• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Hesu-liiga

Aloittaja Hönkki, kesäkuu 14, 2006, 13:23:01

« edellinen - seuraava »

Hönkki

#345
Lainaamutta olisit voinut Hönäys kilauttaa ja varmistaa, kun olin puhunut molempien vaihtoehtojen puolesta

ok, mun moka.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Rossonero

#346
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Sitten ottaisin mielelläni vastaan käytännöntasolle meneviä lajin kehittämisehdotuksia. Muitakin kuin sarjaohjelma ja tuomarit.

HeSun ja hitaan vähempimerkityksisten pelien osalta nuo tuomarit eivät omasta puolestani ole välttämättömiä, vaikka jotain epäselvyyksiä linjoista onkin ollut. Sarjaohjelman puolesta olen puhunut sarjamaisuuden ja aitouden takia. Se myös helpottaa pelipäivien organisointia. Nopean liigassa nämä ovat merkityksellisempiä, koska hidas on kuitenkin enemmän elämäntapalaji.

Mitä ajat takaa käytännöntason kehittämiselää? Siis, lisää harrastajia, itse pelin kehittämistä, tapahtumia?

Mutta ehkä jatkamme tätä keskustelua jossain muussa otsikossa yleisen puolella.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Meillähän olisi nyt mahdollisuuksia laajentaa Hesu-liigaa ensikaudeksi, kun Matinkylässä pelit sujuvat näinkin hyvin ...

Joitain rajoitteita HeSun kasvulle asettavat Kala-Maijan tilat, joissa on toki vielä varaa.

Suurempi merkitys on kuitenkin pelimäärillä. Nykyliigan osallistujat sitoutuivat 10 joukkueen liigaan, jota pelataan kerran kuussa. Voi olla, että kaikilla nykyisilläkään ei ole aikaa esim. 14 joukkueen liigaan, jota käytännössä pelattaisiin pari kertaa kuukaudessa. Tästähän oli puhetta jo syksyllä, kun laajennettiin nykyiselleen.

Hönkki

#347
LainaaMitä ajat takaa käytännöntason kehittämiselää? Siis, lisää harrastajia, itse pelin kehittämistä, tapahtumia?

divareita, mestareiden liigoja muita kertsejä vastaan, nelinpeliä jne.

onhan noita mahdollisuuksia
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

#348
Tässä on tietynasteinen ongelma, että osalle sopii pelata pari peliä kuussa ja osa on paikalla (lähes) joka kerta ja kiinnostusta riittäisi vaikka pelata se 3-4h putkeen jos olisi mahdollista.

Tilaa ja kenttiä Kala Maijassa on rajoitetusti, mutta jos lisäkenttiä tarvitaan niin eiköhän sinne saa vielä yhden mahdutettua tai parikin jos siirrytään osittain toisen tilan puolelle. Tosin nytkin on yksi kenttä, joka oon maannut lähes koskemattomana 'keittiön' nurkassa, kun kukaan ei ole jaksanut/ehtinyt/vittsinyt sitä laittaa kuntoon.

Iso liiga ei ole itselleni ongelma, kun tuppaan muutenkin pelaamaan vahingossa tai tarkoituksella ylimääräisiä pelejä kaikkien liigojen ja cuppien ohessa. Ongelmaksi muodostuukin kokonaisuuden hallinta ja se, ettei jarruja pääsisi kauheasti syntymään.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Hönkki

#349
LainaaMitä ajat takaa käytännöntason kehittämiselää? Siis, lisää harrastajia, itse pelin kehittämistä, tapahtumia?

