• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

MM -valinnat 2009

Aloittaja Make, toukokuu 19, 2009, 21:45:17

« edellinen - seuraava »

Make

MM -kisavalinnoista mainitaan yhdistyksen kilpailusäännöissä seuraavaa:

I-VAIHE:

Vuoden 2008 Suomen mestari ja 11.5.2009 päivätyn SM-rankingin 1. pelaaja pelaavat kaksiosaisen karsinnan toukokuun 2009 aikana. Karsinnan voittaja saa edustuspaikan. Jos Suomen mestari on valintahetkellä SM-rankingin 1., saa hän automaattisesti edustuspaikan.

II-VAIHE:
Lopuista edustuspaikoista pelataan kesäkuussa 2009 karsintaturnaus, johon voivat osallistua ainoastaan edustuspaikasta kiinnostuneet pelaajat, joiden rankingsijoitus on 8 tai korkeampi. Halukkuus jatkokarsintaan tulee ilmoittaa hallitukselle viimeistään 31.5.2009. Jatkokarsintaan hyväksytään enintään neljä pelaajaa seuraavassa järjestyksessä:
- I-vaiheen häviäjä (jos pelattu)
- SM-rankingin 2.
- SM-kilpailuiden 2.
- SM-rankingin 3.
- SM-rankingin 4.
- ...

Subu ry:n hallituksella on oikeus nimetä karsintaan nk. villillä kortilla yksi edustaja, jolla on merkittäviä saavutuksia karsintaa edeltävän vuoden aikana ulkomaisissa sarjoissa tai turnauksissa ilman että pelaajalla on rankingsijoitusta 8 tai korkeampi. Jos hallitus myöntää villin kortin, hyväksytään karsintaan ainoastaan enintään kolme muuta pelaajaa aiemmin mainitun järjestyksen perusteella.

Jatkokarsinnan voittaja saa edustuspaikan. Jatkokarsinnan seuraaville sijoille sijoittuneet pelaajat ilmoitetaan edustustehtäviin varaedustajiksi.

Jos karsintojen I- ja II-vaiheen jälkeen on edustuspaikkoja täyttämättä, valitaan edustuspelaajat SM-rankingin perusteella.
----------------------------------------------

Ja 11.5 päivätty SM-ranking kärjen osalta on tässä:

1 Marko Karhunen 782,5
2 Teemu Sihvola 752
3 Jani Mustonen 363,5
4 Juho Sihvola 342
5 Marko Tiikkaja 288,5
6 Kari Hakkarainen 233,5
7 Vesa Kouvonkorpi 227,5
8 Wille Hölttä 178,25

Kovia Kv-näyttöjä ei tämän listan ulkopuolella ole.

1.edustuspaikka tulee siis I-kohdan perusteella allekirjoittaneelle.

2.edustuspaikasta käydään karsinta, johon halukkuutta on kysytty rankingissa sijoilla 2-8 olevilta. Näistä Puppe, Hönkki ja Wille eivät osallistu karsintaan, joten karsinta pelataan Vesan, Tiikkajan, Juhon ja Zingan kesken.

Karsinta pelataan kaksiosaisina pudotuspeleinä niin, että ensin kohtaavat Vesa ja Tiikkaja, häviäjä sijoittuu karsinnan neljänneksi ja voittaja pelaa Juhoa vastaan. Tämän otteluparin häviäjä sijoittuu karsinnan kolmanneksi ja voittaja pelaa Zingaa vastaan, jonkä häviäjä on karsinnan toinen ja voittaja siis koko karsinnan voittaja.

Karsinnan voittaja saa toisen suoran edustuspaikan MM-kisoihin.
Toiseksi tullut saa 1. varaedustajan paikan sekä paikan joukkuekisaan.
Kolmanneksi tullut saa 2. varaedustajan paikan sekä paikan joukkuekisaan.

Hallitus päätti järjestää karsinnan pudotuspelinä, koska näin hyvin pelatusta kaudesta ja ranking -sijoituksesta saa hyötyä. Toisaalta kuitenkin kaikilla karsintaan osallistuvilla on mahdollisuus pelata itselleen suora edustuspaikka henkilökohtaiseen kisaan.

Karsinta pyritään järjestämään kesäkuun alkupuolella pääkaupunkiseudulla. Tästä tarkempaa tietoa myöhemmin, kun osallistujilta on ensin selvitetty aikataulut.

Zinga

#1
Lainaus käyttäjältä: "Make"Hallitus päätti järjestää karsinnan pudotuspelinä, koska näin hyvin pelatusta kaudesta ja ranking -sijoituksesta saa hyötyä. Toisaalta kuitenkin kaikilla karsintaan osallistuvilla on mahdollisuus pelata itselleen suora edustuspaikka henkilökohtaiseen kisaan.
Jotta asiassa ei synny väärinymmärrystä, kerrottaneen, että jääväsin itseni päätöksenteossa. Nyt tehty päätöshän suosii minua.

Lainaus käyttäjältä: "Make"Karsinta pelataan kaksiosaisina pudotuspeleinä
Hallitus (pl. minä) tehnee vielä päätöksen siitä, miten kaksiosainen pudotuspeli toteutetaan (vierasmaalit/ei vierasmaaleja, tasatilanteessa jatkoaika/shoot out...)

