• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Rahastot

Aloittaja Fabio, elokuu 18, 2015, 16:47:51

« edellinen - seuraava »

Fabio

Heips.

Onko kellään Subuttajilla tapana säästää rahastoihin?

Itse olen aikoinani vähän osakkeita ostellu ja aina on huonosti mennyt!
Kiina-rahastoon kun säästin 100€/kk aikoinaan, niin ne tajusin myydä voitolla!

Vaikka rahastoja aina haukutaan kovien kaupankäyntikulujen takia, pidän
niitä itse helppoina ja vaivattomina kohteina säästää..

Onko hajua mikä on se seuraava mahti, jonka osakkeet tulevat nousemaan?
Amerikka, Aasia, Eurooppa, Venäjä, vai joku muu??

Vai mitä rahastoa itse ostaisitte/ootte ostanut?

t.Pasi

SouthernBoogieCat

Säästin aikoinani rahastoihin sekä suoraan että vapaaehtoisen eläkevakuutuksen kautta (vapaaehtoisia eläkevakuutuksia oli kolme: Nordean ja kaksi Skandia Lifen joista toinen oli työsuhdevakuutus).

Säästöt tuottivat kaikissa tapauksissa jonkin verran. Sijoitin mm. USA-rahastoihin ja Kiina-rahastoihin ja myin ne oikeaan hetkeen pois.

Vapaaehtoiset eläkevakuutukset lunastin voitolla takaisin ennenaikaisesti sairas-pykälän mukaan. Kun sairastuin vakavasti v. 2011 niin silloin tuli peruste lunastaa kaikki eläkevakuutukset ja niin tein kun oli pakko saada käteistä rahaa. Skandia Lifessä tuli myöhemmin myös ennenaikaiseksi lunastusperusteeksi se, että Skandia Lifen Suomen liiketoiminta myytiin OP:lle ja vakuutusyhtiön vaihdos oli näinollen peruste.

Aloitin säästämisen oikeaan aikaan juuri ennen nousukautta kun osuuksia sai halvalla ja säästin koko kurssinousun vuoteen 2008 saakka joten nousua oli tapahtunut melko hyvin jolloin sitten myin oikeaan aikaan suorat rahastosijoitukset. Eläkevakuutuksienkaan
tuottoja pörssilasku ei ehtinyt kaikkea syödä joten säästämisissä kävi hyvin. Minulla kävi kyllä satumaisen hyvä tuuri rahastojen kanssa. Satuin aloittamaan juuri oikealla hetkellä ja säästin kokoajan ja myin juuri oikealla hetkellä. Aina ei rahastojen kanssa ja yleensäkään sijoittamisessa käy yhtä hyvin.

Nyt aloitin S-ryhmän rahastosäästämisen siten että ostoista saatavat bonukset menevät suoraan rahastoihin.

Kun pääsen takaisin työelämään (tai jos poikkeuksellisen hyvä sijoituskohde tulee ennen sitä) niin suunnitelmissa on taas aloittaa rahastosäästäminen ja/tai suorat osakesijoitukset yms.

Pidän rahastosijoittamista hyvänä tapana säästää vaikka tottakai siinä on enemmän kuluja kuin suorissa osakesijoituksissa. Kannattaa vertailla eri pankkien/pankkiiriliikkeiden yms. tahojen rahastoja eikä ottaa suoraan oman pankin tarjoamia vaihtoehtoja. Vertailemalla saattaa säästää paljon.

SouthernBoogieCat

Nyt on hyvä aika aloittaa säästäminen ylipäätään rahastoihin koska kurssit ovat alhaalla. Nyt saa halvalla osuuksia joiden arvo sitten kasvaa kun kurssit lähtevät nousuun.

Epis

Lainaus käyttäjältä: BassJake - elokuu 18, 2015, 17:12:47
Nyt on hyvä aika aloittaa säästäminen ylipäätään rahastoihin koska kurssit ovat alhaalla. Nyt saa halvalla osuuksia joiden arvo sitten kasvaa kun kurssit lähtevät nousuun.
Hetken säästin, kun Nordean täti autolainaa ottaessa painosti.. Nytten vaan yritän säästää ihan perinteisellä tavalla.. Voinet varmasti valloittaa, mutta olen kuullut kurssien olevan nyt korkealla globaalien markkinoiden epävakaudesta johtuen? Jenkeillä, EUrolla, Venäjällä ja Kiinalla on ongelmia ja valuutat sekä kulta sahaa edestakaisin? Painotan, etten omaa "silmäilyä" syvempää tietämystä näistä asioista..
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Epäkorrekti semipelaaja - elokuu 18, 2015, 18:08:35
Lainaus käyttäjältä: BassJake - elokuu 18, 2015, 17:12:47
Hetken säästin, kun Nordean täti autolainaa ottaessa painosti.. Nytten vaan yritän säästää ihan perinteisellä tavalla.. Voinet varmasti valloittaa, mutta olen kuullut kurssien olevan nyt korkealla globaalien markkinoiden epävakaudesta johtuen? Jenkeillä, EUrolla, Venäjällä ja Kiinalla on ongelmia ja valuutat sekä kulta sahaa edestakaisin? Painotan, etten omaa "silmäilyä" syvempää tietämystä näistä asioista..

