• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - subu

#1
Ohjeet / Kalenterin käyttäminen
kesäkuu 09, 2009, 22:35:08
Kalenteri ja sen sisältö näkyvät vain kirjautuneena. Tässä ohjeistus kalenterin merkinnöistä ja niiden laajemmasta käytöstä.

Aloitetaan kalenterista (linkki yläpalkissa) ja kalenterinäkymän alareunan Lähetä Tapahtuma:sta. Tapahtuman otsikko näkyy kalenterinäkymässä ja näyttäisi antavan tälle maksimimitaksi 30 merkkiä. Laitetaan vaikka Seuran pelipäivä. Ajankohdan määrittämisen jälkeen voi valita halutaanko linkittää tapahtuman viestiin. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että halutaanko tapahtumalle luoda oma topikki. Pelipäivien suhteen tämä toimii kuin esim nimenhuuto ja jokainen asiaan kuuluva voi käydä ilmoittamassa osallistumismahdollisuutensa ko viestiketjuun.

Topikin luontia varten on luoto erillisiä 'Kalenteri' -nimisiä alakategorioita. Tarkoitus on että näihin osioihin voi säilyttää nuo pelikyselyt etteivät ne sotke normaalia keskustelualuetta. Jatketaan..

Halusimme linkittää tapahtuman viestiin ja päätimme laittaa sen Seuran kalenteriin. Tämän jälkeen kun painetaan Lähetä-painiketta niin esiin ilmestyy normaali topikin luonti ikkuna. Tässä määritettävät asiat eivät näy suoraan kalenterissa, joten laitan aiheeksi 6.6.2009 Seuran/Liigan pelipäivä ja tekstikenttään vaikka Ketkä kaikki ovat tulossa pelaamaan? kyssäri. Ennen lähettämistä avaan Lisätoiminnot ja valitsen Ilmoita vastauksista, jotta saan tiedon kun joku kuittaa viestiketjuun. Tämän jälkeen klikkaan Lähetä ja jään odottamaan vastauksia...

Yhdistyksen ja Ylläpidon tapahtumamerkintöjen mahdolliset topikit Yleiset ja Tapahtuma -kategorioihin.

Myös jo olemassa olevan topikin voi liittää kalenteriin merkinnäksi. Avonaisen topikin alareunassa näkyy Linkitä Kalenteriin, jonka avulla sen saa liitettyä kalenterimerkinnäksi, kun vain muuttaa ajankohdan oikeaksi. Tätä kautta voi myös lisätä tapahtumaan äänestyksen. Kalenterin kautta tehtynä voi luoda vain tavallisen topikin. Yritän selvittää saako äänestäneiden nimet näkymään, mutta toistaiseksi kannattaa sopia, että jokainen äänestänyt vielä kirjoittaa lisäinfon itsestään normaalin vastauksen tapaan.


Jos tähän liittyen tulee mieleen kysymyksiä tai muuta niin ylläpito (SUFC) kuuntelee  ;)
#2
Yleiset / LUE ENNEN KIRJAUTUMISTA
kesäkuu 09, 2009, 21:19:18
Uusi forum loi uudenlaisen ongelman :o kenenkään salasana ei toimi. Tämä johtuu muutoksen teknisen toteutuksen tiedetystä ongelmasta eikä kosketa vain meitä.

Ongelma korjautuu sillä, että klikkaa kirjautumiskohdassa olevaa "Olen unohtanut salasanani" -painiketta ja antaa forumille aiemmin ilmoittaneensa sähköpostiosoitteen. Postiinsa saa linkin, jonka avulla pääsee suoraan määrittämään haluamansa salasanan ja forum aukeaa heti tämän jälkeen normaalisti.

Mikäli jollain on ongelmia tai edellä mainittu ei toimi niin yhteys Ylläpitoon (info@subu.fi), joka pystyy korjaamaan tilanteen muutamalla klikkauksella.
#3
Kerrataanpas nyt mitä on muuttunut/selventynyt sitten viime turnauksen:

ALOITUSPOTKU
Aloituspotkun suorittavat figurit saa laittaa jonoon, mutta aloituspotkusta ei saa tehdä jatkolla maalia.