Rossonero

#2
Mielestäni tuossa systeemissä on se huono puoli, että siinä saattaa jäädä karsinnan toiseksi paras pelaaja ulos kisoista. Toisaalta Zingalla on nyt jo varma paikka kolmantena sekä joukkuekisassa.

Jos siis kävisi niin, että minun ja Tiikkajan parin voittaja voittaisi Juhon ja Zingan, ei tiedettäisi olisiko hävinnyt osapuoli kyennyt samaan, ja siten ollut karsinnan toiseksi paras pelaaja.

Jotta karsinnan parhaat saataisiin selville, olisi kannattanut pelata yksinkertainen sarja, jonka perusteella välierät (1. vastaan 4. jne) ja sitten finaali. Alkusarjalla olisi myös vältetty se, että tiedetään jo etukäteen ketkä kohtaavat missäkin vaiheessa pudotuspeleissä, ja kaikilla kaksikoilla olisi ollut mahdollisuus jatkoon, eikä kukaan yksilö olisi ollut varmasti karsinnan 3. eli kisakoneessa.

Kun tuota pohjaa karsinnalle sorvattiin, ei puhuttu mitään siitä, että kaikilla ei olisi samaa mahdollisuutta karsinnassa. Mielestäni on kohtuutonta, että toinen pelaaja saattaa vaikka hävitä molemmat (kaksiosaisessa) pelinsä, ja päästä kisoihin, mutta toisen pitää pelata kuusi peliä, joista vain viimeiset kaksi saa hävitä, jos kisapaikka kiinnostaa.

Jos ranking todella kertoo pelaajien tasoeroista niin paljon kuin nyt tässä systeemissä halutaan osoittaa, en ymmärrä miksi ei lähdetä samalta viivalta, jolloin on siis selvää, että korkeimmalla olevien pitäisi kuitenkin voittaa. Tuo olisi vaikea tie kisoihin ranking-kakkosellekin, jos karsinta vedettäisiin toisin päin.

Miettikääpä vastaavaa systeemiä vaikkapa futiksen arvokisojen karsintoihin. Tai vaikkapa subun muihin kisoihin. Mehän voisimme ruveta pelaamaan ranking-kisojakin niin, että ykkössijoitettu on valmiiksi finaalissa. Sotii mielestäni siis pahasti yhdistyksen kaikissa muissa kisoissa käytössä olevia systeemejä vastaan. Niissähän kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet voittaa tai jäädä hännille, kuten kunnon kisassa kuuluukin olla.

Jotta ei tulisi väärinkäsityksiä, niin vastustan tällaista systeemiä periaatteessa. Kyse ei ole sijoituksista. Vastustan tätä jatkossakin, vaikka sattuisinkin joskus olemaan karsinnan hepo.

Zinga

#3
Itse olin aluksi ehdottomasti sitä mieltä, että sarjamuotoinen järjestelmä on oikea karsintajärjestelmä. Kuitenkin nykyisen järjestelmän perusteluja kuunnellessa olen taipunut sille kannalla, että siinä on omat hyvät puolensa, joiden perusteella se on ehkä sarjamuotoista systeemiä parempi.

Monissa maissa kisapaikat menevät suoraan mestaruuskisojen ja rankingin perusteella. Tällöin rankingissa sijoilla 4-8 olevilla ei käytännössä ole mahkuja kisoihin, jos paremmin menestyneet pelaajat haluavat kisoihin.

Sarjamuotoisessa kisassa huonona puolena on se, että yksi ottelu voi ratkaista kisapaikan, vaikka vastustajan olisi voittanut ranking- ja SM-kisoissa kauden aikana kymmenen kertaa.

Nyt päätetty systeemi on oikeastaan kompromissi edellisten väliltä. Rankingsijoituksilla on merkitystä, mutta alempana olevilla on edelleen mahdollisuus osoittaa olevansa kisapaikan arvoinen. Kuten Vesa kirjoitti, voi karsinnan toiseksi paras pelaaja jäädä ulos kisoista, jos olettaa että Tiikkaja ja Vesa olisivat päivän kunnon perusteella kaksi parasta pelaajaa. Toisaalta voi oikeutetusti kysyä, miksi kaksi parasta pelaajaa olisivat rankingissa sijoilla 5. ja 7. Sarjamuotoisessa järjestelmässä voisi käydä kääntäen niin, että kaksi parasta pelaajaa (rankingin ja SM-kisojen perusteella) jäisi ulos kisoista yhden huonon päivän takia.

Jokaisella järjestelmällä on omat hyvät ja huonot puolensa. Luonnollisesti ymmärrän puutteen siinä, että karsintajärjestelmä ei ollut selvillä jo vuosi sitten.

Hönkki

#4
LainaaJos ranking todella kertoo pelaajien tasoeroista niin paljon kuin nyt tässä systeemissä halutaan osoittaa, en ymmärrä miksi ei lähdetä samalta viivalta, jolloin on siis selvää, että korkeimmalla olevien pitäisi kuitenkin voittaa. Tuo olisi vaikea tie kisoihin ranking-kakkosellekin, jos karsinta vedettäisiin toisin päin.

