• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

eSports / eUrheilu

Aloittaja Epis, tammikuu 31, 2018, 19:02:27

« edellinen - seuraava »

SouthernBoogieCat

Tyytyväinen olen omaan panokseeni tryoutilla äsken yhdessä  NHL20-pelin EASHL-joukkueessa (nimeä en huomannut katsoa). 7 peliä ja saldona 5+0. Ilmeisesti oli 1.divarin pelejä tai ainakin korkeammalla missä olen ennen pelannut. Annoin näytöt ja nyt odottelen tuomiota. Pelit olivat 6vs6-pelejä joissa kaikki ihmispelaajia. Hienoa pelata ekat klubipelit sitten maalis-huhtikuun vaihteen. Jos tryoutin näytöt riittävät pelipaikkaan joukkueessa niin siirtyminen syksyllä NHL21:n on selviö.

Hovimestari

5+0 on mielenkiintoinen, mikä oli pelipaikkasi ja plus-minus-tilastosi? Testattiinko yli- tai alivoimia?

SouthernBoogieCat

#272
Lainaus käyttäjältä: Hovimestari - heinäkuu 06, 2020, 00:15:25
5+0 on mielenkiintoinen, mikä oli pelipaikkasi ja plus-minus-tilastosi? Testattiinko yli- tai alivoimia?

Pelasin laitahyökkääjänä yhtä lukuunottamatta jossa pelasin pakkina. Pelasin sekä oikealla että vasemmalla pelistä riippuen. Nuo laitahyökkääjä pelipaikat ovat pelipaikkoja joilla olen aiemmin pääasiassa pelannut. Muutama peli pakkina joskus mutta laiturina olen tähän saakka 6 vs 6-pelimuodossa pääosin pelannut kuten nytkin.

+/--tilasto on noissa peleissä sikäli erilainen verrattuna oikeaan jääkiekkoon jossa on useita kentällisiä ja pelaajat ovat penkillä vuorotellen. Siksi esim. rankoissa tappiopeleissä tulee yksittäisille pelaajille enemmän minuksia ehkä verrattuna siihen mitä tulisi jos kentät pelaisivat noissa peleissä vuorotellen. En tiedä olenko tuossa hakoteillä mutta noin kuvittelisi olevan. Tuosta että EASHL:ä voisi olla useita kentällisiä  olen laittanut palautetta EA:lle ja toivottavasti moni muukin ja toivon että sellainen vaihtoehto tulee johonkin tuleviin versioihin. Ongelma vaan tuossa on se että eri joukkueissa on eri määrä ihmispelaajia joten kaikissa ei ole useampaan kentälliseen mahdollisuuksia kuten ei tässäkään joukkueessa missä pelasin eilen. Botit voisivat osittain täyttää kentällisissä ihmispelaajien paikkoja tarvittaessa kuten nytkin tuossa yhdessä kentällisessä. Tosin kun pyritään botittomia pelejä pelaamaan (esim. kuten ECL:ä) olisi niitä tuolloin nykyistä vaikeampi pelata koska joukkueissa pitäisi olla vähintään parikymmentä ihmispelaaja tuolloin. Mutta oma +/--tilastoni oli noissa 7 pelissä -29. Voitimme niistä yhden eli viimeisen niukasti mutta sitä edellisissä tuli rankastikin pataan.

Yli- ja alivoimia testattiin ilman muuta koska viitaten tuohon edelliseen pelasin kokoajan kuten viisi muutakin tuossa joukkueessa. Se on viiden kaveruksen muodostama joukkue joka on pelannut samalla porukalla yhdessä useammassa versiossa joten pelistä huomasi että ovat pelanneet yhdessä ja helppo oli liittyä mukaan. Vastustajien taso oli kuitenkin tuolla ylempänä kova joten tappioita tuli noissa peleissä. Ulkopuolisia ymmärtääkseni ei ole ollut juurikaan mukana ja nyt he hakevat lisää pelaajia koska tähtäävät ECL:ään jossa rosterissa pitäisi olla vähintään 8 pelaaja jotta siellä saadaan aina täyteen 6 vs 6-pelit ilman botteja eli kuuden lisäksi joukkueessa on ainakin muutama varapelaaja.

