• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

HeFi 07-08

Aloittaja Zinga, syyskuu 11, 2007, 23:58:11

« edellinen - seuraava »

Rossonero

#180
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Yksi syy noihin kärjen huipputuloksiin lienee siinä, että keskikasti pelaa nyt huomattavasti enemmän hidasta samaan aikaan. Mielestäni toinen HeFi-kausi oli kaikkein tasokkain, koska pelattiin lähes pelkästään, ja todella kovia määriä, nopeata.
Tästä olen täysin eri mieltä. Itse pelasin viime liigan todella puolivaloilla ja tulos oli sen mukaista. Mielestäni liiga on koko ajan mennyt taidollisesti eteen päin ja pelaajien taso kohonnut.  

Ainakin minulla ja Hönkillä pelin taso on ollut heikompi kuin viime kaudella. Eikä se ole sitä pelkästään tulosten valossa. Osa pelaajista on toki parantanut. Tämä kausi on ehkä tasokkaampi kokonaisuudessaan, mutta mielestäni se on sitä enemmän alemman keskikastin sekä loppupään osalta. Myös Sepon poisjäänti helpottaa juuri kovia, koska Seppo on vaikea voitettava.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että sinun ja Pupen haastamisessa on tällä kaudella ollut jopa paineita, kun olen lähtenyt voittamaan. Peli on sitä kautta ollut niissä heikkoa. Viime ja edellisellä kaudella oli helpompi pelata kahta kovaa vastaan, koska saattoi pelata rennosti ja yllättää. Mielestäni Timolla on ollut vähän sama juttu.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Minulla ainakin hitaan pelaaminen tuntuu vaikuttavan, eikä totta puhuen kiinnostus nopeaan kovin suurta HeSu-toiminnan virottua ole ollut. Saattaa olla, että jatkossa jää liiga väliin ja nopean pelaaminen satunnaiseksi.
Luonnollisesti hitaan pelaaminen haittaa peliä, sillä yksipuolinen jatkolaukausten yrittäminen ei kehitä kuin jatkolaukauksia.

Tämä nyt on tätä propagandaa, joka lienee vitsailua. Hidas on vähintään yhtä monipuolinen kokonaisuus kuin nopea, vaikka maalit syntyvätkin usein jatkolaukauksista. Ei se nopean runnominenkaan kovin monipuolista maalintekoa ole, eikä liu'uttelu yhtään kierrepeliä tai vahatonta pitkää näpäytystä vaikeampaa.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Yritä nyt kuitenkin jaksaa myös Hefiä. Ymmärrän, että pelkkä hengailukin on välillä hauskaa, mutta tosipelit ovat kuitenkin tosipelejä.

Sepä siinä on, kun en pelaa subua erityisesti kilpailun tai menestyksen takia, vaan viihtyäkseni. Vaikka hidaskin on välillä kovaa vääntö, niin se ei ole liian totista. Nopeassa tulee liikaa nihkeilyä. Mutta ei tässä ole mitään lukkoon lyöty.

Hönkki

#181
LainaaTämä nyt on tätä propagandaa, joka lienee vitsailua. Hidas on vähintään yhtä monipuolinen kokonaisuus kuin nopea, vaikka maalit syntyvätkin usein jatkolaukauksista. Ei se nopean runnominenkaan kovin monipuolista maalintekoa ole, eikä liu'uttelu yhtään kierrepeliä tai vahatonta pitkää näpäytystä vaikeampaa.

Nopea peli kulminoituu siihen että saa pallon haltuun vetoalueella siten että se jää vähintäänkin hyvin jalkaan. Sen jälkeen vetäjän ja veskarin kaksintaistelu.

Hidas peli kulminoituu siihen onnistuuko kierre ja onnistuuko jatkoveto.

