• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

eSports / eUrheilu

Aloittaja Epis, tammikuu 31, 2018, 19:02:27

« edellinen - seuraava »

SouthernBoogieCat

Ensi viikolla alkaa NHL20 1 vs 1 SM-turnaus. Innolla odotan. Kyyti voi olla (ja todennäköisesti on) kylmää mutta oppia tulee ja voihan siellä olla muitakin "kisaturisteja" mukana joilta voin ottaa pisteitä (kuten kavereiden kanssa eilen juteltiin). Uskon että osallistujien taso tulee olemaan kirjava: mukana on absoluuttinen huippu ja sen jälkeen tulevat erittäin kovat pelaajat ja sitten mukana on myös - kuten kaveri eilen sanoi - "kisaturisteja" (minua nimeämättä mutta tarkoitti varmasti mm. minua ja kun puhui monikossa niin joitakin muitakin) joiden taso ei ole varmastikaan sen kovempi mitä normionlinepeleissä olen kohdannut ja niissä on sentään useita voittojakin tullut erityisesti sen jälkeen kun liityin JHL:ään ja olen siellä pelannut kovia pelejä. 6 vs 6 turnaus on jo alkanut mutta siellä en pelaa missään joukkueessa. Muutama kaveri pelaa ja olen heidän joukkueensa pelejä seurannut. Ovat yhden pelin jo voittaneet.

SouthernBoogieCat

#286
NHL20-pelin SM-kisojen alkulohkot ovat nyt selvillä. Pelaan itse lohko 9:ä jossa on 13 pelaajaa joista yksi voi vielä pudota pois lisenssiongelmien takia ennen kun yhtään peliä on edes pelattu. Jokaisessa lohkossa on suunnilleen sama määrä eli noin 12-14 pelaajaa ja kahdeksan parasta jatkaa sekä kuusi parasta yhdeksänneksi sijoittunutta. Yhteensä jatkoon pääsee 126 pelaajaa joista sitten seuraavilla kierroksilla aletaan pudottelemaan pois niin että loppukierroksilla saadaan puolivälierät kahdeksalla pelaajalla. Tästä eteenpäin jatketaan välieriin ja finaaliin jotka on tarkoitus pelata livenä eikä verkossa kuten alkukierrokset puolivälieriin saakka.

Arpaonneni olisi voinut olla huonompikin. Vältin aivan kärkitason pelaajia mutta kovia pelaajia lohkossani on omaan tasooni nähden. Kyselin hieman kavereiltani lohkon pelaajien tasosta niin osa on kovia mutta mukana on myös hieman heikompia joten ei pahin mahdollinen lohko tullut. Mutta joka otteluun lähden silti altavastaajana pelaamaan mahdollisimman ehjiä pelejä ja jo tasaiset pelit olisivat hyviä suorituksia ja jo yksi jatkoajalle pääsy puhumattakaan voitosta erinomaisia suorituksia.

Striimejä odotettavissa mikäli tekniikka toimii eikä häiritse pelejä kohtuuttomasti. Innolla odotan ensimmäistä otteluani NHL-pelin SM-kisoissa. Otteluiden ajankohdat sovitaan aikarajan puitteissa vapaasti pelaajien kesken.

Edit: Ohessa kuva lohkosta tänään kun pelaajamäärät ovat vahvistuneet eilisen jälkeen ja lohkot näkyvillä kokonaisuudessaan NHL Gamerin sivuilla.

SouthernBoogieCat

Täällä on puhuttu toisaalla koodeista. Eilen sain EA Sportsilta hieman toisenlaiset koodit NHL21 Betan lataamiseen Technical Testiä varten. Kokeilin eilen illalla ja melko samalta vaikutti mitä NHL20 mutta kyseessä tosiaan vasta Beta-versio vain Online Versus-pelimuodolla sekä World of Chel-joukkuepelimuodolla varustettuna. Eli suppeasta versiosta vielä kyse. Myöskin testaus koskee enemmänkin pelien sujuvuutta (mm. yhteyksien sekä pelin aikaisten animaatioiden osalta) kuin varsinaisen gameplayn ja pelimuotojen joita paremmin täysversiossa aikanaan EA Playssä 10 tunnin kokeilussa testaan. Ihan ok pelien sujuvuuden osalta oli parin pelin perusteella sekä serverit toimivat suhteellisen samalla tavalla mitä NHL20:kin. World of Chelissä ehkä enemmän parannusta kuin 1 vs 1-peleissä. Mutta testi jatkuu vielä sen aikaa kun voi kokeilla Betaa. Varsinainen tuomio vasta täysversion kokeilun jälkeen.

