• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Lajin esittely

Aloittaja Hönkki, maaliskuu 05, 2007, 22:44:59

« edellinen - seuraava »

Hovimestari

Minulle pitäisi sopia ko. viikonloppu myös, ottaisin mieluiten ilta/yöpäivystyksen lauantaina.

mikma

:) Onneksi meillä on Pasi :)

Mä jo melkein heitin pyyhkeen kehiin. Mutta olen mukana.

Mun mielestä kannattaisi olla lauantaina ja sunnuntaina. Himopelaajat tulevat varmasti la ja perheet, satunnaiset jne. su. Ja sunnuntaina on vielä vapaa pääsy, joka varmasti houkuttelee ihmisiä.
Kutka olisi valmiita la ja kutka su?? tai molempina??

Kolmelle pöydälle on lupa.

Ja ehdottomasti joku esite olis hieno juttu. Ainakin jonkinlainen käyntikortti/yhteystietokortti. Mulla on niitä esitteitä vielä jäljellä joita joskus Ilellä teetettiin. En muista paljonko, mut jonkun verran.

Ottaako joku hallituksesta yhteyttä Anttiin ja sopisi järjestelyistä, maksuista jne.  Vai valitaanko tapahtumalle vetäjä?
Tapahtuman tuottaja
Antti Koskinen
antti.koskinen(at)lautapeliseura.fi
tel: +358 50 3381483

mulla ei niin väliä milloin olen paikalla, mutta katsotaan miten kullekin sopii parhaiten. Ja mielelläni vain toisena päivänä täältä ajelisin sinnepäin.

Ehkä sitä taas jaksaa.... ;)

Hönkki

LainaaMun mielestä kannattaisi olla lauantaina ja sunnuntaina.

Minulle ok, sillä antaa vähän enemmän valinnanvaraa koska tulee päivystämään. Vaatii kuitenkin meiltä porukkana vähän enemmän, tarvitaan muutama päivystäjä lisää.
En pysty vielä sanomaan kumpana päivänä olisin mielummin.

LainaaOttaako joku hallituksesta yhteyttä Anttiin ja sopisi järjestelyistä, maksuista jne.

Ilmeisesti tämä on minulle lankeamassa, mutta oikein mukavaa olisi jos joku muu hoitaisi. Juho on se kenelle lasku menee.

Pyrin hoitamaan ne pöytien kuskaukset. Uskoisin että 2 kpl riittää.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

miku

Itse en tähän pääse osallistumaan mutta hienoa jos jaksatte/viitsitte tehdä hienon lajimme eteen tällaisen panostuksen! Ehdottaisin vielä "tinkimään" järjestäjiltä mahdollisuutta lisäpasseihin esittelijöille - tai ainakin alennusta niihin. Jos kolmekin ilmaista passia saisitte kierrätettyä aina esittelijöiden kesken niin helpottaisi hommaa takuulla.

Tsemppiä duuniin!
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

mikma

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - lokakuu 04, 2012, 14:52:51

LainaaOttaako joku hallituksesta yhteyttä Anttiin ja sopisi järjestelyistä, maksuista jne.

Ilmeisesti tämä on minulle lankeamassa, mutta oikein mukavaa olisi jos joku muu hoitaisi. Juho on se kenelle lasku menee.

Voin tämän hoitaa , kun olen aloittanutkin. Kyselen Juholta laskutus tiedot.

mikma


Rossonero

#186
Mitäs täällä nyt oikein sekoillaan  ??? (pakko oli käyttää hymiö jo tässä vaiheessa kautta)

Lainaus käyttäjältä: Fabio - lokakuu 04, 2012, 09:49:14
Porukka on valmis tekemään töitä ja sitoutumaan esittelemään, sitten
yksi sanoo: "Ihan paska idea" ja homma kaatuu siihen! EI KÄY! (Luulen
että myös Vesa innostuu tästä kun vähän sorvataan..  ;) )

Lainaan nyt vain tämä pätkän sinulta, Pasi, mutta vastaan ihan yleisesti kaikille.