Henkilökohtaisesti ajatellen kansainvälisyys on nopealle pelille todella iso plussa. Tämä Hefi-kausi on mennyt vähän penkin alle, mutta on vain erittäin mielenkintoista, että haasteita riittää. Vaihto joihinkin toisiin pohjiin voi muuttaa paljonkin peliä tai peli voi yhtäkkiä loksahtaa kohdilleen nykyisilläkin pohjilla. Nopea peli on todellakin hyvin paljon kiinni pehmeistä haltuunotoista ja paikaltaan vedoista.  

Toisaalta henkilökohtaisesti ajatellen hitaaseen peliin liittyy hyvin paljon muistoja ja pelitapani/taitopohjani on hitaaseen peliin paremmin soveltuva. Onhan sitä tullut paljon enemmän pelattuakin vuosien saatossa.

Pelaan molempia, jos suinkin vain aika riittää. Jos ei riitä, niin ollaan perinmäisten kysymysten edessä. Molemmat tyylit ovat mielestäni hyvin mielenkiintoisia.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Rossonero

#182
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Molemmat tyylit ovat mielestäni hyvin mielenkiintoisia.

Olen samaa mieltä. Kiinnostuksen väheneminen ei liitykään itse peliin, vaan sen auraan.

Puppe

#183
Hitaan pelaaminen vaikuttaa jonkin verran mutta itte ainakin olen sen verran paljon tottunut sääntöjen vaihtamiseen(Nale-liiga) et äkkiä siihen vaihdokseen tottuu. Toki tääkin on yksilöllinen juttu, joten jollakin hitaan pelaaminen voi vaikuttaa enempi negatiivisesti.

Molemmat tyylit ovat mielenkiintoisia, hitaan näpsyttelytahti on tosin sen verran verkkaisempaa, että sen lomassa ehtii enemmän keskittymään oheistoimintaan mm. vitsienmurjomiseen. Mutta sekin on vaan iloinen asia...

 :lol: [/quote]
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Hönkki

#184
LainaaKiinnostuksen väheneminen ei liitykään itse peliin, vaan sen auraan.

Ehkä aavistuksen erikoinen sanavalinta, mutta ymmärrän että tarkoitat missä hengessä peliä pelataan. Olen nyt kyllä sitä mieltä, että se on enemmän pelaajien persoonista ja osittain pelitilanteen virallisuudesta kiinni kuin säännöistä, millä fiiliksellä niitä figuureita lykitään. 25-vuoden subu-uran aikana olen ollut hitaan turnauksissa, joiden henki on ollut hyvin toisenlainen kuin esim. nykyisissä Hesu-kokoontumisissa. 90-luvun hitaan SM-rankingturnaukset olivat "auraltaan" aika tiukkaa vääntöä. Pelit olivat tasokkaita ja niiden jälkeen oli usein täysin poikki. Hesu-liigassa taas huulenheitto ja vastustajan lievä psyykkaminen on aina ollut "puoliruokaa", mutta kuitenkin omalla tavallaan reilussa hengessä.

Tietty kunnioitus vastustajaan pitää säilyä, olivat säännöt sitten mitä tahansa. Silloin ei minusta ole pelin hengessä (tai aurassa) mitään vikaan.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Rossonero

#185
Lainaus käyttäjältä: "Puppe"Hitaan pelaaminen vaikuttaa jonkin verran mutta itte ainakin olen sen verran paljon tottunut sääntöjen vaihtamiseen(Nale-liiga) et äkkiä siihen vaihdokseen tottuu. Toki tääkin on yksilöllinen juttu, joten jollakin hitaan pelaaminen voi vaikuttaa enempi negatiivisesti.

Toki tuo on yksilöllistä. Tarkoitin kuitenkin nopean tason suhteen sitä, että viime keväänä ei pelattu käytännössä lainkaan hidasta, mutta todella usein nopeata. En voi sanoa pelaavani samalla tasolla kuin viime kaudella, vaikka jotkut osa-alueet ovatkin kehittyneet. Kokonaisuus on heikompi.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaKiinnostuksen väheneminen ei liitykään itse peliin, vaan sen auraan.

