Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum
January 23, 2021, 08:56:15 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi
 
   Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 [2] 3 4 5 ... 37
  Print  
Author Topic: FI-Sääntökeskustelu  (Read 120866 times)
Hönkki
Hallituksen jäsen
*
Offline Offline

Posts: 10270


View Profile
« Reply #15 on: August 05, 2007, 00:19:52 »

Päivällä kävimme kolmen tunnin sääntöpalaverin ihan livenä pöydän ääressä. Paikalla olivat Vesa, Tuuri, Pekkala ja minä. Meni ihan hyvissä merkeissä, kaikki kävelivät omin voimin ulos. Livenä asioiden selvittäminen on huomattavasti havainnollisempaa kuin näin forumin kautta. Tästä lähtien suosittelenkin sääntökeskustelut käytäväksi suurimmaksi osaksi pelikertojen yhteydessä. Lisäksi kaikki muutokset tulisi testata pöydän ääressä ennen niiden "virallistamista". Käytännön testaaminen on sääntöasioissa huomattavasti hedelmällisempää kuin asioiden teoreettinen pyörittely.

Ainakin seuraavat kohdat muuttuivat:

IRTOVESKAN PALAUTUSSÄÄNTÖ muutettiin sellaiseksi kuin se on vanhastaan ollut eli rp-alueen ulkopuolelta maalin sisään tai mv-alueen/rp-alueen kohdalta päädystä yli aitaan osuen mennyt irma palautetaan sinne mistä näpäytys lähti. Perustelu: jos irma laitettaisiin vastaavassa tilanteessa rp-alueen ja päätyrajan risteykseen, olisi irman palautus liian helppoa: kahdella näpäytyksellä toisesta päädystä ilman kovin ihmeellisiä taitoja.

RAPPAUKSET PUOLUSTUSNÄPÄYTYKSISSÄ
Tarkennettiin hieman. Jotta rappaus puolustusnäpäytyksessä voisi aiheuttaa vaparin, tulee rikkeen ja pallon välissä olla vain yksi poikkikentän viiva. Esim. jos rike tapahtuu laukaisualueella, niin pallon tulee olla samalla kenttäpuoliskolla. Jos rikkeen ja pallon välissä on enemmän kuin yksi poikkikentän viiva, tulee rikkeestä vain näpäytyksen palautus. Poikkikentän viivoja ovat siis keskiviiva ja laukaisualueiden rajat ja kun ihan tarkkoja ollan niin myös päätyrajat.
perustelu: ei haluttu tilanteita joissa pallo on toisessa päädyssä ja rike toisessa päädyssä aiheuttaa jopa pilkun.


Muitakin muutoksia tehtiin, mutta kelailen niitä vielä hiukan. Tästä eteenpäin pääasia on saada kaikki taas kärryille eli kertoa, mitä kaikkea on muuttunut alkuperäisistä säännöistä. Pistän sääntömuutoksia-kohtaan kunhan ehdin.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Hönkki » Logged

0-0  -  vähemmän on enemmän
Rossonero
Hallituksen jäsen
*
Offline Offline

Posts: 5239


View Profile
« Reply #16 on: August 05, 2007, 14:22:47 »

Quote from: "Hönkki"
Päivällä kävimme kolmen tunnin sääntöpalaverin ihan livenä pöydän ääressä. Paikalla olivat Vesa, Tuuri, Pekkala ja minä. Meni ihan hyvissä merkeissä, kaikki kävelivät omin voimin ulos. Livenä asioiden selvittäminen on huomattavasti havainnollisempaa kuin näin forumin kautta. Tästä lähtien suosittelenkin sääntökeskustelut käytäväksi suurimmaksi osaksi pelikertojen yhteydessä. Lisäksi kaikki muutokset tulisi testata pöydän ääressä ennen niiden "virallistamista". Käytännön testaaminen on sääntöasioissa huomattavasti hedelmällisempää kuin asioiden teoreettinen pyörittely.

Ehdottomasti näin. Muutamassa tunnissa pöydän ääressä saatiin enemmän aikaan kuin muutamassa kuukaudessa netissä.

Netissä voi kuka tahansa ottaa esiin sääntöasioita, joita sitten kukin voi itsekseen miettiä. Keskustelu ja ratkaisut kuitenkin mieluummin pöydän ääressä.

