• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

apua aloittelijalle

Aloittaja Ville, heinäkuu 04, 2006, 18:08:07

« edellinen - seuraava »

Zinga

#45
Seuraavassa vinkki pelikentän rakentamiseen:

Eilen viriteltiin Juhon kanssa himassa Emirates Stadiumia uuteen uskoon. Mulla on maaleina Astrobasesta tilatut metalliset TOURNAMENT-maalit. Ostin Cleas Ohlsonilta 4 mm iskuholkkeja (muistaakseni ne oli sen nimisiä) ja 4 mm kuusiokolomuttereita. TOURNAMENT-maaleissa on kiinnikkeinä ulkonevat renkaat, joiden sisähalkaisija on juuri tuon 4 mm.

Laitoin maalit paikalleen ja merkkasin renkaiden paikat alustaan. Porasin 5 mm terällä tarvittavan syvät reijät (ei kuitenkaan kokonaan levyn läpi. Sitten vaan iskuholkit vasaralla reikiin, Astro paikalleen ja nyt maalit saa kiinnitettyä paikalleen muttereilla. Näyttää hyvältä ja toimii kuin unelma! Maalit on helppo kiinnittää ja ottaa irti, ja mutterit voi säilyttää kiinni paikallaan. Ei enää nastojen painelua...

Puppe

#46
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Seuraavassa vinkki pelikentän rakentamiseen:

Eilen viriteltiin Juhon kanssa himassa Emirates Stadiumia uuteen uskoon. Mulla on maaleina Astrobasesta tilatut metalliset TOURNAMENT-maalit. Ostin Cleas Ohlsonilta 4 mm iskuholkkeja (muistaakseni ne oli sen nimisiä) ja 4 mm kuusiokolomuttereita. TOURNAMENT-maaleissa on kiinnikkeinä ulkonevat renkaat, joiden sisähalkaisija on juuri tuon 4 mm.

Laitoin maalit paikalleen ja merkkasin renkaiden paikat alustaan. Porasin 5 mm terällä tarvittavan syvät reijät (ei kuitenkaan kokonaan levyn läpi. Sitten vaan iskuholkit vasaralla reikiin, Astro paikalleen ja nyt maalit saa kiinnitettyä paikalleen muttereilla. Näyttää hyvältä ja toimii kuin unelma! Maalit on helppo kiinnittää ja ottaa irti, ja mutterit voi säilyttää kiinni paikallaan. Ei enää nastojen painelua...

Norjassa reiät oli porattu laudan läpi ja maalit kiinnitettiin pitkällä ohuella  pultilla ja siipimutterilla pöydän alapuolelle. Ei kovin esteettinen välttämättä mutta kestävä. Itte porasin kyseiset maalit pienillä ruuveilla lautaan kiinni. Kestää hyvin ja toimii varsinkin jos voi säilyttää kenttää koko ajan niin ettei maaleja esim tarvii purkaa.
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Zinga

#47
Lainaus käyttäjältä: "Puppe"Norjassa reiät oli porattu laudan läpi ja maalit kiinnitettiin pitkällä ohuella  pultilla ja siipimutterilla pöydän alapuolelle. Ei kovin esteettinen välttämättä mutta kestävä. Itte porasin kyseiset maalit pienillä ruuveilla lautaan kiinni. Kestää hyvin ja toimii varsinkin jos voi säilyttää kenttää koko ajan niin ettei maaleja esim tarvii purkaa.
Laitoin ne iskuholkit sen takia, että maaleja voi irrottaa ja kiinnittää nopeasti tarpeen mukaan. Epäilen, että ruuvikiinnitys on ihan hyvä kestokiinnistykseksi, mutta jos ruuveja alkaa ruuvailemaan edestakaisin, suurenee reikä levyssä ajan mittaan käyttökelvottomaksi.