IRTOMAALIVAHDIN PALAUTUS
Kun irma palautetaan mv-alueelle ja pallo on mv-alueella vastustajan hallussa, pääsee keppiveska peliin vasta seuraavan vastustajan näpäytyksen jälkeen, jolloin sen saa asettaa minne vain mv-alueella. Ei siis saa asettaa keppiveskaa välittömästi minne tahansa.

PALLONHALLINTA MV- JA RP-ALUEELLA
Pallonhallinta ei vaihdu veskan torjunnasta vaikka pallo jäisi mv- tai rp-alueelle. Ainoa tilanne missä hallinta vaihtuu on sellainen, että hyökkääjä pelaa pallon laukaisualueen ulkopuolelta mv-alueelle ja keppiveska on maalissa ja keppiveska koskettaa palloa. Jos kuitenkin hyökkääjän figuri on vastustajan mv-alueella ja pallo pelataan niin, että se jää kiinni tähän figuriin, niin pallo jää hyökkääjän haltuun.

edit: pallonhallinta vaihtuu mv-alueella normaaliin tapaan normaaleista menetyksistä eli jos pallo mv-alueella ja pelaaja yrittää osua siihen kenttäfiguurilla, mutta menettää, niin hallinta vaihtuu.

JATKOLAUKAUS MAALIPOTKUSSA
Jatkon saa tehdä, jos pallo osuu hyökkääjän figuriin matkan varrella.

IRTOMAALIVAHTI
Hesussa vanha irtokeijo, SM-kisoissa HW


-------------------------------------------------------------------------------

no niin, jatketaanpas pienen tauon jälkeen.


PUOLUSTAJAN RIKKEET
Jos rikotun figurin ja pallon välissä on vain yksi poikkikentän viiva (keskiviiva tai laukaisuraja), niin rikotulla osapuolella on kolme vaihtoehtoa: vapari, puolustajan palautus näpäytystä edeltäneelle paikalleen tai peli jatkuu siitä mihin figurit jäivät.
Jos rikotun figurin ja pallon välissä on useampi poikkikentän viiva, niin vaihtoehdot ovat puolustajan palautus tai peli jatkuu.

FIGURIEN VAIHDOT
SM-kisoissa ja rankingkisoissa jatketaan vanhalla systeemillä eli sisääntullut figuri asetetaan samalle paikalle mistä uloslähtenyt figuri otettiin pois. Vaihtoja saa tehdä 3 kpl ja vaikka kaikki kerralla.

Hesu-liigassa kokeillaan seuraavaa: sisääntuleva figuri näpäytetään peliin keskiviivalta ennakkoon määrätyltä puolelta. Sisääntulonäpäytykseen vastustaja saa tehdä vastanäpäytyksen minkä pitää kohdistua sisääntulleeseen figuriin, kuten paitsiostapoistoissa. Sääntö antaa mahdollisuudet taktikoinnille ja siksi sitä tulee soveltaa herrasmieshengessä. Jätän Hesu-liigan sisäiseksi asiaksi säädetäänkö sisääntulonäpäytyksille joitakin rajoituksia vai ei. Toiveeni on että ei mitään rajoituksia, vaan luotetaan täysin pelaajien herrasmiesmäisyyteen (kuten fisseissä), kun sille tielle kerran lähdetään. Taktikointeja en tosiaankaan toivo.

PAITSIOISTA
Ainoastaan viimeisimmän hyökkäysnäpäytyksen tehnyt osapuoli voi syyllistyä paitsioon. On paitsio jos syöttää omalle keppiveskarilleen ja tökkään vastapäätyyn paitsioasemassa olevalle figuurilleen. Ei ole paitsio jos pelaaja yrittää jatkolaukausta, mutta ei osu palloon ja pallo vierii vastustajan veskarin ulottuville, joka tökkää pallon vastapäätyyn paitsioasemassa olevalle figuurilleen.

MAALIVAHDISTA
On hiukan virheellistä kutsua veskaria "neutraaliksi", koska esim. veskarin torjuma ja samasta päädystä yli mennyt pallo on kulma, ei maalipotku.