Nuo turhautuneet ja hedelmättömät kommentit voi kukin jättää omaan arvoonsa, mutta  itse en kuitenkaan periaatteesta poista mitään kirjoittamaani, en täällä enkä muilla foorumeilla. Sanottu mikä sanottu, vaikka kuinka tyhmästi. Jos ylläpito haluaa siistiä keskustelua, on se minun puolestani ok.

Quote from: "Hönkki"
Muitakin muutoksia tehtiin, mutta kelailen niitä vielä hiukan. Tästä eteenpäin pääasia on saada kaikki taas kärryille eli kertoa, mitä kaikkea on muuttunut alkuperäisistä säännöistä. Pistän sääntömuutoksia-kohtaan kunhan ehdin.


Kannattaisin sitä, että nyt turnauksessa käytetyt säännöt poislukien rp-alueen pallonhallinta torjunnan jälkeen olisivat toistaiseksi voimassa.

Olisi selkeää, että nämä vielä tapahtuvat muutokset ja viilaukset tulisivat voimaan samaan aikaan esim. elo-syyskuun vaihteessa. Eli ei otettaisi mitään Hönkin julkaisemia sääntöjä käyttöön yksitellen.

Toki esim. CL:ssä voivat pelaajat yhteisellä sopimuksella mielestäni testata vaikkapa tätä vaparisäännön parannettua yhden poikkiviivan versiota. Virallisesti kuitenkin mentäisiin ilman yksittäisiä muutoksia.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Rossonero » Logged
Hönkki
Hallituksen jäsen
*
Offline Offline

Posts: 10270


View Profile
« Reply #17 on: August 30, 2007, 15:42:45 »

Sääntömuutokset-kohdassa muutetttuja/selvennettyjä sääntöjä.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Hönkki » Logged

0-0  -  vähemmän on enemmän
Epis
Ylläpito
*
Offline Offline

Posts: 4102


Jaakon Veljen Kollega


View Profile WWW
« Reply #18 on: September 01, 2007, 16:34:26 »

Kun tuo wanha "heiton saa tökätä mihin tahansa" -sääntö tulee voimaan niin palaako myös sääntö, jossa pallo saa mennä normaalisti rajoittavien viivojen yli mikäli se matkalla osuu toiseen figuuriin?
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by SUFC » Logged

Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!
Epis
Ylläpito
*
Offline Offline

Posts: 4102


Jaakon Veljen Kollega


View Profile WWW
« Reply #19 on: September 01, 2007, 16:56:14 »

Mielestäni suorien näpäytysten 0-toleranssi rappausten osalta pitäisi koskea myös kierteitä, pääasiassa kaikkia näpäytyksiä yhtäläisesti. Tietynlaisella rappausasteella on monesti pelattu ja se toimii, kun molemmat ovat samoilla linjoilla. Ongelmalliseksi tilanteen tekee mahdolliset tulkintaerot, joita saattaa kovemmissa peleissä tulla herkemminkin. Ja kumpi sitten lopulta saa päättää tilanteen tuomion, näpäytyksen tekijä vai vastustaja? Jos tuomaria ei ole -toistaiseksi ole ollut- niin saako tarpeeksi kauan vänkäämällä näkemyksensä läpi? Kuulostaa nautinnolliselta. Periaatteessa rikkeen tehnytei pysty käytännössä todistamaan rapanneensa liian hiljaa, toisin kuin vastustaja voi varmuudella todeta havaittavan kosketuksen tapahtuneen.

Mitäs muut aattelee?
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by SUFC » Logged

Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!
Hönkki
Hallituksen jäsen
*
Offline Offline

Posts: 10270


View Profile
« Reply #20 on: September 04, 2007, 09:42:18 »

Quote
Kun tuo wanha "heiton saa tökätä mihin tahansa" -sääntö tulee voimaan niin palaako myös sääntö, jossa pallo saa mennä normaalisti rajoittavien viivojen yli mikäli se matkalla osuu toiseen figuuriin?

Saa mennä kunhan osuu toiseen figuriin ennenkuin menee toisen poikkiviivan yli. Aloittelijoille tiedoksi että heitto saa mennä normaalisti yhden poikkiviivan yli.