Näköjään ne kurssit ovatkin nousseet viimeaikoina. Perustin tietoni hieman liian vanhaan informaatioon tai olin katsonut jonkun rahaston tietoja jossa osuuden arvo on matalalla enkä huomioinut sellaisia rahastoja joiden kurssit ovat nousseet. Minun virheeni. Mutta rahastosäästämisen voi aloittaa missä vaiheessa tahansa, mutta parhaan hyödyn siitä saa jos kurssit ovat alhaalla. Ja riippuu rahastoista tietysti. Joidenkin osuuksia saa nytkin halvemmalla kuin toisten, toisten kurssit ovat korkeammalla kuin toisten luonnollisesti.

SouthernBoogieCat

Tässä esimerkki yhdestä rahastosta jota saa nyt halvemmalla: http://www.aktia.fi/fi/saasta-ja-sijoita/rahastot/-/rahasto/AMERICA

Tuossa on 6 kk jakso jossa osuuden arvo on käynyt yli 2,3 € ja nyt sitä saa n. 2,13 €. Ei tosin hirveän halpa sekään mutta kuvio näyttää miten kurssit heittelevät 6 kk jaksollakin ja että joskus osuuksia saa halvalla ja sitten kurssien noustessa niiden arvo nousee. Linkki ei näytäkään kuviota mitä tarkoitin. Eli katso puolivuotiskäyrää josta selviää tuo tarkoittamani liike.

SouthernBoogieCat

Tässä esimerkki yhdestä rahastosta joka on edelleen halpa vaikka vuoden ajanjaksolla arvo on käynyt 0,45 €:a (alimmillaan n. 0,33 €) ja nyt n. 0,40 €. Se on nyt vuoden ajalla ollut historiansa huipulla ja mahdollista että globaalin talouden parantuessa (sijoittaa globaalisti) nousee tuon huippuluvun ylitse reilusti. Nyt tätä rahastoa saa siis edelleen halvalla vaikka alimmillaan se on ollut reilusti halvempi mutta mahdollisuudet ovat tulevaisuudessa vieläkin korkeammalla. Esimerkiksi 10 vuoden kuluttua rahaston arvo voi olla vaikkapa 1,5 €/kpl. Itse olen miettinyt tätä rahastoa yhdeksi sijoituskohteekseni. Nyt voisi olla oikea hetki sijoittaa kun vähintään halvalla 20 € kuukausisäästöllä pääsee mukaan ja osuuksia saa n. 0,40 €/kappalehintaan. Tämä on esimerkki siitä mitä tarkoitin yllä kun sanoin että nyt voi olla hyvä hetki sijoittaa rahastoihin niiden ollessa halpoja. Esimerkki siis täällä: http://www.aktia.fi/fi/saasta-ja-sijoita/rahastot/-/rahasto/GLOBAL Tämä rahasto vaikuttaa siinäkin mielessä hyvältä kun se ei sijoita vain yhteen markkina-alueeseen vaan globaalisti ympäri maailman joten riskit hajautuvat. Uskon itse tämän mahdollisuuksiin. En anna sijoitussuosituksia (jokainen sijoittakoon tai olkoon sijoittamatta tämän analyysini perusteella) mutta itse suunnittelen sijoittamista tähän vähintään tuolla minimikuukausisäästöllä - ehkä jopa suuremmalla kun kappalehinta on vieläkin noin edullinen.

Epis

Menee ehkä semisti offarin puolelle, mutta jatketaan tutulla avautumislinjalla..

Voisin nimittäin väittää sijoittamisen olleen yksi syy siihen, että ilmoitin Tiedolla esimiehelleni olevani vapaaehtoinen lähtijä YT-neuvotteluiden aikoihin. Itseäni rupesi ärsyttämään se, että ensin yritys nosti tai maksoi ylimääräistä osinkoa sijoittajille sekä (muistaakseni) vielä nosti johdon palkkioita ja heti perään aloitti satoja henkilöitä ulostaneet YT-neuvottelut. Neuvotteluissa oli vielä sellainen hauska lisämauste, että YT-lain vaatiman kuuden viikon "neuvotteluiden" jälkeen yritys ilmoitti suorittavansa nuo muutaman sadan henkilön vähennykset vuoden kuluessa. YT:t alkoivat huhtikuussa ja itse allekirjoitin oman lappuseni joulukuun alussa, enkä ole päivääkään katunut.