Mielenkiintoinen yksityiskohta myös tuohon joukkueeseen hakemisessa on että tuo porukka on turkulainen eli jos pääsen mukaan olisin ikäänkuin "ulkomaalaisvahvistus" helsinkiläisenä turkulaisten joukossa. Asuin Turussa sivariaikaan joten turkulainen länsirannikolainen mielestäni leppoisa mentaliteetti voisi sopia minulle. Ainakin noiden 7 pelin perusteella sulauduin hyvin porukkaan. Mutta saa nähdä mitä joukkue keskenään päättää. Annoin näytöt ja odottelen mihin se riittää. Jos ei natsaa niin hienoa oli kuitenkin pelata eilen ensimmäiset klubipelit maalis-huhtikuun jälkeen kun HC Jatkis hajosi jonka jälkeen en ole EASHL-joukkueista missään pelannut. FIFAn Pro Clubsia olen pelannut tuon tauon aikana ja siinä on hieman yhdellä pelaajalla joukkueessa pelaamisesta tullut pidettyä tuntumaa yllä vaikka laji on eri. Jos paikkaa ei tästä turkulaisporukasta irtoa niin aion kysyä seuraavaksi tuolta toiselta Jaakolta jota vastaan pelasin torstaina Arcade Barissa että pääsisikö tryoutille. Tunnen useita pelaajia jotka pelaavat eri joukkueissa 6 vs 6-pelimuodossa mutta kaikki eivät aktiivisesti etsi joukkueeseen uusia pelaajia. Mutta kontakteja kyllä on joilta voi tryoutia kysellä. Halusin myös tuon HC Jatkiksen hajoamisen jälkeen hieman hengähtää 6 vs 6-pelien osalta vaikka tarkoituksena on jatkossakin päästä joukkueeseen tuon pelimuodon osalta.

SouthernBoogieCat

#273
Ei natsannut tuo tryout. Antoivat palautetta että parannusta pitäisi tulla etenkin puolustussuuntaan pelaamisessa. Etsivät myös pelaajaa joka olisi voinut tarvittaessa pelata pakkina ja siitä en antanut kovinkaan varmaa kuvaa kun pelasin yhden ottelun pakkina ja kokemusta muutenkin tuolta paikalta oli vähän aikaisemminkin. Vaikka satunnaispeleissä on huonojakin puolia ovat ne hyviä pelata mm. luokituksen nostamisessa (joka nousee  voittojen myötä ja tuo toki nousee myös klubipeleissä mutta alhaisesta pelaajanluokituksestakin oli hieman kiinni tuo joukkuepaikka ja mahdollisesti myös muut joiden joukkueeseen pyrin kiinnittävät siihen huomiota jatkossa) sekä pelaamisen harjoittelusta vaarantamatta tietyn joukkueen ja sen muiden pelaajien menestystä. Toki satunnaispeleissä tuon luokituksen noston kannalta pitää pelata joukkueen menestyksen eteen eikä omaan pussiin koska luokitus nousee vain voittojen myötä mikä sikäli on hyvä joukkuepelin kannalta. Olen kuitenkin sen verran aloittelija vielä 6vs6-pelimuodossa (ensimmäinen täysi kausi NHL:än missään versiossa kun olen tuota pelimuotoa pelannut) niin satunnaispelit siinä mielessä ovat hyvä paikka kehittyä. Jos joukkuepaikka aukeaa niin hyvä niin ja voi olla että vastaan tulee pelaajia joiden joukkueeseen pääsee mukaan matalammalla kynnyksellä.

Tämä ensimmäinen kauteni joukkuepeleissä on kuitenkin ollut kokemukseen nähden ihan ok mutta pelitaidot eivät vielä riittäneet ainakaan tuota porukkaa vakuuttamaan viidestä maalista huolimatta. Onneksi ei ole mitään aikataulua missä vaiheessa pitäisi mm. ECL:ä pelata tai ylipäätään joukkueessa. Joukkueessa pelaamisesta sain HC Jatkiksessa kokemusta mutta joukkueen etsintä on edelleen käynnissä. Satunnaispeleistä olen löytänyt tuon kehittymisnäkökulman monelta osin joten niiden mielekkyys kyllä kasvoi selvästi viimepäivinä vaikka ei niissä samaa hauskuutta ole mitä klubipeleissä ja vielä sekin että satunnaispelit pelataan ulkojäällä pipolätkänä eikä hallissa varusteissa. Olen pelannut joitakin satunnaispelejä viimepäivinä ja luokitus on nyt noussut koska ne joukkueet missä olen pelannut ovat voittaneet pelejä.

