Tuolta löytyy ihan hyviä pelejä.
Tässä historian havinaa Veikkausliigan alkutaipaleelta:
https://yle.fi/urheilu/3-11303098 Ei kokonaisia otteluita mutta historiallisia futispätkiä.
Muistan hyvin tuon kauden jota seurasin Hesarin urheilusivujen kautta Belgiasta käsin. Oli iso juttu kun Suomessa ei puhuttu enää tuon kauden alettua Mestaruussarjasta vaan Jalkapalloliigasta. Litti otti tuolloin ensiaskeliaan kohti kansainvälistä huippua. Pelasin itse tuon Jalkapalloliigan innoittamana Subussa kaverin kanssa oman liigan jossa pelasi mm. HJK, MP, Kuusysi jne. Osan matseista pelasin itse itseäni vastaan.
Tämä kaveri pelasi vastaavasti kotona omaa liigaa itseään vastaan ja toisinaan minua vastaan kun kävin siellä. Tuo liiga oli Englannin silloinen 1. Divisioona koska tämä kaveri oli englantilainen. Siinä liigassa olivat mukana muunmuassa Manchester City (tuon kaverini suosikkijoukkue) ja Manchester United, QPR, Leeds United, Arsenal jne. Subun oikeista säännöistä meillä ei tuolloin ollut hajuakaan mutta hauska oli pelata. Sittemmin Suomeen muutettuani aloitin samana syksynä Subun oikeilla säännöillä ja pelasin 2000-luvulle saakka enemmän tai vähemmän aktiivisesti ja sittemmin lopetin aivan viimeisen 5 vuoden aikana.
Mutta Veikkausliigan syntyvaiheet liittyvät myös tuohon Subun pelaamiseni alkuvaiheiden tarinaan. Historian havinaa siinäkin siis.
Tosin jos tarkkoja ollaan ei Suomen futisliigan nimi ollut tuolloin vielä Veikkausliiga koska Veikkaus ei ollut sponsori. Futura taisi ainakin kiertopalkintoon tuolloin saada nimensä mutta ei tuohon aikaan liigan nimi ollut muuta kuin Futisliiga (tosin Jalkapalloliiga-nimelläkin muistaakseni liigaa kutsuttiin).