. YouTubesta sekä esimerkiksi Sean Conneryn juontamasta kisadokkarista. Espanjan joukkueesta on jäänyt sellainen vaikutelma noista kisoista (mitä olen lukenut, kuullut ja nähnyt pätkiä) että joukkue alisuoritti reippaasti ja joidenkin näkemysten mukaan hyötyi tuomariratkaisuista alkulohkossa joita ilman olisi hävinnyt tuon P-Irlanti-pelin lisäksi ainakin toisen ja ei olisi päässyt jatkoon.
Noiden kisojen ainutkertainen jatkopelien systeemi oli monien kisoja seuranneiden ja niitä kommentoineiden mielestä epäonnistunut. Ei se 24 joukkueen parempi systeemikään (Vuosina 1986-1994 käytössä ollut ja nykyään EM-kisoissa oleva) hyvä ole mutta se että 12 jengiä meni jatkoon ja pelasivat neljässä kolmen joukkueen lohkoissa joissa saattoi käydä mm. niin että ennen viimeistä ottelua lohkovoitto ja jatkopaikka olisi ratkennut ja näin lohkon vikalla ottelulla ei olisi ollut merkitystä. Näin taisi jossakin jatkolohkossa käydäkin.
24 joukkueen turnaus ei ole oikein järkevä vaan kyllä osallistujamäärä pitäisi olla joko 8, 16 tai 32 jotta järkeviä formaatteja voidaan keksiä. MM-kisoissa ei ole paluuta enää 16 maahan joten 32 maan turnaus olisi järkevin. Tosin turnausta ollaan käsittämättömästi paisuttamassa 48 maahan jossa tulee taas näitä formaattiongelmia.