FIFAn Pro Clubsissa pelaajan kehityssysteemi on erilainen joten siinä ei satunnaispeleillä ole nähdäkseni samaa vaikutusta mitä NHL:ä. FIFAssa pelien määrällä (joka osittain voi korreloida voittojen määrässäkin) sekä henkilökohtaisilla tilastoilla on ymmärtääkseni isompi  vaikutus luokitukseen eikä voitoilla ole sen nostamisessa samaa merkitystä mitä Änärissä. Lisäksi klubipelit painavat luokituksen nostamisessa Änäriä enemmän koska niistä saa skill pointseja tiettyyn rajaan saakka ja tuon rajan olen jo saavuttanut. Pelaajani luokitus onkin Pro Clubsissa melko kilpailukykyinen. Vielä se voi pelien määrällä nousta mutta aika korkealla se on verrattuna muihin - ja siihen nähden mikä on luokitukseni muihin pelaajin nähden Änärissä - mutta yksittäisiä ominaisuuksia voinee vielä nostaa jonkin verran. Siksi satunnaispeleillä on merkitystä korkeintaan pelituntuman ylläpidossa mikäli omalla joukkueella ei ole pelejä. NHL:ä satunnaispeleissä onkin nykyään enemmän joukkuepeliä juuri tuon luokitussysteemin vuoksi sekä sen takia että huonon joukkuepelin vuoksi järjestelmä saattaa heittää ulos kesken pelin (itselleni on kerran käynyt ja olen kuullut muille käyneen myös). FIFAssa satunnaispelit ovat enemmän omaan pussiin pelaamista mitä NHL:äkin oli aikaisemmin vielä tällä kaudella kunnes tuo ulosheittosysteemi tuli kesken kauden. Ennen sitä ei ollut joukkuepelistä aina tietoakaan mutta nämä viimeisimmät pelit mitä olen pelannut ovat olleet jo lähempänä klubipelien yhteen hiileen puhaltamista ja ovat erilaisia mitä FIFAssa jossa monesti jokainen hakee vain maaleja ja syöttelyä on vähemmän.

SouthernBoogieCat

#274
FIFA20 Careerin pelaajani siirtyi kauden 2023-2024 alussa Hellas Veronasta PSG:en noin 100 miljoonan punnan siirtosummalla. Pelasi välillä myös lainassa Wolverhamptonissa Valioliigassa. Halusi isompaan seuraan ja tilaisuuden pelata Mestareiden liigassa ja voittaa sen. Saa nähdä tuleeko tällä kaudella heti tuo Mestareiden liigan voitto Doctor Kololle.

Vaikeustasoa tuli nostaa koska Professional oli tarpeeksi haastava Veronassa Serie A:ssa mutta liian helppo PSG:ä Ranskan Ligue1:ä. Nostin ensin World Classiin jossa ei tarpeeksi eroa. Legendary-tasolla  viimeisimmät ottelut olen pelannut ja vaikka ekassa niistä tulikin 1-5-voitto vieraissa niin kaksi seuraava ollut tiukempia (1-0-voitto ja 0-0-tasapeli) joten Legendaryllä mennään PSG:ä Doctor Kolon uralla.

Tämän Doctor Kolon kesken olevan uran takia osittain arvon siirtymistä FIFA21:n kun tuo Career on edennyt jo kauteen 2023-2024. Voihan sitä tietenkin rinnakkain uuden FIFAn kanssa pelata mutta ei innostaisi kahdella versiolla yhtä aikaa pelata. Onlinepelien takia kyllä siirtyminen uusimpaan olisi melkein pakko. Tosin 1 vs 1 pelaan harvemmin nykyään onlinessa vaan Pro Clubs on ensisijainen onlinepelimuoto. Tosin siinäkin on ollut nyt joukkueen osalta hiljaisempaa viime aikoina.

SouthernBoogieCat

#275
Nyt on omalta kohdaltani mahdollisuudet tehdä historiaa Matchday-pelimuodossa joka on kilpailullinen pelimuoto PES2020:a. Matchdayssä on ottelupareja joista osallistujat valitsevat jommankumman joukkueen ja pelaavat pelejä niin monta kuin haluavat/ehtivät aikarajan puitteissa ja voitoista/tasapeleistä/tappioista tulee rankingpisteitä riippuen vastustajien tasosta esim. jos voittaa itseään huonommin rankatun saa vähemmän ja vastaavasti paremmin rankatun voitosta enemmän jne. Myös tappiot parempia pelaajia vastaan ovat arvokkaampia kuin huonompia. Tuo kuvassa vielä nollilla oleva ei ole mitä ilmeisimmin pelannut yhtään peliä koska käsittääkseni pisteitä tulee joka pelistä tuloksesta riippumatta (voitoista toki enemmän).