Myöskin sitä miten esim. netin kauta pystyisi hankkimaan lisää jäseniä ja miten pystyisimme tarpeen tullen hankkimaan lisää pelitiloja. Olisi myös tarpeen järjestää jokaiselle omaan tasoon ja aktiivisuuteen sopiva liiga. Meitähän on moneen junaan ja pelkästään "huippusubun" ehdoilla tämä ei saa mennä, mikä oli mielestäni osittain syynä siihen että Subbuteoliiton toiminta aikanaan hyytyi.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Hysteerinen rage quittaaja

#350
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaOlen Rossonoron ja uskoakseni monen muunkin, kanssa samaa mieltä, että nyt puolen vuoden liigan jälkeen ei ole syytä ottaa ketään erityiskohteluun

mitäs jos enemmistö haluaa suoda jollekin erityiskohtelua ? Tekstiviesteillä ja meileillä tulleiden viestien ja foorumin perusteella tilanne on
Chelsea liigaan: hönkki, jussi, petri, harri, tuuri
Chelsea ei liigaan: marko, vesa, kaitsu
ei tietoa: pekkala, timo

Saa muuttaa mielipidettä, en kanna kaunaa. Täytyy myös kysyä Jannen mielipidettä kiinnostaako edes tulla liigaan kun vastustus on näköjään aika kovaa.

Mielenkiintoinen keskustelu. Kun kuulin että Janne olisi halukas tulemaan mukaan liigaan ja toimintaan yleensäkin, ajttelin että vihdoinkin, päästään jälleen asiaan, mestari palaa sorvin ääreen. En olisi uskonut koskaan että tälläistä topikkia koskaan edes syntyisi. Elin uskossa että puolto CFC:n mukaan ottamiselle, vaikka kesken kaudenkin, olisi mennyt 10-0 puolesta.
Olin väärässä. Ymmärrän kaikkien kantaa ottaneiden liigamanagerien näkemykset asiaan. Mutta tottahan se on, kuten Hovimestari asian totesi, että päätöksen tulee tässä tapauksessa olla yksimielinen, ja sitä se ei tässä tapauksessa valitettavasti ole. Vaikkakin HeSu:n historia tuntee ennakkotapauksia tilanteista, joissa sarjaan ON otettu uusia joukkueita kesken kauden, pidän kuitenkin tässä tapauksessa liigan yhtenäisyyden, hengen, tasapuoleisuuden ja sovituista säännöistä kiinnipitämisen mukaisena, että Janne tulee sitten mukaan ensi kaudelle HeSuun, ja tällä kaudella pelaa Cupissa, ja muissa mahdollisissa uusissa kilpailuissa, mitä järjestetään ennen ensi kauden alkua. Toivon, uskon ja tiedan, Jannen yli 20 vuotta tunteneena, että subu kipinä ei kuole koskaan, ja JL nähdään veran ääressä, HeSu:ssa, ensi kaudella.
Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

JS

#351
Seurasin keskustelua ja kirjauduin oikein itsekin forumille.

Alkuun haluan mainita, että olen pelannut yhdellä kaudella saman aikaisesti Janne Liesivaaran kanssa, eikä minulla ole Liesivaaraan minkäänlaista ystävyyssuhdetta. Silti mua jostain kumman syystä jäi tämä keskustelu HeSuun ottamisen vaikeudesta vaivaamaan.

Ensimmäinen kysymykseni on, että keneltä se on pois, jos Liesivaara tulee liigaan?

Toinen asia on se, että minä ainakin olisin kiinnostunut enemmän huippupelaajista kuin pelaajamassoista. Viime vuonna kävin steiner-koululla pelaamassa jossain turnauksessa ja siellä näkyi jo sellaista liimanhaistelijaa keppanapullot kädessä, että kiinnostukseni pelaamiseen oli sama kuin Jari Sillanpäällä lesbo-kohtauksiin. Eli aika lähellä nollaa.
Jos harrastaa tennistä niin ei silloinkaan mene mielellään pelaamaan sellaisen kanssa, joka on kaksi kertaa kokeillut aikaisemmin.

Ehdottomasti liigaan.

Onko HeSulla (johto)ryhmää, joka voisi päättää tällaisista asioista?

