• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Kasariajan lapset ja nuoret

Aloittaja SouthernBoogieCat, maaliskuu 03, 2016, 14:19:17

« edellinen - seuraava »

SouthernBoogieCat

#30
Harrastuksiini kuului shakki yhden lukuvuoden aikana Belgiassa. Meillä oli kavereiden kanssa shakkiliiga jonka kausi pelattiin yhden lukuvuoden aikana. Pelasimme aina lounastauolla joka oli noin tunti sekä myös välitunneilla.

Lounaasta tuolta koulusta on sellainen havainto että vaikka kyseessä oli erittäin kallis yksityiskoulu (jonka lukukausimaksun oppilaiden vanhempien työnantajat yleensä maksoivat kuten meidän tapauksessa) niin lämmintä lounasta siellä ei tarjottu. Piti olla omat eväät mukana. Lounas koostui lähinnä voileivistä ja mehusta. Joskus koulun kautta sai ostaa erikseen hampurilaisia. Osalla oppilaista oli melko epäterveellinen lounas joka oli sipsejä, suklaapatukoita.

Muuten kyseessä oli mielestäni hyvä koulu. Ainakin itse viihdyin. Opetus oli sen aikaiseen suomalaiseen kouluun verrattuna todella vapaata ja edistyksellistä. Esim. varsinaisesti koulukirjoja ei ollut (luettiin jotakin joskus mutta ei aina) vaan opetus oli pitkälti projektimuotoista eli eri aineissa oli erilaisia projekteja esim. meillä oli avaruusaiheinen projekti, toisen maailmansodan aiheinen projekti, teollista vallankumousta käsittelevä projekti. Tosin 8. luokalta alkaen opetus muuttui enemmän perinteiseksi mutta silti siinä oli erilaisuutta verrattuna opetukseen Suomessa ennen muuttoani. Nykyään Suomessa käsittääkseni ollaan menty vähän samaan suuntaan ja esim. Steiner-koulu on perinteisesti ollut koulu Suomessa jossa sovelletaan erilaisia opetusmenetelmiä kuin muualla. Näin ainakin olen käsittänyt. Voisin hyvin kuvitella Steiner-koulun olevan samankaltainen kuin British School of Brussels jota kävin.

Pärjäsin koulussa Belgiassa kohtalaisen hyvin ottaen huomioon sen että opetus tapahtui vieraalla kielellä jota en siihen aikaan kovinkaan hyvin hallinnut. Katsoin juuri joitakin vanhoja tehtäviäni niin huomaa ettei kaikkea ollut sisäistetty. Ymmärsin kyllä suurinpiirtein aina mistä tehtävissä oli kyse mutta syvällinen ymmärrys oli puutteellista johtuen kielitaidon rajallisuudesta. Luulen että opettajatkin sen ymmärsivät ja ottivat huomioon. Osasin kirjoittaa englanniksi hyvin jo silloin - jopa paremmin kuin monet joilla oli englanti äidinkielenä. Muilta osin sitten tehtävien sisäistäminen oli usein puutteellista.

8. Luokalla (lukukaudella 1990-1991) kielitaito sitten parani sen verran että pärjäsinkin paremmin kuin aiemmilla luokilla. Olin hyvä historiassa, äidinkielessä (siis englannin tunneilla), musiikissa ja liikunnassa. Tuo lukukausi 1990-1991 oli minun suosikkini noista lukukausista mitkä vietin BSB:ssä. En olisi halunnut muuttaa takaisin Suomeen mutta perheen tilanteen takia muutto oli pakko tehdä. Äiti ei enää olisi saanut virkavapaata töistä ja isän sopimus Belgiassa loppui ja jos olisi jääty olisi pitänyt neuvotella uusi sopimus ja se ei olisi ollut enää yhtä hyvä mm. uusi asunto olisi pitänyt itse hommata.

SouthernBoogieCat

#31
Menin BSB:n kesken lukuvuoden 1987-1988. Silloin en osannut juuri sanaakaan englantia ja en puhunut juuri sanaakaan tuona keväänä. Ehkä olisin jotakin osannut mutta en alussa uskaltanut. Sitten lukuvuoden alussa 1988-1989 aloin yht´äkkiä puhua rohkeasti. Opettajatkin sen huomasivat ja antoivat positiivista palautetta kun siihen asti en ollut puhunut juuri lainkaan.