Ehkä aavistuksen erikoinen sanavalinta, mutta ymmärrän että tarkoitat missä hengessä peliä pelataan.

Joo, heitin hieman vitsillä pikaisesti, kun ei heti löytynyt kuvaavaa sanaa. Tuurin koraaninlause inspiroi käyttämään henkimaailman sanastoa. Asia on myös niin monisäikeinen, että oli parempi käyttää tulkinnanvaraista termiä, kun ei ehtinyt enemmän kirjoittaa.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Olen nyt kyllä sitä mieltä, että se on enemmän pelaajien persoonista ja osittain pelitilanteen virallisuudesta kiinni kuin säännöistä, millä fiiliksellä niitä figuureita lykitään.

Kyllähän tällainenkin varmaan hieman vaikuttaa, mutta monet pelaajat ovat molemmista lajeista tuttuja, eikä liigapeleissä ole liian virallista tunnelmaa. Jotenkin vain tuntuu, että tuo nopean kilpailuhenkisyys saa pelaajissa esiin ikävää nihkeilyä. Tämä voi toki johtua siitäkin, että hitaassa nihkeilyyn suhtautuu itse eri tavalla. Nopeassa tulee paljon enemmän rajatapauksia, jotka tuomarin pitää ratkaista, mutta jotka aiheuttavat kuitenkin närää. Lisäksi nopeassa on paljon helpompi häiritä toista vahingossa tai tahalleen.

Kuitenkin suurempi syy omalla kohdallani on varmasti se, että hidas joukkueineen, kokoonpanoineen, pelaajayksilöineen, tilastoineen (maalintekijät ym.) eli jalkapalloilullisine fiilistelyineen antaa paljon enemmän. Etenkin, kun nyt mukana on taas paljon vanhoja pelaajia, joille nämä asiat ovat tärkeitä. Nopea on vähän sama kuin pelaisi snookeria, joka toki on hieno laji.

Kaikki tämä liittyy tuohon pelin "auraan", joka säteilee huomattavasti hidasta heikommin.

Zinga

#186
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Kuitenkin suurempi syy omalla kohdallani on varmasti se, että hidas joukkueineen, kokoonpanoineen, pelaajayksilöineen, tilastoineen (maalintekijät ym.) eli jalkapalloilullisine fiilistelyineen antaa paljon enemmän.
Mistä kohdasta kansainvälisiä sääntöjä löysit tuon kohdan, jossa kielletään yksilöimään pelaajat ja pitämään kirjaa maalintekijöistä ja muista tilastoista? Entä, missä kohdassa suomalaisia sääntöjä on määrätty pitämään tilastokirjaa? Ainakin minulla on molemmilla säännöillä samat tilastot merkattuna kaikista peleistä.

Ikään kuin syytät pyhiä kirjoja terroristeista, vaikka kyse on tarkoituksenmukaisesta kirjojen väärintulkinnasta. <-- Osaan minäkin viitata koraaniin  :wink:

Rossonero

#187
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Kuitenkin suurempi syy omalla kohdallani on varmasti se, että hidas joukkueineen, kokoonpanoineen, pelaajayksilöineen, tilastoineen (maalintekijät ym.) eli jalkapalloilullisine fiilistelyineen antaa paljon enemmän.
Mistä kohdasta kansainvälisiä sääntöjä löysit tuon kohdan, jossa kielletään yksilöimään pelaajat

Joukkueen pitää tietääkseni koostua 10 samanlaisesta pelaajasta. Joukkueen yksilöiminen ei ole pelkästään numeroimista, vaan eri ominaisuuksien hakua eri pohjista ym. Vaihtojakaan ei voi tehdä kesken puoliaikojen ilman syytä.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"ja pitämään kirjaa maalintekijöistä ja muista tilastoista?

Omistani pidän kirjaa, mutta se menettää merkitystään, koska liiga ei pidä.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Entä, missä kohdassa suomalaisia sääntöjä on määrätty pitämään tilastokirjaa?