Minusta on vain oikein että rankingissa toisena oleva saa edun esim. kahdeksantena olevaan. Olisi kohtuutonta, että he lähtisivät karsintaan samalta viivalta, kun kakkosena oleva on voinut myllyttää kahdeksantena olevaa mennen tullen aikaisemmissa peleissä.

Kertooko ranking sitten oikeasti pelaajien tasoeroista ? Jos mittariksi otetaan karsinnoissa olevien keskinäiset viralliset pelit vaikkapa viimeisen vuoden ajalta, niin huomataan että ranking on hyvin lähellä totuutta (ainakin tällä kertaa). Tarkistakaa vaikka tuoreimmasta tilastosta
http://forum.subu.fi/viewtopic.php?t=352

Myönnän kyllä että jos kyseessä olisivat olleet jotkut toiset pelaajat, niin ranking olisi voinut mennä aika paljonkin metsään.

Vesan kannalta tilanne on se, että ensimmäiseen varapaikkaan riittää paremmuus Juhosta ja Tiikkajasta. Varma paikka vaatii vielä voiton Zingasta. Minusta se menee juuri niinkuin pitääkin.

LainaaJotta karsinnan parhaat saataisiin selville, olisi kannattanut pelata yksinkertainen sarja, jonka perusteella välierät (1. vastaan 4. jne) ja sitten finaali.

Jos mentäisiin tällä systeemillä, niin varman kisapaikan saisi olemalla rankingin kahdeksas, häviämällä kaikki yksikertaisen sarjan pelit ja lopuksi vasta voittamalla välierän ja finaalin. Ei hyvä, sorry.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

zaccy

#5
LainaaMiettikääpä vastaavaa systeemiä vaikkapa futiksen arvokisojen karsintoihin. Tai vaikkapa subun muihin kisoihin. Mehän voisimme ruveta pelaamaan ranking-kisojakin niin, että ykkössijoitettu on valmiiksi finaalissa.

Jos taas peilaa asiaa esim. suomen cupiin niin eipä ne liiga joukkueetkaan "konttaa" eka kierroksilla vaan odottelevat alempien sarjojen parhaimmissa nykykunnoissa olevia....

Rossonero

#6
Ranking tällaisessa lajissa ei ole kovin vakuuttava mittari, kuten sekä SM- että FISTF-ranking osoittavat. Hipfinger on pelannut niin monet kisat, että pääsee jo suoraan kisoihin, vaikka ei ole Belgiassa parinkymmenen joukossa. Samoin voimme poimia vaikkapa Timon sijoituksen omasta rankingistamme.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Toisaalta voi oikeutetusti kysyä, miksi kaksi parasta pelaajaa olisivat rankingissa sijoilla 5. ja 7.

Osittain esim. siksi, että ei pysty osallistumaan esim. SM-kisoihin, Naarajärven kisoihin tai Lappeenrantaan. Jos olisin kaikissa noissa sekä Äitienpäivän kansainvälisessä ollut mukana, olisi pisteitä aika paljon enemmän (en sano, että kaikki muut olisivat olleet mukana, mutta tämä kertoo vain rankingin epäpätevyydestä tarkan paremmuusjärjestyksen kertojana).

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Kertooko ranking sitten oikeasti pelaajien tasoeroista ? Jos mittariksi otetaan karsinnoissa olevien keskinäiset viralliset pelit vaikkapa viimeisen vuoden ajalta, niin huomataan että ranking on hyvin lähellä totuutta (ainakin tällä kertaa). Tarkistakaa vaikka tuoreimmasta tilastosta
http://forum.subu.fi/viewtopic.php?t=352

Jos sitten mietitään pelaajien keskinäisiä kohtaamisia, niin alla on selvää Hönkin kirjoittamaa faktaa siitä, että keskinäiset viralliset (HeFi ei ole virallinen sarja, eikä sitä taida juuri kukaan pelata samoin kuin oikeita kisoja) pelit kertovat siitä, että ranking ei tällä kertaa täsmää. Zinga on toki ollut omaa luokkaansa ainakin minua vastaan, mutta sekä Juhoa että Markoa vastaan olen ollut enemmän tai vähemmän niskan päällä.

KOUVONKORPI - TIIKKAJA 5 2 2 1 7-5 8
2-1 Helsinki Future 3.6.2007
2-2 ranking-kisat 12.4.2008
2-0 ranking-kisat 13.9.2008
0-1 ranking-kisat 18.1.2009
1-1 ranking-kisat 25.4.2009

KOUVONKORPI - J SIHVOLA 3 3 0 0 6-0 9
1-0 SM-kisat 25.11.2007
2-0 ranking-kisat 12.4.2008
3-0 ranking-kisat 25.4.2009

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaJotta karsinnan parhaat saataisiin selville, olisi kannattanut pelata yksinkertainen sarja, jonka perusteella välierät (1. vastaan 4. jne) ja sitten finaali.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Jos mentäisiin tällä systeemillä, niin varman kisapaikan saisi olemalla rankingin kahdeksas, häviämällä kaikki yksikertaisen sarjan pelit ja lopuksi vasta voittamalla välierän ja finaalin. Ei hyvä, sorry.