Quote
Mielestäni suorien näpäytysten 0-toleranssi rappausten osalta pitäisi koskea myös kierteitä, pääasiassa kaikkia näpäytyksiä yhtäläisesti. Tietynlaisella rappausasteella on monesti pelattu ja se toimii, kun molemmat ovat samoilla linjoilla. Ongelmalliseksi tilanteen tekee mahdolliset tulkintaerot, joita saattaa kovemmissa peleissä tulla herkemminkin. Ja kumpi sitten lopulta saa päättää tilanteen tuomion, näpäytyksen tekijä vai vastustaja? Jos tuomaria ei ole -toistaiseksi ole ollut- niin saako tarpeeksi kauan vänkäämällä näkemyksensä läpi? Kuulostaa nautinnolliselta. Periaatteessa rikkeen tehnytei pysty käytännössä todistamaan rapanneensa liian hiljaa, toisin kuin vastustaja voi varmuudella todeta havaittavan kosketuksen tapahtuneen.


- Jos kierteissä olisi nollatoleranssi, niin se tappaisi kierrepelin suureksi osaksi

- Se pystytään näyttämään pöydällä ennen turnauksen/liigan alkua, kuinka paljon kierteissä saa rapata, vaikka se onkin säännöissä vaikea sanallisesti kertoa.

- SM-kisoissa PITÄÄ olla tuomarit alkulohkoista lähtien. Hesu-liigassa linja sovitaan ennen kauden alkua ja siihen tyydytään.

Sen verran pystyy kierrerappauksista sanomaan, että vastustajan "läpi" menossa olleet kierteet ovat laittomia. Lisäksi jos kosketus vastustajaan tapahtuu niin, että figuri on jo "laskeutumassa kierteestä" eli figurin pohja on jo palautumassa normaaliin vaaka-asentoon ja kosketus vastustajaan tapahtuu figurin menosuuntaan nähden sivullepäin, niin kyseessä ei ole rappaus. Tällä kuvauksella tarkoitan tilanteita, joissa figuri menee ns. "nuolemalla" ohi vastustajasta.

Usko pois Kaitsu, tämä ei ole niin vaikea asia kuin luulet.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Hönkki » Logged

0-0  -  vähemmän on enemmän
Epis
Ylläpito
*
Offline Offline

Posts: 4102


Jaakon Veljen Kollega


View Profile WWW
« Reply #21 on: September 04, 2007, 10:43:31 »

Ei se vaikeaa olekkaan, mutta tämä on taas näitä sääntöjä joka ei ole yhtenäinen jokaisessa tilanteessa. Oman näkemykseni mukan kierrepeli ei kuolisi tähän, sillä näpäytykset pyritään tälläkin hetkellä tekemään puhtaina. Ja mikäli näitä kierrenäpäytysten vaparin aiheuttavia hyöty-näkökulmia miettii niin niiden perusteella on oikeutettua vaatia vapari jokaisesta vastustajan figuurin kautta tai siihen osuuneesta kierteestä.

Tuskin tämä kauheasti saa kannatusta wanhojen pelaajien keskuudessa, mutta tulipahan ilmaistua. Voisihan vaikka "huvin" vuoksi ruveta vaatimaan vaparia jokaisesta kierteestä peleissä, joissa ei ole tuomaria.. saisi sillä ainakin vastustajan fiiliksen vietyä jos ei muuta, kun hetkittäin pääsisi demostroimaan kuinka kova kierteen rappaus todella oli. Tätä tuskin tullaan todellisuudessa näkemään.  :twisted:
« Last Edit: September 04, 2007, 15:24:49 by SUFC » Logged

Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!
Gnucastle (Ommo)

Offline Offline

Posts: 170


View Profile
« Reply #22 on: September 04, 2007, 13:39:51 »

Minä tuossa Kusu-liigan avauksessa ihmettelin myös tätä kierrenäpäytyksen ja muun näpäytyksen välille tehtävää eroa. Onhan niitä - ainakin meillä aloittelijoilla - lähinnä kaikenlaisia hävyttömän epäonnistuneita kierrenäpäytyksiä ja toisaalta pomppupensaa juoneita "suoria näpäytyksiä". Pelifiguuri lentää välillä poikittain, välillä nenäsurffaa puoli kenttää ja välillä jää pyörimään keskipisteeseen puoleksi minuutiksi kuin hyrrä. Samalla se osuilee ympäristöönsä pohjallaan, käsillään ja nupillaan. Ja vain vihtahousu taitaa tietää mitä ainakin minä milloinkin edes yritin.