SouthernBoogieCat

#288
NHL20 SM-turnaus on käynnistynyt aiemmin tällä viikolla niin muiden kuin omaltakin osaltani. Kyyti on ollut kylmää kuten olettaa saattoi. Moni on pelannut peliä useita versioita aktiivisesti ja tämä NHL20 on itselläni ensimmäinen enemmän aktiivinen versio sekä ensimmäinen koko kauden syksystä seuraavan versioon julkaisuun pelaamani NHL-peli. NHL18:a pelasin pari kuukautta hieman aktiivisesti mutta sitten siirryin FIFAan ja viime vuoden elokuusta eli vuoden ajan olen pelannut NHL:ä pelaamistani peleistä PESin ohella aktiivisimmin. Myös syksyllä pelasin pääosin joukkuepelejä (hieman HUTia sen lisäksi) ja nyt keväällä vasta aktiivisemmin 1 vs 1 onlinepelejä. Eli ero kokemuksessa on osaan pelaajista valtava. Tulokset ovat olleet pahimmillaan 0-18 ja myös 0-12-tuloksia löytyy pari kappaletta. Oheisessa kuvassa tulokset. Parissa peleistä olen mennyt johtoon ja pystynyt jopa haastamaan enemmän. Lisäksi noissa peleissä erävoitto ja toisessa pari erää tappioita (voitto ja tasatilanne toisessa erässä) ja vasta kolmannessa on vastustaja mennyt ohi. Mutta tasoero on kauttaaltaan ollut selkeä.

Sääntöjen teknisten pykälien johdosta otin varman päälle ja jätin striimaamatta alkusarjan tähän mennessä pelatut ottelut jotta erilaisten yhteysongelmien takia (jotka olisivat striimauksesta johtuneet mahdollisesti) minut olisi voitu sulkea turnauksesta yhteyksien katkeamisen tai häiritsevän viiveen johdosta. Yhteydet ovat pelanneet kuitenkin hyvin ilman striimiä ja lopuissa viidessä pelissä voin kokeilla striimaamista mutta lopettaa sen mahdollisten ongelmien ilmaantuessa mm. korkean pingin. Alussa olisi ollut noloa ekassa SM-turnauksessa joutua diskatuksi huonojen yhteyksien takia. Valtavista tasoeroista huolimatta on ollut hieno osallistua loistavasti järjestettyyn turnaukseen ja myös pelien sopiminen vastustajien kanssa on ollut vaivatonta. Tänä iltana tarkoitus pelata pari peliä. Näissä pyrin kokeilemaan striimausta ja tosiaan jos ongelmia tulee niin katkaisen lähetyksen kesken jotta peli ei katkea tai vähintäänkin pingi ei nouse liian korkeaksi jonka seurauksena häiritsevä viive ilmaannu.

SouthernBoogieCat

#289
Eilen pelasin viimeisen pelin FCL:ä eli NHL20-pelin SM-kisoissa. Piiskaus tuo ottelu oli taas kuten 12 pelistä valtaosa muistakin. Ainoastaan kahdessa olin jotenkin pelissä mukana. Niissä menin johtoon molemmissa ja toisessa erävoitto sekä tasatilanne erän jälkeen (aiemmin mainitsin tuosta). Taso oli minulle tällä hetkellä vielä liian kova FCL:ä mutta ehkä ensi vuonna paremmin mikäli vuoden ajan pelaan aktiivisesti Änäriä kuten tarkoitus on koska olen nykyään NHL-pelin toiminnassa enemmän mukana kuin muiden pelien. Uuteen versioon tulen Änärissä siirtymään. FIFAssa sen sijaan jättänen mitä todennäköisimmin 21-version väliin. Tuokaan ei ole kiveenhakattu mikäli muuta kuin random-peleihin perustuvaa toimintaa siinä syntyy enemmän kuten JHL on Änärin puolella sekä NHL Gamerin toiminta.