Hysteerinen rage quittaaja

#352
Lainaus käyttäjältä: "JS"Onko HeSulla (johto)ryhmää, joka voisi päättää tällaisista asioista?

HeSu:ssa on tähän mennessä päätetty asioista yhdessä siten, että kaikki liigan jäsenet ovat tasa-arvoisia, ja kaikkien mielipiteillä on ollut yhtä painava merkitys. Mikäli yksikin "manageri" on ollut asiasta eri mieltä, on asia jäänyt sikseen. Eli kaikkien on hyväksyttävä asia, yksimielisesti. Olen Ivan Lendlin kanssa yhtä mieltä siitä, että Jannen mukaan tulolle HeSuun kesken kauden ei ole mitään estettä, mutta mikäli asian päättäisivät vain tietyt tahot, laittaisi tämä heidän mielipiteensä eriarvoiseen asemaan niiden kanssa, jotka eivät halua uusia joukkueita mukaan kesken kauden. Tämä taas sotii tuota edellä mainittua tasavertaisuutta vastaan. Mikäli lasketaan kausien mukaan, ketkä nykyisistä HeSu managereista ovat olleet mukana pisimpään, eli ymmärtääkseni Hönkki ja minä, antaisi tämä meille eriarvoisen aseman muihin nähden, jos meidän sanaamme pidetään painavempana kuin esim. Kokkosen, joka on mukana nyt vasta ensimmäistä kautta. Näinollen Kokkonen saisi tahkota aika kauan, ennen kuin hänen mielipiteensä ohittaisi Hönkin tai minun. Nyt kuitenkin hänen mielipiteensä painaa vaakakupissa yhtä paljon kuin esim. Hönkin. Tämä on mielestäni kuitenkin HeSu:n perinteiden ja käytännön mukaista. Mikäli joku haluaa tätä käytäntöä muuttaa, tulee HeSuun perustaa johtava elin, johon valitaan X määrä henkilöitä suoralla äänestyksellä. Tämän jälkeen nämä valitut henkilöt "johtavat" HeSua, ja tekevät päätökset, joista ei voi valittaa. En pidä tätä välttämättä huonona vaihtoehtona, mutta näen sen kuitenkin ristiriidassa siihen miten HeSu on vuosikymmenten aikana pyörinyt hienosti nykyiselläkin formaatilla, jossa kaikki osallistujat ovat tasa-arvoisessa asemassa toisiinsa nähden. Mikäli siirrytään ns. hallitusmuotoiseen organisaatioon, jossa vain ja ainoastaan tehtäviin valitut henkilöt pääsevät vaikuttamaan siihen, mihin suuntaan sarjaa rakennetaan, ketkä siihen pääsevät mukaan, millä säännöillä sarjaa pelataan etc etc, on vaarana se että jotkut nykyisistä pelaajista joko lopettavat sarjassa pelaamisen, tai perustavat oman sarjansa omilla säännöillään ja omalla organisaatiollaan. En näe tätä missään tapauksessa hyvänä vaihtoehtona. Päinvastoin tämä työntää lajin harrastajat pieniin muutaman pelaajan sisäisiin sarjoihin, ja kilpailutoiminta vaikeutuu, kun erilaiset mielipiteet kohtaavat asioissa, joilla ei kuitenkaan loppupeleissä ole ratkaisevaa merkitystä. HeSu on aina ollut sarja, jota pelataan hyvien kavereiden ja ystävien kesken hyvässä hengessä. En halua että tämä rinki hajoaa. Uskon että asioista voi keskustella yhdessä, tässäkin topikissa esitetyistä asioista. Mutta taas kerran, tämä foorumi on siihen väärä paikka. Olen nähnyt liian monta riitaa syntyvän pelkän foorum postauksen takia. Jospa käymme tämän aiheen läpi ihan yhdessä silloin kun mahdollisimman moni HeSulainen on paikalla Kala Maijassa. Nuff said?
Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

