• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Virtuaalinen työkalu ja tilastointi

Aloittaja Epis, syyskuu 28, 2010, 13:05:21

« edellinen - seuraava »

Onko virtuaaliselle työkalulle käyttöä/tarvetta?

Kyllä, kaiken kattava työkalu olisi hyvä
Ei, nykyinen järjestely on toimiva
Tarvitsen lisätietoja/tarkennusta
Haluan vain näpsytellä
EVVK, oo jo hiljaa

Epis

Subuttelijat ja herrasmiehet!
Kansalaiset, med börjare!

Olen pyöritellyt mielessäni aikas paljon ideaa virtuaalisesta sivustosta/työkalusta, jonka avulla voitaisiin helposti ylläpitää ja päivittää sarjoja ja jopa turnauksia. Omissa haaveissani tähän sisältyy niin kv-tyylinen henkilöpohjainen tilastointi sekä fi-pohjainen laajempi tilastointi ihan jopa figuuri kohtaisesti.

Netistä en suoraan ole löytänyt oikeasti mielekästä (lue: ideoitani vastaavaa) valmista sivustoa tai työkalua täyttämään näitä tarpeita ja tästä johtuen vahvimmaksi suosikiksi on noussut tuollaisen teettäminen. Räätälöity tuote olisi meidän kaikkien halukkaiden "speksaama", eli voisimme mielipiteillämme, ajatuksillamme ja tarpeillamme luoda juuri sellaisen välineen, joka palvelisi meitä jokaista kaikissa tilanteissa. Tätä samaa välinettä voisi siis käyttää fi-sarjojen, kv-sarjojen, eri kerhojen omien sarjojen sekä turnausten tilastoimiseen halutuilla ominaisuuksilla. Kuullostaa hyvältä, mutta asioissa on aina muttia...

Mutta 1: Se maksaa. Tämä on yksi ja ehkä osittain haastavin este, sillä ymmärtääkseni meistä ei löydy tarpeeksi osaamista tuollaisen tekemiseen itse. Itseltäni saattaa löytyä parikin kontaktia joilta aion kysyä toteutusta meidän budjetilla. Uskon ja toivon tämän onnistuvan, mutta jos ei niin netistä löytyy tämän kaltaisiin tarpeisiin suunnattuja sivustoja, joista voi etsiä koodaajaa ympäri maailmaa. Tällöin budjettimme saattaisi riittää, mutta..

Mutta 2: Löytyykö koodaaja, joka on meidän budjetilla tuollaisen valmis tekemään? Netistä kyllä löytyy halpoja koodareita, mutta näiden taitotasosta ja kielitaidosta ei ole varmuutta. Tästä syystä suosisin suoria kontakteja, joiden kanssa voi helposti ja luotettavasti kommunikoida. Tässäkin tosin herää kysymys rahasta ja taitotasosta.

Mutta 3: Mihin tuollaista nyt sitten tarvitaan ja käytetään? Tilastointi ja tulosten kirjaus on vuosikymmeniä toiminut kynä+paperi -yhdistelmällä. Nykyään tuloksia kirjataan myös käsin forumille ja sivustolle. Tämä käsin päivittäminen onnistuu kyllä, mutta vie turhaa aikaa, sillä kaiken voisi automatisoida. Monen laskupää pystyy laskemaan sarjataulukotkin, mutta osa saattaa tietää miten turhauttavaa on päivittää usean joukkueen sijainnit taulukoissa ja tämän kaiken voisi automatisoida. Käsin kirjatuista ottelutuloksista saa laskettua suoraan sarjataulukot, tämä ei ole mikään ongelma. Halutessaan tulosten kirjaamisessa ei tarvitsisi koskea näppäimistöön ollenkaan vaan kaiken voisi kirjata hiirellä klikkailemalla aina kokoonpanoista lähtien. Voisiko tämä tästä enää paljon helpottua (ei, ennen kuin koneita voi käskyttää ajatuksen voimalla)? Kun tähän lisää vielä hieman ulkoasullista ilmettä (joka on muutakin kuin vain tekstiä) niin aletaan päästä lähelle omaa näkemystäni. Pelaajien naamat, joukkueiden logot ja peliasut, kuvakkeet kuvaamaan pelitapahtumia jne.. jokainen varmasti osaa luoda mielessään täydellisen subu-sivun ja tätä nyt tässä haetaan.