Olin viimeksi kun katsoin toisena rankinglistalla jossa on Suomi-Venäjä-otteluparissa poikkeuksellisen vähän pelaajia tuohon mennessä. Yleensä pelaajia Matchdayssä on huomattavasti enemmän. Katsotaan nyt mihin rankingsijoitus riittää lopulta koska jos on vähän pelaajia niin jatkoon pääsee vastaavasti vähemmän pelaajia ja sijoitus putoaa sitä mukaan jos itse ei pelaa (tai ei voita jne.) ja kun uusia pelaajia osallistuu jotka nousevat ohi. Luulen kuitenkin että Suomi-Venäjä-otteluparissa ei ole isoa ryntäystä koska samaan aikaan on mahdollisuus osallistua Ranska-Saksa-peliin. Molemmista otteluparien joukkueilla pelaavista menee osa jatkoon.

En ole aiemmin päässyt jatkoon Matchdayssä. Sijoittunut olen aiemmin melko korkealle josta jatkoonmenijät määräytyvät mutta vielä ei ole pisteet jatkoon riittäneet tai otteluiden tulokset. Saa nähdä nyt jos Suomella ei lopulta pelaa kovin moni niin mihin lopulta sijoitun tuolla listalla. Jos pelaajia ei tule montaa niin sijoitus ei välttämättä hirveästi putoa joten saumat on jatkoon. Jatkopelit ovat noin klo 23 alkaen jos niihin pääsee ja mikäli onlinepelien yhteydet striimauksessa toimivat (joskus ollut ongelmia) niin striimaan mahdolliset jatkopelit.

Eri asia minkä arvon mahdolliselle jatkopaikalle voi nyt antaa koska pelaajia on vähän ja taso ei välttämättä sama mitä joskus muulloin on. Myöskin kun kolme matsia olen pelannut niin kahdessa niistä olen saanut voiton ihan ilmaiseksi 5-0 ja 10-0 koska vastustaja on pelleillyt. Mutta ainakin itse olen yrittänyt ja saanut voitot ja tehnyt maaleja (ei ole voittajan vika jos vastustajaa ei kiinnosta mutta ei toki ole sama kuin kunnon peleissä). Yhdessä oli sen sijaan kunnolla pelaava ja sen voitin niin ikään mutta 2-0. Yleensä Matchdayssä ei ole pelleilijöitä kuin harvoin mutta nyt on kolmesta pelistäni kahdessa ollut. Osallistun tähän kilpailuun kun on mielenkiintoisia pareja kuten nyt Suomi-Venäjä. Esimerkiksi eilen oli Serbia-Tshekki-parissa (pelasin Serbialla) pari tiukkaa nolla-nollaa ja voitin siinäkin yhden selvemmin 5-0 mutta siinä vastustaja sentään yritti. Sijoituin jonnekin sadan joukkoon mutta ei riittänyt jatkoon sillä kertaa. Nyt kun on ollut EM2020-teeman ympärillä pareja niin olen pelannut tätä pelimuotoa. Aina en osallistu.

SouthernBoogieCat

#276
Alkusarja PES2020 Matchdayssä umpeutuu pian. Sijoitukseni nyt viides. Suomella pelaavia osallistujia nyt yli 60. Saa nähdä riittääkö tuo sijoitus jatkoon koska Suomella pelaavia on vähän. Normaalisti kummallakin joukkueella pelaavia on Matchdayn kilpailuissa satoja ellei tuhansia.  4 peliä pelasin: 3 voittoa ja yksi tasapeli. Eri asia riittääkö tuo jatkopaikkaan. Jos ei niin siinä mielessä tyytyväinen jokatapauksessa että aiemmin en ole voittanut neljästä pelistä kolmea Matchdayssä olkoonkin että kahdessa niistä vastustajat eivät pelanneet kunnolla: nuo 5-0 ja 10-0-voitot. Rankinglistalla ei kuitenkaan näy pelasiko vastustaja kunnolla vai ei. Samat pisteet saa riippumatta oliko vastustaja tosissaan vai ei. 2-0-voitossa piti vääntää ja 0-0-tasapelissä hieman tuuriakin mukana.

Edit: Ei riittänyt jatkoon. Ilmeisesti olisi pitänyt voittaa parempia pelaajia.