Jos kierrenäpäytyksessä kevyen kosketuksen sallimisen idea on siinä, että kierteissä pelifiguurin vartalo (tai jopa pohjan reunan kulma) saattaa helpommin osua toiseen figuuriin - kuitenkaan sitä siirtämättä, niin eikö silloin olisi luontevampaa ottaa lähtökohdaksi figuurien hipaisun sijaan kosketun figuurin mahdollinen liike (vaikuttuminen kosketuksesta)?

Se kai olisi yksiselitteinen kriteeri sekä kierteitä osaaville, jotain kierteiden kaltaista mahdollisesti vahingossa aikaansaaville ja kaikenlaisille muillekin mahdollisille pelitilanteille.

Ja siis en yritä ehdottaa tässä mitään. Kunhan vähä-älyisenä ihmettelen ääneen.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Gnucastle » Logged

- Life is a witch and then you fly -
Hönkki
Hallituksen jäsen
*
Offline Offline

Posts: 10270


View Profile
« Reply #23 on: September 04, 2007, 15:03:44 »

Quote
Jos kierrenäpäytyksessä kevyen kosketuksen sallimisen idea on siinä, että kierteissä pelifiguurin vartalo (tai jopa pohjan reunan kulma) saattaa helpommin osua toiseen figuuriin - kuitenkaan sitä siirtämättä, niin eikö silloin olisi luontevampaa ottaa lähtökohdaksi figuurien hipaisun sijaan kosketun figuurin mahdollinen liike (vaikuttuminen kosketuksesta)?


hmm, tuossa on nyt sikäli ideaa, että sääntö voitaisiin määritellä näin:
"vastustajan figuri ei saa liikkua KOHTI palloa kierrenäpäytyksestä aiheutuneen kosketuksen voimasta".

Sillä jos vastustajan figuri liikkuu kohti palloa tarkoittaa se sitä, että kierre on osunut vastustajan figuriin pallosta vastakkaisella puolella ja silloin kierrettä yrittänyt figuri on ollut menossa "läpi" vastustajasta. Pitäis testata pöydällä.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Hönkki » Logged

0-0  -  vähemmän on enemmän
Epis
Ylläpito
*
Offline Offline

Posts: 4102


Jaakon Veljen Kollega


View Profile WWW
« Reply #24 on: September 04, 2007, 15:22:48 »

Quote from: "Hönkki"
Quote
Jos kierrenäpäytyksessä kevyen kosketuksen sallimisen idea on siinä, että kierteissä pelifiguurin vartalo (tai jopa pohjan reunan kulma) saattaa helpommin osua toiseen figuuriin - kuitenkaan sitä siirtämättä, niin eikö silloin olisi luontevampaa ottaa lähtökohdaksi figuurien hipaisun sijaan kosketun figuurin mahdollinen liike (vaikuttuminen kosketuksesta)?

hmm, tuossa on nyt sikäli ideaa, että sääntö voitaisiin määritellä näin:
"vastustajan figuri ei saa liikkua KOHTI palloa kierrenäpäytyksestä aiheutuneen kosketuksen voimasta".

Sillä jos vastustajan figuri liikkuu kohti palloa tarkoittaa se sitä, että kierre on osunut vastustajan figuriin pallosta vastakkaisella puolella ja silloin kierrettä yrittänyt figuri on ollut menossa "läpi" vastustajasta. Pitäis testata pöydällä.

Sinänsä selkeä määritelmä, mutta pätee ainoastaan tilanteissa, joissa puolastaja on suoraan pallon ja näpäytettävän figuurin välissä. Sivusta ja/tai muualta tulleiden kierrenäpäytysten osumat voivat olla kovia ja liikuttaa puolustajaa poispäin pallosta.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by SUFC » Logged

Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!
Gnucastle (Ommo)

Offline Offline

Posts: 170


View Profile
« Reply #25 on: September 04, 2007, 15:26:21 »

Onko kukaan ehdottanut/tyrmännyt sellaista linjailua, että että nepattu figuuri saa koskea vastustajan pelaajaa vain jos se heti osuman jälkeen jää siihen kiinni?
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Gnucastle » Logged

- Life is a witch and then you fly -
Epis
Ylläpito
*
Offline Offline

Posts: 4102


Jaakon Veljen Kollega


View Profile WWW
« Reply #26 on: September 04, 2007, 15:44:11 »

Quote from: "Gnucastle"
Onko kukaan ehdottanut/tyrmännyt sellaista linjailua, että että nepattu figuuri saa koskea vastustajan pelaajaa vain jos se heti osuman jälkeen jää siihen kiinni?

