• Welcome to Suomen Pöytäjalkapalloyhdistys - Forum.
 

Uutiset:

Rekisteröidy - Lähetä sähköpostia info@subu.fi

Main Menu

Harvialan taimet ja kevyet mullat

Aloittaja Killer, huhtikuu 03, 2016, 15:32:11

« edellinen - seuraava »

Killer

Itselleni läheinen aihe näin alkukeväästä. Sukulaiseni hankki äskettäin pienen siirtolapuutarhamökin, ja pyysi minua avukseen pienviljelemään.
Olen onnistuneesti kasvattanut kasveja niinkin haastavissa olosuhteissa kuin kylpyhuoneessa. Viime muutossa lämpölamput hajosivat. Onko vinkkejä mistä hankkia edullisesti uudet?

Toivottavasti syntyy keskustelua, ja muisteloita esim mummon perunamaasta.
Antaa kaikkien kukkien kukkia.

nabel

Mulla on kolme kaktusta, Ikeasta. En edes juuri puhu niille.

SouthernBoogieCat

#2
Mulla ei ole huonekasveja enkä ole viherpeukalo, mutta silti hieman sanottavaa tästä aiheesta.

Tuollainen siirtolapuutarhasysteemi/palsta on hyvä systeemi koska sillä voi suhteellisen edullisesti kasvattaa omia vihanneksia yms. ja laittaa ne pakastimeen. Äidilläni ja hänen kaverillaan on yhteinen palsta vuokrattuna (en muista missä päin pääkaupunkiseutua) jossa he viljelevät ja jakavat sadon ja käyttävät palstan tuotteita ruoanlaittoon. Meidän perheellä oli aiemmin vuokrapalsta Puotilassa jossa vietimme monia kesiä 80-luvulla. Minulla ja veljellänikin oli sinne Puotilaan tehdyt pienet palstat tuon isomman palstan sisällä.

Simossa tätini ja äitini myös viljelevät. Suuriosa tätini käyttämistä ruoka-aineista onkin peräisin tuolta palstalta. Äitini myös käyttää tuon palstan antimia. Hän tuo monesti loppukesällä Simosta tullessaan paljon vihanneksia yms. myös Helsinkiin.

Jos innostut aiheesta Majuri niin voit sen sukulaisesi kanssa ahkeralla viljelyllä saada suuren osan ruoka-aineista omalta palstalta.

Onnea viljelyyn!! Toivottavasti tänä kesänä ilmat suosivat viljelyä.

Hönkki

Olosuhteiden pakosta (avovaimo harrastaa) olen joutunut osallistumaan. Meillä on Siltamäessä 10*10 metriä viljelypalsta ja olen tehnyt maanmuokkausta jyrsintäkoneella, mikä on kohtalaisen raskasta hommaa. Kone kääntää maan noin 20 sentin syvyydeltä ja jos maa on kovaa, niin kone pomppii helvetillisesti samalla kun sitä pitää työntää eteenpäin. Kovilla helteillä maata pitää myös käydä kastelemassa eli letku olisi hyvä olla. Kastelu mieluiten iltamyöhään, sillä kuumana päivänä vesi haihtuu todella nopeasti eikä ehdi imeytyä.

Suurin osa viljelypalstasta on perunalle, mutta myös porkkanoita, ruohosipulia, marjapensaita ja joitain yrttejä. Mansikoitakin on joskus ollut, mutta ne kelpaavat vähän turhan hyvin yöllisille ohikulkijoille. Toki linnut ja jäniksetkin käyvät joskus ottamassa osansa.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Killer

Hönkki on ilmeisesti lomalla.
Kyntämässä kenties?

Killer

Onko vinkkejä mistä saisi kätevästi förattua 150kg multaa?
#beesknees

Porvoon turkkilainen

Toivottavasti Hönkki löytää lomalla hyvän maaperän mihin kyntää. Lahkojohtajana näytti hyvää esimerkkiä rohkaisullaan , kuten Kauko Kamarunkkarikin osuvasti totesi. Paimen joka aina huhuilee hairahtumassa olevaa lammasta. On meillä helppo olla.

SouthernBoogieCat

Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - heinäkuu 11, 2017, 17:00:15
Lahkojohtajana näytti hyvää esimerkkiä rohkaisullaan

Lahkon nimi kenties vaikkapa Hönäyksen Hurskaat, Hönkin Harmageddon tai Karin Kultti yms. Em. nopeasti keksittyjä joten joku muu voi keksiä vielä parempia nimiä tai itsekin myöhemmin.  Lahkon tavoite lienee suorittaa näyttävä joukkoitsemurha nielaisemalla syanidilla yms. vastaavilla myrkyillä terästettyjä pikkupalloja ja päästä näin avaruusalukseen joka odottaa lahkolaisia.  :)(Edelleen: tämäkin vitsi ettei tule sotaa foorumille vaikkakin sodat ovatkin olleet jo pitkään lähes olemattomia)

Killer

Rajavartijan kukkien kastelua edessä - toki jyrinä lupaa hyvää. Saatan selvitä vähällä.

Kotona kylpyhuoneessa kukkii lupaavasti; myyntiin ainoastaan, ei omaan käyttöön.

nabel


Hönkki

LainaaPaimen joka aina huhuilee hairahtumassa olevaa lammasta

Koetko olevasi lammas ? Sopisi kyllä Cardiffin managerille, kun Walesissa on niitä sheep shaggereita tai jotain. Suhtaudun toki ennakkoluulottomasti. Eläköön sateenkaari-hesu.
Yksi hairahtunut lammas voi kyllä tulevaisuudessa tulla takaisin laumaan, kun muutan syksyllä perheen kanssa Tommi Hujalan naapuriin Oulunkylään. En ole vielä kertonut hänelle. Kiva yllättää.
Tommi on siis entisiä hesulaisia.

Olen saanut sponsorin
https://www.youtube.com/watch?v=sDO3ugfY_00

I will hönk you.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Hönkki

LainaaHönkin Harmageddon

tää on ihan hyvä
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Porvoon turkkilainen

Jokainen yhteisön rivijäsen on suuren johtajan ikeen alla lammas. Näin se vain on I will Hönk you. Vanhoja jäseniä takaisin  :up

Hönkki

Lainaus käyttäjältä: Porvoon turkkilainen - heinäkuu 23, 2018, 13:39:01
Jokainen yhteisön rivijäsen on suuren johtajan ikeen alla lammas. Näin se vain on I will Hönk you. Vanhoja jäseniä takaisin  :up

:)
Kiitos kannatuksesta. Kebab on tervehenkinen nuorimies.
Bailey, Gidman, Albiston, Wilkins, Moran, McQueen, Coppell, Birtles, Stapleton, Robson, Macari. Sub. Moses

Killer

Primary Meanings of
Honk:
eject the contents of the stomach through the mouth