SouthernBoogieCat

#277
Myöhään eilen illalla tein omaa Pro Evolution Soccer-historiaani pääsemällä Matchdayssä finaaliin. Matchdayssä eilen pelaajat valitsivat joko Italian tai Walesin ja mahdollisuus molemmilta puolilta oli päästä finaaliin edustamaan omaa joukkuetta. Valitsin Walesin. Finaalissa oli niin että Italia alkusarjan pisteiden perusteella (jotka määräytyivät voittojen perusteella mitä kumpikin puoli oli saanut) lähti finaaliin 1-0-tilanteesta ikäänkuin yhteismaalein. Minun olisi pitänyt voittaa 1-0 jatkoajalle ja useammalla maalilla Matchdayn voittoon. Finaali päättyi kuitenkin 0-0 joten Italian puoli voitti Matchdayn tuossa otteluparissa.

Kaikki otteluni (alkusarja ja finaali) ovat katsottavissa YouTube-kanavallani. Tulevat sinne viiveellä tänään mutta ilmestyvät kyllä jossakin vaiheessa koska ovat edelleen omassa näkymässäni mutta ei ilmeisesti vielä julkisina. Tyytyväinen olen finaalitappiosta huolimatta että pääsin Matchdayssä ensimmäisen kerran omassa osallistumishistoriassani finaaliin asti. Useita yrityksiä on ollut ja nyt se finaalipaikan osalta palkittiin.

SouthernBoogieCat

#278
Jatkoaika Hockey Leaguen viimeinen kausi NHL20-versiossa pyörähtää parin viikon sisällä suunnilleen käyntiin. Osallistun jälleen ainakin vielä tälle kaudelle mutta NHL21-aikana pelattavista ei vielä lopullista varmuutta mutta se on kyllä paljon mahdollista että siirryn uusimpaan versioon lokakuussa. Tavoitteet edelleen maltillisia alkavalle kaudelle koska taso oli jopa Kolmosessa kova. Tosin sinne tulee kuusi uutta pelaajaa joten mahdollisuus on että mukaan tulee myös lähempänä omaa tasoani olevia. Parhaimmillaan kyllä olen pärjännyt parempiakin vastaan mutta silti altavastaajana lähden kauteen kuten kahteen aikaisempaankin. Hoidan myös viime kauden tavoin tilastointia Kolmosen osalta alkavalla kaudella. Draft on tämän viikon sunnuntaina joten silloin selviää joukkueeni. Tällä kaudella Kolmonen pelataan pelaajien ääntä kuullen AHL-joukkueilla. JHL on kyllä hyvin järjestetty sarja jossa on ollut hyvä ja reilu henki pääosin (pari ikävämpää tapausta on sattunut mutta ei mitään sen pahempaa että huono maku olisi sarjasta jäänyt). Vaikka siirtyminen NHL21:n ei ole osaltani vielä varmaa niin aika todennäköistä se kuitenkin on pitkälti JHL:n ansiosta. Eilen käynnistyi pre seasonini jossa pelasin kolme ottelua tuloksin 2-4, 2-7 ja 5-6 tappioilla. Paikoin ihan ok esityksiä tappioista huolimatta. Viime viikon jazzleiri Mikkelin lähellä Otavassa oli mukava heinäkuun lopun tapahtuma korona-ajasta huolimatta (korona oli leirillä huomioitu järjestelyissä). Hieno oli siellä soittaa ja mukavaa vastapainoa pelihommille. Asia on myös päinvastoinkin eli pelaaminen on hyvää vastapainoa soittamiselle.

SouthernBoogieCat

#279
Eilen illalla minusta tuli rekisteröity pelaaja Suomen e-urheiluliiton lisenssijärjestelmään kun hankin 5 € lisenssin. Tuo lisenssi tarvitaan nyt piakkoin alkavassa NHL20 SM-turnauksessa johon ilmoittaudun todennäköisesti mukaan maanantaina. Taso tuossa turnauksessa on varmasti kova mutta mukana lienee myös omantasoisiani koska paljon pelaajia oletettavasti osallistuu. Turnaus pelataan onlinessa muuten paitsi välierät ja finaalit livenä. Olen pelannut eri tasoisia pelaajia vastaan tässä versiossa onlinessa ja en usko että taso eroaa mitenkään radikaalisti. Mukana tulee siis olemaan todella hyviä ja myös pelaajia jotka ovat lähempänä omaa tasoani. Arpaonnesta paljon riippuu minkätasoisia kohtaan alkulohkossa. Varmasti jonkinlaista sijoittamista arvonnoissa tehdään mutta arpa ratkaissee pitkälti nuo lohkot. Maanantaina ilmoittautuminen alkaa ja jos mitään ihmeempää ei tule niin ilmoittaudun mukaan. Lisenssi on jo taskussa joten osallistumiskelpoisuus on siltä osin kunnossa.