Vastaavanlaisen ärsykkeen aiheutti viime viikolla nokian Renkaat, joka jakoi 192 miljoonaa euroa osinkoja viime vuonna ja nyt aloitti YT-neuvottelut, joiden ansiosta 150 henkilöä voi menettää työnsä. Tällä toiminnalla yritys hakee kahdeksan (8) miljoonan euron säästöä. Tämän johdosta Nokian Renkaat päätyi omalle boikottilistalle..
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

AriFerra

Ylläolevan kaltaisesta muistaakseni mumisinkin tällä foorumilla keväällä. Konsernissa jossa työskentelen, on lähes jatkuvasti YT:t päällä. Kuitenkin johdon palkkioita on joka vuosi nostettu, ja esimerkkinä omistaja-TJ sai viime vuonna 350 000 € palkkioita valtavan vuosipalkan ja mahdollisten osinkojen lisäksi.

Olen kyllä sitä mieltä, että firman etu on työntekijän etu, mutta luulisi että jatkuva kiristäminen ja työvoiman vähentäminen on kyllä liioittelua, koska konserni voittoa tuottaa.

Nokian Renkaiden duunarit kuuluvat muuten samaan ammattiliittoon kuin minä. Molemmista kerrotuista tapauksista (Nokia + Keskisuomalainen) on liiton lehdessä ollut isoja kriittisiä juttuja.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Hönkki

Alkuperäisestä aiheesta: aikoinaan säästin Venäjän markkinoille keskittyvälle osakerahastolle ja ihan hyvin meni. Piti vaan lopettaa kun tarvitsin rahaa Subun MM-kisareissua varten. Menipähän rahat hyvään tarkoitukseen. Nykyään pistän rahaa jenkkien markkinoille keskittyvälle osakerahastolle. Toistaiseksi ollut ok.
Tavoitteena 50 Hesu-kautta. Nyt menossa 38. kausi.

Fabio

Avasin Nordnetin tilin.. Aikaisemmin ostin osakkeet ja rahastot
"Kivijalkapankin" nettisivuilta, mutta tuota Nordnettiä on kovasti
kehuttu, niin näin sen "vaivan" että perustin tilin..

Ja täytyy kyllä kehua! Vaikka sijoittamani summat ovat pieniä,
on hauskaa seurata miten osakkeet ja rahastot pärjäävät!!

Loistavana sovelluksena mukana on myös Shareville, jossa voi
nimimerkin turvin "jakaa" salkkunsa ja ostonsa muiden mukana
olevien kesken. Tietenkään summia ei jaeta, mutta on hauskaa
seurata mitä muut sijoittajat milloinkin ostavat ja myyvät!!

Olen nyt ostanut myös "suoria" osakkeita tämän "romahduksen"
innoittamana.. Täytyy toivoa että ei tule uutta romahdusta perään!
(Säästin toki vähän rahaa sitäkin silmälläpitäen..)

Onnea kaikille sijoittajille!

t.Pasi

Killer

Vein pullot kauppaan. Rahat lompakkoon.

Fabio

Lainaus käyttäjältä: LääkintäMajuri - elokuu 27, 2015, 17:25:47
Vein pullot kauppaan. Rahat lompakkoon.

Toi on suomessa kyllä hieno tapa tehdä massia!! Amerikassa pantti on muistaakseni
5snt ja siellä on silti paljon ammattimaisia kerääjiä!! Katsoin lentokoneessa joskus
dokkarin New Yorkin tölkkikeräilijöistä..

Ja kyllä romanikerjäläiset tekevät täällä kesän aikana aikamoisen tilin! Olen monesti
nähnyt kun kantavat valtavia jätesäkillisiä tölkkejä!! Jätesäkillisestä tölkkejä saanee
likimain 30€!! (Jos vertaa siihen että isosta kassista pulloja saa sen 7-8€!) Nice!

Jännää on ollut seurata myös sitä Suomi-Viro tölkkipalautuskiistaa! Suomalaiset jampat maksaa
huimat 8snt / tölkki virolaisista tölkeistä ja kiikuttaa ne sitten Viroon jossa saavat 10snt / tölkki.

Itse en olisi itse maksanut kuin 5snt / tölkki ja uskon että silti olisivat ihmiset virotölkkinsä tuoneet
kiertoon!!

Mutta ongelmahan tässä on nyt sitten Viro! Viron pullonpalautus ei suostu maksamaan
laivatölkeistä pantteja ja tulli ei anna tuoda yli 4kg "jätettä" (joksi tölkit luokitellaan) maahan!!
Nyt firma siis vääntää Viron kanssa ja suunnittelee kuulemma kaikenlaisia kepulikonsteja
tuoda tölkkejä Viroon.. (mm. virolaisia firmoja, jotka paluukuormana vievät tölkkejä..)

Seurataan miten kiista jatkuu! 

t.Pasi