Positiivista oli osallistuminen FCL:ään sekä se - josta olen ylpeä - että useista piiskauksista huolimatta pelasin jokaisen pelin sitkeästi loppuun (vaikka kieltämättä ei fiilis ollut paras mahdollinen). En siis katkaissut yhteyttä yhdessäkään pelissä kuten osa pelaajista tekisi. Myöskin pelasin kunniallisesti yrittämällä enkä lähtenyt pelleilemään. Näistä sain kiitosta muilta pelaajilta. Ensi kaudella kovia pelejä JHL:ä ja myös muita pelejä joten eiköhän taso nouse. Verrattuna syksyyn taso on noussut mutta ei vielä niin että FCL:ä riittäisi. Myös kun positiivista koettaa hakea niin yli 20 maalia en päästänyt yhdessäkään pelissä sekä syksyn 0-24 ja 0-21 ovat edelleen suurimmat tappioni NHL-peleissä. Myöskin vain kolmessa pelissä ero oli yli 15 maalia.

Pieniä asioita joista voi positiivista hakea mutta kyllähän kun tuloksia katsoo niin ei noita voi selittää että eivät vastanneet pelitapahtumia. Vastasivat ihan täysin. Olin täysin noissa piiskauspeleissä jyrän alla. JHL:ä - vaikka sielläkin taso on kova jopa kolmosessa -en ole ollut montakaan kertaa mielettömässä pyörityksessä vaikka selviä tappioita on sielläkin ollut mutta pelit ovat enemmän olleet tasaisempia mitä FCL:ä. Myös suunnilleen samantasoista kaveriani vastaan pelaan nyt sekä online versuksessa joissa saan tasaisempia pelejä sekä onnistumisia joita myös tarvitaan kehityksessä eikä vain myllykoulutusta. Oheisissa kuvissa sekä tulokset että taulukko jossa osalla on vielä otteluita pelaamatta lohkossa.

Hovimestari

Mielenkiintoiset tilastot, vaikea tehdä tarkempaa analyysiä, kun ei ole nähnyt yhtään peliä. Mutta tulkitsinko oikein, että jäähyjä ei ole voinut saada?

SouthernBoogieCat

#291
Lainaus käyttäjältä: Hovimestari - syyskuu 09, 2020, 16:53:06
Mielenkiintoiset tilastot, vaikea tehdä tarkempaa analyysiä, kun ei ole nähnyt yhtään peliä. Mutta tulkitsinko oikein, että jäähyjä ei ole voinut saada?

Jäähyjä oli kyllä mukana ihan normaalisti. En vain ottanut jäähyjä paljoakaan. Siinä mielessä onnistunutta peliä että jäähyltä pysyin poissa ison osan peleistä kuten yleensäkin. Silti FCL:ä vastustajat olivat niin ylivoimaisia että melkein oli kyllä alivoimaa kokoajan vaikka oli täydet kentälliset peleissä. Laukaustilastoista näkee ylivoiman useimmissa otteluissa vastustajalle.

YouTube-kanavallani striimasin pari peliä. Alkupään pelejä en striimannut ihan siitä syystä että olisi ollut noloa jos yhteys olisi pätkinyt ensimmäisissä SM-turnauksen peleissä puhumattakaan että olisin antanut voitot ilmaiseksi jos yhteys olisi katkennut kesken. Toki noissa tilanteissa voi koettaa neuvotella jos vastustaja suostuu pelaamaan uudestaan mutta ei olisi oikein hyvää kuvaa antanut jos yhteys olisi katkeillut. Toisinaan striimi onlinepeleissä kuormittaa yhteyttä varsinkin NHL:ä koska niissä pelataan P2P eli saman yhteyden kautta kun mm. EASHL:ä pelataan servereiden kautta. Jotenkin noin olen käsittänyt. En tarkalleen tiedä teknisesti mitä tuo tarkoittaa mutta siinä kummankin yhteys kuormittuu enemmän ja striimauksessa voi tuo rasitus tuntua enemmän. Pari peliä tosiaan onnistuin striimaamaan eikä niissä silloin ollut ongelmia. Toisinaan on kyllä ja siksi olin varovainen. Kuitenkin pidän kanavallani videoita vain rajoitetun ajan sekä rajoitetun määrän kerrallaan jotta kanava ei huku sisältöön. Nuo pelit pelattiin viime viikolla joten olen sittemmin poistanut ne videot.