Miksi siis tämä kysely? Ihan siitä syystä, että vaikka kuinka hienolta kaiken saa päässään näyttämään niin täytyy aloittaa siitä, että kartoittaa muiden näkemyksen asiaan. Jos esim olisin ainoa, jota koko homma edes kiinnostaa, niin kehittäisin tätä lähinnä itseäni varten vaikka saattaisin sen kuvitella palvelevan kaikkia. Tämän kyselyn avulla voitte tarjota selkeämmän kuvan tilanteesta ja mahdollisesti esittää ideoita, kysymyksiä, epäkohtia tai mitä tahansa mieleenne tästä juolahtaa. Toivoisinkin erittäin avointa keskustelua tähän liittyen ja rehellisiä mielipiteitä. Tämä siitäkin syystä, että jos tälläinen päätetään toteuttaa ja teettää niin luultavasti laitetaan kolehtia pystyyn. Rahasta puhuttaessa tulee aina mieleen ensimmäisenä "paljonko?", joten lähdetään siitä.. Vastaavanlaisen kikkulan saa ilmaiseksi ongelmineen ja puutteineen, joten uskoisin parannellun version irtoavan max 200-300eur hintaan. Itse olen ajatellut maksaa 100-150eur, eli jos kokonaishinta pysyy arvioidussa olisi kolehdin koko riippuu enää täysin osallistujien määrästä. Mielestäni tämän tasoinen (5-10eur) kertakorvaus olisi siedettävä, kun alustavasti olen kaavaillut tuon olevan käytössä vasta ensi kaudella (deja vu). Mikäli kustannusket nousisivat tätä korkeammiksi täytyisi harkita uudestaan koko jutun hinta/hyöty -suhdetta, riippuen tietysti lopullisen kustannuksen suuruudesta.

Äänestys on anonyymi ja äänestystään voi halutessaan muuttaa. Äänestys ei myöskään ole sitova, mutta toivon silti perus perstuntumaan pohjautuvaa rehellisyyttä. Kiitos jos jaksoitte lukea enemmänkin, kuin vain vähän alusta!
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

#1
Miten tuollainen tilastointityökalu hyödyttäisi KV-pelaajia? Suomalaisissa säännöissähän pelataan nimetyillä joukkueilla joissa nimetyt figuurit joten tilastoinnin kehittymisen siltä kantilta ymmärtää enemmän. FI-puolellahan tilastointisofta hyödyttäisi esim. ottelutapahtumien tilastointien (laukaukset, pallonhallinnan yms.) entistä parempaa ja vaivattomampaa organisointia. KV-puolella kun useimmat pelaavat nimeämättömillä joukkueilla on tilastointi helpompaa ja onnistuu excelilläkin (mitä nyt käytän itse omien pelien tilastointeihin). Jos pelaa nimeämättömillä pelaajilla riittää tilastointiin vain päivämäärä, vastustaja, lopputulos ja sarja/ystävyyspeli. Mitä muuta KV-puolella voisi tilastoida mikäli ei pelaa nimetyllä jengillä? Jos pelaa nimetyllä jengillä niin hyöty on vastaava kuin suomalaisella puolella.

Mielenkiintoinen idea ei siinä mitään. Tarvitsen lisätietoa hyödyistä (nimenomaan jos pelaa nimeämättömällä jengillä) tilastointiin ennen kuin olen valmis maksamaan vaikka eihän 5-10 € kertakorvaus iso ole ja voihan sen tietenkin maksaa ihan osallistumisesta yhteiseen hyvään ja voihan sen ajatella olevan investointi tulevaisuuteen esim. jos itse pelaa joskus KV-puolellakin nimetyllä jengillä. Kaikenkaikkiaan mielestäni kehittelemisen arvoinen idea - varsinkin FI-puolelle jossa tarkkaa tilastointia todella tarvitaan.

Epis

Lainaus käyttäjältä: BarsaJake - syyskuu 28, 2010, 13:44:05
Miten tuollainen tilastointityökalu hyödyttäisi KV-pelaajia? Suomalaisissa säännöissähän pelataan nimetyillä joukkueilla joissa nimetyt figuurit joten tilastoinnin kehittymisen siltä kantilta ymmärtää enemmän. FI-puolellahan tilastointisofta hyödyttäisi esim. ottelutapahtumien tilastointien (laukaukset, pallonhallinnan yms.) entistä parempaa ja vaivattomampaa organisointia. KV-puolella kun useimmat pelaavat nimeämättömillä joukkueilla on tilastointi helpompaa ja onnistuu excelilläkin (mitä nyt käytän itse omien pelien tilastointeihin). Jos pelaa nimeämättömillä pelaajilla riittää tilastointiin vain päivämäärä, vastustaja, lopputulos ja sarja/ystävyyspeli. Mitä muuta KV-puolella voisi tilastoida mikäli ei pelaa nimetyllä jengillä? Jos pelaa nimetyllä jengillä niin hyöty on vastaava kuin suomalaisella puolella.