Hönkki

#353
Jannen liigaan ottamisesta: olen yrittänyt saada Chelseaa liigaan siitä asti kun Hesu koki uudestisyntymisensä 2004 syksyllä. Oli HYVIN turhauttavaa huomata, että sitten kun hän oli tulossa, se ei sopinutkaan. Ymmärrän kuitenkin sen oikein hyvin, että kesken kauden on vaikea ottaa uusia mukaan ja tässä mukaanottamisessa pitää olla yksimielisyys (tai edes lähes yksimielisyys) ja kun Janne itsekin totesi ettei tule mukaan, jos joku sitä vastustaa, niin ei sitten. Toivon todella että Chelsea on ensikaudella mukana, sillä muuten tämä jää historiankirjoihin kaikkien aikojen menetettynä mahdollisuutena. Ehkä asiasta kuitenkin maanantaina vielä keskustellaan, kuten Pekkala totesi.

Chelsean Cuppiin osallistumista ei vastusta kukaan, joten tervetuloa. Pelit voidaan aloittaa 18.2.

"Huippusubusta" ja "massasubusta": molemmat ovat tärkeitä. Pitää vain löytää oikea tasapaino, jotta molempia tuetaan oikealla tavalla. Parhaat pelaajat kehittyvät parhaiten pelaamalla paljon pelejä toisiaan vastaan. Massapelaajalle voi olla mielenkiintoisempaa pelata omantasoisiaan vastaan kuin ottaa koko ajan tauluun isoilla numeroilla. Toisaalta massapelaajatkin tarvitsevat välillä pelejä kovia pelaajia vastaan. Meidän pelaajamäärät ovat vielä toki senverran pieniä, että kaikki voivat olla samoissa sarjoissa. Oikeastaan vain lauantaina pelattava "Uusien pelaajien turnaus" on askel toiseen suuntaan.

Pitkällä tähtäimellä henkilökohtaisesti mielenkiintoisin vaihtoehto olisi se, että Hesussa olisi 1. ja 2. divari (jos siis olisi paljon pelaajia), mutta en sitten tiedä olisiko tämä ollenkaan mielenkiintoista niille managereille, jotka joutuisivat kakkoseen. Hefissä tuli ainakin vastustusta. Ehkä sitten jonkinlainen pieni super-liiga Hesun ohella olisi hyvä idea.


Hesun johtokunnasta: ei varmaankaan niin, että pari kaveria päättää keskenään kaikesta, mutta sellainen elin voisi olla, joka huolehtii käytännön asioista (esim. tilastointi) ja suunnittelee toiminnan kehittämistä (esim. millaisia sarjoja pelataan). Johtokunta sitten esittäisi ehdotuksensa koko Hesulle ja isot päätökset olisivat koko Hesun päätöksiä. Pienemmissä jutuissa johtokunta tekisi päätökset itsenäisesti.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Puppe

#354
Lainaaliimanhaistelijaa keppanapullot kädessä

Hieman offtopic mulla mut TFC Lynxin tarkoitus ei ole karkoittaa ketään lajin parista emmekä luulekaan, etteikö "toimintamme" tai olemuksemme herättäisi keskustelua.  Jos moinen kiristää pipoa niin sillehän emme voi mitään. Mutta me annamme kaikkien kukkien kukkia. Yksi lajin hienous on pelaajien persoonallisuus ja jos tällaista ei olisi niin luulenpa että toiminta olisi kaikin puolin tylsempää. Mutta eihän tästä nyt hernettä oteta nenään...kukaan. :evil:
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Rossonero

#355
Käytännössähän nytkin tietynlainen aktiivisten pelaajien "johtokunta" on asioista päättänyt. Tilastoinnissa sekä monessa käytännön asiassa tämä on helpompaa. Selvää kuitenkin on, Kuten Puu sanoi, että kyse on hyvän hengen tasa-arvoishenkisestä liigasta.