Veskarin torjumat/tökkäämät ja rajojen yli menneet pallot tuomitaan seuraavasti:
- Pallo menee yli mistä tahansa kohtaa sivurajasta ja ei osu torjunnan/tökkäyksen jälkeen vastustajan figuureihin --> sivuraja vastustajalle
- pallo menee yli sivurajasta torjunnan/tökkäyksen tehneen veskarin päätyneljänneksen alueelta ja osuu torjunnan/tökkäyksen jälkeen vastustajan figuuriin ennen sivurajan ylitystä --> fisse eli sivuraja veskarin joukkueelle.
- pallo menee yli sivurajasta jostain muualta kuin torjunnan/tökkäyksen tehneen veskarin päätyneljänneksen alueelta ja osuu torjunnan/tökkäyksen jälkeen vastustajan figuuriin ennen sivurajan ylitystä --> sivuraja vastustajalle
- pallo yli vastapäädyn päätyrajasta torjunnan/tökkäyksen jälkeen, ei väliä osuuko matkalla figuureihin --> maalipotku vastustajalle
- pallo menee vastapäädyn maaliin torjunnasta --> maali
- pallo menee vatapäädyn maaliin tökkäyksestä --> maalipotku vastustajalle. Tämä on loogisesti ristiriitainen kohta, koska muuten tökkäys ja torjunta ovat samanarvoisia. Nojaan tässä kuitenkin kokemukseen, sillä sääntö on ennenkin ollut näin ja en muista yhtä ainutta tapausta, että tästä olisi tullut kiistaa. Aina on pystytty sanomaan onko kyse tökkäyksestä vai torjunnasta. Jos veskari vain torjuu eli ei tee tökkäystä eteenpäin, niin vedon pitää olla tosi kova, jotta pallo menee vastapäätyyn. Vedon ollessa näin kovan veskari ei edes ehdi tehdä liikettä eteenpäin. Sitten taas jos veto on hiljainen, niin veskarin on pakko tehdä tökkäys, jotta pallo kimpoaisi vastapäätyyn. Tilanteen hitaudesta johtuen tökkäyksen ehtii jo huomata ja toisaalta tökkäyksen olemassaolo on pääteltävissä vedon hitaudesta. Toki tähän jää looginen porsaanreikä, mutta nostalgiasyistä saa minun puolesta jäädäkkin.

Maalivahtiin kohdistuneet rappaamiset:

* Puolustusnäpäytyksissä veskarin tulee olla paikoillaan ja vastustajan osuma veskariin on rike.

* Hyökkäysnäpäytykset
- jos pallo ja veskari ovat paikoillaan ja hyökkääjä osuu veskariin ennen palloon osumista tai ei osu palloon ollenkaan --> rike
- jos veskari liikkuu ja pallo paikoillaan --> ei rikettä, vaikka hyökkääjä osuisi veskarista kimmottuaan palloon.
- jos veskari paikoillaan ja pallo liikkuu ja hyökkääjä osuu veskarista kimmottuaan palloon --> rike
- jos veskari paikoillaan ja pallo liikkuu ja hyökkääjä ei osu veskarista kimmottuaan palloon --> ei rikettä
- Jos veskari ja pallo liikkuvat --> ei rikettä, osuu hyökkääjä veskariin osumisen jälkeen palloon tai ei

Veskarin paikallaan kallistuminen ei ole liikkumista.

VASTUSTAJAN NÄPÄYTYSTEN ESTÄMINEN KEPPIMV:llä
Minulle tämä on vielä auki, mutta suosittelen, että ei saa estää. Jos joku keksii helpon säännön, miten saa estää, niin käytetään sitä.


Sitten muutamia selvennyksiä jo käytössä olleista, mutta ei kaikille selvinä olleista säännöistä.
- maalipotkussa ei ole paitsiota
- sivurajan voi antaa omalta kenttäpuoliskolta omalle keppiveskarille ja tökätä vastapäätyyn

Ja lopuksi eräs erikoinen tapaus joka tuli keskustelun lomassa esiin:
annetaan syöttö niin, että se lähtee LAUKAISUALUEELTA ja yritetään vetää siihen jatko. Jatko ei osu palloon, mutta syöttö meneekin jostain syystä maaliin asti --> maali, näitähän ei ihan hirveästi nähdä  :wink:
#4
Kuvia / Kuvia turnauksesta 2.7.06
heinäkuu 10, 2006, 22:42:38






























#5
Muut turnaukset / Turnaus 2.7 Ruskeasuolla!!
kesäkuu 26, 2006, 17:11:58
Ruskeasuon Steinerkoululla järjestetään Subbuteo-turnaus 2.7!
(Osoite: Paraistentie 3, Helsinki)

Turnaukseen osallistujien olisi hyvä saapua paikalle klo. 11:30 aikoihin, jotta päästään aloittamaan klo. 12:00 aikoihin/mennessä.

