• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Mitä ihmettä tapahtui Helsingin subukuvioissa vuonna 1998?

Aloittaja h-kone, heinäkuu 18, 2016, 18:15:04

« edellinen - seuraava »

h-kone

IÄ:n subusivujen löytymisen innoittamana kävin vilkaisemassa myös Hönkin tilastotaivasta - ja näin ulkopuolisen historiantutkijan huomio kiinnittyi vuoteen 1998:

Kaudella 1997-98 HeSu-liigassa oli vielä tervehenkiset 12 joukkuetta, mutta seuraavalla kaudella enää puolet vähemmän. IÄ:n sivuilta pystyi lisäksi näkemään, että siinä välissä oli yritetty pelata myös perinteiset MM-kisat - jotka jäivät kuitenkin tykkänään kesken.  Ilmeisesti mitään muuta arvoturnausta ei ollut omistautuneiden ammattipelaajien kuvioissa koskaan sentään kesken hylätty.

Noin katastrofaalista vedenjakajakautta vastaisi arkeologiassa maankuoren sedimenttimittauksissa lähinnä joku totaalisen jääkauden iskeminen ja dinosaurusten sukupuuttoon kuoleminen.
Eli mitä Helsingin subukuvioissa oikein tapahtui noin äkisti ja jyrkästi??

SouthernBoogieCat

#1
Itselläni oli viimeinen HeSu-kausi 1998-1999 (Espanjan liigassa) jonka jälkeen kesällä 1999 lähdin sivariin ja en osallistunut seuraavalle kaudelle. Käsittääkseni toiminta hiipui tuosta kaudesta 1999-2000 lähtien muidenkin osalta. Hovimestari käsittääkseni lähti Englantiin tuolloin syksyllä 1999. Itselläni tuli tuon kauden 1998-1999 jälkeen monen vuoden tauko aktiiviseen Subutoimintaan johon palasin vasta tämän foorumin perustamisen aikoihin 2006. Siinä välissä pelailin epäsäännöllisesti SP:sen kanssa Vesalassa. Tämä minun osaltani mitä tuolloin tapahtui ja lukuunottamatta Hovista en muista tiedä mitä tuon kauden 1998-1999 ja 1999 syksyn jälkeen tapahtui.

h-kone

Juu mutta jotain oli siis tapahtunut ennen kuin jämäkausi '98-99 edes alkoi, koskapa osallistujamäärä puolittui hetkessä, ja MM-kisatkin jäivät pelaamatta loppuun.

Joidenkin harvojen muuttokuviot tai kyllästymiset eivät riitä selittämään noin drastista muutosta.  Ei ainakaan kriittisessä historiantutkimuksessa!

SouthernBoogieCat

#3
Kauden 1997-1998 jälkeen muistaakseni Marko lähti Englantiin ja Pikkis muistaakseni armeijaan sekä Harrikin taisi lopettaa. Eli ellen väärin muista niin tuon kauden 1997-1998 jälkeen ainakin kolme manageria jätti HeSun. Siellä saattoi olla vielä joku muukin. Lisäksi jotkut sellaisetkin jotka 1997-1998 HeSussa pelasivat eivät osallistuneet seuraavalla kaudella HeSu-liigaan vaikka osallistuivat esim. Serie A:n tai La Ligaan. Sen muistan että kerholla oli tuolla kaudella 1998-1999 huomattavasti hiljaisempaa joka sitten huipentui seuraavalle kaudelle kun itse olin jo Turussa. Tuo kausi 1999-2000 käsittääkseni pelattiin jossain muodossa. Toiminnan hiipuminen alkoi jo tuon kauden 1997-1998 jälkeen.

Edit: Kaudesta 1999-2000 ei ole ainakaan tilastoja joten sitä ei ehkä pelattu sittenkään vaikka toisin muistelin.

SouthernBoogieCat

#4
Katsoin Tilastotaivaasta ja tosiaan kauden 1997-1998 jälkeen mainitsemani pelaajat jättivät HeSun. Lisäksi seuraavalta kaudelta puuttuivat ainakin Mika Pakkanen ja Jykä jotka molemmat kuitenkin olivat toiminnassa mukana seuraavalla kaudella. Ainakin Pakkanen oli La Ligassa mukana. Lisäksi Jannekin oli poissa HeSusta kaudella 1998-1999 joten tuossa tulee 6 pelaajaa jotka poistuivat HeSusta ja osallistujamäärä puolittui. Syitä en kaikkien poissaoloille tiedä mutta toimintaa silti oli vielä kaudella 1998-1999 jolloin minäkin olin vielä mukana. Varsinaisesti kuitenkin toiminta loppui moneksi vuodeksi vuosituhannen vaihteessa - ainakin virallisesti. Kuulemma 2000-luvun alussa jotkut pelailivat jonkun kotona liigoja.