Mielenkiintoinen idea ei siinä mitään. Tarvitsen lisätietoa hyödyistä (nimenomaan jos pelaa nimeämättömällä jengillä) tilastointiin ennen kuin olen valmis maksamaan vaikka eihän 5-10 € kertakorvaus iso ole ja voihan sen tietenkin maksaa ihan osallistumisesta yhteiseen hyvään ja voihan sen ajatella olevan investointi tulevaisuuteen esim. jos itse pelaa joskus KV-puolellakin nimetyllä jengillä. Kaikenkaikkiaan mielestäni kehittelemisen arvoinen idea - varsinkin FI-puolelle jossa tarkkaa tilastointia todella tarvitaan.
Lainaus käyttäjältä: SUFCkv-tyylinen henkilöpohjainen tilastointi
Kv-säännöillä pelattaessa ei figuureihin liittyvä tilastointi ole laajassa käytössä ja pääosin tilastointi kohdistuisi henkilöön/pelaajaan. Halutessaan tätäkin varmaan voisi kuitenkin tehdä, kuten nytkin paperi+kynä systeemillä niiden osalta, jotka sitä tekevät. Myös kv-säännöillä pelataan sarjoja ja näiden sarjataulukoiden päivittäminen tulisi näin ollen automatisoitua nykyisen käsin vääntämisen sijaan.

Tästä johtuen kv-peleissä hyöty näkyisi lähinnä sarjoissa ja mahdollisesti turnauksissa (sillä haluaisin turnaus-option, jossa voi niputtaa lohkot ja jatkopelit nätisti tulosten lisäksi). Nythän turnaukset on hoidettu excelillä, joka monin tavoin on toimiva tämän kaltaiseen kikkailuun, mutta tuon voisi toteuttaa myös mahdollisesti toisin niin, että tulokset tallentuisivat vaikka suoraan oikeaan paikkaan ilman välikäsiä ja kikkailua.

Pari sivuhuomautusta:
1) Satuin vahingossa löytämään netistä koodinpätkän, jolla voi luoda websivulle nk drag-n-drop ominaisuuden. Tämän kaltaista ominaisuutta käyttämällä voi ainakin turnauksen lohkot ja jatkopelit esittää (tulokset tosin pitää erikseen kirjata ja tallentaa). Ei suoranaisesti yksinään hyödytä mitenkään, paitsi jos luo sivupohjan ja grafiikat niin graafisesti. Vaikea selitää, voitte kurkata täältä demon toiminnasta: http://soccerart.ca/DynamoBlanc2009/virtualSoccer.html

2) Tuosta maksusta. Mikäli siis kilkkeen hinta jäisi tuohon 100-150eur haarukkaan ei muilta vaadita mitään kolehtia, mutta tässä vaiheessa on vielä hankala sanoa mitään, kun en ole tarkemmin lähtenyt kyselemään enkä etsinnöisäni ole löytänyt vastaavaa projektia/sivustoa. Oikeastaan taitavat ainoat hieman edes tätä muistuttavat sivustot olla joko pelkästään sarjataulukoihin liittyviä tai fantasy managerointeja. Jälkimmäiset yleensä liittyvät liiketoimintaan ja ovat helposti kalliimpia.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Rossonero

Ensi lukemalta kuulostaa hyvältä. Pitää vain tarkentaa tarpeita.

Maksan tuollaisesta ihan mielelläni ihan kelpo summankin. Periaatteessahan tuon voisi ehkä tilata niin, että halukkaat maksavat nyt, ja jatkossa mukaan tulevat käyttäjät maksavat jonkun summan. Jos ensiksi maksaneiden osuudet ovat kovin korkeita, voidaan myöhemmin mukaan tulevien maksuista hyvittää heille, jotta päästään sopivaan maksuun/henkilö. Tähän summaan päästyä voitaisiin tulevat maksut ohjata yhdistykselle. Kaitsu toki tässä päätoimijana, joten riippuu hänestä.

mikma

Ehdottomasti mukana hankkeesssa !!! palvelisi ainakin PSK:n porukkaa täydellisesti. Niin FI kuin KV peleissä.