SouthernBoogieCat

#280
Jatkoaika Hockey League pyörähti omalta osaltani tänään käyntiin kuten useamman muunkin osalta. Pelasin heti Kolmosta jo ensimmäisten otteluiden perusteella dominoimaan tulevaa pelaajaa vastaan. Hävisin 10-0 ja 5-0. Jakoa ei ollut voiton tavoittelussa kummassakaan pelissä mutta ajoittain pelasin ihan ok avauspeleiksi sekä tuossa divarissa ylivoimaista vastustajaa vastaan joka on voittanut tähän saakka  kaikki pelit melko murskaavalla maalierolla. Tosin aivan viimeisiä tuloksia en ole katsonut ihan hetkeen.

Valitsin Draftissa joukkueekseni Hershey Bearsin joka on käsittääkseni Washington Capitalsin farmijengi. Pelasin pari harjoitusottelua tuolla joukkueella ja niissä peleissä peli kulki paremmin mitä muilla AHL-joukkueilla millä pelasin treenipelejä. Voittoja en niissä peleissä saanut mutta Hershey Bearsilla sain kuitenkin pelillisesti parempaa peliä mitä muilla joukkueilla. Tänäänkin ajoittain pelillisesti kulki sen verran hyvin että huonompaa pelaajaa vastaan olisin voinut pärjätä paremmin.

Vielä 26 peliä jäljellä joten aikaa on parantaa ja heikompia vastuksia tulee vielä - vaikkakaan ei missään nimessä heikkoja. Kausi on nyt avattu ja edessä vielä 5 viikon runkosarja. Pelitahti voi olla verkkainen koska pelejä on helppo järjestää aiempien kausien kokemusten perusteella. Pelaajia ei tarvitse koettaa saada kiinni useaan otteeseen sekä oma-aloitteisuus pelien järjestämisessä on ensiluokkaista JHL:ä. Muutoin homma ei toimisi. Siksi 6 pelin viikko tahdilla suurinpiirtein runkosarjan saa pakettiin helposti joka ei ole ylivoimainen rutistus. Riittää että pelejä pelaa muutamana iltana viikossa.

SouthernBoogieCat

#281
Lainaus käyttäjältä: SouthernBoogieCat - elokuu 08, 2020, 10:34:31
Eilen illalla minusta tuli rekisteröity pelaaja Suomen e-urheiluliiton lisenssijärjestelmään kun hankin 5 € lisenssin. Tuo lisenssi tarvitaan nyt piakkoin alkavassa NHL20 SM-turnauksessa johon ilmoittaudun todennäköisesti mukaan maanantaina. Taso tuossa turnauksessa on varmasti kova mutta mukana lienee myös omantasoisiani koska paljon pelaajia oletettavasti osallistuu. Turnaus pelataan onlinessa muuten paitsi välierät ja finaalit livenä. Olen pelannut eri tasoisia pelaajia vastaan tässä versiossa onlinessa ja en usko että taso eroaa mitenkään radikaalisti. Mukana tulee siis olemaan todella hyviä ja myös pelaajia jotka ovat lähempänä omaa tasoani. Arpaonnesta paljon riippuu minkätasoisia kohtaan alkulohkossa. Varmasti jonkinlaista sijoittamista arvonnoissa tehdään mutta arpa ratkaissee pitkälti nuo lohkot. Maanantaina ilmoittautuminen alkaa ja jos mitään ihmeempää ei tule niin ilmoittaudun mukaan. Lisenssi on jo taskussa joten osallistumiskelpoisuus on siltä osin kunnossa.

Ilmoittauduin viime viikolla tuonne NHL20 SM-turnaukseen: https://nhlgamer.com/leagues/82/players (nickini JakePlay77 on tuossa joukossa joka vielä tuostakin kasvanee sillä ilmoittautumisaikaa on vielä 1,5 viikkoa suunnilleen). Innolla odotan ensimmäisiä joko NHL/FIFA/PES-pelien SM-kisoja. Taso on varmasti kova mutta ei välttämättä (arpaonnesta riippuen) merkittävästi kovempi ketä vastaan olen pelannut onlinessa JHL:ä tai muissa peleissä randomeita vastaan aiemmin. Tuttuja nimimerkkejä on tuossa listassa osa joita vastaan olen osaa pelannut ja osaa vastaan en ainakaan muista pelanneeni (olen voinut kohdata joitakin mutta nimimerkki ei ole jäänyt mieleen tai joku on jonka olen kohdannut on pelannut minua vastaan eri accountilla millä tähän turnaukseen on tulossa). Eri tasoisia pelaajia on myös varmasti mukana joten kovan vastuksen ohella vastaan voi tulla oman tasoisianikin.