Olisikohan vuoden 1998 aikana tapahtuneeseen muutokseen syynä pitkälti ikärakenne. Osa pelaajista oli tuolloin opiskelu/armeijaiässä ja osalla taas perhe vaati aikaa joten siksi ehkä noin jyrkkä muutos tuolloin. Tämä on vain arvelua mutta noin saattoi käydä tuolloin.

Epis

Milloinkas toiminta Maunulassa loppui? Muistan kyllä, että jossain vaiheessa useampana viikkona putkeen pelattiin Pakkasen kanssa kaksistaankin..
Runkkuringissä taotaan toistemme selkää
Roses are #FF0000, Violets are #0000FF, All my base are belong to you!

SouthernBoogieCat

#6
Lainaus käyttäjältä: Epäkorrekti semipelaaja - heinäkuu 18, 2016, 19:05:48
Milloinkas toiminta Maunulassa loppui?

Tarkkaa vuotta en muista mutta muistelisin sen olleen 2000-luvun alkupuolella jolloin yhtenä iltana Hönkki soitti minulle ja kertoi että kerho Maunulassa on nyt historiaa. Taisi olla joskus 2002-2004 jolloin olin opiskelemassa. Jotenkin muistelisin sen ajoittuneen tuohon ajanjaksoon. Saattoi se toki olla aiemminkin koska jos kerholla ei olisi ollut toimintaa pariin vuoteen niin miksi sitä olisi pidetty Subupelaajilla jos toimintaa ei olisi ollut.

h-kone

Jaahas, hyssyttelykulttuuri on näemmä juurtunut niin syvälle, että seuraavaksi varmaan väitetään MM-kisojenkin keskeytyneen ihan luonnollisesti siten että molemmat finalistit vain sattuivat olemaan raskaana ja joutuivat ryntäämään synnytykseen kesken loppuottelun!

SouthernBoogieCat

#8
MM-kisojen keskeytyksen syistä en osaa arvella mitään.

Tuon toiminnan yleiseen lopahtamiseen vuosina 1998-2000 (kauden 1997-1998 jälkeen jonka jälkeen samaan aikaan kuusi lopetti HeSussa) ei minusta vaadita mitään sen dramaattisempia selityksiä kuin että ikärakenne porukassa oli sellainen että osa porukasta oli 19-22-vuotiaita joilla armeija + opinnot suoritettavanaan ja näiden johdosta aika tiukilla ja ehkä muutto muualle edessä. Loput porukasta oli sen sijaan yli 30 vuotiaita joilla perhe vei suuren osan ajasta. Saattoi olla muitakin syitä miksi osaa porukkaa ei kiinnostanut osallistua HeSuun kaudelle 1998-1999 mutta ihmisten elämäntilanteet vaan sattuivat monilla olemaan juuri tuohon aikaan sellaisia ettei pelaamiseen riittänyt aikaa.


SouthernBoogieCat

Mitään riitoja että välit olisivat menneet poikki joidenkin väliltä en muista Maunulan aikana olleen. Saattoi olla jotain pientä erimielisyyttä mutta ne aina sovittiin. Onhan nytkin uudella ajalla ollut jos jonkinmoisia riitoja mutta niistäkin on aina selvitty. Eli mitkään riidat en usko todellakaan olleen syynä siihen että HeSu-liiga kutistui puolella. Olen tuossa aiemmin esittänyt syitä ikärakenteesta johtuvista esim. armeijasta, opiskelusta, perheestä ja uskon kyllä että ne ovat lähellä totuutta mitä tuolloin 1998 tapahtui.

Hönkki

Omalta osaltani se meni niin, että voitin Hesun mestaruuden 98-99 ja ajattelin, että nyt on hyvä hetki lopettaa. Perhettä minulla ei ollut siinä vaiheessa, mutta työpaineet olivat erittäin kovat (itseasiassa kovemmat kuin koskaan muulloin) ja gradukin kesken. Pelasin myös salibandyä kohtuu aktiivisesti ja elämässä muutenkin oli vähän turbulenssia. Oli sellainen olo, että tarvitsin myös lepohetkiä. Sekin vaikutti, että Chelsea oli lopettanut liigassa kautta aikaisemmin. Olihan sitä siinä vaiheessa tahkottu jo 18 vuotta liigaa. Veikkaan että minun ja Jannen lopettamiset vaikuttivat myös muihin. Ilmeisesti jotain sarjoja on kuitenkin pelattu 1999-2004, mutta en tiedä niistä juuri mitään. Tilastoja ei ole.