SouthernBoogieCat

Maalintekijöitä ei tilastoitu koska joukkueita sai vaihtaa joka otteluun. Tuolla pelasivat siten nimimerkit keskenään.

Hovimestari

OK, tulkitsin erheellisesti tuon "PIM 0" kaikilla siten, ettei jäähyjä ole tullut kenellekään.

Aloitusprosenttisi 21.07% on heikko, muttei mielestäni täysin katastrofaalinen. Sen sijaan taklausten(?) määrä 4 on jotain niin käsittämätöntä 12 pelissä, etten voi käsittää. Voiko johtua huonosta luistelutaidosta vai tarkoittaako tuo "hits" sittenkin jotain muuta?

SouthernBoogieCat

#294
Lainaus käyttäjältä: Hovimestari - syyskuu 09, 2020, 17:17:48
OK, tulkitsin erheellisesti tuon "PIM 0" kaikilla siten, ettei jäähyjä ole tullut kenellekään.

Aloitusprosenttisi 21.07% on heikko, muttei mielestäni täysin katastrofaalinen. Sen sijaan taklausten(?) määrä 4 on jotain niin käsittämätöntä 12 pelissä, etten voi käsittää. Voiko johtua huonosta luistelutaidosta vai tarkoittaako tuo "hits" sittenkin jotain muuta?

Aloitusprosentti oli noissa peleissä heikko mutta silti vahvimpia osiani noissa peleissä mitä pelasin tuolla. Taklauksia en ole kyllä muutenkaan paljoa tehnyt. En tiedä mistä on johtunut. Luistelun ajoittaminen voi olla osasyy. Hits tarkoittaa taklauksia.

Tämän turnauksen jälkeen olen miettinyt miksi olin niin jyrän alla noissa peleissä kun mm. JHL:ä jossa on sielläkin hyviä pelaajia pystyn useimmissa peleissä antamaan paremman vastuksen. Ehkä tuo taklauspeli on yksi syy mutta näitä FCL:ä minut piiskanneita vastaan monessa pelissä oli yhteistä että he osaavat kiekkoa suojata niin hyvin että pystyvät monta kertaa ajamaan maalille vapaasti ja/tai kiertämään maalin takaa maalille ja tekemään maaleja tällä tavoin monia muita vastustajia enemmän. Niihin en ole vielä löytänyt lääkkeitä.

Kauttaaltaan osaan puolustaa mm. JHL:äkin ihan hyvin ja huonommalla puolustuspelillä olisi monissa peleissä enemmän ongelmia mitä tähän saakka on ollut. Silti sitäkin osastoa täytyy kehittää. Myös one-timerien viljely hyökkäyspäässä on yksi ongelma osa. Ne osaan aika hyvin ottaa pois puolustuspäässä mutta itse en pääse niihin tilanteisiin tarpeeksi hyvin vielä. Pärjään peleissä joissa puolustuspeli toimii ja vastustaja ei pääse ajamaan maalille samalla tavalla mitä näissä kävi. Nämä olivat siis moniin peleihin mitä pelaan melkoisen poikkeuksellisia sikäli että taso oli aivan jotakin muuta mitä mm. JHL:ä vaikka sielläkin on kova taso. Näin ongelmissa en ole normaalisti läheskään yhtä usein. Tiedän monia ongelmakohtia ja koetan niitä kehittää ja osin on jo tämän ekan kokonaisen NHL-pelikauden aikana kehittynytkin monilta osin mutta ei tarpeeksi vielä.

Pitää myös muistaa ero pelimäärissä. Itselläni kaikki versiot yhteenlaskettuna onlinepelejä NHL:ä 1 vs 1 puolella varmaankin 700-800 korkeintaan (ei ehkä sitäkään ja iso osa noista oli NHL18 jonka jälkeen taukoa ja tässä versiossa eka kokonainen vuosi aktiivista pelailua FIFAn jäädessä vähemmälle ja PESiä sitten loput) ja monilla näistä pelaajilla (ehkä kaikilla) moninkertainen määrä - ehkä jopa tuo sama määrä pelkästään tämän version aikana. Eli jos inhorealistisesti ajatellaan ei tuo ollut minun paikkani ollenkaan. Mutta nyt tiedän kuinka kaukana olen tuosta tasosta mitä tuolla oli. Onlinessa on monentasoista vastustajaa ja siellä on näitä joita vastaan ei ole vielä mitään jakoa ja sitten niitä joita vastaan pelaan jo tasaisemmin ja niitä joita voitan. Nyt seuraavassa versiossa säännöllistä pelaamista niin tasoero voi kaventua hieman mutta ei toki niin että kuroisin sitä umpeen. NHL20:a 1 vs 1:ä oli omalla osaltani enemmän mitä tämän version FIFAssa tai PESissä yhteensä mutta silti melko vähän verrattuna todella aktiivisiin pelaajiin mutta omalla kohdallani pelimäärät olivat suhteessa muihin pelaamiini peleihin sekä verrattuna mitä aiemmin Änäriä pelasin tällä kaudella eri luokkaa mitä aiemmin. Ja nimenomaan koko kauden aikana - ei osan kautta mitä NHL18:a oli.