Lukekaapa uudelleen mitä kirjoitin. En mielestäni kirjoittanut idean olevan huono. Jossittelin vain hieman, että millä ehdoilla se on minusta hyvä idea. Pidän erittäin huonona ideana mennä soitellen sotaan tuollaiseen jokseenkin potentiaaliseen paikkaan. Kuka tahansa esittelyjä nähnyt tai tekevä tietää, että kukaan ei kiinnostu uudestaan jostain, jonka on todennut olevan täysin puolivillaista jo esittelyssä (touhua, tuote, mikä vain). Tuskin kukaan teistä palaa samalle esittelypöydälle seuraavalla kerralla?

Strategialla tarkoitin sitä, että mietitään hieman etukäteen mitä puhutaan ja mitä ei. Pelin eri osa-alueet ovat oleellinen asia, jotta nekin pöydällä vierailijat, jotka ovat itse peliäkin enemmän kiinnostuneita oheisjutuista, ymmärtävät, että sitä puuhaamista ja tuunaamistakin tässä hommassa on. Peliä voi harrastaa erittäin monella tavalla. Minusta olisi siis virhe puhua pelkästä kilpapelaamisesta, pelkästä super-puuhastelusta jne. Nostin esille muitakin asioita, jotka minusta on hyvä hoitaa kuntoon.

Lainaus käyttäjältä: Zinga - lokakuu 04, 2012, 11:18:50
Toivottavasti joku esittelijöistä organisoi tapahtuman siten  että osallistumisemme onnistuu ja siitä saadaan paljon iloa irti.

Tässä yksinkertaistettuna se mitä halusin sanoa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Huono promoaminen ei kannata tällaisessa marginaalilajissa. Juosten kustu on aina juosten kustu.

Minusta jo nyt esillä olleet nimet ovat hyviä ja on erittäin positiivista, jos saatte Mikloksen mukaan. Hän on lautapelimiehiä, joten osaa varmasti valita oikeita sanoja joillekin kiinnostuneille, ja ehkä tunteekin porukkaa. Muutenkin ihan hyvin siellä listassa taisi olla poppoota. Itse en todennäköisesti pääse tai ehdi auttaa hommassa, vaikka haluaisin, mutta syitä syksyn kiireisiin en halua täällä ruotia.

Kai sitä saa olla varovainen, kriittinen ja realistinen ilman, että automaattisesti on jotakin vastaan risti kourassa. Herne pois nenästä, hop!

Fabio

#187
Jes.

Tuosta esittely"strategiasta":

Onhan aina olemassa "vaara" että siellä käydään seuraavanlainen keskustelu:

Poika Äidilleen: "Äiti, Äiti.. Mikä peli tuo on?" (osoittaa sormella pelipöytää)
Vänä Pojalle: "Tää on kuule tämmönen pöytäjääkiekko.. Eiku Vittu!.. Jalkapallo..
Eiku Vittu Pöytäjalkapallo! Siis Suppitio! VITTU!.. HÖNKKI!!!!"
 ;D ;D ;D

..Eli eiköhän tehdä niin, että luotetaan että jokainen mukaan lähtevä esittelijä osaa
kertoa jotain tästä pelistä!! (Ollaan kaikki yli 30 vuotiaita ja kaikki joille lajista kerrotaan
ei tod.näk. ole koskaan edes nähnyt koko peliä! Olemme kaikki asiantuntijoita heidän sil-
missään!) Silloin ei tule mitään turhia paineita kenellekään ja ennen kaikkea saadaan
mahdollisimman paljon osallistujia esittelyyn
! (Ihan turha pelotella tyyliin: "Älä vain
sitten sano siellä mitään väärää sanaa!)
 
Jooko? Käykö tämä kaikille jotka lähtee esittelemään?

t.Pasi

Hönkki

LainaaToivottavasti joku esittelijöistä organisoi tapahtuman siten  että osallistumisemme onnistuu ja siitä saadaan paljon iloa irti.

Eihän tässä ole pienintäkään epäilystä, että emme osaisi organisoida. Ei tässä lähetetä robottia Marsiin.

LainaaHuono promoaminen ei kannata tällaisessa marginaalilajissa.

Kyllä se niin on, että suurin moka on olla promoamatta ollenkaan.