Turnaus pelataan MM-kisajoukkueilla. Osalla on jo tiedossa joukkue, jolla haluaa pelata. Joukkuevalinnat suoritetaan ennen turnauksen alkamista niiden kohdalla, joilla ei syystä tai toisesta oma joukkue ole vielä tiedossa/valittuna.

Ulkokengillä ei voi pelitilassa hääriä ja kannattaa ottaa sisäpelikengät (tai vastaavat) mukaan mikäli sellaiset omistaa. Myös pelkät sukat jalassa pelaaminen on mahdollista.

Turnaus kestää useita tunteja, joten ruokaa&juomaa tarvitaan. Omat eväät voi halutessaan ottaa mukaan, mutta lähistöllä (kävelymatkan päässä) on huoltoasema ja pizzapaikka (nouto&kuljetus).


Tähän mennessä turnaukseen on ilmoittautunut/ilmoitettu:
11 henkilöä

* Vesa [HeSu] - Hollanti
* Hönkki [HeSu] - Sveitsi
* Pekkala [HeSu] - Argentiina
* Jussi [HeSu] - Brasilia
* Kaitsu [Old-HeSu] - Puola
* Aleksi [KuSu] - ?
* Heikonen [KuSu] - Australia
* Masse [KuSu] - Englanti
* Miku [Heinola] - Etelä-Korea
* Purtsi [Heinola] - Japani
* Wille [Heinola] - Ukraina

?? Matkis [KuSu] - ?

Pelaajia 11:

- kahdessa lohkossa 4 ja yhdessä 3 joukkuetta
- kaikista lohkoista 2 jatkoon eli yhteensä 6
- kaksi kolmen joukkueen jatkolohkoa
- jatkolohkojen voittajat finaaliin, kakkoset pronssipeliin
- alkulohkojen kolmoset pelaavat sarjan sijoista 7-9
- alkulohkojen neloset pelaavat ottelun sijoista 10-11
- pelejä yhteensä 28

Pelaajia 12:

- 4 lohkoa joissa kussakin 3 joukkuetta
- joka lohkosta 2 jatkoon eli yhteensä 8, jotka pelaavat cup-systeemillä loppuun (myös pronssi)
- puolivälierissä lohkoykkönen kohtaa aina lohkokakkosen
- puolivälierien häviäjät pelaavat cup-systeemillä sijoista 5-8
- lohkojen vikat pelaavat cup-systeemillä sijoista 9-12
- koko turnauksessa pelejä 28. Jos 4 kenttää, niin selvitään ehkä 7-8 tunnissa. Jos alkaa tuntua siltä että ei jakseta pelata kaikkia matseja, niin karsitaan sijojen 5-12 pelejä.

Lohkoarvonta suoritetaan sunnuntaina 2.7 vähän ennen klo 12.
Arvonnassa joukkueet on jaettu kolmeen "koriin".

1. kori, Hesu
Pekkala, Hönkki, Vesa, Jussi

2. kori, Kurvin subu
Heikonen, Masse, Aleksi, Matkis?

3. kori, Heinola
Miku, Wille, Purtsi, Kaitsu


Kaikki turnaukseen osallistujien nimet täytyy olla tiedossa torstaihin (29.6) mennessä, jotta saadaan varmuus osallistujien määrästä ja sen perusteella tehtyä (alustavat) lohkotaulukot ja mahd. lohkoarvonnat (voidaan tarvittaessa suorittaa myös paikan päällä). Jokaiseen lohkoon on tarkoitus saada henkilöitä eri kerhoista.

Ottelut pelataan pääosin HeSu-liigan säännöillä, mutta KuSu:laisille on sallittua tehdä maali(t) puolustajan kautta (ei koske Heikosta). Ehdotuksena on myös ollut irtomaalivahdin käyttöön liittyvä muutos, että sen saa ottaa pois kentältä heti näpäytyksen jälkeen eikä keppimaalivahtia tarvitse poistaa maalista.