Epis

Lainaus käyttäjältä: SouthernBoogieCat - syyskuu 09, 2020, 17:27:46Tämän turnauksen jälkeen olen miettinyt miksi olin niin jyrän alla noissa peleissä kun mm. JHL:ä jossa on sielläkin hyviä pelaajia pystyn useimmissa peleissä antamaan paremman vastuksen. Ehkä tuo taklauspeli on yksi syy mutta näitä FCL:ä minut piiskanneita vastaan monessa pelissä oli yhteistä että he osaavat kiekkoa suojata niin hyvin että pystyvät monta kertaa ajamaan maalille vapaasti ja/tai kiertämään maalin takaa maalille ja tekemään maaleja tällä tavoin monia muita vastustajia enemmän. Niihin en ole vielä löytänyt lääkkeitä.

Eikös tuo FCL ole ihan SM-tason sarja, joten lienee siellä siksi kovemmat/kovimmat pelaajat?
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Epis - syyskuu 09, 2020, 17:45:40
Lainaus käyttäjältä: SouthernBoogieCat - syyskuu 09, 2020, 17:27:46Tämän turnauksen jälkeen olen miettinyt miksi olin niin jyrän alla noissa peleissä kun mm. JHL:ä jossa on sielläkin hyviä pelaajia pystyn useimmissa peleissä antamaan paremman vastuksen. Ehkä tuo taklauspeli on yksi syy mutta näitä FCL:ä minut piiskanneita vastaan monessa pelissä oli yhteistä että he osaavat kiekkoa suojata niin hyvin että pystyvät monta kertaa ajamaan maalille vapaasti ja/tai kiertämään maalin takaa maalille ja tekemään maaleja tällä tavoin monia muita vastustajia enemmän. Niihin en ole vielä löytänyt lääkkeitä.

Eikös tuo FCL ole ihan SM-tason sarja, joten lienee siellä siksi kovemmat/kovimmat pelaajat?

SM-tasosta nimenomaan on kyse. Virallisesta statuksesta myöskin. Siksi tuonne piti hankkia ennakkoon Suomen E-urheiluliiton lisenssi.

Hovimestari

Taitotaso pelaajilla on siis luultavasti kova. Ehkä raa'alla voimalla pitäisi vain enemmän juuri nostaa miestä seinälle.

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Hovimestari - syyskuu 09, 2020, 17:17:48
OK, tulkitsin erheellisesti tuon "PIM 0" kaikilla siten, ettei jäähyjä ole tullut kenellekään.

Lisäksenä vielä aiempaan: tuohon sarjataulukon tilastoon ei tainnut olla tarkoituksena merkitä jäähyjä vaikka ne olivat mukana otteluissa. Siksi kenelläkään ei ole jäähyjä tuolla näkyvissä. En itse merkinnyt yhdessäkään koska sääntöjen mukaan voittaja merkkasi tilastot järjestelmään.

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Hovimestari - syyskuu 09, 2020, 18:00:12
Taitotaso pelaajilla on siis luultavasti kova. Ehkä raa'alla voimalla pitäisi vain enemmän juuri nostaa miestä seinälle.

Taitotaso on huikea useimmilla tuolla. Ainakin minuun verrattuna. Ehkä tatin kääntämisessä ja nappien painamisessa ohjaimessa pitäisi nykyistä enemmän voimaa  käyttää koska ne dynaamisesti reagoivat painalluksiin ja sitä teenkin mutta ehkä enemmän pitäisi kun tähän saakka.