Tuolta 1988-1989 mieleen ovat jääneet mm. nuo aiemmin mainitsemani avaruus- ja teollinen vallankumousprojektit sekä käynnit Afrikka museossa osana yhtä toista projektia joka liittyi jotenkin Afrikkaan (en muista mikä oli projektin aihe). Lisäksi luokkaretki Englantiin Birminghamiin on jäänyt mieleen. Joka luokalla tehtiin luokkaretki jonnekin johon osallistuminen oli vapaaehtoista (jos ei osallistunut niin siirrettiin tilapäisesti toiselle luokalle ja opetus oli normaalisti). Itse osallistuin ensimmäistä kevättä lukuunottamatta kaikille luokkaretkille. Kävin tuon Englannin lisäksi Ranskan Normandiassa ja Saksan Schwartzwaldissa.

Kävin muuten 6. luokan - jolle menin kesken lukuvuoden - kahdesti vapaaehtoisesti koska siirto 7. luokalle heti seuraavana syksynä olisi ollut liian iso hyppäys kun kielitaito oli vielä heikko. 7. luokalla mentiin niin iso hyppäys eteenpäin verrattuna 6. luokkaan että kyseessä oli täysin oikea ratkaisu.

Hönkki

Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

akkep:T

Sc Calamari Union

nabel

Mites V? Itsehän en toki saanut katsoa, muistaakseni kurkin kyllä oven raosta ja koulussa kuuli kovia juttuja. Nykyäänkin kuulee kovia juttuja esim. veran ääressä.
Tripodien Aikaa sain sentään katsoa. Sen kyllä mutsi luki myös mulle iltasatuina. Maikka oli kolmannella vähän eri linjaa kuin raamatulla piruja heittelevä rinnakkaisluokan versio, opetti jenkkifudista meille ja luki Sormusten Herraa aina kun jäi luppoaikaa tunneilla. Tuli ukko vielä 2001 ottaa bisset luokkakokoukseen.   
Subbuteo tuli vasta Italian kisojen aikoihin mutta Dungeons&Dragons (nykyään 3.5 versio) elää vielä mukana, yksi frendi on vielä tuolta 80-luvulta remmissä. Se, Sormusten Herra, Kissin keikka 88 tai kun faija ostin mulle pikkukaljoissa kassuja divareista kun oltiin lauantaisin kaupungilla (Diot, Maidenit, Kissit bongattu systerin suosikeista) on varmaan tärkeimmät mitä muistan.


SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: nabel - maaliskuu 08, 2016, 15:24:16
Mites V? Tripodien Aikaa sain sentään katsoa.

V-sarja meni minulta tuolloin ihan ohi. Katsoin jonkun verran sitä vuosia myöhemmin sarjan uusintakierroksella. Ihan ok sarja.

Tripodien Aika oli kova juttu. Siitä näin lähes kaikki jaksot. Olen sittemmin katsonut sarjaa YouTubesta ja kyllä täytyy sanoa että edelleenkin on hyvä sarja. Hyvin kestänyt aikaa vaikka on halvalla tehdyn näköinen. Kyllä halvallakin voi saada hyvää jos kohdentaa budjetin järkevästi.

Ihmemies McGyver oli tottakai kanssa kova kuten oli Ritari Ässä, A-Team, Vaarojen Mies jne.

Porvoon turkkilainen

Tripodien aika oli kova. Harmittaa vieläkin, kun sarja loppui Suomessa kesken. Miten tarinassa kävi? Kirjaa en ole lukenut. Robin Hood tv-sarja oli myös hyvä. Tumma Robin kuoli ja tilalle tuli uusi blondi mullet-tukka Robin ja seikkailut jatkuivat. Kyllä se silloin kovasti hämmensi.


Hönkki

LainaaSormusten Herra

Luin ekan kerran 70-luvulla. Myöhemmin myös Silmarillion yms. tolkienit. Menivät samaan putkeen Tuntemattoman sotilaan, Bram Stokerin Draculan ja Mary Shelleyn Frankensteinin kanssa.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - maaliskuu 08, 2016, 15:46:37
Tripodien aika oli kova. Harmittaa vieläkin, kun sarja loppui Suomessa kesken. Miten tarinassa kävi?