Mikä vikana? Tuossa systeemissä kaikki saavat alle pelit, joiden perusteella päivän parhaassa vireessä oleva saa vastaansa heikoimman. Kukaan ei kylmiltään joudu esim. ajomatkan jälkeen suoraan pudotukseen. Lisäksi tuossa pudotuspelivaiheessa juuri nähdään kenen kantti kestää, kun ollaan tosipaikassa. Aika vaikea ymmärtää miten tämä olisi huonompi systeemi kuin se, että esim. Juho (jolla on elämäntilanteen huomioiden ehkä paras sauma osallistua rankingeihin, muta jonka olen aina voittanut virallisissa kisoissa) pääsee kisoihin voittamalla yhden vastustajan.

Mutta tällä systeemillä, jos kaikki olisivat ottaneet osaa karsintaan, olisivat erot ranking-pisteissä saattaneet olla todella pieniä esim. 8. ja 4. välillä, mutta kahdeksas olisi joutunut pelaamaan vaikka kuinka paljon enemmän peräkkäisiä voittoja saadakseen paikan.

Lisäksi ainakin minä (kai sitä muutenkin puhuttiin) lähdin hallituksesa ollessani siitä, että karsinnan paras pääsee kisoihin. Nyt aiemmat kisat yht'äkkiä merkitsevätkin suunnattomasti.

Joka tapauksessa tällainen systeemi ei sovi lainkaan siihen, että rankingissa otetaan huomioon kahden vuoden tulokset, mutta tämä päätettiin nyt. Jos joku todella olisi kiinnostunut kisoista (esimerkkinä nyt minä, vaikkei minulle suuri menetys ole jäädä pois), niin ehkä henkilö olisi tehnyt isompia uhrauksia osallistuakseen kaikkiin kisoihin, jotta olisi paremmassa asemassa. Täytyy sanoa, että ainakin minä pelasin ranking-kisoja MM-kisoja ajatellen siten, että riittää, kun on tuossa karsintakisaan pääsevässä porukassa, jos vaikka olisi mahdollista kisoihin lähteä.

En halua väheksyä Juhoa tai Markoa, tai pitää heitä minua huonompina, kuten en halua nostaa Zingaa (tai Marko K:ta) jalustalle. Kuitenkin mielestäni tässä ei olla ihan samalla viivalla. Sen vielä ymmärtäisin, että kisoihin voisi päästä jopa suoraan esim. ranking-kakkonen, jos ero muihin on niin selvä kuin se nyt on. Lisäksi Zinga ei ole kuin muutaman pisteen Markoa jäljessä, joten voisi hyvin olla ykkönenkin. Sen sijaan paheksun erityisesti tasaisen kastin laittamista tuollaiseen eriarvoiseen pudotuspeliin. Tasoerot tai erot rankingissa eivät ole niin suuret, että ne oikeuttaisivat tuohon. Etenkään, kun sitä (merkitystä karsintaan) ei ole hyvissä ajoin ilmoitettu.

Kaikkein ongelmallisinta on mielestäni se, että tässä vedetään hatusta sellainen systeemi, jota ei varmasti olisi käytetty (tai se olisi ollut vielä älyttömämpi), jos kaikki mahdolliset karsijat olisivat olleet mukana. Karsintasysteemiä ei tarvitse etukäteen ilmoittaa tarkemmin, jos kaikki lähtevät siihen edes jotenkin samalta viivalta. Kyse on periaatteesta. Eihän tällä tavalla voi missään tehdä päätöksiä. Siis, kun asianomaisilla ei enää ole mahdollisuutta tilanteeseen vaikuttaa.

Epis

#7
Tässä nyt muuten mietin, että koska valinta ja edustus on jokavuotinen homma niin pitäisikö siihen vaikuttaa vain edellisen vuoden aikana kerätyt pisteet ja jättää ne aiepien vuosien puolittuvat ym pisteet pois?

Karsintojen pelaamisen voisi miettiä johonkin muottiin ja ilmoittaa vaikka aina uuden alkavan kilpakauden alussa. Itse pidän hallituksen linjaamaa sinällään reilouna, että se antaa mahdollisuuden muillekin kuin top 3:lle. Vaikkakin pudotuspelejä ei pelattaisi perustyylillä vaan enemmänkin tv-peleistä tutulla 'selvitä tämä taso niin pääset seuraavaan' -systeemillä niin tämä palkitsee niitä, jotka ovat pystyneet hankkimaan tavalla tai toisella itselleen paremman rankingsijoituksen.

Vesan tilanne tilastollisesti on mielestäni hyvä ja jos karsinnat pelataan yhtenä päivänä niin itse näkisin useamman pelin pelaavan olevan paremmissa asemissa, tai ainakin omalla kohdallani tämä toimisi paremmin.

Nyt huomaan olevani hieman pihalla tästä hommasta, mutta oliko FISTF rajoittanut osallistujien määrää MM-kisoissa ja eikös tuolla pelata myös joukkuekisat 4:n pelajaan joukkueilla? Eli jokaiselle riittää yhden ottelun voittaminen kisakoneeseen ja pelaamaan pääsemiseen? Tosin onhan se eri asia pelata yksilökisoissakin pelkkien harkkapelien sijaan.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Zinga

#8
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Ranking tällaisessa lajissa ei ole kovin vakuuttava mittari, kuten sekä SM- että FISTF-ranking osoittavat.
Tästä olen osin samaa mieltä ja osin eri mieltä. On varmaa, että rankingissa on harhaa sen osalta että usein poissa olevat pelaajat ovat yleensä taitotasoaan alempana rankingissa. Toisaalta parempaakaan tasonmittaria ei ole. Jos kisoissa ei käy, voi luonnollisesti vain jossitella omaa sijoitustaan.

Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Jos mittariksi otetaan karsinnoissa olevien keskinäiset viralliset pelit vaikkapa viimeisen vuoden ajalta, niin huomataan että ranking on hyvin lähellä totuutta (ainakin tällä kertaa).
Zinga on toki ollut omaa luokkaansa ainakin minua vastaan, mutta sekä Juhoa että Markoa vastaan olen ollut enemmän tai vähemmän niskan päällä.
Yksittäisiin pelehin liittyy niin paljon harhaa, että en lähtisi niitä katselemaan paremmuuksia mietittäessä. Viimeisen vuoden aikana Vesa on kohdannut (voittanut) Juhon rankingturnauksissa kerran. Toisaalta tänä vuonna kaikissa turnauksissa, joissa molemmat olette olleet mukana Juho on ollut paremmin sijoittunut. Rankingsijoituksessa on huomattavasti vähemmän harhaa kuin yksittäisiä pelejä katsottaessa.

Toisaalta, jos sinulla on etulyöntiasema Tiikkajaa ja Juhoa vastaan, ei sinulle liene ongelmaa päästä kisoihin karsintojen kautta.

Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Mutta tällä systeemillä, jos kaikki olisivat ottaneet osaa karsintaan, olisivat erot ranking-pisteissä saattaneet olla todella pieniä esim. 8. ja 4. välillä, mutta kahdeksas olisi joutunut pelaamaan vaikka kuinka paljon enemmän peräkkäisiä voittoja saadakseen paikan.

Joka tapauksessa tällainen systeemi ei sovi lainkaan siihen, että rankingissa otetaan huomioon kahden vuoden tulokset, mutta tämä päätettiin nyt. Jos joku todella olisi kiinnostunut kisoista (esimerkkinä nyt minä, vaikkei minulle suuri menetys ole jäädä pois), niin ehkä henkilö olisi tehnyt isompia uhrauksia osallistuakseen kaikkiin kisoihin, jotta olisi paremmassa asemassa. Täytyy sanoa, että ainakin minä pelasin ranking-kisoja MM-kisoja ajatellen siten, että riittää, kun on tuossa karsintakisaan pääsevässä porukassa, jos vaikka olisi mahdollista kisoihin lähteä
Itse asiassa olet ymmärtänyt karsintajärjestelmän väärin. Jos Puppe tai Hönkki olisi halunnut yrittää kisoihin, et olisi päässyt edes karsintavaiheeseen, sillä sinun rankingsijoituksesi ei riitä neljän karsijan paikalle. Otitko tämänkin huomioon, kun teit valintoja kisojen suhteen? Lue vielä kerran uudelleen karsintajärjestelmä, jota itsekin olet ollut päättämässä.

Hönkki

#9
LainaaKOUVONKORPI - J SIHVOLA 3 3 0 0 6-0 9
1-0 SM-kisat 25.11.2007
2-0 ranking-kisat 12.4.2008
3-0 ranking-kisat 25.4.2009

Aikamoista tilastojen peukalointia  :lol:  :lol:

Juhon kohdalla ei muutenkaan kannattaisi huomioida kuin viimeisen vuoden tilastot, koska kehitys on ollut niin nopeaa.

Tämä päätetty systeemi ei ole sinulle niin huono kuin uskottelet. Voittamalla Juhon ja Tiikkajan olet varmasti varapaikalla. Sarjamuotoisessa esim. Juho voisi voittaa Zingan ja Tiikkajan ja saattaisit jäädä kolmanneksi Juhon ja Tiikkajan voitosta huolimatta.

Lopeta valittaminen ja pelaa ne karsinnat pois. Onneksi olkoon jos selviät kisoihin. Itse olen menossa Veteraani-sarjaan.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Zinga

#10
Lainaus käyttäjältä: "SUFC"Nyt huomaan olevani hieman pihalla tästä hommasta, mutta oliko FISTF rajoittanut osallistujien määrää MM-kisoissa ja eikös tuolla pelata myös joukkuekisat 4:n pelajaan joukkueilla? Eli jokaiselle riittää yhden ottelun voittaminen kisakoneeseen ja pelaamaan pääsemiseen? Tosin onhan se eri asia pelata yksilökisoissakin pelkkien harkkapelien sijaan.
Suomesta pääsee varmasti kaksi edustajaa openin yksilökisaan. Tämän lisäksi ekalla varapelaajalla on suhteellisen hyvät mahkut päästä kisaan (Make pääsi viime vuona) ja tokalla varapelaajalla hiukan huonommat mahkut päästä kisaan (Juho ei päässyt viimeksi). Joukkuekisaan saa osallistua viisi pelaajaa, joskin pelejä on joka rundilla vaan neljä. Viimeksi Juho oli siis ekan päivän kisaturistina ja tokana päivän pelasi joukkuekisassa. Nyt siis Hönkki tulee vetskuihin ja Openin joukkuekisaan.