Mutta hieno tilaisuus nähdän missä menen nyt kun takana on kohta ensimmäinen täysi NHL-version kausi. NHL18:a pelasin muutaman kuukauden aktiivisesti ennenkuin siirryin FIFAan ja pelasin sitä aktiivisesti. NHL19:a pelasin hieman vuosi sitten ladattuani sen EA Accessista ja innostuttuani uudestaan FIFAn jälkeen NHL:ä (vaihtelu virkistää). NHL20:a olen syksystä lähtien pelannut tähän saakka säännöllisesti toisin kuin aiempia versioita. Kehitystä on näkynyt etenkin kun olen JHL:ä pelannut ja sen jälkeen normionlinepelejä niin näissä voittoja on tullut vaikka JHL:ä on ollut vaikeampaa mutta sen liigan anti on siirtynyt peleihin randomeita vastaan joissa on välillä niissäkin tullut rankasti turpiin mutta kuitenkin voittojakin enemmän mitä ennen JHL:ä. Kehitys näkyi myös Arkade Barissa järjestetyssä tynkäturnauksen "finaalisarjassa" jossa pelasin ihan hyvin verrattuna esimerkiksi syksyn Shelter Gameroomin turnaukseen jossa hävisin rumin numeroin. Alkusyksyn 0-24-tyylisistä tappioista eteenpäin on kyllä menty vaikka JHL:ä numerot ovatkin olleet selkeämpiä kuin esimerkiksi monissa normionlinepeleissä randomeita vastaan joissa yhä useammassa jo hallitsen peliä ja voitankin verrattuna aiempaan. Silti matka on vielä alussa moneen kilpailevaan pelaajaan verrattuna joilla on pelejä moninkertaisesti minuun nähden. SM-turnaus näyttää piakkoin tilanteen - ehkä raadollisesti - mutta lahjomattomasti. Sitä odotellessa.

SouthernBoogieCat

#282
Alunperin iso syy miksi siirryin vuosi sitten FIFAsta NHL:ään oli myös aloitus NHL Gamerin kirjoittajana joten kun piireihin oli päässyt niin oli hyvä perehtyä itsekin peliin ja etenkin EASHL-pelimuotoon. Syksyllä iso osa peleistäni olikin juuri joukkuepelejä ja keväällä sitten päinvastoin. Pro Clubsiin myös halusin vertailun vuoksi tutustua joten kun pääsin joukkueeseen niin hankin FIFA20:n Pro Clubsin takia (1 vs 1-pelejä on melkoisen vähän ja niistäkin suurin osa kaveripelejä manuaaleilla). Pro Clubsin ja Careerin (jossa joukkuepelimuotoa voi treenata jos Pro Clubsissa ei saa joukkueen kanssa pelejä) pelit ovatkin muodostaneet valtaosan peleistäni FIFA20:a. Joukkuepelimuodot ovat mielestäni edelleen ylivoimaisesti parasta niin NHL:ä kuin FIFAssa mutta pitäisi olla aktiiviset joukkueet jotta niissä saisi pelejä säännöllisesti pidemmällä tähtäimellä. Lisäksi joukkueet ovat jääneet alkuinnostuksen jälkeen melkoisen lyhytikäisiksi. Tämän takia pitääkin pohtia painopisteitä jatkossa pelimuotojen osalta. NHL:ä JHL on iso tekijä eli jos siirryn NHL21:n niin JHL on siinä isossa osassa mistä tulevan version pelit muodostuvat. FIFAssa sen sijaan mielelläni jäisin 20-versioon mikäli kaveripelejä saisi tarpeeksi. Myös kesken oleva Career kiinnostaa jatkamaan 20-versiossa. Mutta tuo asiakin on vielä auki. Yhden tai kahden kaverin kanssa kaveripelejä ei ole hirveän mielekästä koko vuotta pelata vaan tarvitsisi isomman piirin jota olen manuaalipelaajista koettanut koota. Tuonkin porukan syntyminen on vielä täysin auki koska ei ole tietoa moniko heistä siirtyy uusimpaan versioon. Pro Clubs-joukkueestakin voi olla että iso osa ei jatka 20:a. Pelkästään Careerin takia jos sitä pelaisi pelkästään voisi ilman muuta jäädä 20-versioon mutta onlinepelien osalta - niin FIFAssa kuin NHL:ä - uusimpaan versioon siirtyminen on melkoisen pakollista ellei aktiivista peliporukkaa joka jää vanhaan versioon saa aikaiseksi. Jokatapauksessa molempia pelejä kokeilen EA Accessissa aikanaan sekä NHL:ä toivottavasti myös betaversiona. PESiä olen 1 vs 1-pelejä pelannut FIFAa enemmän nyt tämän kauden aikana Matchdayssä ja PES jatkuu noilta osin myös ensi kaudella sekä verkkaisesti etenevillä liigoilla konetta vastaan ja EM-turnauksilla. Kaudella 2018-2019 pelieni kakusta vei FIFA19 lähestulkoon 100 %. Nyt tuo kakku jakaantuu kolmen pelin osalta vaihtelevasti mutta paino on tällä kaudella ollut NHL:ä ja PESissä.