Olin ihan tosissani lopettamassa, mutta 2004 tuli puhelinsoitto, joka muutti kaiken. En edes muista ihan varmasti kuka soittaja oli, saattoi olla Rosso, mutta niin siinä kävi, että minut houkuteltiin takaisin ja liiga perustettiin uudestaan. Pelasimme pari kautta hyvin maltilliseen tahtiin pientä liigaa, kunnes 2006 tuli tekstari Kaitsulta. Hän mainitsi silloin ensikertaa foorumin. Siitä sitten alkoi uusi nousu ja vanhoille pelaajille soittelu. Joku löysi foorumin ihan itsestäänkin.

Nyt on ollut pientä taantumaa, mutta kyllä tämä vielä jatkuu, muodossa tai toisessa. Subbuteo on pelinä poikkeuksellisen hyvä. Edelleen.

Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Porvoon turkkilainen

Nopea lukuun ottamatta lajilla menee meillä ihan kohtuullisesti, kun aktiivisin liiga pyörii Porvoossa, Koston pelit käyvät kiivaina myös kesällä, Hesun taantuma selätetään, kun sarjat mitoitetaan oikeaksi, ja ilmeisesti valtakunnan vanhin sarja Alpatti on myös elpymässä, mikä on totta kai iloinen uutinen:

http://subbuteo.suntuubi.com/



SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - heinäkuu 19, 2016, 12:16:43
ilmeisesti valtakunnan vanhin sarja Alpatti on myös elpymässä, mikä on totta kai iloinen uutinen:

http://subbuteo.suntuubi.com/

Kylmät väreet oikein nousi kun katsoin sivuja ja kuvagalleriassa olen minäkin Alpatti-porukoissa. Onneksi siitä on aikaa jo useita vuosia ja se pelleily loppui vuonna 2009 siirryttyäni nopean puolelle. Nyt vaikka olen taas hitaan puolella niin en missään nimessä mene pelaamaan Alpattia - enkä muutakaan - Vesalan suuntaan. Se aika on ohitse eikä siihen ole enää paluuta. Mieluummin lopetan koko lajin kun pelaan Vesalassa. En halua olla missään tekemisissä enää tuohon suuntaan.

Uskon että HeSu-sarjat saadaan pelattua nyt loppuvuoden aikana vaikka uusi kausi hieman viivästyisikin. Tässä on aikaa noin kuukausi miettiä mihin sarjoihin mahdollisesti osallistuu ensi kaudelle. Porvoon aktiivinen toiminta varmasti edesauttaa sitä ettei Subutoiminta Suomessa ainakaan lähivuosina painu vuosituhannen vaihteen tasolle. Toki oma panoksensa asiaan on myös KOSTOlla, mutta kaikella kunnioituksella KOSTOa kohtaan mutta esim. PSK on kilpasarja enemmän kuin KOSTO joka on profiloitunut ehkä enemmän höntsäilysarjaksi. Toki höntsäilysarjaakin voidaan tarvita koska kaikki eivät välttämättä halua pelata niin vakavasti kuten HeSussa ja PSK:ssa pelataan. Korostan: tämä ei ollut mitään piikittelyä KOSTOn suuntaan vaan toteamus että todelliset kilpasarjat pyörivät muualla. Itse mietin motivaatiotani ja aikaresurssejani pelata. Mikäli haluan/on aikaa pelata tosissani valitsen ensisijaisesti joko HeSun tai PSK:n mutta jos haluan höntsäilymatseja silloin tällöin niin valitsen KOSTOn. Toki voin käydä tosissaankin pelaamisen lomassa KOSTOssa pelailemassa.

SouthernBoogieCat

Toki KOSTOssa pelataan syksyllä MM-kisat. Ne eivät ole tietenkään mitään höntsäilyä, mutta muut pelit ovat enemmän tai vähemmän höntsäilyä. Pelaan tottakai MM-kisat syksyllä kun olen niihin ilmoittautunut ja MM-kisat kiinnostavat. Lisäksi pelaan vähintään muutaman treenipelin sen lisäksi.  Pelaan P-Korealla (samalla jengillä kuin El Pablo) MM-kisat ja sen jälkeen joukkue muuttuu El Pabloksi jolla pelaan joitakin treenimatseja. Toki mikäli en osallistu HeSun sarjoihin/PSK:n niin sitten varmasti voin käydä enemmän KOSTOssa pelailemassa mutta jos kauden ohjelma pohjautuu sarjaan niin sitten KOSTOn pelit jäävät MM-kisoihin ja joihinkin treenipeleihin.

h-kone

Lainaus käyttäjältä: Hönkki - heinäkuu 19, 2016, 10:04:52
Omalta osaltani se meni niin, että voitin Hesun mestaruuden 98-99 ja ajattelin, että nyt on hyvä hetki lopettaa.

A-haa! Nyt kun jokainen topsussa käväissyt tuon ajan hesulainen on alkanut selvässä harhautusmielessä puhua vuodesta -99 eikä aiheena olevasta -98:sta, on kriittisille historiantutkijoille entistä selvempää, että jotain dramaattisia salaisuuksia yritetään lakaista maton alle!