Rossonero

#11
Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Ranking tällaisessa lajissa ei ole kovin vakuuttava mittari, kuten sekä SM- että FISTF-ranking osoittavat.
Tästä olen osin samaa mieltä ja osin eri mieltä. On varmaa, että rankingissa on harhaa sen osalta että usein poissa olevat pelaajat ovat yleensä taitotasoaan alempana rankingissa. Toisaalta parempaakaan tasonmittaria ei ole. Jos kisoissa ei käy, voi luonnollisesti vain jossitella omaa sijoitustaan.

Niin, mutta kysymys onkin, että voiko tuota rankingia sitten käyttää tällä esitetyllä tavalla esim. karsinnoissa. Jos esim. neljä pelaajaa on kolmenkymmenen pisteen sisällä, niin miten ihmeessä voidaan luoda karsintajärjestelmä, jossa he ovat täysin eriarvoisessa asemassa.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"
Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Jos mittariksi otetaan karsinnoissa olevien keskinäiset viralliset pelit vaikkapa viimeisen vuoden ajalta, niin huomataan että ranking on hyvin lähellä totuutta (ainakin tällä kertaa).
Zinga on toki ollut omaa luokkaansa ainakin minua vastaan, mutta sekä Juhoa että Markoa vastaan olen ollut enemmän tai vähemmän niskan päällä.
Yksittäisiin pelehin liittyy niin paljon harhaa, että en lähtisi niitä katselemaan paremmuuksia mietittäessä. Viimeisen vuoden aikana Vesa on kohdannut (voittanut) Juhon rankingturnauksissa kerran. Toisaalta tänä vuonna kaikissa turnauksissa, joissa molemmat olette olleet mukana Juho on ollut paremmin sijoittunut. Rankingsijoituksessa on huomattavasti vähemmän harhaa kuin yksittäisiä pelejä katsottaessa.

Minä en noita lähtenyt katselemaan. Se taisi olla Hönkki, jonka mielestä yksittäiset pelit peilasivat ranking-tilannetta hyvin (en muista tarkkaa sanaa).

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Toisaalta, jos sinulla on etulyöntiasema Tiikkajaa ja Juhoa vastaan, ei sinulle liene ongelmaa päästä kisoihin karsintojen kautta.

Edelleen sama kuin äsken.

Lisätään kuitenkin vielä, että tuo ei ole asian ydin, eikä poista karsintasysteemin typeryyttä, joka ei liity mitenkään juuri nyt mukana oleviin pelaajiin.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"
Lainaus käyttäjältä: "Rossonero"Mutta tällä systeemillä, jos kaikki olisivat ottaneet osaa karsintaan, olisivat erot ranking-pisteissä saattaneet olla todella pieniä esim. 8. ja 4. välillä, mutta kahdeksas olisi joutunut pelaamaan vaikka kuinka paljon enemmän peräkkäisiä voittoja saadakseen paikan.

Joka tapauksessa tällainen systeemi ei sovi lainkaan siihen, että rankingissa otetaan huomioon kahden vuoden tulokset, mutta tämä päätettiin nyt. Jos joku todella olisi kiinnostunut kisoista (esimerkkinä nyt minä, vaikkei minulle suuri menetys ole jäädä pois), niin ehkä henkilö olisi tehnyt isompia uhrauksia osallistuakseen kaikkiin kisoihin, jotta olisi paremmassa asemassa. Täytyy sanoa, että ainakin minä pelasin ranking-kisoja MM-kisoja ajatellen siten, että riittää, kun on tuossa karsintakisaan pääsevässä porukassa, jos vaikka olisi mahdollista kisoihin lähteä
Itse asiassa olet ymmärtänyt karsintajärjestelmän väärin. Jos Puppe tai Hönkki olisi halunnut yrittää kisoihin, et olisi päässyt edes karsintavaiheeseen, sillä sinun rankingsijoituksesi ei riitä neljän karsijan paikalle. Otitko tämänkin huomioon, kun teit valintoja kisojen suhteen? Lue vielä kerran uudelleen karsintajärjestelmä, jota itsekin olet ollut päättämässä.

Viime vuonna, kun olin vielä hallituksessa, oli systeemi se, että neljä pääsee karsimaan. Silloisen karsinnan jälkeen puhuttiin siitä, että karsintaa pitää laajentaa juuri rankingin ominaisuuksien takia siten, että kahdeksan parasta on oikeutettu karsimaan. Ei silloin puhuttu siitä, että vain neljä halukasta pääsisi karsimaan. Nyt kun asiaa tarkistelin, niin elokuussa oli näemmä postattu tuonne edellisten MM-kisojen karsintaotsikkoon tuo Zingan mainitsema systeemi. En ole tainnut sitä edes silloin huomata, koska olisin siihen reagoinut. En pysty tarkistamaankaan mitä asiasta on puhuttu. Olin kyllä siinä uskossa, että kahdeksan parasta pääsee halutessaan karsimaan.

