• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

FI-Sääntökeskustelu

Aloittaja h-kone, elokuu 03, 2007, 02:04:02

« edellinen - seuraava »

nabel

Juu, aattelin tarkentaa kun oli säännöt tossa auki. Jos tätä nyt muut lukevat kuin me eilen paikalla olleet.  ;D

Epis

Aah, sori.. Oon liian syvällä SääntöSaarnaajan roolissa..
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

nabel

Mites aloittaminen alaspäin kuten emolajissa nykyään? Nyt kun tiedämme että figuuri voi olla viivan päällä niin tuokin helpottuu?

Killer

Lainaus käyttäjältä: nabel - lokakuu 28, 2016, 13:01:46
Mites aloittaminen alaspäin kuten emolajissa nykyään? Nyt kun tiedämme että figuuri voi olla viivan päällä niin tuokin helpottuu?

Eiköhän taaksepäin aloittamisen aika ole tällä kaudella edessä.

Hönkki

Varmistan vaan yhden jutun kun tuli kerran mieleen.

Hyökkääjä osuu palloon ja sen jälkeen taklaa toisen figuurin (voi olla oma tai vastustaja) kentän rajojen ulkopuolelle, mutta niin että pysyy kankaalla. Voidaanko taklatun figuurin kohdalla valita, että jatkaa viivalta tai siitä mihin jäi ?
Eli onko sama sääntö kuin sen figuurin kohdalla, jota on näpäytetty ?

... ja itseasiassa jos niitä äijiä lentää enemmänkin rajojen ulkopuolelle, niin missä järjestyksessä niiden kohdalla päätetään, että mikä jatkaa mistäkin ?
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

nabel

2.1.1.3. Pelifiguuri, joka menee pääty- tai sivurajan yli törmättyään näpäytettyyn
figuuriin, voidaan asettaa rajanylityskohtaan heti näpäytyksen jälkeen tai
pelifiguuri voi jatkaa siitä minne se pysähtyi. Pelaajan, jonka figuuri on
ylittänyt pääty- tai sivurajan, on ilmoitettava ennen seuraavaa näpäytystä
kumman vaihtoehdon hän valitsee.

T a r k ennus: Tämä sääntö koskee niin hyökkääjän kuin puolustajankin
figuureita.


lisätarkennus menee sitten varmaan sen mukaan kenelle nopein sanan säilä.

Hönkki

Alkutilanteessa ketään ei paitsioasemassa.
Sitten figuuri A antaa syötön ja liukuu samalla paitsioasemaan. Figuuri B vetää jatkon joka osuu figuuri A:han ja menee maaliin. Paitsio vai ei?

Muistelen että ei ole tuomittu paitsioksi. Mitä mieltä olette?
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Rossonero

Ei ole paitsio. Paitsio katsotaan tilanteesta, jolloin peli on seis, eli näpäytysvuoron alkaessa.

Hyökkäysketju

En ehkä jaksa kahlata läpi koko 36-sivuista sääntökeskustelua, varmaan sieltä löytyisi mutta ehkä tää olis hyvä käydä ainakin mulle ja makolle vielä läpi; eli tässä sääntöniiloille  kolme kysymystä (voipi olla lisääkin, mutta nämä mietityttää tällä hetkellä):

1. Irtobyyrari, onko se irma vai joku  normifiguuri. Onko tästä jotain linjaa vai onko ns liigakohtaista minkälaista saa käyttää?

2. Maalivahdin asento ennen liikkumattomaan palloon laukomista. Muistelisin että sais olla 45° asennossa, onko näin? Nyt ainakin näkee tosi paljon sitä että pidetään veskaria aika vaakatasossa.

3. Nopean jengit liigoissa. Itse käytän  perinteisempiä figuureja, mutta vastaan tullut enemmän kuin kerran noita uudempia. Tämäkin liigakohtaista?

Hönkki; miten nää menee sm-skaboissa?





Hönkki

Lainaus käyttäjältä: Hyökkäysketju - syyskuu 24, 2020, 17:57:13
En ehkä jaksa kahlata läpi koko 36-sivuista sääntökeskustelua, varmaan sieltä löytyisi mutta ehkä tää olis hyvä käydä ainakin mulle ja makolle vielä läpi; eli tässä sääntöniiloille  kolme kysymystä (voipi olla lisääkin, mutta nämä mietityttää tällä hetkellä):

1. Irtobyyrari, onko se irma vai joku  normifiguuri. Onko tästä jotain linjaa vai onko ns liigakohtaista minkälaista saa käyttää?

2. Maalivahdin asento ennen liikkumattomaan palloon laukomista. Muistelisin että sais olla 45° asennossa, onko näin? Nyt ainakin näkee tosi paljon sitä että pidetään veskaria aika vaakatasossa.

3. Nopean jengit liigoissa. Itse käytän  perinteisempiä figuureja, mutta vastaan tullut enemmän kuin kerran noita uudempia. Tämäkin liigakohtaista?

Hönkki; miten nää menee sm-skaboissa?






1. Linja on mennyt suurinpiirtein niin, että kokeneet pelaajat ovat käyttäneet irmaa ja vähemmän kokeneet vaikka muikkuäijää.
Kaikki eivät välttämättä omista irmaa ja siksi on tehty näin. Liigakohtaista, sanoisin. SM-kisoissa voi olla muikku vastaantulevana.
Sitä kyllä vastustan, jos jollakin on vastaantulevana hyvä laattapohja.

2. Saa olla täysin poikittain, mutta ei kuitenkaan ilmassa odottamassa vetoa. Sitten saa liikkua miten haluaa kun veto lähtenyt. Näin myös
SM-kisoissa.