Epis

Laitoin alustavaa kyselyä parille tutulle ja useammalle ulkomaalaiselle taholle onnistuisiko tuollaisen kilkkeen tekeminen meikäläisten budjetilla. Tutut eivät vielä ole vastanneet, mutta ulkopuolisilta tahoilta tuli vastauksia kymmenkunta eilisen aikana. Nyt sitten vaikuttaa siltä, että suurimmalle osalle tuo 300uer budjetti on liian pieni ja vastatarjoukset vaihtelevat suht laajalla skaalalla. Hintaehdotuksien korkeimmat luvut ovat kuitenkin pysyneet "pienehköissä" nelinumeroisissa luvuissa. Oman olettamukseni tämän tason maksu on kuitenkin liikaa (ainakin itsestäni se tuntuu liian kovalta). Onneksi kuitenkin on olemassa sana MUTTA..

Mutta 1: Paras mutta tähän liittyen! Kanadasta löytyi freelancer koodaajaa, joka on ollut mukana esimerkiksi mukana tämän meilläkin käytössä olevan forumin kehityksessä, forumin ja sisällön hallinnan integraatiossa ainaskin. On forumin lisäksi tuttu myös Joomla!:n kanssa (Joomla! on julkaisujärjestelmä, jolla noi subu.fi -sivut on toteutettu) ja kertoi pystyvänsä liittämään ton tilastohomman myös sen kanssa.

Tämä kaveri oli myös erittäin innoissaan tästä projektista ja kertoi haaveilleensa projektista, joka liittyy urheilu statseihin ja/tai fantasy-liiga -tyyliseen hommaan ja kuulemma haluaisi tämän tyylisen sivuston omaan portfolioonsa. Kaveri myös työskentelee täyspäiväisesti ja nämä projektit ovat enemmänkin toissijainen tulonlähde. Tästä syystä veikkaan budjettimme olevan toimiva sekä aikataulun, jonka ilmoitin alustavasti olevan viimeistään ensi kesän lopulla.

Tää onko unta vai alku jonkun suuremman?

Mutta 2: Eräs intialainen yritys ilmoitti tälläisen perussivuston maksavan heillä yleensä hieman (35e) enemmän ja pyysi saada lisätietoja. Katsotaan mitä sanovat, kun lukevat nuo alustavat tarkennukset läpi.

Kuten jo mainitsin niin olen lähetellyt alustavaa ominaisuus-listaa noille eri tahoille ja tämä pitäisi katsoa yhdessä läpi ja täydentää mahdollisesti puuttuvat ominaisuudet. Pyrin viikonloppuna viimeistelemään nuo tarkennukset ja siltä pohjalta voidaan sitten lähteä kattelemaan. Tuo listaus peilaa jokseenkin tuon PhpMySportin ominaisuuksiin, mutta ilman käsittämättömiä bugeja, käyttäjäystävällisempää ja selkeämpää olemusta sekä turnausten tilastointi mahdollisuudella. Niin ja mä haluisin myös vähän nätimmän ulkoasun ja jotain grafiikkaa.

Postiivista tässä on ollut se, että PSK:n ja Hesun edustajilta on löytynyt innokkuutta tämän toteutukseen liittyen (vaikka toivoinkin suurempaa ja laajempaa aktiivisuutta). Rossoneron kustannusmalli voisi olla toimiva ja koska nyt 3 seuraa (ainakin eri seurojen henkilöä) on edustettuna voisi jälkimaksut (jos sellaisia halutaan) hoitaa vaikka kerhon sisäisesti. Tätä voidaan kuitenkin vielä tarkemmin miettiä, mutta pääasia on se, että saataisiin budjetti varmistettua (vaikka tuleekin vähän nopeammin, kuin aluksi oli tarkoitus). Myös softan käyttämisen osalta olisi mielestäni hyvä, että vaikka kerhokohtaisesti löytyisi ainakin yksi henkilö jolta kysyä neuvoja tuon suhteen. Itse tietysti myös autan enemmän kuin mielelläni.

Nyt toivoisin vielä, että kaikki joilla on asiaan kiinnostusta kertoisivat ominaisuuksia tai toimintoja, joita haluaisivat tämän kaltaisen tilastoinnin tarjoavan. Alustavasti olen listannut esim kausien, liigojen, cuppien, turnausten, seurojen, managerien, joukkueiden, otteluiden, pelipaikkojen ja pelaajien hallintaa (lisäys/muokkaus/poisto), statsien keruuta ja muokattavuutta managerien, joukkueiden ja pelaajien osalta. Pelaajalla siis tarkoitetaan figuuria ja manageri on immeinen. Otteluihin vetovalikot joukkueiden valintaan sekä tulosten kirjaus molemmille puoliajoille sekä jatko-/lisä-/mikä se on- ajan ja rankkareiden tulosten kirjauksen, kokoonpanojen helpon määrittämisen (esim vetovalikot). Turnausten suhteen vapaa määritys lohkojen määrälle sekä pelaajien per lohko määrälle ja ominaisuus pudotuspeleille. Turnauksessakin tietysti helppoa käytettävyyttä lisää vetovalikot, joiden avulla määritetään pelaajat lohkoihin ja jatkopelien otteluparit. Niin ja tietysti statsien keruu myös turnauksen otteluista.