Kuitenkin, tuo kommentti, että "otitko huomioon, kun teit valintoja kisojen suhteen" on turha, koska kirjoitin juuri ylempänä, että tuo ranking-sijoituksen merkitys jatkokarsinnassa olisi pitänyt mainita kaikille. Sitä paitsi on yleistä, että moni ei lähde kisoihin kuitenkaan, joten tuollainen sijoitus 6-7 riittää myös tuohon neljän karsijan joukkoon. Ja nyt, kun kerran siellä olen, niin on turha sanoa, että olisihan siellä voinut olla joku toinen. Se ei muuta tilannetta miksikään.

Lainaus käyttäjältä: "Zinga"Lue vielä kerran uudelleen karsintajärjestelmä, jota itsekin olet ollut päättämässä.

Niin, taisi joku muukin päätös (ainakin SM-ranking -pisteet FISTF-turnauksista) olla sellainen, että en ollut samaa mieltä. Olin hallituksessa, mutta en mielestäni ollut päättämässä, jos en asiaa kannattanut. Näitä on tietenkin hankala nyt tarkistella, koska en pääse keskusteluja lukemaan. Pitää siis toimia muistin pohjalta.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"
LainaaKOUVONKORPI - J SIHVOLA 3 3 0 0 6-0 9
1-0 SM-kisat 25.11.2007
2-0 ranking-kisat 12.4.2008
3-0 ranking-kisat 25.4.2009

Aikamoista tilastojen peukalointia  :lol:  :lol:

En pelannut, kuten en pelaa samalla tavalla hitaassakaan HeSua, rankingeja tai esim. Serie B:tä. Eivät kerro muuta kuin sen, että Juho keskittyy niihin peleihin enemmän. En sano, etteikö Juho olisi ehkä minua parempi, mutta kun pelaan 80-100 peliä hidastakin vuodessa (Juho pelkkää nopeata, ja huomattavasti vähemmän), ei keskittyminen voi olla samanlaista meillä kahdella HeFi-peleissä. Viralliset turnaukset ovat asia erikseen. Olinhan minä nytkin openissa kahdeksan joukossa, eikä lauantaina, kun olin mukana, muita kuin Zinga, Karhunen ja Puppe siinä porukassa ollut. HeFi-kertojen pelillä ei olisi ollut mitään asiaa sinne.

Tuossa ei ole mitään peukalointia, vaan vain yhdistyksen tai FISTF:n alaiset pelit, joita pidän virallisina. Minulle on ihan sama tässä yhteydessä miten jossain yksittäisissä liigoissa on mennyt, ja niin kai pitäisi olla yhdistyksellekin.

Jos itse pelaat yhtä tosissaan HeFiä kuin rankingeja, FISTF- tai SM-kisoja, niin se on sinun murheesi. Sillekin asialle voisi heittää kuvia lauseen loppuun, mutta tyydyn sanoihin. Hieman sellainen kyllä huvittaa, kun ei ole tuomareitakaan. Oletko muuten huomannut minun keskittyvän samalla tavalla noissa eri kekkereissä? En usko, koska en niin tee. HeFi on hengailua (pelatessa juttua mm. Jykän ym. hitaan hesulaisten kanssa), rankingit kuitenkin kisoja.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Juhon kohdalla ei muutenkaan kannattaisi huomioida kuin viimeisen vuoden tilastot, koska kehitys on ollut niin nopeaa.

Niin, ja minun kohdallani taas tällä kaudella jäi kisoja ekaa kertaa useita väliin. Vaan eipä tuossa mitään, jos otetaan Juhon kehitys huomioon. Minähän olen kohdannut Juhon kolmena eri vuonna, ja koko ajan tulee yksi maali lisää (Juho toki tietää, että oikea tulos vikassa olisi ollut 2-0). Kai sitä sitten paranee itsekin...

Miten tuo muutenkaan voi olla mikään peruste, joka nyt otetaan esille? Että ei pitäisi ottaa huomioon kuin joku aika jollekin pelaajalle, toiselle toinen. Tuohan on juuri peruste sille, että karsinta pitäisi pelata omana turnauksenaan tasapuolisesti, jotta saadaan selville se, kuka on paras juuri lähellä kisoja, eikä joskus vuosi sitten.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Tämä päätetty systeemi ei ole sinulle niin huono kuin uskottelet. Voittamalla Juhon ja Tiikkajan olet varmasti varapaikalla. Sarjamuotoisessa esim. Juho voisi voittaa Zingan ja Tiikkajan ja saattaisit jäädä kolmanneksi Juhon ja Tiikkajan voitosta huolimatta.

Ei kyse ole siitä, että minä tässä kärsisin. Ikävä sanoa, mutta MM-kisat eivät ole niin iso juttu minulle (huom. esim. viime vuoden vetäytymiseni Karhusen eduksi). Kyse on siitä, että systeemi ei ole hyvä, ovat pelaajat keitä tahansa. Systeemin pitää olla sellainen, että se on hyväksyttävissä, vaikka piste-eroa rankingin 1. ja 8. välillä olisi 10 pistettä.

Minua ei harmita, jos putoan, vaan se, jos systeemi on huono ja epätasapuolinen. Systeemi ei myöskään vastaa sitä mitä aikanaan hallituksessa puhuttiin, eikä sitä oltu ilmoitettu kauden alussa (rankingin suurta merkitystä).

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Lopeta valittaminen ja pelaa ne karsinnat pois.