Kokemuksesta, huom. siis kokemuksesta, tiedän että homma menee näin: uusia kokeilijoita on koko ajan jonottamassa pöydän lähistöllä. Jokaiselle joutuu selittämään samat aivan perusasiat. "Näpäytetään etu- tai keskisormen kynnellä. Hyökkääjä saa osua palloon, puolustaja ei. Jos hyökkääjä menettää pallon, tulee siitä puolustaja jne." Ja sitten taas seuraavalle kokeilijalle sama homma uudestaan ja uudestaan. Se on liukuhihnakamaa. Aika harvalle pääsee selittämään mitään kovin syvällistä tilastoinneista ja kokoonpanoista. Yhden parin voi antaa pelata noin 5 minuuttia, sitten on jo pakko päästää seuraavat pöydän ääreen.

Pelin esittelijän pitää valita opettaako FI- vai KV-sääntöjä. Olen valinnut viime vuosina KV-säännöt, koska minusta ne sopivat paremmin aivan ensikertalaisille. Äijissä on vahaa ja isompaan palloon on helpompi osua. Toki sitten jos paikalle saapuu joku fudiksesta vähän enemmän tietävä, niin olen maininnut FI-säännöt ja niihin liittyvät erityispiirteet.

Meidän pitää huolehtia näistä asioista:
- roudaukset (pyrin hoitamaan)
- päivystysvuorot on jaettu
- kentät ovat hyvässä kunnossa ja kentillä on joukkueet ja palloja
- yhteystiedot ovat HELPOSTI saatavilla. Niitä vanhoja esitteitä on jäljellä satamäärin, pitäisi löytyä Hermannista.

Pasin idea aloittelijoiden illasta viikko tilaisuuden jälkeen on hyvä ja jos Mikma pystyy hankkimaan jonkun mainoksen Subu ry:n logolla, niin tottakai sekin on hyvä.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Fabio

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - lokakuu 05, 2012, 10:22:49

Kokemuksesta, huom. siis kokemuksesta, tiedän että homma menee näin: uusia kokeilijoita on koko ajan jonottamassa pöydän lähistöllä. Jokaiselle joutuu selittämään samat aivan perusasiat. "Näpäytetään etu- tai keskisormen kynnellä. Hyökkääjä saa osua palloon, puolustaja ei. Jos hyökkääjä menettää pallon, tulee siitä puolustaja jne." Ja sitten taas seuraavalle kokeilijalle sama homma uudestaan ja uudestaan. Se on liukuhihnakamaa. Aika harvalle pääsee selittämään mitään kovin syvällistä tilastoinneista ja kokoonpanoista. Yhden parin voi antaa pelata noin 5 minuuttia, sitten on jo pakko päästää seuraavat pöydän ääreen.


Todennäköisesti juuri tuota on luvassa. Ei todella ole rakettitiedettä!  :D

Kaikki mukaan esittelemään!!

t.Pasi

Fabio

#190
Suunnitellaanko jo vähän vuoroja?

(Lisätkää itselle sopivat ajat.. Siisteintä varmaan
olis jos pääsääntöisesti olis 3 jamppaa kerralla.)

Hönkki ja Mikma? Tuuri? (Puhuit jotain la illasta..)

Entä:Zingalulubai? Zaccy? Masse? Puppe? Kaitsu?...

Eli periaatteessa ne vuorot voisi siis olla:
(Ainakin La saadaan varmasti helposti miehitettyä!)

La 3.11

10-12    (Pasi, Vänä ja ?) Vai voidaanko olla klo 12-20?
12-14    Pasi, Vänä ja ?
14-16    Pasi, Vänä ja ?
16-18    ?,? ja ?
18-20    Tuuri?, Hönkki? ja ?

Su 4.11

10-12
12-14
14-16
16-18
18-20

Rossonero

Hönkin tekstissä tuli juuri sellaisia asioita, joita peräänkuulutin sillä strategialla. Ei strategia (ainakaan tässä) tarkoita rakettitiedettä tai sammakoiden välttämistä, vaan sitä, että etukäteen mietitään mitä sanotaan, näytetään ja opetetaan.

Olisi ehkä myös hyvä olla tiivis yhteenveto pelin ideasta ja eri mahdollisuuksista. Tämä niille, jotka eivät ole näpyttelemässä. Tähän kohtaan kuuluvat juuri ne eri säännöt ja niiden taktiset erilaisuudet, pelin kansainvälisyys, tilastot, roolipelinkaltaiset mahdollisuudet jne. Tämä voi toki olla paperillakin, mutta aina parempi, jos joku luennoi paatoksella.