SouthernBoogieCat

Ilmeisesti viimeinen PES2020 Matchday ennen syksyn Season Updatea koska tänään Matchday finals. Jokaisessa Matchdayssä on yksittäisen kisan finaali ja tämä ilmeisesti on kaikista grandein finaali. Klo 18 Suomen aikaan suunnilleen pelejä voi alkaa pelata ja olen osallistumassa tähän. Yksi finaalipaikka aiemmista Matchdaystä. Hieman ikävä kun palkinnot ovat My Clubiin liittyviä (PESin vastine Ultimate Teamille) jota en pelaa mutta palkintona sisänsä on kokemus ja jokaisessa kisassa nousu rankinglistalla sekä tuo oman puolen finaalipaikka jossa edustaa otteluparissa valittua joukkuetta. On sekin jotakin vaikka virtuaalisista palkinnoista ei ole minulle hyötyä. Striimi illalla odotettavissa mikäli tekniikka toimii. Oheisessa kuvassa kaikkien aikojen tilastoni Matchdayssä.

SouthernBoogieCat

#284
Eilinen Matchday päättyi viimehetkien maalilla tulleeseen 1-0 voittoon. Pelasin Ranska-Saksa-otteluparissa Saksalla. Finaaliin eivät tulokset tällä kertaa (kuten eivät ole yhtä kertaa lukuunottamatta muillakaan kerroilla riittäneet) riittäneet. Saldona tuo yksi voitto ja yksi tasuri sekä 6 tappiota. Eniten petti puolustuspeli joka oli monissa aiemmissa Matchday-peleissä ollut rautaa. Kuitenkin paikoitellen hyviä esityksiä nytkin ja etenkin ainakin toinen 2-3-tappioista olisi voinut päättyä paremmalla onnella ja taidolla ainakin tasuriksi ja ehkä jopa voitoiksi. Vastaavasti huonojakin pelejä mahtui joukkoon erityisesti toiseksi viimeinen 3-0-tappio. Sen ison pettymyksen jälkeen meinasin lopettaa eilisillalta pelit siihen mutta sain koottua itseni ja pelasin yhden ottelun tuon jälkeen ja voitin sen 1-0. Mukava oli edes saada mahdollisuus lopettaa Matchday voittoon eikä huonoon peliin. Joko pelasin eilen kauttaaltaan epätasaisesti tai sitten vastusten taso oli aiempaa kovempi peleissäni - tai osittain molempia.

Jos tämä on viimeinen Matchday ennen Season Updatea joka noin kuukauden päästä julkaistaan niin hyvä maku jäi pelimuodosta. Mielenkiintoisia ottelupareja täynnä koko vuosi ja etenkin kesällä oli kiva pelata maajoukkueilla. Ilman muuta jatkan onlinepelejä PESissä tässä pelimuodossa joka on aikalailla ainoa onlinepelimuoto mitä PESissä pelaan. Joskus olen joukkuepelejä kokeillut mutta ne eivät ole yhtä hyviä kuin Pro Clubs koska omaa joukkuetta ei voi perustaa. Omaa pelaajaa urapelimuodosta saa käyttää jos ryhmän perustaja antaa siihen luvan. FIFAssa en tässä versiossa ole paljoa 1 vs 1 onlinea pelannut. PESissä hieman enemmän. FIFAssa pääosa onlinepeleistä on tullut Pro Clubsissa.

YouTube-videon lopusta näkee viimeisimmät tilastoni Matchdaystä.