On se kumma, kun ei suurta ja mahtavaa hallitusta saa kritisoida, kun jo leimataan valittajaksi, joka ikään kuin itkee omaa tilannettaan. Jatkossa on pakko toivoa kaikkien päätösten äänestysten julkistamista ja keskustelun avaamista, jotta tietää keitä sinne ehdottaa. Kyllähän asioita pitää voida kritisoida, ja tämä ei kyllä millään tavalla ole mikään päivänselvä paras ratkaisu.

Ja, kuten totesin jo aiemmassa vaiheessa, tämä ei liity minuun ja minun asemaani karsinnassa. Pelkästään kovien hermoja vaativien MM-kisoihin valmistavien pelien takia olisi hyvä, että karsintaturnauksessa tulisi useita pelejä kaikille.

Lainaus käyttäjältä: "Hönkki"Tiikkaja on ok edustaja Suomelle ja hänelle kyseessä lienee "kerran elämässä" -kokemus.

Tämä oli muuten puheenjohtajan vakuuttavaa kommentointia viime vuoden karsintakeskustelussa. Voihan sitä näinkin perustella...

Hönkki

#12
Hyvä Rossonero,
sinä voit kritisoida hallitusta ihan kuinka paljon vaan haluat, mutta se ei tällä hetkellä asioita muuksi muuta. Voit ajatella karsintoja yliopiston sisäänpääsykokeina ja rankingia yo-kirjoituksista saatuina lähtöpisteinä. Nyt ei ole kyse kaiken tasapäistävästä Nuoren Suomen kaikki pelaa -projektista (sillekin on paikkansa, mutta ei nyt), vaan siitä että MM-kisoihin valitaan parhaat pelaajat. Esittämäsi tilasto sinun ja Juhon välisistä peleistä ei kerro lähellekkään koko totuutta. Minä arvioin hallituksen jäsenenä pelaajien välisiä voimasuhteita juuri niinkuin haluan ja otan siinä myös Hefi-pelit huomioon. Kyse oli siis siitä pidänkö rankingia oikeudenmukaisena vai en. Muut hallituksen jäsenet muodostavat mielipiteensä mahdollisesti muilla tavoin. Jos minua ei valita seuraavaan hallitukseen, niin sitten ei. Pääsenpähän sitten kertomaan mielipiteitäni vapautuneemmin. Nyt pitää olla suodatin päällä.

Lisäpisteitä ei saa siitä, että ei pystynyt tulemaan joihinkin kisoihin tai ei ole aikaa harjoitteluun yhtä paljon kuin jollain toisella tai jos ei keskity peleihin yhtä paljon kuin joku toinen, vaikka olisi kuinka luonnonlahjakkuus. Se olisi epäreilua niitä kohtaan, jotka järjestävät elämänsä niin, että pääsevät kisoihin, harjoittelevat paljon ja keskittyvät Hefi-peleihinkin.

Pahoittelen sitä, että tieto karsintasysteemistä kerrottiin niin myöhään. Lopullinen päätös siitä tehtiin edellisenä päivänä tiedon julkistamisesta. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että minun mielestäni karsintasysteemi on oikeudenmukainen ja antaa kaikille karsintaan osallistuville realistisen ja oikeansuuruisen mahdollisuuden päästä kisoihin. Karsinnat ovat niitä "tosipelejä" ja jos rankingin seitsemäs on niissä parhaimmillaan, niin nythän olisi näytön paikka.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Hönkki

#13
LainaaTämä oli muuten puheenjohtajan vakuuttavaa kommentointia viime vuoden karsintakeskustelussa. Voihan sitä näinkin perustella...

Oliko kisoihin lähdössä ketään muita kuin Zinga, Make, Juho ja Tiikkaja ?
Tietääkseni ei ollut.

Karsinnoista vielä: Tiikkaja on Vesaa edellä rankingissa 60 pinnaa ja silti he ovat karsinnoissa täysin samanarvoisessa asemassa. Juho on Vesaa edellä yli 100 pinnaa.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

#14
Ehkä tämän takia muualla mennään täysin rankingin mukaan. Itselleni sopii, että jatkossa edustuspaikat jaetaan rankingin perusteella ja mikäli joku ei halua mukaan niin halukkuuta tiedustellaan seuraavana listalla olevalta jne. Asiahan ei itseäni kosketa millään tavalla, kunhan yritän rakentavasti ottaa kantaa :D

Edelleen mielestäni tulisi näitä valintoja tehdessä kiinnittää enemmän huomiota kyseisen vuoden aikana kerättyihin pisteisiin. Tällöin esim monesti mainittu Juhon kehityskäyrä näkyisi selkeämmin tai kenen muun tahansa panostaminen ranking-kisoihin mm-kisoihin pääsyä ajatellen. Saattaisi myös toimia motivaattorina palkinnon omaisesti?

Veikkaan, että jokainen joutuu enemmän tai vähemmän tekemään "uhrauksia" turnauksiin osallistumisen vuoksi. Miksi siis pitäisi mitätöidä kerätyt ranking-pisteet ja 100-lasissa koko kauden pelanneet samaan lähtökuoppaan satunnaisesti turnauksiin osallistujan kanssa, joka pelaa lähtökohtaisesti sijoista 6-8? Tämän tarkoituksena ei ole dissata vaan tuoda esiin rankinginpisteiden merkitystä.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!