Nuo levyn läpi kiinnitykset on muuten ok, mutta sillon levyä ei voi laittaa (levyn kokoisen) pöydän päälle, vaan alla täytyy olla jokin spesiaalirunko.

Puppe

#48
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "Puppe"Norjassa reiät oli porattu laudan läpi ja maalit kiinnitettiin pitkällä ohuella  pultilla ja siipimutterilla pöydän alapuolelle. Ei kovin esteettinen välttämättä mutta kestävä. Itte porasin kyseiset maalit pienillä ruuveilla lautaan kiinni. Kestää hyvin ja toimii varsinkin jos voi säilyttää kenttää koko ajan niin ettei maaleja esim tarvii purkaa.
Laitoin ne iskuholkit sen takia, että maaleja voi irrottaa ja kiinnittää nopeasti tarpeen mukaan. Epäilen, että ruuvikiinnitys on ihan hyvä kestokiinnistykseksi, mutta jos ruuveja alkaa ruuvailemaan edestakaisin, suurenee reikä levyssä ajan mittaan käyttökelvottomaksi.

Nuo levyn läpi kiinnitykset on muuten ok, mutta sillon levyä ei voi laittaa (levyn kokoisen) pöydän päälle, vaan alla täytyy olla jokin spesiaalirunko.

Joo...nimenomaan erilliset jalat oli norjaskin...ja holkit kätevin just sillon jos tarvii venkslata maaleja irti/kiinni
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Rossonero

#49
Kun tämä on apua aloittelijoille -sivu, niin on ehkä hyvä huomauttaa, että tässä metallimaalien kiinnitysasiassa puhutaan kansainvälisestä (nopeasta) pelistä. Suomalaisen (hitaan) pelaamiseen metallimaalit (ainakin kaikki vastaan tulleet) ovat liian syvät, koska maalivahdit ovat pienempiä ja varreltaan lyhyempiä. Muovimaaleja tuskin kannattaa ruuvata kiinni. Kiinniruuvaus ei muutenkaan ole tässä pelityylissä tarpeen, koska maalit pysyvät tarpeeksi hyvin nastoilla tai jopa sinitarralla.

Zinga

#50
Piti jo laittaa edelliseen viestiin, mutta unohtui kirjoittaessa  :shock:

Peleissä on ollut puhetta, mikä on hyvää vahaa ja mistä sitä saa. Monet ovatkin ostaneet Astrobasesta vahausliinoja, jotka ilmeisesti toimivat hyvin.

Itse käytän vahana perus K-kaupasta saatavaa Pledge Huonekaluvahaa. Purkki maksoi muutamia euroja ja siitä riittää parille pelaajalle pariksi vuodeksi. Rättinä olen kokeillut vaikka mitä, mutta nykyisin on käytössä (myöskin K-kaupasta saatava) mikrokuiturätti. Hyvin on pelannut!

mikma

#51
Elikkä elikkä....
kysyisinkin nyt teiltä tietäviltä, että minkäslaisia ukkeleita minun olisi hyvä alkaa hankkimaan, kun puhutaan nopeesta?? tai oikeastaan mitä kaikkea minun olisi hyvä hankkia.

Zinga

#52
Lainaus käyttäjältä: "mikma"Elikkä elikkä....
kysyisinkin nyt teiltä tietäviltä, että minkäslaisia ukkeleita minun olisi hyvä alkaa hankkimaan, kun puhutaan nopeesta?? tai oikeastaan mitä kaikkea minun olisi hyvä hankkia.
Heh, kysytkin helppoja  :wink: Itse pelaan keskimääräisillä C5:lla, Hönkki C8:lla ja Make C3:lla. Käy tsekkaamassa Astrobasen sivuilla, missä selitetään pohjien erot graafisesti (//http://www.astrobase.it/easyStore/index.asp?CategoriaID=110001).

