Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"Hobla, tämä foorumi saattaisikin olla otollisin paikka käydä keskustelua erilaisista sääntökäytännöistä. Tokihan kaikki voivat pelata (ja ovat aina pelanneetkin) kotikentillään just silviisii kuin omalle porukalle parhaiten soveltuu, mutta voisi ainakin yrittää löytää jotkut suht yhteisensuuntaiset säännöt edes tänne pikkumaan pikkukuvioihin, vai mitä? Etenkin jos yhteisturnauksia tai jopa SM-kisoja saataisiin joskus aikaiseksi.
Tärkeä pointti varsinkin yhteisiä turnauksia ym. ajatellen, koska HeSu-liigaa pelataan käytännössä "vanhoilla hitaan" säännöillä. Näissä sääntöasioissa tuntuu vähän kaikkialla olevan omia pieniä (tai vähän isompiakin) variaatioita.
Tätä kuvastaa myös sekin, ettei esim. Briteissä läheskään joka paikassa käytetä FISTF-sääntöjä vaikka nopeilla säännöillä pelataankin. Tästä löytyy esimerkkejä ulkomaalaisilta forumeilta (joista kahteen löytyy linkki Linkit-osiosta).
Säännöillä luodaan perusta sekä linjaukset peliin, mutta pienillä sääntömuutoksilla voi saada peliin lisää jouhevuutta, realismia sekä helpotusta, mutta täytyy muistaa että nopea ja hidas ovat kaksi eri asiaa myös subbuteossa.[/quote]
Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"Esimerkiksi maalipotkuissa on Suomessa käytetty melkein aina neljän sijoitusnäpäytyksen käytäntöä sen sijaan että koko kenttäryhmityksen saisi aina järjestellä ukkoja nostelemalla uudelleen. Tällöin peli pysyy hieman avoimempana eikä tarvitse upota mannermaisen nihkeään totaaliseen puolustus-/vartiointipeliin.
Jos tätä asiaa tarkistelee realismin kannalta niin, kyllähän kaikki kenttäpelaajat maalipotkussa ryhmittyvät uudestaan, mutta voiko niin tehdä subussa? Nykyisillä HeSu -säännöillä maalipotkussa saa tehdä kolme (3) näpäytystä.
Mielestäni tästä voisi halutessaan vääntää tietynlaisen variaation, jossa esim. omia pelaajiaan saisi liikutella nostamalla, mutta ainoastaan omalla kenttäpuoliskolla ja sen alueen sisällä missä ukkeli sattuu sijaitsemaan. Hyökkäysalueella olevia pelaajia voisi näpäyttää 1-3 kertaa.
Tämä tosin on nopeasti mietitty variaatioehdotus, mutta onko sille tarvetta? Veikkaisin että ei.
Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"Toisaalta molemmista sääntökokonaisuuksista löytyy hyvinkin järkeviä lisäyksiä tai uudistuksia niillekin, jotka ovat pelanneet 20-30 vuotta omilla versioillaan ns. suomalaisista säännöistä. Esim FISTFeissä sivurajan antaja saa tulla näpäytyksen voimasta kentälle, ja vähän turhalta rajoitukselta se nyt tuntuukin. Toisaalta sit taas FISTFissä sivurajaheiton pituudellekaan ei ole rajoituksia, ja se tuntuu aika älyttömältä.
Heittävän pelaajan kentälle liukuminen kuulostaa ihan ok idealta, mutta heiton pituus on hyvä rajoittaa niin kuin ennenkin. Omasta mielestäni tämä toisi pientä helpotusta heittojen suorittamiseen eli toisin sanoen paikkaisi oman osaamattomuuden aiheuttamat virheet. :?
Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"- Irtomaalivahti.