Eli osuminen sallittua, mikäli puolustajan figuuri ei liiku silminnähden ja näpäytetty figuuri jää kiinni puolustajaan. Tällöin koskettelu saa olla todella hentoa ja pikkutarkkaa ja kaikki tilanteet joissa näpäytetty figuuri osuu palloon vasta hieman puolustajaan hipaisun jälkeen olisivat rikkeitä. Eli toimii pääosin vain tilanteissa, joissa puolustaja on melkein pallossa kiinni.

Tämä menee hieman tulkitsemiseksi, mutta samalla kohti 0-linjaa, jota itse kannatan sen selkeyden ja yhtenäisyyden takia.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by SUFC » Logged

Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!
Hysteerinen rage quittaaja

Offline Offline

Posts: 1867



View Profile WWW
« Reply #27 on: September 04, 2007, 16:43:54 »

Niin. Tässä on vain taas se tilanne pian, että ruvetaan sitten taas kiistelemään että osuiko kierrenäpäytys vastustajan figuuriin vai ei. Niin kauan kun ei ole tuomaria pelissä, ja päätökset tehdään "herrasmiespohjalta", syntyy aina tilanteita joissa näkemyseroja on ja toinen pelaaja näkee tilanteen toisin. Eli periaatteessa on aivan sama saako kierrenäpäytys tai näpäytys yleensäkään osua vastustajan figuuriin ennen osumistaan palloon. Jos toisen mielestä osui ja toisen mielestä ei osunut, on aivan sama miten sääntö kirjataan.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Jewell » Logged

Pyydän anteeksi, jos julkaisemani sisältö loukkasi sinua.
Epis
Ylläpito
*
Offline Offline

Posts: 4102


Jaakon Veljen Kollega


View Profile WWW
« Reply #28 on: September 04, 2007, 21:03:22 »

Quote from: "Jewell"
Niin. Tässä on vain taas se tilanne pian, että ruvetaan sitten taas kiistelemään että osuiko kierrenäpäytys vastustajan figuuriin vai ei. Niin kauan kun ei ole tuomaria pelissä, ja päätökset tehdään "herrasmiespohjalta", syntyy aina tilanteita joissa näkemyseroja on ja toinen pelaaja näkee tilanteen toisin. Eli periaatteessa on aivan sama saako kierrenäpäytys tai näpäytys yleensäkään osua vastustajan figuuriin ennen osumistaan palloon. Jos toisen mielestä osui ja toisen mielestä ei osunut, on aivan sama miten sääntö kirjataan.

Osuma on helpompi huomata ja tuomita, kuin se että oliko osuma liian kova vai juuri sopiva. Yleensä muovimiehet vielä päästävät äänen osuessaan toisiinsa, toisinaan eivät ja toisinaan ääni hukkuu yleiseen hälinään, mutta näitä osui/ei osunut tulkintoja tehdään jo normaaleissa hyökkäys ja puolustus -näpäytyksissä ja tulkinta on ollut selkeä alusta saakka.

Nykyisen 'saa hipoa' säännön perusteella hyökkääjä voisi kierteellä hieman osua vastustajan figuuriin ja kiertää sitä pitkin omalla rp-alueella ilman virhettä, eikö? Suorassa näpäytyksessä tilanteesta vihellettäisiin pilkku kosketuksen takia, mutta koska figuuri liikkuu kallellaan kierien ei virhettä ole tapahtunut?! Tällä perusteella ei myöskään pitäisi viheltää tilanteita, jossa näpäytetty figuuri lähtee kierteeseen (pelaajan haluamattakin) ja osuu hellästi/puolittain vastustajaan liikuttamatta sitä sen kummemmin tai kierimällä sen ympäri iholle kiinni.