Hieman halvemmalla pääsee, jos hankkii Advantage tai Sureshot pohjat esimerkiksi täältä (//http://www.worldtablesoccer.com/products.asp?category=Accessories&subcategory=Bases). Toisaalta myös Soccer 3D:llä on ihan hyvä aloittaa nopean pelejä. Ei kun vahaa alle ja kokeilemaan. Parasta olisi, jos pääsisit testaamaan johonkin HeFin peli-iltaan, niin voisit testata erilaisia pohjia ennen tilaamista.

Vahaan ja rättiin vastasin jo aiemmin tuon K-kaupan vinkin. Hyvää ja halpaa!

Toivottavasti näistä oli apua alkuun. Soita mulle, Hönkille tai jollekin muulle HeFiläiselle, niin kerromme mielellämme lisää!

AriFerra

#53
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Toisaalta myös Soccer 3D:llä on ihan hyvä aloittaa nopean pelejä.

Jos tällaisen vinkin annat, niin eikös Zeugo sitten olisi vieläkin parempi nopeaan?
Siis tiedän, että Zeugot ovat "halpis" versioita noista kunnollisista tasapohjaisista nopean pelin figuureista.

Mutta ainakin tuolla subbuteoworlsdissä Zeugojen ja 3D hinnat sama.
Ja Zeugo siis enemmän tasapohjainen kuin 3D, joten eikö se siis soveltuisi paremmin nopeaan kuin 3D jolla jopa kierteitä saa aikaiseksi?
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Zinga

#54
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Toisaalta myös Soccer 3D:llä on ihan hyvä aloittaa nopean pelejä.
Jos tällaisen vinkin annat, niin eikös Zeugo sitten olisi vieläkin parempi nopeaan?

Ja Zeugo siis enemmän tasapohjainen kuin 3D, joten eikö se siis soveltuisi paremmin nopeaan kuin 3D jolla jopa kierteitä saa aikaiseksi?
Kuten taisin mainita, on asia makukysymys. Itse vierastan Zeugoja niiden figuurin takia, joka on "viivallaseisoja". Ainakin joillain on ollut ongelmia niiden kestävyyden kanssa. Makukysymyksen lisäksi kysymys on pelityylistä- ja taktiikasta. Jos jättää kierteet täysin pois, sitten ostaisin Sureshotit. Zeugoja olen itse vain testaillut ja en ole tykännyt niiden pelituntumasta. En tiedä, mutta ne tuntuivat raskaamilta kuin S3D:t. Toisaalta joku voi tykätä raskaammista ja joku kevyemmistä.

Kuten sanottua, suosittelen erilaisten pohjamallien testaamista ennen ostamista. Ominaisuusmuuttujia ovat ainakin: kierre (pohjan profiili, korkeus, tasaisen koko), liuku (korkeus, tasaisen koko), veto (korkeus, paino), pallonhallinta (paino, korkeus). Lisäksi tietenkin painaa pohjien hinta.

Alkuun pääsee hyvin S3D:llä ja Zeugoilla, vaikka pitempään pelanneena itse koen ne huonommiksi kuin ns. professional baset. Kokemuksesta voin kertoa oman hankintaketjun nopean peliä varten:
 - 1990-luvulla LW --> HW
 - kesällä 2006 HW --> Soccer 3D
 - syksyllä 2006 Soccer 3D --> SureShot
 - keväällä 2007 SureShot --> Astrobase Tribase C5.
Toisaalta siis olisi varmaan ollut halvempaa ostaa suoraan nuo kalleimmat (ja nykyään mielestäni parhaat) Tribaset. Toisaalta en varmaankaan tietäisi pohjista ja niiden soveltuvuudesta omaan pelityyliin niin paljoa kuin nyt.

miku

#55
Lainaus käyttäjältä: "mikma"Elikkä elikkä....
kysyisinkin nyt teiltä tietäviltä, että minkäslaisia ukkeleita minun olisi hyvä alkaa hankkimaan, kun puhutaan nopeesta?? tai oikeastaan mitä kaikkea minun olisi hyvä hankkia.