Otimma ainakin Kurvin Subussa käyttöön FISTF-säännön, jonka mukaan kentälle ryntäävän irtomaalivahdin saa nostaa heti potkun jälkeen takaisin maaliin. Vanha käytänto, jonka mukaan mokke piti palauttaa vasta seuraavalla omalla vuorolla ja vieläpä erikseen näpäyttämällä (jos sattui edes jäämään maalivahdin alueelle), alkoi tuntua turhankin rajoittavalta. Vai oliko tämmöistä edes HeSussa käytössä?
Irtomaalivahdin aka "Keijon" suhteen tuo FISTF:n sääntö tuntuu ihan pätevältä ajatukselta. Itse olen ajatellut, että tämä voisi tuoda peliin hieman jouhevuutta pallon saattamiseksi takaisin peliin oman pään nysväämisen sijaan.
Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"- Molemmat kädet kentällä.
Itsekin hoksasin vasta nyt uudelleenaktivoitumisen myötä netistä, että mannermaisissa säännöissä ei sallita kuin yksi käsi kerrallaan kentälle. Eli jatkolaukauksia ei voi odottaa toisella kädellä valmiiksi asennossa. Minusta tämäkin tuntuisi turhalta maalilaukausten vaikeuttamiselta, etenkin hitailla säännöillä, kun valmiina odottava käsi ei voi olla kenenkään nopean puolustusnäpäyksen tiellä.
Samoilla linjoilla. Ei mielestäni selvää hyötyä (vaikken vasurilla osaakaan näpäyttää)
Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"- Maalilaukauksen yrittämisen takaraja.
Kaikssa säännöissä kautta aikojen maalilaukausta on saanut yrittää vain jos laukaiseva ukkeli on ylittänyt keskiviivan (ja tietty pallo laukaisurajan). Mutta nyt huomasin että FISTFissä ukko saa olla kuinka kaukana tahansa. :shocked:
No ei vaiskaan, mutta eihän pelaajia muutenkaan saa kentällä liikutella muuten, kuin näpäyttämällä (paitsi osassa erikoistilanteita). Toinen samantyylinen sääntö on näpäytettäessä pelaaja omaan maaliin. Tällöinhän ukkeli asetetaan maaliviivalle tolpan viereen ja pelaajan näpäyttäminen peliin on oma hommansa, varsinkin jos vastutaja on päässyt avoimeen paikkaan ja ko. nappula on käytännössä ainoa, jonka voi eteen saada.Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"- Vapaapotkut.
Käsittääkseni FISTFissä ei vapareita tule kovinkaan usein, vaan yleensä ukon osuessa vastustajaan tulee vain "back" eli tilanne palautetaan entiselleen. Kurvissa olemme pelanneet "miesten peliä", jossa pikkukontakti (esim millin liikahdus) sallitaan, paitsi tiukemmissa tilanteissa rankkarialueella. Tämä tietysti vaatii tuomarilta yhtenäistä linjaa. Mites HeSulaisilla?
Puolustavan osapuolen pelaajan osuessa vastustajaan/palloon siirretään näpäytetty nappula takaisin ja vapareita tulee ainoastaan hyökkääjän rikkoessa. Harkkapeleissä pieni klik-klak on yleensä sallittu, mutta liigan rajauksesta en ole täysin varma.Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"- Rankkarikisa.
FISTFissä vedot viidestä eri kohtaa laukaisualueen rajan tuntumasta (maalivahti saa tulla vastaan). Tämäkin asia kannattaa turnausten varalta päättää etukäteen.
Itsekkin olen videoklipeissä nähnyt ko. rankkarikisan, mutta omasta mielestäni rankkari pitäisi ampua pilkulta eikä vetoalueen rajalta, koska on eri asia oikeastikin ampua pallo maaliin pilkulta, kuin 20-25m päästä.Lainaus käyttäjältä: "hei-kone"Hmm, näitä tulee varmaan mieleen kohta lisääkin, mutta aloitettakoon vaikka noilla.
Kyllähän näitä tulee ja parempi keskustella näistä mahd. pian. Muutkin voisivat kertoa näkemyksensä nykyisistä säännöistä sekä mahdollisista uudistamis ideoista.