Moni pelaaja osaa nähdä ja tulkita kierteitä, mutta pelitilanteiden ja panosten kovetessa kaikki eivät välttämättä kykene Hönkkimäisiin tunnustuksiin vaan ovat loppuun saakka sitä mieltä, että täysin vapaaseen 1-0 maalin tekopaikkaan vastustajan kautta viime minuutilla kiertänyt figuuri on koskenut sääntöjen sallimalla tavalla ja puolustaja sitä mieltä että törmäys on ollut liian kova hyödyn lisäksi. Väittely tappaa fiiliksen molemmilta ja tuomio vie lopunkin peli-ilon 'vääryyttä' kokeneelta. Vielä hankalampi tilanne syntyy kun kosketuksen tehnyt figuuri on antanut syötön josta maali on syntynyt jatkolaukauksella. Onneksi edellä kuvailtuja kauhukuvia ei nähdä usein.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by SUFC » Logged

Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!
Rossonero
Hallituksen jäsen
*
Offline Offline

Posts: 5239


View Profile
« Reply #29 on: September 04, 2007, 22:57:13 »

Kierteiden ja suorien näpäytysten ero tässä toleranssi-asiassa on tehty, koska kierteellä palloa voi pelata kaikissa tilanteissa jollain pelaajalla, mutta suoralla näpäytyksellä ei mistään voi päästä palloon käsiksi. Kierteiden suosiminen tarkoittaa siis myös pallollisen pelaamisen (käytännössä hyökkäävä peli) suosimista.

Lisäksi on paljon sellaisia pienen tilan tilanteita, joissa kierteellä palloon voi päästä puhtaastikin, mutta pieni hipaisu tulee kuitenkin lähes aina. Nämä näpäytykset vaativat toistuvasti käytettynä hipaistessaankin - saati puhtaana - todella suurta taitoa, jollainen kuuluu suomalaiseen pelityyliin, ja jota läheskään jokainen ei koskaan tavoita, vaikka siihen pyrkiikin. Tällaista vaativaa suoritusta ei kannattaisi yrittää, jos yhdeksän tilannetta kymmenestä (hatusta vedetty arvio) päättyisi vapariin. Tämä taas tarkoittaisi sitä, että tietyt näpäytykset ja taidot katoaisivat kokonaan.

Suoraan oppii näpäyttämään - etenkin littanapohjaisilla uusilla nappuloilla -  aika varmasti, kun pelaa muutaman vuoden. Kierteet sen sijaan ovat vuosien pelaamisen jälkeenkin arvaamattomia, ja vaikeita toteuttaa hyvällä prosentilla.

Quote from: "Gnucastle"
Onko kukaan ehdottanut/tyrmännyt sellaista linjailua, että että nepattu figuuri saa koskea vastustajan pelaajaa vain jos se heti osuman jälkeen jää siihen kiinni?

Tämä voisi lähinnä olla suorien näpäytysten nollatoleranssin kohdalla toimiva lievennys. Käytännössähän tällainen näpäytys ei koskaan osu palloon.

Quote from: "SUFC"
Quote from: "Jewell"
Niin. Tässä on vain taas se tilanne pian, että ruvetaan sitten taas kiistelemään että osuiko kierrenäpäytys vastustajan figuuriin vai ei. Niin kauan kun ei ole tuomaria pelissä, ja päätökset tehdään "herrasmiespohjalta", syntyy aina tilanteita joissa näkemyseroja on ja toinen pelaaja näkee tilanteen toisin. Eli periaatteessa on aivan sama saako kierrenäpäytys tai näpäytys yleensäkään osua vastustajan figuuriin ennen osumistaan palloon. Jos toisen mielestä osui ja toisen mielestä ei osunut, on aivan sama miten sääntö kirjataan.
Osuma on helpompi huomata ja tuomita, kuin se että oliko osuma liian kova vai juuri sopiva. Yleensä muovimiehet vielä päästävät äänen osuessaan toisiinsa, toisinaan eivät ja toisinaan ääni hukkuu yleiseen hälinään, mutta näitä osui/ei osunut tulkintoja tehdään jo normaaleissa hyökkäys ja puolustus -näpäytyksissä ja tulkinta on ollut selkeä alusta saakka.

Viimeisessä ranking-turnauksessa jäi ilman tuomaria pelatussa finaalissa (häpeällistä) epäselväksi yksi maaliin johtanut tilanne, jossa kosketus ehkä tapahtui. CL:ssä tuli Porto-PSV -parissa muutamakin maali, joiden tuomitseminen suuntaan tai toiseen olisi ollut vaikeata ilman tuomaria. Kokeneet ja toisilleen tutut pelaajat nimittäin näkivät tilanteet eri tavalla.