Hienoa että intoa kansainväliseen pelityyliin!
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

miku

#56
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"Jos tällaisen vinkin annat, niin eikös Zeugo sitten olisi vieläkin parempi nopeaan?
Siis tiedän, että Zeugot ovat "halpis" versioita noista kunnollisista tasapohjaisista nopean pelin figuureista.

Mutta ainakin tuolla subbuteoworlsdissä Zeugojen ja 3D hinnat sama.
Ja Zeugo siis enemmän tasapohjainen kuin 3D, joten eikö se siis soveltuisi paremmin nopeaan kuin 3D jolla jopa kierteitä saa aikaiseksi?

Zeugojen huono puoli on kuitenkin niiden raskaus. Varsinkin siinä vaiheessa kun pallo pitäisi ottaa pidemmältä matkalta "jalkaan", tämä korostuu.
Lukenut HeSun höpötysosaston (325 sivua) läpi kahdessa viikossa.

AriFerra

#57
Lainaus käyttäjältä: "miku"Zeugojen huono puoli on kuitenkin niiden raskaus. Varsinkin siinä vaiheessa kun pallo pitäisi ottaa pidemmältä matkalta "jalkaan", tämä korostuu.

Tarkoitatko, että ei "jaksa" liukua tarpeeksi pitkää matkaa?

Zinga otti kantaa Zeugojen kestävyyteen.
Heikkous on havaittu. Olikos syyskuussa kun pojan kanssa hankittiin kaksi Zeugo-joukkuetta. Kolme Milanin miestä on paikattu.

Eli ihan ok on mielestäni jättää Zeugo "porras" väliin ja siirtyä suoraan hieman kalliimpiin.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani
http://subbuteo-ile-ja-jere.vuodatus.net/
EN TYKKÄÄ ENKÄ JAA!

Zinga

#58
Lainaus käyttäjältä: "AriFerra"
Lainaus käyttäjältä: "miku"Zeugojen huono puoli on kuitenkin niiden raskaus. Varsinkin siinä vaiheessa kun pallo pitäisi ottaa pidemmältä matkalta "jalkaan", tämä korostuu.
Tarkoitatko, että ei "jaksa" liukua tarpeeksi pitkää matkaa?
Raskaudella tarkoitetaan sitä, että varsinkin nopeassa pelissä tärkeää on, miten hyvin pelaaja ottaa pallon haltuun ja on valmis jatkamaan peliä eteenpäin. Myös esimerkiksi pitkässä haltuun otossa merkityksellistä on, jääkö pallo ns. jalkaan vetopaikaan vai karkaako se päätyrajasta yli.

Zeugot ovat raskaudeltaan tässä mielessä huonoja, joskin raskautta voi myös hyödyntää esim. pitkissä syötöissä. Tribaset ovat pallokosketukseltaan parasta mitä löytyy, sillä kolmesta komponentista rakennettu pohja vaimentaa pallokosketusta. Kuinka paljon tässä on Astrobasen myyntipuheita ja kuinka paljon totuutta, jää pelaajan päätettäväksi.

Niin, ja katso huviksesi laatimani pohjarankkaus, joka löytyy toisesta topicista: //http://subu.fi/forum/phpBB2/viewtopic.php?p=5085#5085

Rossonero

#59
Tiikkaja voitti SM-kisat Hasbroilla, ja niillä moni on aiemmin myös pelannut. Minäkin ekalla kaudellani jolloin voitin niillä jopa Eliotin. Ovat siis mielestäni ihan hyviä aloituspohjia.

Raptorit ovat yksi pohjamalli, jota ei ole taidettu mainita. Mm. Kaitsu ja Miku taitavat pelata niillä, ja minäkin välillä. Ovat edullisia, mutta kierteitä ei niillä saa, eikä toki tarvitsekaan. Minulla on muutamia värejä myynnissä, mutta tutustua kannattaa toki ensin, kun on pelisessio.