Tossa nopealla raapustuksella tuo softa ja vielä pitäis tarkemmin avata noita ja niiden toimintoja ym. Niin ja tarjoitus on myös vääntää jonkinlainen ehdotelma ulkoasuta jne, mutta tämä sitten tuon kirjoittelun jälkeen vasta. Itse ajattelin, että pääsivulla näkyis eri liigojen sarjatauluja ja otteluiden tuloksia jne. Tuon kokoonpanon asettamisessa tai ainakin näyttämisessä ois futiskenttä pohjana jne. Näitä saa mietittyä vaikka kuinka paljon, MUTTA.. olisi ihan mukava kuulla myös muiden näkemyksiä, ideoita ja toiveita näihin liittyen. Näistä voi laittaa vaikka privaakin jos tahtoo, tavalla ei ole väliä.

Tässä tais olla suurin osa tän hetkisestä..
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

mikma

Olenhan tuota hieman itsekin ajatellut. Minulla se on tietysti kaatunut osaamattomuuteen.
Aikoinaan kyselin aiheesta toisella keskustelupalstalla ja siellä yksi hemmo (tero lepistö) oli tehnyt web pohjaisen tilastointi sydeemin. Kertoi sen olevan kehitys vaiheessa, mutta ei tuo ole juurikaan kehittynyt siitä.
Katso täältä

Mulla lähtökohtana ollut PSK:n tarpeet. sarjatulukko, ottelut ja maalipörssi ensisijaisesti. (muita kun ei juurikaan olla tilastoitu) Toki ohjelmaa tehdessä siihen on helppo lisätä vaikka mitä ja äkkiä se paisuu. "nälkä kasvaa syödessä" Itelle noi kortit, vedot jne. ei ole tärkeitä. Mutta täytyy todella nostaa hattua niille jotka tekee kaiken kattavia tilastointeja.

Mitä tekeekin niin MUOKATTAVUUS on kova sana. Silloin siitä saadaan helposti käyttäjä ystävällisiä. Olemme niin erilaisiin muotteihin tehty ;)


Rahallisesti tuo on varmaan mutkikas. Jonain oppilaan näyttötyönä ei varmasti hirveen kallis, mutta jos joku "ammattilainen" tekee softan niin haluaahan se suuren kertakorvauksen.


Olisiko tulevien FI-kisojen(9.10) jälkimainingessa aikaa hetki istua ja miettiä asiaa??

Epis

Toi Teron sivusto pyörii myös Joomlan päällä, joten tuon voisi saada ladattua tai ostettua suoraan. Törmäsin vasta ekaa kertaa tuohon, enkä tiedä miten paljon tuota voi modata ja kuinka hyvin se soveltuu useamman liigan pyörittämiseen tai sitten cuppeihin ja turnauksiin. Voithan tuota kysyä jos olet tekemisissä.

Tämä eri sarjojen erilaiset statsit ovat mietityttäneet ja esim. PhpMySportissa pystyi itse muokkamaan kerättäviä statseja, mutta tämä määritys vaikutti kaikkiin sarjoihin. Eli jos ei halua roikottaa 'turhia' statseja toisessa liigassa niin pitäisi tämän takia asentaa sille oma kikkula, tosin oman kikkulan asennukseen enemmän pakottaa tuo ettei saman nimisiä pelaajia voinut luoda (mikä on edelleen päin per***tä koodattu). Tätä muokattavuutta olen painottanut sekä myös sitä, että otteluita, sarjoja sekä turnauksia pelaataan joukkueiden sekä yksilöiden kesken ja näistäkin kerätään erilaisia statseja.

Rahallinen haaste onkin se suurin, mutta juuri tämän kanadalaisen kaltaista tyyppiä etsinkin. Siis sellaista, joka voi tuota tehdä sivuhommana sen sotkematta mitään muita kuvioita. Tämä budjetista johtuen ja tästä syystä myös aikataulutus ensi kaudeksi. Tosin, tulipa yksi mutta lisää, nimittäin eräällä koodari-forumilla joku intialainen opiskelija etsi projekteja oppimismielessä (eikä siis veloita) ja ko kaveri vastasi lähettämääni privaan hetki sitten ja pyysi lisätietoja. Täytynee katsoa mitä mahdollisuuksia tämä tuo tai tuoko edes.

SM-kisojen yhteydessä voi varmaan tuota katsoa ihan hyvin ainakin mun puolesta, mutta voin silti laittaa alustavia infoja kun saan aiemmin mainitun dokkarin ominaisuuksista valmiiksi.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Lasse

Lainaus käyttäjältä: SUFC - syyskuu 30, 2010, 10:00:51
Mutta 2: Eräs intialainen yritys ilmoitti tälläisen perussivuston maksavan heillä yleensä hieman (35e) enemmän ja pyysi saada lisätietoja. Katsotaan mitä sanovat, kun lukevat nuo alustavat tarkennukset läpi.

Mä en voi mitään sille, että tuli tahaton hihityskohtaus kun kuvittelin että tää meidän harraste on menossa niin vakavaksi että jossain Jasnedpurissa intialaiset osaajat koodaa softaa pienten muovifiguurien tilastointiin  ;D

Olen kuitenkin sitä mieltä että tää on hyvä juttu :)

Epis

Lainaus käyttäjältä: Lasse - syyskuu 30, 2010, 13:03:59
Lainaus käyttäjältä: SUFC - syyskuu 30, 2010, 10:00:51
Mutta 2: Eräs intialainen yritys ilmoitti tälläisen perussivuston maksavan heillä yleensä hieman (35e) enemmän ja pyysi saada lisätietoja. Katsotaan mitä sanovat, kun lukevat nuo alustavat tarkennukset läpi.

Mä en voi mitään sille, että tuli tahaton hihityskohtaus kun kuvittelin että tää meidän harraste on menossa niin vakavaksi että jossain Jasnedpurissa intialaiset osaajat koodaa softaa pienten muovifiguurien tilastointiin  ;D

Olen kuitenkin sitä mieltä että tää on hyvä juttu :)
Coimbatoressa, mutta muuten täysin oikein ;D Onhan se kieltämättä huvittava ajatus kaikkinensa (kuten lähes koko puuhastelu ihan rehellisesti puhuttuna), mutta tässä on taustalla myös sekin että tällä tavalla tilastoinnin ym saa digitaalisesti tallennettua ja kaikkien harrastajien saataville. Eipä taida olla kauaakaan, kun esim Tuurin tilastointi meinasi kärsiä vakavasti asuinympäristön vesivahingon? takia. Monelta myös on saattanut hukkua osa tilastoista ja osa tullut kirjattua puutteellisesti.

Kv-puolella saatetaan huutonauraa tälle koko hommalle, eikä ihan vastaaville hyötytasoille päästä. Siltikin pelaajakohtainen tilastointi sekä molemmissa tapauksissa ottelutulosten, sarjojen ja turnausten tulosten kirjaaminen ja ylläpito hoituvat tod.näk. kätevämmin ja löytyvät kaikki samasta paikasta ainakin lähes yhdellä silmäyksellä. Itse annan suuren painoarvon helpolle ja nopealle käytettävyydelle sekä automatisoinnille sarjataulujen ym laskemisessa. Itse olen tämän kaltaista kaivannut jo pitempään, mutta osaamattomuus on estänyt itse tekemästä.

Nyt toinen intialainen yritys (tällä kertaa Kolkatasta) ilmoitti olevansa valmis ottamaan projektin, vaikka heidän mukaansa vastaavat maksavat yleensä kolminkertaisen summan, kuin mitä tuo meidän budjetti. Heille kuulemma yhteistyö ja tästä syntyvä suhde merkitsevät enemmän. Nämä kaverit ovat saanet välitys-sivustolla pelkkiä 5 tähden arvostelu projekteistaan ja töistään (8 kpl).

Tuo ilmainen intialainenkin ilmoitti olevansa valmis projektiin. Tässä vaan herää kysymys siitä, riittääkö ilmaiseksi tehtynä kiinnostusta ja taitoa tarpeeksi ja miten vastaanottavainen kaveri on muutoksille ja mahdollisille korjauksille. Vaikka ilmainen kuullostaa monelta osin hyvältä, niin laskisin silti tämän toissijaiseksi vaihtoehdoksi.