Tällaisessa pelissä tulkinnanvaraisia tilanteita tulee vaikka säännöt olisivat minkälaiset. Vaikka säännöissä pyritään täydellisyyteen, ei täydellisiä (aukottomia) sääntöjä voida tehdä. Säännöt nojaavat voimakkaasti pelaajien haluun pelata peliä hyvässä hengessä. Jos halua on, löytyy sopiva linja varmasti. Suurin osa urheilulajeista on sellaisia, että sääntöjä tulkitaan. Jos ei ole tuomaria, niin pelaajat tekevät sen keskenään.

Liiton turnauksissa linja käydään läpi ennen turnauksen alkua. Mahdollisuuksien mukaan käytetään tuomareita, mutta muuten pelaajat tulkitsevat yhdessä.

Jokainen liiga sen sijaan voi itse määrittää kosketuksen kovuuden haluamakseen. HeSu-liigassa tästä on hyviä kokemuksia, joten eiköhän se onnistu muuallakin - ja myös HeSussa vastaisuudessa.

Quote from: "SUFC"
Nykyisen 'saa hipoa' säännön perusteella hyökkääjä voisi kierteellä hieman osua vastustajan figuuriin ja kiertää sitä pitkin omalla rp-alueella ilman virhettä, eikö? Suorassa näpäytyksessä tilanteesta vihellettäisiin pilkku kosketuksen takia, mutta koska figuuri liikkuu kallellaan kierien ei virhettä ole tapahtunut?! Tällä perusteella ei myöskään pitäisi viheltää tilanteita, jossa näpäytetty figuuri lähtee kierteeseen (pelaajan haluamattakin) ja osuu hellästi/puolittain vastustajaan liikuttamatta sitä sen kummemmin tai kierimällä sen ympäri iholle kiinni.

Pitäisi katsoa tuo pöydän ääressä, koska en ole aivan varma ymmärränkö.

Tuo jälkimmäinen tilanne ei kuitenkaan ole rike, jos pelaaja on lähtenyt kierteeseen suorasta näpäytyksestä. Kosketuksen tyyppi (kovuus, suunta, kosketuksesta saatu hyöty suunnanmuutoksena) on se, joka tuossakin kertoo tuleeko vapari.

Suoraksi näpäytykseksi lasketaan ymmärtääkseni näpäytys niin pitkään kuin se ei ole kiertänyt. En nyt muista kuinka suuri poikkeama suoralta viivalta piti tulla, jotta lasketaan kierteeksi. Ainakin figuurin tarpeeksi suuri kallistus merkitsee kierrettä. Näistä pitää vielä kysyä Hönkiltä oikeat rajat, koska en muista mihin pöydän ääressä ollut sääntöriihi päätyi.

Quote from: "SUFC"
Moni pelaaja osaa nähdä ja tulkita kierteitä, mutta pelitilanteiden ja panosten kovetessa kaikki eivät välttämättä kykene Hönkkimäisiin tunnustuksiin vaan ovat loppuun saakka sitä mieltä, että täysin vapaaseen 1-0 maalin tekopaikkaan vastustajan kautta viime minuutilla kiertänyt figuuri on koskenut sääntöjen sallimalla tavalla ja puolustaja sitä mieltä että törmäys on ollut liian kova hyödyn lisäksi. Väittely tappaa fiiliksen molemmilta ja tuomio vie lopunkin peli-ilon 'vääryyttä' kokeneelta. Vielä hankalampi tilanne syntyy kun kosketuksen tehnyt figuuri on antanut syötön josta maali on syntynyt jatkolaukauksella. Onneksi edellä kuvailtuja kauhukuvia ei nähdä usein.


Näitä tilanteita on nähty muissakin tilanteissa, kun asenne on ollut pieneen lajiin täysin väärä. Säännöt kuin säännöt - näitä nähdään kuitenkin suorien näpäytysten nollatoleranssinkin kohdalla. Niissä voi yhtälailla kieltää osuman tapahtuneen eikä kukaan voi jälkikäteen asiaa todistaa, koska on sana sanaa vastaan. Samoin jokaisen päästämänsä maalin - etenkin hieman "epäselvän" - voi hylätä, jolloin on jälleen sana sanaa vastaan.

On täysin subuyhteisöstä itsestään kiinni, millä asenteella peliä pelataan. Jos asenne on rehellinen, ei ongelmia tule tuon kierresäännönkään kanssa.
« Last Edit: January 01, 1970, 02:00:00 by Rossonero » Logged
Pages: 1 [2] 3 4 5 ... 37
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!