Tämä on käytäntö kaikissa HeSu-vetoisissa kilpailuissa. HeSu-liigaa voi verrata nopean liigaan. Viralliset turnaukset ovat hitaassa erikseen, mutta ne ovatkin enemmän välttämätön paha suomalaisen version säilyttämisessä.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Ainakin minulla on molemmilla säännöillä samat tilastot merkattuna kaikista peleistä.

Minulla on hitaassa monipuolisemmat, koska merkittävää on enemmän myös siksi, että pelaajat ovat figuureina yksilöitä.

Pyhien tekstien tulkinnassa on jokaisella vaikeutensa. Zingakin puhui realismin puolesta nopean maalipotkusiirtelyssä sopivasti muut erikoistilanteet, ja samalla logiikan, unohtaen.

En olisi koko asiaa ruvennut enempää perustelemaan ilman propagointia, joka aliarvioi hidasta. On tietenkin harmillista, jos käännynnäisestä tuleekin epäilevä tuomas.

Huomautan keskustelupalstan nykyisen normin mukaisesti, että tätä keskustelua ei pidä tulkita riitelyksi.

Zinga

#188
No nyt kirjoitit asiaa! Kyseessä oli siis liigojen välinen ero eikä sääntöjen. Juuri tätä tarkoitin myös omassa kirjoituksessani. Toki on totta, mitä sanoit siitä, että kansainvälisissä säännöissä kaikkien pohjien on oltava samanlaisia. Eri pohjien laittamisen samaan joukkueeseen katson kuitenkin "hardcore" virittelyksi eikä varsinaiseksi yksilöinniksi.

En halua tehdä käännynnäisestä epäilevää tuomasta. Syy, miksi kommentoin kärkkäästi on, että mielestäni otat virheellisesti esille sääntöerot, vaikka kyse ei ole sääntöeroista vaan liigojen eroista. En halua antaa tätä topicia mahdollisesti lukeville aloittelijoille väärää kuvaa säännöistä. En mielestäni aliarvioi hidasta. Minäkin tykkään pelata välillä hitailla säännöillä fiilistelymielessä. Mielestäni hitaat säännöt ovat vain yksipuolisemmat kuin kansainväliset säännöt. En panisi pahakseni, vaikka Hefi-liigassakin otettaisiin ylös kattavat tilastot. Itse ainakin olen aikamoinen tilastofriikki.

Rossonero

#189
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"No nyt kirjoitit asiaa!

Sokea kana löysi subun...

Säännöistä on ainakin siinä mielessä kyse, että nopeassa tulee enemmän tilanteita, joista tulee närää, vaikka olisi tuomari. Lisäksi säännöt aiheuttavat epäjalkapallomaisen lähtöasetelman, jossa on 7-9 miehen linjapuolustus. Vaikuttavat ne jossain määrin muutamiin muihinkin mainitsemiini asioihin. Kuitenkin nopea sopii paremmin kilpailulajiksi esim. turnauksiin, joissa on mukana pelaajia eri koulukunnista.

On kuitenkin totta, että liigoja voi nopeassakin pelata kokoonpanoilla ja oikeilla joukkueilla, vaikka ihan hitaan hc-tasolle ei voikaan mennä.

Tässä on kyse mieltymyksistä, ja siitä mitä kokonaisuutta hakee, ja mitä pelaamiselta haluaa.

Hönkki

#190
Kattavista tilastoista tuli mieleen, että Liesivaara ottaa edelleen kaikista peleistään ylös kummankin osapuolen laukaukset maalia kohti ja ohi maalin. Veikkaan että aika harva koko maailmassa tekee vastaavaa. Hitaassa tietysti tällaisen tilaston pito on helpompaa.