Kaikki nuo asiat vetoavat eri ihmisiin. Kaikkia ei kiinnosta samat osa-alueet, joten potentiaalisia harrastajia jää saavuttamatta, jos esim. nihkutetaan vain suomi-säännöillä ja nipotetaan kokoonpanoista. Samoin, jos vain pelataan kilpanopeata. Minusta tämä ei ole hyvä asia, koska nuo potentiaaliset harrastajat menetetään todennäköisesti kokonaan, koska saavat vain tietyn käsityksen pelistä.

Kaikessa mainostamisessa ja promoamisessa on nykyaikana olennaisinta se, että tiedetään mille kohderyhmälle pitää sanoa mitäkin. Tätä ajan tässä takaa. Parhainkaan mainostoimisto ei tee myyvää mainosta edes myyvästä tuotteesta, jos se ei mieti näitä asioita ensin. Esimerkkinä vaikkapa Coca-Cola, joka ei halua tehdä erikseen Suomeen sopivaa mainosta, ja täten mainostoimistot joutuvat hammasta purren valitsemaan karmeista jenkkiyleisölle tehdyistä ne vähiten karmeat, jotka suomalaisen silmiin ovat mainostoimistojen tutkimustenkin mukaan karmeita.

Minusta aika hyvä on myös miettiä miksi kreikkalaiset saavat ostariesittelyllä kymmeniä uusia pelaajia, mutta belgit eivät yhtään. Kyseiset belgialaiset ovat kuitenkin pelanneet lajia 20 vuotta ja ovat siis guruja katsojien silmissä. Ero on siinä miten asia esitellään. Ja nämä tietyt kreikkalaiset (mm. Kechris) käyttävät aikaa siihen, että miettivät mitä sanovat ja miten esittelevät.

Potentiaaliselta vaikuttavia pelaajia kannattanee myös pitää pöydän ääressä pitempään. Etenkin, kun tuossa tapahtumassa on käsittääkseni tarkoitus pelata lautapelejä, eivät ihmiset ole messujen tapaan niin kiireisiä. Potentiaaliselta harrastajalta vaikuttavan pelaajan poistaminen pöydältä, jotta saadaan (suurimmaksi osin ei-niin-kiinnostuneiden) määrää pöydän ääressä korkeammaksi, on myös asia, jota kannattaa pohtia. Koukkuun jääminen vaatii aikaa, eikä kiinnostunut ehkä jää norkoilemaan kulmille, etenkin kun tuolla pelipöytiä on loputtomasti.

Heittelen tällaisia ilmoille, jotta ne herättävät ehkä joitakin ajatuksia ja sitten ne sanat ja tavat löytyvät helpommin paikan päällä, kun niitä on jo hyvän aikaa kypsytellyt tietämättäänkin. Näin sanoisin ja tekisin myös itse, jos olisin mukana.

Aina ei tietenkään voi osua oikeaan, eikä kenenkään pidä miettiä, että mokaisi jotenkin. Homma vain helpottuu ja mokat vähenevät kummasti, kun asiaa on hieman kypsytellyt ja miettinyt muiltakin kanteilta kuin omalta ja perinteiseltä.

Näistä on turha ottaa paineita. Itse pidän pelkästään hyvänä, että joku sparraa ja haastaa oman ajattelun tai ideat. Jos ei teksti miellytä, niin jättäkää omaan arvoonsa. Jos taas joku (muukin kuin nyt esittelyyn menijä) pohtii edes hieman miten lajia kannattaisi promota kenellekin, ja se kantaa hedelmää, hyvä niin.

Yksi hyvä kysymys uudelle kiinnostuneelle voi olla esim. että mitä hän hakee peleistä ja pelaamisesta. Sillä selviää jo aika hyvin mistä naruista kannattaa ruveta vetämään.

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - lokakuu 05, 2012, 10:22:49
LainaaHuono promoaminen ei kannata tällaisessa marginaalilajissa.

Kyllä se niin on, että suurin moka on olla promoamatta ollenkaan.

Huono (= vääränlainen) promoaminen tapahtumassa, jossa on huomattavan paljon (pelin kokoon suhteutettuna) potentiaalisia kiinnostuneita (joita on yhteensä massassa vähän), on myös vahingollista, jos asiat voisi tehdä samalle kohderyhmälle paremmin esim. käyttämällä siihen enemmän aikaa (syy edellisessä viestissä). Siksi suhtaudun varauksella tällaisiin tiukemman aikataulun juttuihin, kun porukkaa ei ole liiemmin käytettävissä.