Toisaalta kanadalainen sanoi tutustuvansa PhpMySport -softaan ja ehkä muokkaavansa sitä. Täytyy tarkistaa miten Open Source -lisenssi määrittää tuon maksun (saako sellaista edes ottaa), joten tämäkin voi hyvällä tuurilla osoittautua ilmaiseksi, tosin MySporttiin pohjautuvan ratkaisun kanssa pitää tuoda kaikki epäkohdat ja muutostarpeet esille enkä laske mitenkään ilmaisuuden varaan. Kanadalaisen suhteen henkilön oma halu ja innostus tämän kaltaista sivustoa kohtaan sekä aiempi kokemus esim tämän forumin kanssa ainakin meikäläisellä painaa vaakakupissa.

Tässä alkaa kohta tulemaan tunkua vaikka alkuasetelmat eivät olleetkaan mitenkään liian hyvät meidän kannalta.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Epis

No nyt meni pakka täysin uusiksi ;D
Ensisijainen tuttu, jolta kysyin ensin vastasi homman onnistuvan. Näin ollen luotan tähän kaikista eniten ja kommunikointi (ja muu) hoituu helpommin.

Muuten, pieni esimerkki tämän päivän elävästä elämästä tämän tulos-softan hyödyistä esim turnaustulosten saamisessa nettiin..

Nykyinen:
1) Turnauksen lohkot sekä jatkopelikaaviot ja tulokset kirjataan Excelillä turnauksessa
2) Excel muutetaan myöhemmin PDF -muotoon
3) PDF siirretään netin kautta palvelimelle, jossa subu-sivusto sijaitsee
4) Subu-sivulla luodaan uusi artikkeli/sivu, johon kirjoitetaan info sekä tehdään koodilla linkki tuodon tiedostoon
5) Jossain välissä puhelu, jossa kysytään neuvoja, kun ei muista miten tuo harvoin tehtävä juttu menikään

Tuleva:
1) Turnauksen lohkot sekä jatkopelikaaviot ja tulokset kirjataan uudelle sivustolle ja ne tallentuvat reaaliajassa ja näkyvät heti netissä
2-5) Tehdään jotain muuta (ehkä jopa mielekkäämpää)

Tämä esimerkki saattaa myös mennä niin, että tietokoneen sijaan turnauksen voi päivittää puhelimella, jos esim pelipaikalla ei ole nettiä muuten käytössä. Kaikesta huolimatta työn ja säätämisen määrä tippuu aikas radikaalisti. Puuhastelun paperi+kynä kirjaus tuskin tulee tämän suhteen kuolemaan, mutta ottelutulokset ja tilastot saa niputettua helposti ja nätisti yhteen paikkaan (kuten tällä hetkellä forumille).
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

mikma

Lainaus käyttäjältä: SUFC - syyskuu 30, 2010, 20:09:54

Tuleva:
1) Turnauksen lohkot sekä jatkopelikaaviot ja tulokset kirjataan uudelle sivustolle ja ne tallentuvat reaaliajassa ja näkyvät heti netissä

Tämä esimerkki saattaa myös mennä niin, että tietokoneen sijaan turnauksen voi päivittää puhelimella, jos esim pelipaikalla ei ole nettiä muuten käytössä.

Tai läppärissä client ohjelma johon kirjataan ja kun pääsee netin päähän niin voi uploadata sen servulle.

tai kirjataan edelleen paperille ja kotiin päästyään näpyttelee servulle.

nämä vaihtoehdot tulisi ainakin PSK:ta ajatellen ottaa huomioon

Epis

Lainaus käyttäjältä: mikma - syyskuu 30, 2010, 20:37:38
Lainaus käyttäjältä: SUFC - syyskuu 30, 2010, 20:09:54

Tuleva:
1) Turnauksen lohkot sekä jatkopelikaaviot ja tulokset kirjataan uudelle sivustolle ja ne tallentuvat reaaliajassa ja näkyvät heti netissä

Tämä esimerkki saattaa myös mennä niin, että tietokoneen sijaan turnauksen voi päivittää puhelimella, jos esim pelipaikalla ei ole nettiä muuten käytössä.

Tai läppärissä client ohjelma johon kirjataan ja kun pääsee netin päähän niin voi uploadata sen servulle.

tai kirjataan edelleen paperille ja kotiin päästyään näpyttelee servulle.

nämä vaihtoehdot tulisi ainakin PSK:ta ajatellen ottaa huomioon
Koneelle asennettava erillinen client tuskin tulee tämän suhteen kysymykseen. Termistöni on saattanut johtaa harhaan, kun en oikein ole tiennyt millä nimellä tuota pitäisi kutsua. Käyttämäni 'softa' nimitys on kuitenkin väärä ja harhaanjohtava :-[ Oikeampi nimitys lienee 'web application'.

Paperille kirjaaminen on varmasti myös tulevaisuudessa toimiva ratkaisu ja vaihtoehtoinen kirjaus- ja esitystapa tarvitaan jos nettiyhteyttä ei ole läppärille saatavissa. Puhelimen kautta tuloksia voinee päivittää, mutta otteluparien ym tihrustaminen puhelimen kautta ei kuullosta järkevältä eikä houkuttelevalta.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

mikma

Lainaus käyttäjältä: SUFC - syyskuu 30, 2010, 20:45:00
Lainaus käyttäjältä: mikma - syyskuu 30, 2010, 20:37:38
Lainaus käyttäjältä: SUFC - syyskuu 30, 2010, 20:09:54

Tuleva:
1) Turnauksen lohkot sekä jatkopelikaaviot ja tulokset kirjataan uudelle sivustolle ja ne tallentuvat reaaliajassa ja näkyvät heti netissä

Tämä esimerkki saattaa myös mennä niin, että tietokoneen sijaan turnauksen voi päivittää puhelimella, jos esim pelipaikalla ei ole nettiä muuten käytössä.

Tai läppärissä client ohjelma johon kirjataan ja kun pääsee netin päähän niin voi uploadata sen servulle.

tai kirjataan edelleen paperille ja kotiin päästyään näpyttelee servulle.

nämä vaihtoehdot tulisi ainakin PSK:ta ajatellen ottaa huomioon
Koneelle asennettava erillinen client tuskin tulee tämän suhteen kysymykseen. Termistöni on saattanut johtaa harhaan, kun en oikein ole tiennyt millä nimellä tuota pitäisi kutsua. Käyttämäni 'softa' nimitys on kuitenkin väärä ja harhaanjohtava :-[ Oikeampi nimitys lienee 'web application'.

Paperille kirjaaminen on varmasti myös tulevaisuudessa toimiva ratkaisu ja vaihtoehtoinen kirjaus- ja esitystapa tarvitaan jos nettiyhteyttä ei ole läppärille saatavissa. Puhelimen kautta tuloksia voinee päivittää, mutta otteluparien ym tihrustaminen puhelimen kautta ei kuullosta järkevältä eikä houkuttelevalta.

näinhän se on ollut kokoajan. mistäköhän sainkin päähäni... ajatus lähti tuosta netittömästä paikasta ;)

Epis

Lainaus käyttäjältä: Lasse - syyskuu 30, 2010, 13:03:59Mä en voi mitään sille, että tuli tahaton hihityskohtaus kun kuvittelin että tää meidän harraste on menossa niin vakavaksi että jossain Jasnedpurissa intialaiset osaajat koodaa softaa pienten muovifiguurien tilastointiin  ;D

Olen kuitenkin sitä mieltä että tää on hyvä juttu :)
Tästä muuten vielä lisäinfona se, että alun perin hain ratkaisua, jonka avulla olisi saanut ottelutulosten ja sarjataulukoiden päivittämisen helpotettua. Myöhemmin tuli huomattua ja mietittyä, että figuurikohtaisen tilastoinnin voisi tuohon saada samalla yhdistettyä. Monesti näiden ominaisuuksien koodaaminen kerralla on helpompaa, kuin jälkikäteen lähteä tekemään päivityksiä.

On jäänyt mainitsematta, että ketään ei mitenkään pakoteta näitä ominaisuuksia käyttämään, ei tietenkään. Itse vain olen niin paljon tuota miettinyt ja pyöritellyt, että yritän tahtomattanikin tuupata muita jakamaan samaa ajatusta ja näkemystä. Tästä syystä halusin kysellä muiden rehellisiä mielipiteitä tämän kaltaisen mahdollisuuden suhteen, jotten vain omien sokeiden olettamusteni pohjalta etene väärältä pohjalta tämän suhteen.

Varmaan lähes kaikki puuhastelijat jatkavat kynällä tilastoimista tämän jälkeenkin, eikä siinä ole mitään ongelmaa saati väärää. Itselleni riittää se, että saisi tulokset helposti päivitettyä nettiin näkymään ja päivitettyä pienellä vaivalla. Mikäli sivusto ja käytettävyys valmistuu toivotun mukaisesti ja päivittäminen on oikeasti niin helppoa ja nopeata, kuin aiemmin kuvailtu voi suht täydellistä statistiikkaa ylläpitää yhden tai muutaman henkilön toimesta eikä silti kellään tuhraudu liikaa aikaa ja energiaa tähän toimenpiteeseen.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!