Vertailtaessa sääntöjen ja liigojen paremmuutta on aivan selvää, että kyse on makuasioista. Jokaikinen molemmilla säännöillä pelaava asettaa jommatkummat säännöt tai jommankumman liigan edes pikkuisen etusijalle (tai ainakin ottaa toisesta enemmän paineita kuin toisesta). Tämähän ei vielä kuitenkaan pakota valitsemaan vain toista liigaa tai toisia sääntöjä. Ainoastaan aikapula voi todella pakottaa valitsemaan vain toiset säännöt ja tähänkin voidaan vaikuttaa sarjajärjestelmien suunnittelulla. Oma lukunsa on sitten vain toisiin sääntöihin keskittyminen puhtaasti menestymisen takia.

Hidas ja nopea - toinen on vaimo ja toinen rakastajatar.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Zinga

#191
Jälleen valitettavan paljon viime hetken poissaoloilmoituksia tai ilmoittamatta jättämisiä...

Pelit:
Saku - Timo 0-1
Wille - Saku 5-1
Saku - Zaccy 0-1
Wille - Kaitsu 2-1
Zinga - Saku 5-0
Wille - Timo 0-0
Timo - Kaitsu 1-0

Sarjataulukko:
Zinga__19 17 1 1 68-6 52
Puppe__18 16 2 0 58-5 50
Wille___21 10 6 5 25-14 36
Hönkki_22 10 4 8 34-17 34
Timo___16 11 1 4 25-9 34
Jussi___16 9 2 5 33-17 29
Kaitsu__21 9 2 10 27-21 29
Vesa___16 8 2 6 29-14 26
Juho___19 6 4 9 15-21 22
Petri___16 5 2 9 13-30 17
Saku___20 2 2 16 8-49 8
Zaccy__18 1 1 16 4-38 4
Masse__16 0 1 15 0-94 1

Rossonero

#192
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Jälleen valitettavan paljon viime hetken poissaoloilmoituksia tai ilmoittamatta jättämisiä...

Tästä Eliot puhui, ja tämän takia ehdotin sakkosysteemiä. Pakottavat esteet voi ymmärtää, mutta muuten pitää pyrkiä paikalle kunnioituksesta muita pelaajia ja heidän aikaansa kohtaan.

Eliot kertoi Englannissa vain lääkärintodistuksen kelpaavan esteeksi. Se on mielestäni liioittelua, mutta jotain pitäisi tehdä.

Mielestäni sovimme (ainakin ehdotin), että pelipäivinä pitää olla paikalla 18-21. Esteistä tai menoista pitää ilmoittaa edellisen vuorokauden puolella, jotta aikaa ei mene liikaa pelien sumplimiseen maanantaina. Paikallaoloa tarvitaan myös tuomarointia varten, eikä sitäkään voi liikaa harjoitella ennen isoja kisoja.

Etenkin loppukaudesta voi tulla tilanne, jossa jollain ei olekaan yhtään vastustajaa paikalla, ja voisin kuvitella harmittavan, jos ei siitä saa tietoa.

Ensisijaisesti paikalle pyrkiminen, ja toisaalta ilmoittaminen on muiden huomioimista, jolla myös vältetään pahaa verta.

Pahoittelen omaa myöhäistä ilmoittamistani, mutta este selvisi vasta aamulla. Pahoittelen myös tätä paasaustani...

Hönkki

#193
Koitetaan jaksaa loppuun asti. 37 peliä jäljellä.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Zinga

#194
Mielestäni olisi hyvä, jos yhdellä pelikerralla voitaisiin pelata rästipelejä pois siten, ettei muiden tarvitse vaivautua paikalle. Näin liiga saadaan siten loppuun, että kaikille saadaan tasaisesti pelejä pelikerroille. Jos Vesa, Timo, Jussi, Masse ja Petri (kaikilla 16 peliä pelattuna) saisivat yhdellä pelikerralla pelattua keskinäiset pelit, olisi liigassa kaikilla suhteellisen tasaisesti pelejä pelattuna.

Olen samaa mieltä Vesan kanssa, että poissaoloista pitäisi ilmoittaa viimeistään edellisenä päivänä. Luonnollisesti sairaustapauksissa yms. tilanteissa tämä ei aina ole mahdollista.