Tripodien Aika loppui muuallakin kesken. Siitä oli tarkoitus ymmärtääkseni tehdä lisää jaksoja ja paljastaa loppuratkaisu mutta niitä jaksoja ei koskaan tehty jos oikein olen ymmärtänyt.

akkep:T

V oli jotenkin tylsä. Tulihan sitä aluksi katseltua mutta ei ihan iskenyt. Muut katselivat kyllä. Uusi versiokin tuli katsottua läpi mutta ainoastaan kun pahis oli niin cool.  ::) Tripodien aika oli kyllä hyvä. Yksikään kaverini ei sitä katsonut niin olipa vaikea hehkuttaa sarjaa. Sarjan kesken jääminen harmitti myös.
Sc Calamari Union

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Voodoo Lab Sparkle Drive - maaliskuu 08, 2016, 15:53:28
Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - maaliskuu 08, 2016, 15:46:37
Tripodien aika oli kova. Harmittaa vieläkin, kun sarja loppui Suomessa kesken. Miten tarinassa kävi?

Tripodien Aika loppui muuallakin kesken. Siitä oli tarkoitus ymmärtääkseni tehdä lisää jaksoja ja paljastaa loppuratkaisu mutta niitä jaksoja ei koskaan tehty jos oikein olen ymmärtänyt.

Googlatessa selvisi että rahat loppuivat kesken joten sarjakin loppui kesken. Wikipedian mukaan kyseessä oli kallis sarja vaikka se näyttääkin jotenkin halpatuotannolta.

akkep:T

Lainaus käyttäjältä: Voodoo Lab Sparkle Drive - maaliskuu 08, 2016, 15:57:29
Lainaus käyttäjältä: Voodoo Lab Sparkle Drive - maaliskuu 08, 2016, 15:53:28
Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - maaliskuu 08, 2016, 15:46:37
Tripodien aika oli kova. Harmittaa vieläkin, kun sarja loppui Suomessa kesken. Miten tarinassa kävi?

Tripodien Aika loppui muuallakin kesken. Siitä oli tarkoitus ymmärtääkseni tehdä lisää jaksoja ja paljastaa loppuratkaisu mutta niitä jaksoja ei koskaan tehty jos oikein olen ymmärtänyt.

Googlatessa selvisi että rahat loppuivat kesken joten sarjakin loppui kesken. Wikipedian mukaan kyseessä oli kallis sarja vaikka se näyttääkin jotenkin halpatuotannolta.
Ihme ettei ole tehty uudestaan nyky cgi shitillä. Vai onkohan sarjan oikeudet jossain syvässä suossa...
Sc Calamari Union

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: akkep:T - maaliskuu 08, 2016, 15:59:41
Ihme ettei ole tehty uudestaan nyky cgi shitillä. Vai onkohan sarjan oikeudet jossain syvässä suossa...

Voi olla oikeuksistakin kiinni tai sitten ei yksinkertaisesti sarjalle löydy tarpeeksi kysyntää nykyään. Ehkä Tripodien Aika on pienien piirien suosiossa nykyään ja siitä ei kannata tehdä kallista TV- tai elokuvatuotantoa nyky-yleisölle. Syitä voi olla monia.

nabel

Mites tämä Robin Hood versiointi: https://en.wikipedia.org/wiki/Robin_of_Sherwood ? Muistan nähneeni muutamia jaksoja skidinä, oli tossa kovalevyllä kunnon tuosta vhs-rippi mutta poksahti paska. Nyt näyttäis olevan blu-ray joten vois ottaa haltuun.

AriFerra

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - maaliskuu 08, 2016, 15:51:49
LainaaSormusten Herra

Luin ekan kerran 70-luvulla. Myöhemmin myös Silmarillion yms. tolkienit. Menivät samaan putkeen Tuntemattoman sotilaan, Bram Stokerin Draculan ja Mary Shelleyn Frankensteinin kanssa.

Sama, eka kerta 70-luvin lopulla. Sen jälkeen olen LORit lukenut kolme kertaa. Silmarillionit ja pari muuta jotka kertovat esi-ajasta, olen jättänyt siihen yhteen lukukertaan.

Draculaa ja Frankesteinia en pysty kyllä vertaamaan LORiin. Sen verran vanhahtavaa kieltä on niissä, että puudutus söi viihteen.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!