3. Nopean jengejä on aika monen tasoisia ja ne mitä on käytetty hitaassa eivät ole niitä parhaita, ennenminkin sieltä huonommasta päästä.
Hitaassa käytetyt nopean jengit ovat Zeugo-merkkisiä ja ne ovat siis sallittuja meillä. Jotain parempia esim. Astrobase-merkkisiä ei saa käyttää. Näin ainakin niissä sarjoissa, joissa olen itse mukana. Viekkiksen säädöistä en ole kyllä ihan varma, koska siellä käytetään kaikenlaisia tasoituksia. SM-kisoissa Zeugoja saa käyttää, mutta ei sitä parempia.

Nopean jengien heikkous on kierteet. Sitä kannattaa käyttää hyväksi.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Puppe

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - syyskuu 24, 2020, 23:05:29
Lainaus käyttäjältä: Hyökkäysketju - syyskuu 24, 2020, 17:57:13
En ehkä jaksa kahlata läpi koko 36-sivuista sääntökeskustelua, varmaan sieltä löytyisi mutta ehkä tää olis hyvä käydä ainakin mulle ja makolle vielä läpi; eli tässä sääntöniiloille  kolme kysymystä (voipi olla lisääkin, mutta nämä mietityttää tällä hetkellä):

1. Irtobyyrari, onko se irma vai joku  normifiguuri. Onko tästä jotain linjaa vai onko ns liigakohtaista minkälaista saa käyttää?

2. Maalivahdin asento ennen liikkumattomaan palloon laukomista. Muistelisin että sais olla 45° asennossa, onko näin? Nyt ainakin näkee tosi paljon sitä että pidetään veskaria aika vaakatasossa.

3. Nopean jengit liigoissa. Itse käytän  perinteisempiä figuureja, mutta vastaan tullut enemmän kuin kerran noita uudempia. Tämäkin liigakohtaista?

Hönkki; miten nää menee sm-skaboissa?






1. Linja on mennyt suurinpiirtein niin, että kokeneet pelaajat ovat käyttäneet irmaa ja vähemmän kokeneet vaikka muikkuäijää.
Kaikki eivät välttämättä omista irmaa ja siksi on tehty näin. Liigakohtaista, sanoisin. SM-kisoissa voi olla muikku vastaantulevana.
Sitä kyllä vastustan, jos jollakin on vastaantulevana hyvä laattapohja.

2. Saa olla täysin poikittain, mutta ei kuitenkaan ilmassa odottamassa vetoa. Sitten saa liikkua miten haluaa kun veto lähtenyt. Näin myös
SM-kisoissa.

3. Nopean jengejä on aika monen tasoisia ja ne mitä on käytetty hitaassa eivät ole niitä parhaita, ennenminkin sieltä huonommasta päästä.
Hitaassa käytetyt nopean jengit ovat Zeugo-merkkisiä ja ne ovat siis sallittuja meillä. Jotain parempia esim. Astrobase-merkkisiä ei saa käyttää. Näin ainakin niissä sarjoissa, joissa olen itse mukana. Viekkiksen säädöistä en ole kyllä ihan varma, koska siellä käytetään kaikenlaisia tasoituksia. SM-kisoissa Zeugoja saa käyttää, mutta ei sitä parempia.

Nopean jengien heikkous on kierteet. Sitä kannattaa käyttää hyväksi.

Viekkiksessä kaikki on käynyt...kuten serie B:ssä myös esim. sampdoria
Hajuton, mauton ja väritön, selvinpäin :D
-------------------------------------------------------
TFC Lynx - Tää joukkue on perseestä, ja syvältä, ja perseestä. Oo-lee-o-le-o-le-o-lee..

Killer

Onko tosiaan niin, että "mv saa olla täysin poikittain, ei kuitenkaan ilmassa".  ???
Olen elänyt  '45 astetta maailmassa'

Hönkki

Lainaus käyttäjältä: LääkintäMajuri - syyskuu 25, 2020, 11:24:05
Onko tosiaan niin, että "mv saa olla täysin poikittain, ei kuitenkaan ilmassa".  ???
Olen elänyt  '45 astetta maailmassa'

Juu, sääntö ollut jotain 10 vuotta. Vaihdettiin varmaan siksi, että ei jaksettu olla mittailemassa onko veskari 45 astetta vinossa vai esim. 50 astetta vinossa.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

nabel

Väittäisin kyllä ettei kukaan käytä kertsillä Zeugon nopeita vaan jotain ihan muita.. Säännöissä mainittu myös Profibase. Ehkä sinne pitäisi listä myös Astrobasen, Santiagon, TopSpinnin jne hw uusiotuotanto niin pohjien kuin figuurien osalta sallituiksi? Kaikkia värejä ei kuitenkaa saa helposti/halvalla aitona kamana eivätkä kaikki pelaa sinisillä tai punaisilla.

JOS halutaan alkaa lukea tuota sääntökohtaa kuin piru raamattua..

Killer

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - syyskuu 25, 2020, 12:13:35
Lainaus käyttäjältä: LääkintäMajuri - syyskuu 25, 2020, 11:24:05
Onko tosiaan niin, että "mv saa olla täysin poikittain, ei kuitenkaan ilmassa".  ???
Olen elänyt  '45 astetta maailmassa'

Juu, sääntö ollut jotain 10 vuotta. Vaihdettiin varmaan siksi, että ei jaksettu olla mittailemassa onko veskari 45 astetta vinossa vai esim. 50 astetta vinossa.

Kuinka kujalla olen, ja olen ollut! Usein pelillisesti, ilmeisesti vielä enemmän säännöistä!
:lollero