Tämä ei ole kritiikkiä ketään kohtaan, vaan tosiasia. Tosiasia on myös se, että meidän kaikkien pitäisi olla paremmin hereillä, jotta olisimme tienneet tästä jo kesällä ja pystyneet tekemään tuonne paljon enemmän ja saaneet ehkä isomman porukan pitemmäksi aikaa. Jatkossa, jos vain yhdistyksen jäseniä saadaan liikkeelle, voisi olla hyvä valita joka vuosi hyvissä ajoin yksi tapahtuma, jossa promotaan ja johon panostetaan vähintään yhtä paljon kuin kisoihin.

p.s. Tuolla muuten kannattaisi olla joko jotain myynnissä tai sitten yhteystiedot mistä voi tilata. Laittaisin itse Astrobasen, koska sieltä saa kaikentasoista. Ja jos laitetaan Astrobase, voidaan samalla kysyä sponssia. Voin olla yhteydessä Enrico Tecchiatiin, jos näin halutaan tehdä. Moni ostaa helpommin nettikaupasta kuin rupeaa lähettämään sähköposteja suomalaisille pelaajille ja kyselemään miten pitää edetä. Idea voi olla myös kuolleena syntynyt.

p.s.2 Eikä sitten kannata lukea tätä millään tavalla omaan itseen kohdistuvana tekstinä. Tai muutenkaan hermostua. Teette kuten lystäätte, ja minä kirjoitan mitä kirjoitan. Tapahtumaan käytetään kuitenkin iso osa yhdistyksen vuoden budjetista, joten minusta hallituksen jäsenenä on päivänselvää, että hommasta pitää voida kirjoittaa ja käydä keskustelua.

Epis

Se mitä itse olisin tahtonut muutaman vuoden takaiseen esittelyyn on lisäkenttiä. Tällöin katsojia riitti koko pöydän ympärillä ja varmasti monelta halukkaalta jäi kokeilematta kun ei ollut kaikille tilaa. Kokeilun ohella ei tarvitse edes puhua/esitellä niin paljon vaan peli itse koukuttaa pelaajansa.. Sitä miten noita kokeilijoiden "kenttävuoroja" jakaa tai rajoittaa on ehkä se pieni mietintä, mutta hoituu inspiroitunakin ihan hyvin..

Aiemmin on isohkoksi kynnykseksi muodostunut välineiden hankinta ja koska meilläkään ei ole ollut tarjota heti mukaan myytävää heräteostosta, niin harvemmin kukaan on jälkikäteen tilaamisesta kysellyt. Tämän takia voisi harkita joidenkin valmiiden settien hankkimista myyntiin tai vaikka muutamaa jengiä jos esittelijät jaksavat vaikka jonkun skaban järkätä ja jengejä palkintoina jakaa.. Tuli tässä kirjoittaessa mieleen, että mitäköhän niille Ylen hommaamille jengeille tapahtui?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Händikäp

Tsemppiä ja leppoisia esittely hetkiä!
SAATANAN TUNARIT

Zinga

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - lokakuu 05, 2012, 10:22:49
LainaaToivottavasti joku esittelijöistä organisoi tapahtuman siten  että osallistumisemme onnistuu ja siitä saadaan paljon iloa irti.

Eihän tässä ole pienintäkään epäilystä, että emme osaisi organisoida. Ei tässä lähetetä robottia Marsiin.
Mitä tarkoitin tuolla organisoinnilla oli se, että joku/jotkut huolehtivat siitä että esittelyvuorot on nakitettu, jaettavaa materiaalia on roudattu paikalle yms. En epäillyt etteikö onnistuisi, mutta helposti vaan jää tekemättä.

En kauheasti spennaisi suurista spekseistä esittelyn suhteen. Tärkeintä on olla paikalla jotaa laji saa näkyvyyttä. Jos joku on oikeasti kiinnostunut ja potentiaalinen pelaaja, saa hänet kyllä koukutettua ihan perusesittelyllä. Tärkeää olisi huolehtia "jatkomyynnistä". Jos siis joku kiinnostuu, sähköposti ylös jatkoyhteydenottoa varten. Lisäksi myykää tutustumissessiot Hermanniin tms.