Ymmärrän kyllä Hönkin harmistuksen, mutta en ymmärrä sitä, miksi säännöt eivät ole kaikille samat. Kyllähän minunkin mielestäni on hienoa, että vanha mestarismies saadaan mukaan, ihan samoin kuin on hienoa, että Marko ja Harri tulivat nyt mukaan.

Hönkki kuitenkin itse oli vaatimassa takarajaa esim. Jykän ilmoittautumiselle. Minun on vaikea sulattaa tällaista takinkääntöä (pelaajien eriarvoisuutta) sovitun käytännön suhteen. Etenkin, kun Jykän merkitys HeSun nykyiselle olemassaololle on olennainen.

Syksyllä myös sovittiin yleisesti kymmenen joukkueen sarjasta, johon kaikki mukaantulleet sitoutuivat. Sovittiin, että seuraavat muutokset liigan kokoonpanoon tulevat aikaisintaan ensi kaudelle. Myös Liesivaaran sekä muiden paluusta keskusteltiin, ja siitä onko vanhoille uudestisyttyneille tilaa, jos otetaan samalla täysin uusia pelaajia.

Lainaus käyttäjältä: "Puppe"Tosin kuulisin itse ainakin kyseisenlaiset liimanhaistelija-kommentit ihan kasvotusten. :evil:

Tuo kommentti ei viitannut lynxiläisiin. Kyse oli ensimmäisestä uuden ajan avoimesta turnauksesta toissakesänä. Heinolan pojat olivat paikalla erittäin edustavina. Tuo kommentti viittasi erääseen uuteen pelaajaan, jolle tuon sunnuntain puolipäivä oli hankala ajankohta kankkusettomuuteen sekä tasoittavattomuuteen. Ja JS on tunnetusti (liioittelevan) kova suustaan.

Nuo omatkin kommenttini toisessa otsikossa kankkusesta ja oluesta pelatessa liittyivät subun urheilustatukseen.

Hysteerinen rage quittaaja

#356
Lainaus käyttäjältä: "Puppe"
Lainaaliimanhaistelijaa keppanapullot kädessä
Tosin kuulisin itse ainakin kyseisenlaiset liimanhaistelija-kommentit ihan kasvotusten. :evil:

Tässä ei viitata nyt Lynxin porukkaan...
Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

Hönkki

#357
LainaaYmmärrän kyllä Hönkin harmistuksen, mutta en ymmärrä sitä, miksi säännöt eivät ole kaikille samat

Onko byrokratia tässä niin vahvaa ettei ikinä voi tehdä poikkeuksia ?

LainaaHönkki kuitenkin itse oli vaatimassa takarajaa esim. Jykän ilmoittautumiselle

Liiga oli saatava käyntiin jollakin aikataululla. Sitä paitsi silloin oltiin vielä siinä uskossa että pelataan vain kerran kuussa koululla. Nyt Hesua  pelataan joka toinen viikko Matinkylässä, elikkä olisi mahdollista pelata isompi sarja. Matinkylä olisi vielä hyvin lähellä Jannen kotia. Janne on subun historian suurin hevijuuseri ja varmasti pelaisi pelinsä nopeasti.

Myönnyn kyllä tuohon "yksimielisyyssääntöön". Se on sitten käytössä jatkossakin.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

#358
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Myönnyn kyllä tuohon "yksimielisyyssääntöön". Se on sitten käytössä jatkossakin.
Mitä kaikkia osa-alueita tämä sitten koskee? Meneekö wanha rakas tuttu sääntökeskustelu myös tämän alle?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Hönkki

#359
LainaaMeneekö wanha rakas tuttu sääntökeskustelu myös tämän alle?

Isku vyön alle. Me ei ikinä saada sääntöjä päätettyä jos jostakin pitää olla yksimielisyys.

Minullakaan ei ole mitään Lynxiläisiä vastaan. Joskus kyllä tekis mieli vähän vitsiä heittää ... hyvässä hengessä.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses