• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Vahaus ohjeita !

Aloittaja artsi, heinäkuu 05, 2010, 18:26:51

« edellinen - seuraava »

artsi

Mitenkäs vahaaminen käytännössä tapahtuu ja kuinka kauan yhdellä vahauskerralla pelailee. Käykö fikuureiden pohjiin vain Supersonic tai Astro Gloss vai löytyykö vaihtoehtoisesti muita vahoja, jotka sopivat tähän tarkoitukseen.

Hönkki

#1
Figuureiden pohjiin voi laittaa esim. Pledge -nimistä huonekaluvahaa, mitä saa ihan tavallisista marketeista. Zinga neuvokoon tarkemmin sen suhteen. Itse kyllä tykkään enemmän Profibasen vahasta.

Profibasen vahalla toimitaan näin
- laita vahaa rättiin. Rätin pitää olla pehmeää kangasta.
- anna vahan kuivua rättiin
- hinkkaa pelaajan pohjaa kuivuneen vahan kohdalla
- sitten voi vielä pikkuisen kevyesti hinkata rätin puhtaaseen kohtaan

Voi kyllä tehdä niinkin, että kastaa pohjan rätissä olevaan märkään vahaan ja sitten vaan hinkkaa pohjan kuivaksi rättiä vasten. Minusta Profibasen vahoilla tuo "kuivahinkkaus" vaan toimii paremmin. Joskus olen laittanut vahaa pieneen sieneen, jota olen pidellyt pinseteillä, ja sitten sivellyt sienellä pohjia. Tämän jälkeen vaan hinkkaus rättiä vasten. On tärkeää saada pohjat aivan kuivaksi. Jos teen tuollaisen "märkähinkkauksen", niin käytän usein kahta eri rättiä, joista ainakin sillä jälkimmäisellä saa pohjan täysin kuivaksi. Myös sellaista näkee, että vahauksen jälkeen laitetaan pelaajat kyljelleen kuivumaan. En ole kokeillut, mutta on näyttänyt toimivan.

Se miten kauan yksillä vahauksilla pärjää, on vahasta kiinni. Profibasen vaha voi kestää montakin peliä. Jotkut muut kestävät vain yhden puoliajan. Profibasen vaha oli siis sitä Supersonicia.

Vielä sellainen neuvo, että älä vaan koske sormenpäillä sinne pohjan alaosaan minne laitoit vahat. Pienikin kosketus sormenpäistä (tai kämmenestä) tuhoaa vahauksen. Lattialle tipahtaminen ei välttämättä aiheuta ongelmia.

Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

Mitäs vahoja jengi nykyisin käyttää? Tuntuu ettei tuo 5v wanha vaharätti ja Pledge oikein aja asiaansa enää, varsinkaan vähäkin nihkeytyneellä kentällä. Pitäisi siis kokeilla jotain uutta ja ihmeellistä, mutta mitä?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Epis

Lainaus käyttäjältä: SUFC - toukokuu 17, 2011, 12:10:45
Mitäs vahoja jengi nykyisin käyttää? Tuntuu ettei tuo 5v wanha vaharätti ja Pledge oikein aja asiaansa enää, varsinkaan vähäkin nihkeytyneellä kentällä. Pitäisi siis kokeilla jotain uutta ja ihmeellistä, mutta mitä?
Kiitti jätkät mahtavista vastauksista. Pieni miinus siitä, että vaikuttavat olevan lähes suoraan kopioitu FISTF:n johtohekilöiltä.
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

Zinga

Lainaus käyttäjältä: SUFC - kesäkuu 05, 2011, 18:42:05
Lainaus käyttäjältä: SUFC - toukokuu 17, 2011, 12:10:45
Mitäs vahoja jengi nykyisin käyttää? Tuntuu ettei tuo 5v wanha vaharätti ja Pledge oikein aja asiaansa enää, varsinkaan vähäkin nihkeytyneellä kentällä. Pitäisi siis kokeilla jotain uutta ja ihmeellistä, mutta mitä?
Kiitti jätkät mahtavista vastauksista. Pieni miinus siitä, että vaikuttavat olevan lähes suoraan kopioitu FISTF:n johtohekilöiltä.
;D

Mä en tiedä muusta kuin mun Pledgestä. Voisin ottaa itsekin vastaan vinkkejä vahojen nykysuuntauksesta...  :o

Rossonero

Sori, on unohtunut kommentoida.

Minulla on ollut Profin ja Astron aineita, ja muutama erilainen rätti, mutta todellista eroa on vaikea tietää, koska pohjat ovat usein erilaisia alun perinkin, ja toisaalta ssekakäytön vaikutuksista ei voi varmasti sanoa.

Voit testata omiin pohjiisi noita, jos haluat.

Uskoisin, että Suomessa juuri liuku ja killottamistekniikka ovat aika heikolla tasolla. Ainakin, kun on nähnyt joidenkin pelaajien liu'uttelua ulkomailla.

Hönkki

Käytän Profibasen vahaa ja minusta ok. Paras mahdollinen liuku ei välttämättä ole paras mahdollinen asia pelin kannalta, koska
1) liian liukkailla äijillä tulee helposti liian pitkiä näpsyjä
2) liian liukkaat äijät ovat liikkeessä pidempään, eli niitä ei pysty näpäyttämään uudestaan yhtä nopeasti kuin sellaisia, jotka liukuvat vähemmän.

Tietysti liukua pitää silti olla selvästi enemmän kuin vahaamattomissa. Minusta tärkeintä on pelata samoilla pohjilla ja samoilla vahoilla useampi vuosi. Silloin taso alkaa hiljakseen kohota tottumuksen ja rutiinin myötä. Ei tule enää mitään yllätyksiä figuurien käyttäytymisen suhteen.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Epis

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - kesäkuu 07, 2011, 15:09:34Paras mahdollinen liuku
Tämä tässä mietinnässä oli taustalla, ei suinkaan saada eniten liukuva joukkue aikaiseksi. Täytynee kesällä hieman testailla..
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - kesäkuu 07, 2011, 15:09:34Käytän Profibasen vahaa ja minusta ok. Paras mahdollinen liuku ei välttämättä ole paras mahdollinen asia pelin kannalta, koska
1) liian liukkailla äijillä tulee helposti liian pitkiä näpsyjä
2) liian liukkaat äijät ovat liikkeessä pidempään, eli niitä ei pysty näpäyttämään uudestaan yhtä nopeasti kuin sellaisia, jotka liukuvat vähemmän.

Enpä voisi olla vähempää samaa mieltä! Erityisesti kohta 1 on huomioimisen arvoinen. Itse vahaan, mutta pyrin juuri siihen että pelaajat liukuvat paremmin kuin vahaamattomat, mutta eivät "koronapelinappulamaisesti".

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - kesäkuu 07, 2011, 15:09:34Tietysti liukua pitää silti olla selvästi enemmän kuin vahaamattomissa. Minusta tärkeintä on pelata samoilla pohjilla ja samoilla vahoilla useampi vuosi. Silloin taso alkaa hiljakseen kohota tottumuksen ja rutiinin myötä. Ei tule enää mitään yllätyksiä figuurien käyttäytymisen suhteen.


Taas samaa mieltä. Olen itse huomannut päässeeni omien figuureideni ominaisuuksiin selvästi paremmin sisään kuin niillä pelaamisen aloittaessani.

Rossonero

#9
Liu'ulla on huomattava merkitys pelissä. Pelityyliin, taktiikkaan ja figuureihin sopiva liuku on toki yhtä tärkeä asia kuin figuurien valinta.

