• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

lakkausvahauskiillotus

Aloittaja h-kone, elokuu 28, 2006, 07:30:55

« edellinen - seuraava »

h-kone

No hei haloo, nyt vasta hoksasin notta tämä liukumisenmaksimointihomma on jäänyt kokonaan käsittelemäti. Itse en ainakaan tajua juuri mitään asiasta, enkä ole ikinä elämässäni muunlaista tuunausta edes harrastanut kuin vasta tänä kesänä sitä helpointa mahdollista Profibase-rätillä kiillotusta. Joten neuvot tulisivat tarpeeseen jopa joillekin meistä konkareista, saati sitten aloittelijoille.

Käsittääkseni löytyy kaksi eri toimenpidettä:

1. Joku peruslakkaus/vahaus ("varnishing"), joka tehdään aivan ensimmäiseksi uudelle joukkueelle. Siis jotkut vakavammat mönjät ilmeisesti jätetään yön yli leviämään ja kuivumaan pohjaan, jotta sinne jää kova liukas pinta pitkäksi aikaa. Onko näissäkin vielä eri koulukuntia? Silikonit vs. lattiavahat vs. jotkut muut? Mutta miten sen muka saa leviämään tarpeeksi tasaisesti? Eikös pohja mene pilalle, jos lakka heittää hivenenkin?

2. Välikiillotus ("polishing"), joka on vain kevyemmän luokan viimeistelyhinkkaus matsien välillä tai jopa puoliajalla. Sillä Profirätillä ei tarvitse kuin painaa ukkoa punaisen vahamaisen aineen päälle ja hinkata se tasaiseksi kankaan mönjättömään kohtaan. Miten tämä kiillotus eroaa teholtaan niistä, joissa ensin suihkutetaan pullosta aineet (kankaaseen kai eikä suoraan pohjiin?) ja sit hinkataan? Ja  eikös näitäkin ole sata erilaista ihan jokakodin huonekalu- ja autosprayistä sit pro-shopeista tilailtaviin spessumerkkeihin?  Mistä merkeistä on hyviä/huonoja kokemuksia?

Entäpä näiden väliset suhteet? Miten vakavissaan voi pelata, jos ei ole suorittanut peruslakkausta alle ollenkaan?  Ja toisaalta eikös jotkut pro-pohjat ole valmiiksi sellaisia, ettei pohjalakkaa tarvita (Raptorit, Astrobase?), kun taas jotkut hyötyvät moisesta huomattavastikin (Sureshot/Advantage + vanhat mallit)?

Äkkiä peruskurssi, ennenku Nastafiilisliiga alkaa!  8)   Eikös tämä helpon liukuvuuden tarve korostu juuri nopeilla säännöillä?

Zinga

#1
Itse en ole koskaan käyttänyt mitään yliyönlakkoja, joten en osaa sanoa sen vaikutuksesta liukuun.

Kymmenisen vuotta sitten mulla oli silikonituubi, jolla vetäisi ukkojen pohjiin nestettä ja kiillotin kankaaseen. Nyt olen ostanut huoltoasemalta autojen muoviosiin tarkoitettua silikonia ja ihan hyvin liukuu.

Tilasin tablesoccershopista mielenkiinnosta Supersonic Perfect Flick -vahaa, jonka pitäisi olla "maailman parasta pöytäjalkapallon vahaa". Voin ensi viikolla kertoa, miten se laittaa sureshotin liukumaan.

Tänään ajattelin pärjätä HW-Arsulla ja huoltoaseman silikonilla  :roll:

Epis

#2
Jenkkimyyjän (jolta ostin Sureshottini) mukaan vahaus (varnish) pitäisi tehdä vain kerran joukkueelle ja tämän jälkeen käyttää pelkästään kiillotusta (polishing) pelaamisen yhteydessä. Tosin kyseinen myyjä tekee myymillään joukkueille tuon vahauksen, joten niitä ei tarvitse kuin kiillotella sillä punakeltaisella liinalla.

Mikäli haluaa vahauksen tehdä niin täältä löytyy ohjeistus kyseiseen hommaan.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

h-kone

#3
Entä minkäs merkkisiä noita Suomesta saatavia mönjiä olikaan?

h-kone

#4
Oho, olisiko ensimmäinen kerta foorumin avuliaassa historiassa, kun asiasta tietävät eivät jaa tietoansa aloittelijoiden hyväksi?  :P

Hönkki

#5
Ainoa mönjä mitä olen Suomesta ostanut on CRC silicon spray, jota voi käyttää vahan sijasta. Muut aineet olen saanut jenkeistä ja niissä purkeissa ei edes lue, mitä ne ovat.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

#6
Zinga tilasi myös jotain vahaa Sureshot-jengien mukana Tablesoccer.netistä. Kehuvat ainetta kuulemma "maailman parhaaksi". Moni vaikuttaa myyvän tuotteitaan maailman parhaana/parhaina...  :roll:

Hönkki ja Zinga voisivat verrata onko vahoissa eroja ja jos on niin miten paljon. Samalaisen testin voisi tehdä myös hinkkuliinan, CRC:n ja mahdollisesti jenkkilän sprayn välillä, että saadaan selvyys näidenkin tuotteiden ominaisuuksista sekä mahdollisista eroista.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!