En rupea nyt käymään etuja ja haittoja läpi, mutta käytännössä yksikään huippupelaaja ei taida pelata niin huonolla liu'ulla kuin moni meistä. Tuo kertoo minusta aika paljon siitä, miten asia painottuu vaakakupissa. Hönkillä taas on ainakin Hefin paras liuku.

Oma indikaattorinsa on myös kaikkein uusimmat kentät, joiden liuku on parempi kuin perinteisemmissä Astroissa.

Se taas on eri juttu, onko pelin kehitys liu'uttelun suhteen menossa oikeaan suuntaan, mutta liu'un maksimointi tuntuisi olevan vallalla huipputasolla.

Hönkin kohtaan 1 voidaan vastata myös, että huonolla liu'ulla näpäytykset jäävät helposti lyhyiksi. Tämä on minusta yleisempää ja se on itse asiassa huomattavasti pahempi asia, koska silloin seurauksena on aina pallon menetys. Puolustuksessa taas asialla ei ole merkitystä, koska molemmat virheet ovat samanarvoisia.

Hönkki

LainaaHönkin kohtaan 1 voidaan vastata myös, että huonolla liu'ulla näpäytykset jäävät helposti lyhyiksi. Tämä on minusta yleisempää ja se on itse asiassa huomattavasti pahempi asia, koska silloin seurauksena on aina pallon menetys. Puolustuksessa taas asialla ei ole merkitystä, koska molemmat virheet ovat samanarvoisia.

Jos liuku on liian hyvä, niin vaaditaan näpäytyksissä hyvää herkyyttä, jotta saa oikean pituisia näpäytyksiä aivan lyhyissäkin siirroissa. Jos taas liuku on liian huono, niin voi näpäyttää paljon "karkeammalla asteikolla". Pari vuotta sitten pelasin vielä liukkaammilla äijillä kuin nyt ja haitat tuli huomattua. Tällä hetkellä olen mielestäni liu'un suhteen hyvin lähellä optimia omiin taitoihini nähden.

Puolustusnäpäytyksissä pelaan mielummin liian huonosti liukuvilla kuin liian hyvin liukuvilla, koska liian hyvin liukuva figuuri saattaa osua palloon tai johonkin toiseen figuuriin. Liian huonosti liukuva figuuri taas saattaa edelleen peittää syöttölinjoja, vaikka näpäytys jäisikin lyhyeksi. Pitää olla sellaista pelisilmää, että ottaa huomioon puolustusnäpäytyksen mahdollisen pienen epäonnistumisen, niin että näpäytyksestä on kuin kuitenkin jotain hyötyä. Esim. ei välttämättä kannata yrittää pallon ja vastustajan väliin, jos on epävarma suorituksesta, vaan näpäyttää pallon ja maalin vällin, jolloin saa puolustajan edes jotenkin tilanteeseen apuun. Tämä on hitaasta opittua puolustustaktiikkaa ja voi soveltaa siis silloin, kun äijät liukuvat liian huonosti

Hyökkäysnäpäytyksissä liian liukkaat äijät menevät helposti paitsioon ja vetojen kanssa on välillä aikamoista hakemista, ettei kohoa rimaan. Hyökkäyspelissä hyvässä liu'ussa on kuitenkin niin paljon positiivisia puolia, että vahaukseen kannattaa panostaa. Pitää löytää juuri se sopiva liuku ja niin, että joka äijässä on sama liuku ja vielä niin, että se sama liuku kestää edes yhden puoliajan. Jos ei kestä, niin pitää yrittää kierrättää äijiä, niin että hyvin liukuvat ovat niillä pelipaikoilla, joissa joutuu tekemään eniten töitä. 

Taitaa mennä jo liian pitkälle  ;D

Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Hysteerinen rage quittaaja

Lainaus käyttäjältä: Rossonero - kesäkuu 05, 2011, 23:05:45
Sori, on unohtunut kommentoida.

Kuin myös. Ohessa FISTF:n virallisen vahauskouluttajan opetusvideo..

http://www.youtube.com/watch?v=Yu-x3kMA0HE
Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.

Händikäp

Tällä hetkellä vahaukseen käytän extreme worksin vahaa, joka taitaa olla verrattavissa vaikka profibasen vahoihin. Tyylin olen matkinut manelta, jonka hän oli nähnyt jollain huippupelaajalla emem-skaboissa. Eli, varastetaan joltain näkövammaiselta piilolinssikotelo, halkaisijaltaan noin 2,5 senttimetriä jossa kierrettävä korkki. Leikataan esimerkiksi vaahtomuovista sopiva pala kotelon pohjalle, sellainen sopiva ettei tule yli reunojen. Ja koska vaha on pienessä suihkepullossa niin kaadetaan vaahtomuovin päälle vahaa niin että muovi kostuu sopivasti ja pohjalla olisi hieman myös vahaa. Se on nyt valmis. Otetaan figuuri ja kastetaan pohjaa hieman vaahtomuovissa ja asetetaan kyljelleen liinan päälle, joka on siis mikrokuituliina. Kun seuraava pohja on kostutettu, asetetaan nämä kaksi ensinmäistä kostutettua pelaajafiguuria pohjat vastakkain. Samalla tyylillä jatketaan loputkin figuurit. Ja kun kaikki on asetettu vastakkain niin sen jälkeen "napsautetaan" pohjat irti toisistaan ja annetaan vahan kuivua, kunnes pohjat kiillotetaan. Tälla tavalla vaha kuivuu nopeasti vaikka olisi kostea ja kuuma ilma. Vahauksen voi tehdä myös jo valmiiksi ennen pelisessioita, niin että kuivuttuaan pelaajat asetetaan normaalisti boksiin ja näin ovat valmiina pelipaikalla suoraan kiillotukseen. Olen huomannut että vahaa myös säästyy tällä tavoin todella paljon.
SAATANAN TUNARIT

mikma

Lainaus käyttäjältä: Händikäp - heinäkuu 13, 2011, 12:24:14
Tällä hetkellä vahaukseen käytän extreme worksin vahaa, joka taitaa olla verrattavissa vaikka profibasen vahoihin. Tyylin olen matkinut manelta, jonka hän oli nähnyt jollain huippupelaajalla emem-skaboissa. Eli, varastetaan joltain näkövammaiselta piilolinssikotelo, halkaisijaltaan noin 2,5 senttimetriä jossa kierrettävä korkki. Leikataan esimerkiksi vaahtomuovista sopiva pala kotelon pohjalle, sellainen sopiva ettei tule yli reunojen. Ja koska vaha on pienessä suihkepullossa niin kaadetaan vaahtomuovin päälle vahaa niin että muovi kostuu sopivasti ja pohjalla olisi hieman myös vahaa. Se on nyt valmis. Otetaan figuuri ja kastetaan pohjaa hieman vaahtomuovissa ja asetetaan kyljelleen liinan päälle, joka on siis mikrokuituliina. Kun seuraava pohja on kostutettu, asetetaan nämä kaksi ensinmäistä kostutettua pelaajafiguuria pohjat vastakkain. Samalla tyylillä jatketaan loputkin figuurit. Ja kun kaikki on asetettu vastakkain niin sen jälkeen "napsautetaan" pohjat irti toisistaan ja annetaan vahan kuivua, kunnes pohjat kiillotetaan. Tälla tavalla vaha kuivuu nopeasti vaikka olisi kostea ja kuuma ilma. Vahauksen voi tehdä myös jo valmiiksi ennen pelisessioita, niin että kuivuttuaan pelaajat asetetaan normaalisti boksiin ja näin ovat valmiina pelipaikalla suoraan kiillotukseen. Olen huomannut että vahaa myös säästyy tällä tavoin todella paljon.
enää puuttuu video :) sithän se olisi täydellinen opas